Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuw : gasboete als men in doel een leegstaand huis betreed.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nieuw : gasboete als men in doel een leegstaand huis betreed ???

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
    Dus als jij iets illegaals doet en iemand zou zijn burgerplicht uitoefenen,
    dan zou je met een statief of een lens op zijn gezicht slagen?
    't zegt meer over jou als mens, als over de "broekschijter" die je net slaag gaf.

En over dat laatste zinneke ga ik mij al helemaal niet uitspreken,
    de veralgemening die je daar doet... is nogal "cru".
    Ik heb nergens geschreven dat ik mijn materiaal zou stukslaan op een GAS-arbeider. Maar het is een beetje zoals de champetter van anonymous. Gaat hij het de moeite vinden om te dreigen met een stylo in de hand terwijl ik een statief vastheb en geen papieren bij heb?
    Ik ga niet slaan en hij gaat niet schrijven (even grote broekschijters dus).

Draai of keer het zoals je wil, maar mijn groot bakkes heeft al meer geholpen dan kwaad gedaan. Stoute schoenen aantrekken of een beetje lef hebben loont.

Als het jullie kan geruststellen: de laatste keer dat ik geweld heb gebruikt, was ik 14 jaar of zo en 't is dan nog bij een blauw oog gebleven. Noem het een jeugdzonde...

Vredelievende groetjes, V.

PS: Sorry Bouk, mijn russisch is wat versleten en ben te lui om het door een translator te halen.
    PS2: hoe machtsgeil moet ge trouwens zijn om een job als GAS-arbeider te aanvaarden... Ge kunt toch niet gelukkig leven door professioneel mensen te koejoneren. (Maar dat is dan weer een andere discussie.)
    http://www.catchlight.be
    Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
    https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VincentBxl Bekijk bericht
      Ik heb nergens geschreven dat ik mijn materiaal zou stukslaan op een GAS-arbeider. Maar het is een beetje zoals de champetter van anonymous. Gaat hij het de moeite vinden om te dreigen met een stylo in de hand terwijl ik een statief vastheb en geen papieren bij heb?
      Ik ga niet slaan en hij gaat niet schrijven (even grote broekschijters dus).
      " Net of een GAS-ambtenaar het gaat riskeren een 70-200 of een statief tegen zijn tanden te krijgen door pseudo-held te spelen."

Boh, je hebt het niet letterlijk geschreven, maar is deze insinuatie niet voldoende?

Verder euhm, ge gaat dan toch nog tegen een lamp lopen vrees ik,
      khoop gewoon dat die lamp genen gas-arbeider van 90kilo aan spieren gaat zijn, die het niet leuk vindt om bedreigd te worden met een stuk glas.
      It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
        Een groot bakkes opzetten ....
        Ik zou wel eens willen zien dat je met een fototoestel en een lens er leuk op los klopt omdat je ongevraagd, niet-goedgekeurd je op een verboden plaats bevindt en de politie of andere geautoriseerde persoon je aanspreekt, je duidt op je fouten en je een (gas)boete geeft.
        Nadien klagen dat je naast je gas-boete nog eens een boete kan betalen voor geweld, tegenwerking en het moedwillig in elkaar kloppen van een persoon.
        En dan hier komen klagen omdat je geverbaliseerd wordt.
        Trouwens lopen zonder papieren en zonder geld is zich gedragen als een landloper en dat is ook strafbaar.
        Kunnen we nu echt niet normaal doen en naast onze rechten ook eens kijken naar onze plichten.
        Euh, wie in onze gemeente zwerfvuil stort, riskeert een serieuze GAS-boete
        Voor politie heb ik alle respect. Voor GAS-arbeiders totaal geen; dat zijn flikken van 'k zou wel willen maar ik kan niet; de mannen die denken dat ze HET zijn. Ik heb het nu specifiek op de brusselse gemeente waar ik woon. Onze GASten zijn ex-langdurig-werklozen die ze een paars petje, een paarse regenjas en een stylo hebben gegeven. Hoe wil je dat dat credibel is?

En of het nu politie, GAS of de eigenaar is, ik zal er me altijd proberen uit te lullen en dat is tot hiertoe altijd gelukt (op 1 verkeersboete na - die ik dan ook aanvaard heb). Probeer het zelf ook eens. Je haalt er trouwens meer 'genoegen' uit dan het makke lammetje te spelen.

