Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuw : gasboete als men in doel een leegstaand huis betreed.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nieuw : gasboete als men in doel een leegstaand huis betreed ???

Nee, enkel politie kan je dwingen je identiteitsgegevens af te geven. Niemand mag eigenlijk je identiteitspapieren zomaar "afnemen", of verplichten deze "in bewaring" te geven, behalve politie. Bijvoorbeeld bij een bootjesverhuur mogen ze niet je identiteitskaart vragen als "borg" voor het bootje. Ook al wil je dit zelf wel afgeven, ze mogen dit niet als eis stellen. Hier is veel discussie over, maar heb ook eens op een congres een heel interessante voordracht gehoord hiervan.
    Ook mogen niet-politiediensten je niet vasthouden, da's vrijheidsberoving. Enkel als je een strafrechtelijk feit hebt gepleegd, mogen ze een "burger arrest" doen. Dit zijn zaken die bestraft worden door het strafwetboek, en niet de politiereglementen. Eenvoudig gezegd: de zaken waarvoor de staat je sowieso zelf voor vervolgd, zonder dat er een andere partij je aanklaagt. bvb moord, brandstichting, ... de zware feiten dus.

Life is like photography: we develop from the negatives.
    TijsRobbens.Photography

Comment

Dank je voor de verdere verduidelijking. V.
      http://www.catchlight.be
      Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
      https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VincentBxl Bekijk bericht
        Maar beloofd, ik zal in het vervolg mijn mening wat meer nuanceren en de scherpe kantjes eraf laten of ik krijg helemaal geen comments meer op mijn foto's.
        Da's natuurlijk wel een feit hier op het forum.
        Hoe minder/meer populair je je maakt door andere discussies, hoe minder/meer objectief men is in de fotokritiek.

Comment

No problemo!

't was trouwens m'n eerste post hier op BD ...

Life is like photography: we develop from the negatives.
          TijsRobbens.Photography

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Dus heel Doel is (was) eigendom van uw vader? Of ben jij en alle anderen urbexer in je eigen ex-huis?
            Ik denk dat de urbexers wel meer dan één of twee huizen in België betreden.
            Geachte, ik vind Uw DUS besluit wel een beetje kort door de bocht. Ik snap deze reactie dan ook helemaal niet. Ik ben zelf trouwens nooit in Doel geweest en voel me dan ook niet aangesproken.
            "De urbexers" wat is dat ? Ik kan zo ook iets openen over "de wielerterroristen", misschien is dat het feit dat je stoorde, ik weet het niet. Of de "BD-ers"
            Misschien toch even dieper lezen in het topic vooraleer op deze manier te reageren en besluiten te trekken. Ik dacht dat ik toch wel even had genuanceerd ?? Of toch niet genoeg ?
            "Huizen betreden", ik dacht dat ik heb gezegd dat ik overweeg om er mee te stoppen omwille van de vele frustraties. Ongetwijfeld heb je deze reacties gemist.
            Het kan nooit kwaad om de draad door te lezen ipv te reageren op een locaal bericht.

Maar als ik mis ben, vergeef me.

Comment

De weegschaal helt een beetje over mijn gedacht hier.
              VerSeg bedoelde het als grapje hoor Paul, goed tussen de lijntjes lezen.

De straten zijn nog steeds eigendom van de gemeente Beveren en daar zwaait ene Marc Van De Vijver de plak.
              De kerk en kerkhof zijn nog steeds eigendom van kerkraad en dus het bisdom Gent.
              Wat ik mij nu afvraag is of we geen toelating zouden krijgen van degene wie Doel nu in handen heeft.
              Zijnde de leegstaande huizen, al moet ik er ook bijzetten dat nog niet alle huizen leegstaan en of onteigend zijn.
              Ik heb weet van 3 huizen die nog eigendom zijn van de vroegere bewoners omwille van dat de maatschappij nog geen contract of geld heeft overgemaakt aan de betrokkene.
              De mensen zijn al weg maar het is nog steeds hun eigendom.
              Ikzelf doe geen urban enkel landschappen dus ik rij door Doel en klik er mijn weg door en tegelijkertijd film ik waar ik rij voor geval van

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                Ongetwijfeld heb je deze reacties gemist.
                Het kan nooit kwaad om de draad door te lezen ipv te reageren op een locaal bericht.
                Maar als ik mis ben, vergeef me.
                Ik heb alle reacties gelezen van de eerste tot de laatste en quoten kan je moeilijk op een volledig topic maar enkel op een reactie.
                Verder moeten mensen eens leren (niet specifiek op u bedoeld om het nog even duidelijk te houden) dat een reactie op een openbaar forum in principe geen persoonlijke aanval is maar een reactie op het geheel.
                En Bompie heeft inderdaad wel verstaan wat ik bedoelde voortgaand op zijn reactie #81, zo moet je het ook bezien.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Mijn vader heeft op één na twee huizen zelf gebouwd (...)
                  Kan iemand dit voor mij vertalen?
                  Wordt hier breedsprakig gezegd "Mijn vader heeft één huis gebouwd"?
                  Of is er iets anders?