Zonder papieren en zonder geld strafbaar... sja. Ik loop 90% van de tijd zonder dat rond. Zelfs de papieren van de auto liggen thuis en niet in de auto. Ben er nog nooit voor beboet geweest, maar ben wel steeds de nodige papieren gaan tonen in het politie-bureau als ze het vroegen/eisten.

V.

Comment

Voor politie heb ik alle respect.....
          dank je.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
            Oh jah, die moesten er nog bij, de SS'er, hoort natuurlijk bij de gasboete?
            Wet van Godwin...
            Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Ik heb lang getwijfeld om te reageren en ik denk dat iedereen wel op een of ander punt gelijk heeft en op een ander punt ongelijk.
              Een consensus bereiken omtrent het controversiële fenomeen urbex is in mijn ogen onmogelijk omwille van verschillende redenen : er zijn bonafide en malafide urbexers, er zijn er die inbreken en er zijn er die dat niet doen, er zijn er ook die het fenomeen kennen en die het fenomeen totaal niet kennen en dus zeker niet kunnen weten hoe het er in de praktijk aan toe gaat.
              Mijn voorstel : ik heb een aantal maanden geleden samengewerkt met een student criminologie voor zijn mastersproef Ruïnejagen: een criminologische exploratie van het fenomeen (ik ben met hem op stap geweest en ik kom er ook meermaals in voor, zij het onder een schuilnaam zoals afgesproken).
              Ik heb de bewuste mastersproef in PDF en ik heb van de persoon de toestemming om hem door te geven.

Ik kan hier nu citeren tegen de sterren op in het voordeel van de voor- en tegenstanders maar ik ga dat bewust niet doen. Maar vele reacties in dit topic bewijzen dat de personen in kwestie maar zeggen wat ze zelf denken of willen terwijl het echt niet gefundeerd is. Zelf heb ik twee jaar geleden tijdens een communiefeest het genoegen gehad om naast een rechter te mogen zitten en ik heb mijn tijd niet verprutst en deze zaak (als momenteel minder actieve urbexer) aangekaart.
              De reacties van de rechter zullen er velen hier niet willen horen.

In het kort : ik wil de gemoederen hier zeker niet ophitsen maar ik ben bereid om de bewuste mastersproef door te mailen, hij is strak gedocumenteerd met feiten en precedenten en wetteksten en uitspraken en weet ik veel.
              Persoonlijk denk ik dat iemand die het verschijnsel niet kent en er ook geen begrip kan voor opbrengen er niet veel zal aan hebben maar ik wil graag doorsturen. Maar dan niet langs deze weg.
              Graag langs mijn regulier email-adres.

Mvg

PaulM

Comment

Graag even duidelijkheid ivm "wie mag een GAS boete uitschrijven". Ikzelf ben werkzaam in een stedelijk zwembad als coordinator-redder. Ik ben tevens een GAS-ambtenaar, zoals al onze redders. Wat wil dit zeggen? Ik heb een opleiding moeten volgen (stelt niets voor), en ben dan door de gemeente aangesteld (met pasje om te kunnen bewijzen dat ik het effectief ben) om vaststellingen te doen van kleine overlast op de dienst waar ik werkzaam ben (mijn "werkterrein"). De bedoeling is om de mensen die op een specifieke plaats moeten zijn voor hun job, dingen die tegen het politiereglement ingaan kunnen vaststellen en melden zonder dat er politie moet bijgehaald worden.

Dus:
                - niet iedere gemeentelijke ambtenaar kan zomaar GAS-vaststellingen doen, je moet effectief aangesteld zijn;
                - wie aangesteld is, kan enkel vaststellingen doen voor zijn eigen dienst (ik dus enkel in het zwembad, een parkeerwachter dus enkel op straat, ...);
                - de GAS-ambtenaar STELT ENKEL VAST, en maakt een verslag op, hij bepaald niet de straf of boete;
                - de bedoeling is dat wij enkel een verslag opmaken als het een blijvend storend probleem is, dus niet onmiddellijk bij de vaststelling. (bvb iemand met eigen eten in ons zwembad, word eerst vriendelijk gevraagd om het weg te steken, maar als het na de 3e keer nog steeds ambras is, stellen wij een verslag op;
                - de GAS-bemiddelaar en de jurist van de gemeente of stad bepalen wat er verder gedaan word (meestal eerst een gesprek);
                - wij MOGEN een identiteitscontrole doen, maar kunnen de mensen niet verplichten, dit kan enkel de politie. Dus: wij vragen het, als ze het geven: ok, als ze het niet geven: bellen we politie;

't is dus allemaal niet zo simpel en "belachelijk" als sommige mensen het voorstellen, en het is ook geen pest maatregel: het zijn in de meeste gevallen zaken die nooit mochten, maar die te klein zijn voor de politie om aandacht aan te schenken. En ze hebben het de gemeenten gewoon gemakkelijk gemaakt om deze kleine dingen te beboeten. Niet steeds met een geld boete, in vele gevallen wordt er gewoon geseponeerd na een gesprek, of wordt er een werkstraf uitgesproken.

Dus , om even back on topic te gaan: als je in een leegstaand huis bent, kan enkel een aangestelde ambtenaar een vaststelling doen, als hij ook aangenomen is om bvb op straat vaststellingen te doen volgens zijn eigen gas-reglement (bvb een parkeerwachter). Aangezien een eigendom betreden (persoonlijke eigendom of staatseigendom, want onteigende huizen zijn eigendom van de staat) meestal niet in een simpel gas-reglement zullen opgenomen worden (behalve in doel dan ), denk ik dat enkel de politie zelf hier kan optreden. Dus de komst van de GAS-boetes heeft eigenlijk niets veranderd: het mag nog steeds niet.
                Hoe groot is de kans (opnieuw: behalve in doel dan) dat je gezien wordt door de politie in een leegstaand gebouw? Ik denk niet dat er veel gewone mensen zullen opkijken als je een leeg pand betreed met een camera rond je nek en de politie opbellen.
                Last edited by Ignuz; 9 augustus 2013, 22:48.

Life is like photography: we develop from the negatives.
                TijsRobbens.Photography

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                  Zelf heb ik twee jaar geleden tijdens een communiefeest het genoegen gehad om naast een rechter te mogen zitten en ik heb mijn tijd niet verprutst en deze zaak (als momenteel minder actieve urbexer) aangekaart.
                  De reacties van de rechter zullen er velen hier niet willen horen.
                  Ik hoop dat hij niet over de Wet van Godwin begonnen is

(leuk weetje, thanks Voltigeur)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                    Ik hoop dat hij niet over de Wet van Godwin begonnen is

(leuk weetje, thanks Voltigeur)
                    Het was een zij en tot mijn verbazing tilde ze daar niet zo erg aan. Wel een heel relaas gehoord over het verschil inbraak, inklimming, overdag en bij nacht....jawel, sommigen gaan 's nachts om aan lightpainting te doen.
                    Over wat de schending van de privacy betreft, dat is volgens mij toch erg land- streek- en persoonsgebonden. In Zweden bijvoorbeeld hanteren ze een uniek concept genaamd "het allemansrecht", dat staat toe om overal (tenzij er een verbodsbepaling staat en dat is meestal omwille van het broedseizoen van de vogels) te gaan en te staan in de natuur waar je wil, ook op privé-eigendommen, MITS het in acht nemen van het nodige respect (je tent niet gaan opzetten in de tuin van iemand die niet thuis is, de boel netjes achterlaten in de vele verlaten boerderijen en wildernishutten die ongesloten zijn vb). En dat lukt nog ook. Die manier van denken hangt intussen ook vastgeankerd in mijn gedrag, iedereen hier in de buurt heeft massieve automatische poorten mét bord : gevaarlijke hond en metershoge afsluitingen, liefst met prikkeldraad er boven uitgenomen uw dienaar.
                    Maar waar ik zelf absoluut niet tegen kan is échte inbraak (met schade dus) en ik heb ook een afschuw van het soort mensen die in de kasten gaan rommelen en vervolgens het trouwkostuum van meneer over de stoel draperen met ernaast de trouwfoto en de leesbril van mevrouw, daar krijg ik het écht van. Fabrieken en ruïnes en zo doen me niks, maar ik voel me altijd beschroomd om in een huis of een boerderij rond te wandelen waar alle bezittingen nog aanwezig zijn.