(Ik sta bij PaulM op de negeerlijst, hij ziet dit bericht niet en zal er dus niet op reageren.
                  Zou hij het wel zien ook niet, maar dit terzijde)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                    Kan iemand dit voor mij vertalen?
                    Wordt hier breedsprakig gezegd "Mijn vader heeft één huis gebouwd"?
                    Of is er iets anders?
                    Als ik goed vertaal, van Nederlands naar Nederlands, is het zo dat hij 3 huizen heeft gebouwd waarvan 2 onder hem alleen.
                    Tenzij het anders interpreteerbaar is. Maar doet het aantal er toe?

Comment

"De urbexers" wat is dat ?
                      Exactly. Om een degelijke discussie te beginnen moet je eerst een degelijke definitie hebben van "de urbexers". Want voor mij is het een heel breed begrip.

Als je het al letterlijk vertaald is het "stedelijk verkennen", dus iemand die foto's maakt in de stad is al een urban explorer, in de letterlijke vertaling.
                      Voor anderen is het verlaten industrie gaan fotograferen, of verlaten speciale gebouwen als hospitalen, zwembaden, ... voor nog anderen is het in huizen (privé woningen?), voor nog anderen is het nog iets anders?
                      Voor sommigen is het enkel inbreken, vandalisme, graffiti, voor anderen is het fotograferen.
                      Iedereen zal er wel zijn eigen definitie voor hebben.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Ik heb alle reacties gelezen van de eerste tot de laatste en quoten kan je moeilijk op een volledig topic maar enkel op een reactie.
                        Verder moeten mensen eens leren (niet specifiek op u bedoeld om het nog even duidelijk te houden) dat een reactie op een openbaar forum in principe geen persoonlijke aanval is maar een reactie op het geheel.
                        En Bompie heeft inderdaad wel verstaan wat ik bedoelde voortgaand op zijn reactie #81, zo moet je het ook bezien.
                        No problemo, Verseg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                          Exactly. Om een degelijke discussie te beginnen moet je eerst een degelijke definitie hebben van "de urbexers". Want voor mij is het een heel breed begrip.

Als je het al letterlijk vertaald is het "stedelijk verkennen", dus iemand die foto's maakt in de stad is al een urban explorer, in de letterlijke vertaling.
                          Voor anderen is het verlaten industrie gaan fotograferen, of verlaten speciale gebouwen als hospitalen, zwembaden, ... voor nog anderen is het in huizen (privé woningen?), voor nog anderen is het nog iets anders?
                          Voor sommigen is het enkel inbreken, vandalisme, graffiti, voor anderen is het fotograferen.
                          Iedereen zal er wel zijn eigen definitie voor hebben.
                          Helemaal mee eens Anonymous.
                          Soms heb ik de indruk dat sommigen een gebouw dat gesloten is omwille van de jaarlijke vakantie al als een urbex-plaats beschouwen.
                          Maar zoals ik al eerder liet blijken : ik voel me niet altijd gemakkelijk vooral als het gaat over privé woningen waar de geest van de laatste bewoner nog rondzweeft. Die geest ziet er dan uit als een brief, een nota, een doodsprentje....
                          Industrie, hospitalen, kantoren, zwembaden, scholen, kerken.... daar heeft er nooit iemand gewoond, ik heb daar geen last mee. Maar huizen met inboedel.....
                          Ik ben het dus idd wel degelijk eens met de stelling dat je alles moet respecteren maar bepaalde locaties zijn zodanig vermassacreerd dat de link naar de oorspronkelijke bewoners compleet zoek is. En dan heb ik er ook geen last meer mee.
                          De insiders zullen Huize Vanneste wel kennen (nu afgesloten), wel, ik voelde me daar écht ongemakkelijk. Ik heb nergens anders zoveel anomaliën gezien. Normaal gesproken komt het verval als de bewoners weg zijn, hier waren er tekenen (recente TV edm) die er op wezen dat de bewoners er nog waren eenmaal het verval al ver gezet was. Op die manier kom je eens "in contact" met de onderste lagen van de maatschappij en leer je dingen met andere ogen zien.
                          Een deel van de jeugd "uit onze lagen" heeft geen idee van het feit dat zoiets bestaat in werkelijkheid. Je zou zelfs zo ver kunnen gaan dat urbexen in een zekere zin nog een opvoedende waarde kan bijbrengen omdat voor onze jongeren alles flashy, chic en duur moet ogen. Koken op een leuvense stoof ??? Een toilet zonder waterspoeling ???? Elementaire elektriciteit in huizen die eenmaal kastelen waren.... En dit amper 2-3 generaties geleden ?
                          Confrontatie kan louterend werken. Ik ga nu even Off-Topic maar in mijn laatste middelbaar (halverwege de jaren 70) konden wij een bezoek brengen aan de instelling in Beernem. Het zottenkot met andere woorden.
                          Met 24 macho's naar de zotten gaan kijken, leuk dat dit was zeg, alvast in het begin. Tot we zagen wat die mensen voor dingen maakten, beeldhouwden en schilderden, dan werd het al wat stiller. Toen -ik herinner me het nog héél goed- we in de paviljoentjes helemaal achterin kwamen waar de idioten zaten en de deur open ging, toen werd het héél écht stil. Ik geef toe, zelf dacht ik : is dit nu een stal, zijn dit mensen of apen ????? Daar heb ik beseft dat onze maatschappij verloopt in "lagen". Je maakt kennis met een paar lagen hoger en lager maar met de extreme lagen krijgen wij (ik) nooit te maken. De hogere lagen zien we in de boekskes, de lage niet, nergens. Ze worden gewoon stilgezwegen.
                          Ze zijn er en niemand die het wil weten, ze verdwijnen in onze moderne vergeetputten van "onze opzij opzij opzij maak plaats maak plaats maak plaats" maatschappij.

Topic-on

Zoals je ziet wekt urbex nog altijd veel vragen op, het blijft "walking the thin red line".
                          Zelf blijf ik er bij dat gezond verstand en rede veel meer oplossen dan represailles, het is bovendien veel goedkoper, maar waar is dat gezond verstand nietwaar ?

Groeten

Paul

Comment

Toch wel fraai hoe men een ordinaire inbraak/insluiping wil vergoeilijken.
                            Om het verval van goede zeden op de foto te zetten moet je wel een snelle sluitertijd kiezen zeker?
                            Doet me denken aan de kwestie van de verborgen camera's van RTL op de eerste hulp van het VU-ziekenhuis.
                            Geen greintje respect voor andermans privacy.
                            Het ergste en meest zorgwekkende vind ik nog dat men er in het algemeen zo licht over denkt.
                            Straks is het verschil tussen mijn en dijn helemaal weg.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                              Toch wel fraai hoe men een ordinaire inbraak/insluiping wil vergoeilijken.
                              Om het verval van goede zeden op de foto te zetten moet je wel een snelle sluitertijd kiezen zeker?
                              Doet me denken aan de kwestie van de verborgen camera's van RTL op de eerste hulp van het VU-ziekenhuis.
                              Geen greintje respect voor andermans privacy.
                              Het ergste en meest zorgwekkende vind ik nog dat men er in het algemeen zo licht over denkt.
                              Straks is het verschil tussen mijn en dijn helemaal weg.
                              +10

Een fototoestel maakt niks goed en is voor niks een excuus.

- 'Meneer, u heeft zich onrechtmatig toegang verschaft tot andermans leegstaande woning'
                              - 'Ik heb een duur statief, duur toestel en duur objectief, kereltje. Ik maak hier gewoon foto's'
                              - 'Oh, excuses meneer. Om foto's te maken mag je rustig inbreken... Doe maar verder. Straks toon ik u nog wel enkele leegstaande woningen. Oh, en mijn buren zijn op reis. Indien u niks pikt, dan kan u ook daar rustig foto's gaan maken. Hun huis ziet er uit als een vervallen ruïne'

Het wordt leuk in de toekomst...
                              Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht

Het wordt leuk in de toekomst...
                                Voor zover de toekomst er al niet is; happy slapping bijvoorbeeld, je slaat samen met je vrienden iemand tot moes.
                                Leuk en erg acceptabel zolang je er een leuk filmpje van maakt en dat ergens op het www zet zodat iedereen ervan kan genieten.
                                "walking the thin red line" met een beetje gezond verstand zeker?

Comment

Working...
                                X