Wat de GAS-boetes betreft, blijkbaar hebben we onze maatschappij geboetseerd tot iets waar dat niet anders kan, tsja....
                    Verder dank ik Ignuz voor de verhelderende uitleg.
                    En verder vind ik enige consequentie wel aangewezen : geef de urbexer dan maar een GAS-boete maar geef de eigenaar die zijn boel laat verloederen er dan ook maar één, nog beter twee waarvan één voor uitlokking.
                    En als het gaat over geld verdienen via GAS boetes, het is hier momenteel weer hét moment : om de minuut passeert er hier een mountainbike-terrorist over (oa) mijn privé grond zonder toestemming. Er valt hier geld te rapen zeg ik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                      Stel dat er plots een wet komt ...
                      Het zonder toelating betreden van andermans eigendom is geen nieuw regeltje dat dit verbiedt ... dat is al altijd zo geweest en is iets wat men zonder wet ook kan weten.
                      Dat men het risico neemt om dat wel te doen is een eigen keuze.

Uw verdere redenering is wat met de haren getrokken ... wie de wet (en respect voor andermans eigendom) volgt is vervelend en wie ze overtreedt is de sukkel dat ze moeten gerust laten.

Je moet kunnen aanvaarden dat die mensen hun job doen, als die opgedragen worden daar te controleren dan is dat gewoon hun taak.
                      Stel dat ze geen boete geven en het door de vingers kijken, hoeveel gaan er dan wegblijven denk je en hoe lang gaat die persoon zijn job nog houden?

Verder is er het respect voor de ex-eigenaars ... de meeste mensen werden gedwongen onteigend en mogen hun eigen ex-huis niet meer binnen.
                      Hoe zou jij je voelen als ge uw huis uitgezet wordt en ze laten er dan wildvreemden gebruik van maken om zich wat te komen amuseren met hun hobby?

Ik snap wel dat men dergelijke locaties leuk kan vinden om te gaan fotograferen ... maar je weet vooraf dat het eigenlijk niet mag en je een (beperkt) risico neemt.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

Comment

Voor politie heb ik alle respect. Voor GAS-arbeiders totaal geen; dat zijn flikken van 'k zou wel willen maar ik kan niet
                        Gelukkig voor u dan dat dit niet uw job geworden is ... ik heb respect voor alle mensen die willen werken en hun job correct uitvoeren zonder misbruik.
                        Het toont in elk geval veel respect van u voor alle medemensen hier op BD ... weet jij wie van ons allen GAS-boetes kan/mag uitschrijven?
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Verder is er het respect voor de ex-eigenaars ... de meeste mensen werden gedwongen onteigend en mogen hun eigen ex-huis niet meer binnen.
                          Hoe zou jij je voelen als ge uw huis uitgezet wordt en ze laten er dan wildvreemden gebruik van maken om zich wat te komen amuseren met hun hobby?
                          Respect voor welke ex-eigenaar ?
                          Mijn vader heeft op één na twee huizen zelf gebouwd, na zijn uren als bakker, hij is herkenbaar in iedere steen, iedere nagel die hij heeft ingeslagen, ieder muuranker, iedere balk, iedere vloertegel. Ik ben er geboren.
                          Ikzelf vrees veel eerder de man met de kraan dan de bonafide urbexer.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                            Respect voor welke ex-eigenaar ?
                            Mijn vader heeft op één na twee huizen zelf gebouwd, na zijn uren als bakker, hij is herkenbaar in iedere steen, iedere nagel die hij heeft ingeslagen, ieder muuranker, iedere balk, iedere vloertegel. Ik ben er geboren.
                            Ikzelf vrees veel eerder de man met de kraan dan de bonafide urbexer.
                            Dus heel Doel is (was) eigendom van uw vader? Of ben jij en alle anderen urbexer in je eigen ex-huis?
                            Ik denk dat de urbexers wel meer dan één of twee huizen in België betreden.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ignuz Bekijk bericht
                              Graag even duidelijkheid ivm "wie mag een GAS boete uitschrijven". Ikzelf ben werkzaam in ...
                              Bedankt voor deze uitleg. Ik ga mijn mening herzien. Ik onthou alvast dat ik geen identiteitspapieren hoef te tonen, en dat de GAS-mens enkel een verslag mag opstellen.
                              Dank je, V.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                                Het toont in elk geval veel respect van u voor alle (???) medemensen hier op BD ... weet jij wie van ons allen GAS-boetes kan/mag uitschrijven?
                                Ik heb er geen idee van en het zal me een worst wezen eerlijk gezegd. Of gaan jullie nu een gasboete uitschrijven omdat ik een mening heb die niet de uwe is?
                                Maar beloofd, ik zal in het vervolg mijn mening wat meer nuanceren en de scherpe kantjes eraf laten of ik krijg helemaal geen comments meer op mijn foto's.

Prettig weekend, V.

Comment

Working...
                                X