Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

de Japanse dominantie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: de Japanse dominantie

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
    Vergelijk eens de uitstoot van een oude benzinewagen, met een huidige euro-5 versie. En kom dan eens terug... Hetzelfde geldt (in meerdere mate) voor dieselwagens.
    Alleen het verbruik ligt al pakken lager dan van die oude bakken. Mijn vaders oude Subaru 1.3l boxermotor had geen probleem om 8-9 l/100 km. te verbruiken (voor een dikke 60 pk) en een heel gezapige rijstijl. En ja : de manuele choke was ingeduwd...
    En iemand die stelt dat nieuwe wagens om de 500 km. een panne hebben heeft geen respect voor nieuwe wagens...
    Ik zeg nergens dat een moderne wagen om de 500km in panne gaat?
    en je negeert mijn post #35.

mijn starlet 1.0 met 56pk zat op 7l op 100km (tenzij op autostrade, dan steeg het al wat )
    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Zal even de problemen opsommen die ik de laatste tijd gehad heb met "mijn" wagens:

Mini cooper D: Lek waar de bougies in de motor zitten, gevolg constant verbrande geur in de wagen en soms ineens geen vermogen meer. Binnen gedaan bij BMW, ze hebben de airco gekuist. Probleem natuurlijk niet opgelost. Binnen gedaan in andere BMW garage, die hebben het probleem dan wel gevonden. Auto had geen 50.000km
      VW Golf: Binnen de 20.000km probleem waarbij ineens de kracht van de turbo wegviel. Hebben ze me nooit gezegd waaraan het lag.
      Peugeot 307: Op 3 maand tijd 2x turbo stuk.
      Ford mondeo: Gas blijft hangen als ik ontkoppel en gas loslaat, na ongeveer 2 seconden valt deze wel terug naar rallantie (garage gebeld, zeggen dat ik zo moet blijven rijden). Ander probleem is dat het "automatisch" sluiten van het raam aan bestuurderskant niet meer werkt.

2 van de 4 zijn volgens mij toch duitse auto's, dus zeggen dat deze beter zijn dan de japanse is ver gezocht.
      Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
      http://www.stevevandegaer.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
        Mijn starlet 1.0 met 56pk zat op 7l op 100km (tenzij op autostrade, dan steeg het al wat )
        Dat is nu net de verkeerde denkfout die velen maken, een wagen met een te lichte motor zal overdreven veel verbruiken,
        daarom dat ik eigenlijk sterk voorstander ben voor het Nederlandse systeem van autotax, daar werden (vroeger toch)
        auto's belast op hun eigen gewicht.
        Een kleinere auto met iets zwaardere motor zal bij normaal gebruik zuiniger zijn dan eentje met een motor die continue
        op overlast draait, dat alles is natuurlijk bij de nieuwere technologie voor een stuk achterhaald, een 1.200cc met 100 Pk
        is tegenwoordig geen uitzondering meer, twintig jaar geleden had je daarvoor een 2.000 cc nodig.

Een vriend van mij heeft verleden week zijn Audi A5 3.0L laten chippen en op de testbank laten zetten,
        resultaat Koppel 660 Nm bij 1.900 Rpm en een max. vermogen van 290 Pk. verbruik (en hij durft er wel op duwen en doet veel de duitse autobahn)
        tussen 8 en 9 liter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht

nee geef mij maar een oude maar degelijke auto (...)

trouwens, ik betaal veel wegentaks voor een jaartje rijden, dat is dan ook meteen mijn bijdrage aan en voor het milieu.
          Ook een goede reden om blikjes en PET-flessen overal in de natuur weg te gooien, je hebt al eco-tax betaald dus dan mag het.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
            Ik heb het wel niet over olie verversen, andere ruitenwissers of remblokjes vernieuwen maar over een distributieriem leggen, een koppelingsplaat vernieuwen of een andere koppakking steken, nieuwe klepsteelrubbers of nieuwe kleppen plaatsen, een stuurhuis vernieuwen of andere spiraalveren plaatsen....dingen waarvoor toch aardig wat kennis en materiaal vereist is.
            Als ik er hier naast Geert nog drie vind dan zal ik aardig versteld staan, ja.
            Stel dat je het kan, zou je het dan nog willen?
            Hoe vaak moet je eenmaal een koppakking vervangen of nieuwe kleppen etc?
            Bij een gewone rijstijl gebeurt dat eigenlijk niet meer, alleen een distributieriem vervangen nog.
            En zou je daar dan gereedschap voor kopen, soms heb je nog duur speciaal gereedschap nodig voor slechts één handeling.
            Of bij de dealer gaan vragen of je een stuk speciaal gereedschap mag lenen om het werk te doen waar hij zijn brood mee verdient?
            Daarnaast is het met de nieuwe auto's zo dat je geen recht meer hebt op gratis pechhulp wanneer je niet volgens het instructieboekje onderhoud laat plegen bij een erkende dealer.

Kleppen stellen zoals ooit, met een stelschroef en borgmoer, is goed te doen maar als het met plaatjes werkt is het al knudde.
            Eerst alles meten, daarna (op de fiets) naar de dealer om de juiste plaatjes te halen en dan weer terug om te monteren.
            Of je moet vantevoren een voorraadje plaatjes kopen van verschillende diktes.
            Voor iemand die de kennis en vaardigheden bezit is het m.i. niet zinvol veel geld te spenderen aan gereedschap en een plaats om aan de auto te werken (garagebox, hobbyhal) voor slechts de eigen auto.
            Pas als je gaat beunen wordt het misschien een ander verhaal.

Je kunt beter je auto naar de dealer brengen en intussen foto's gaan maken met een camera van Japanse makelij.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
              Ik zeg nergens dat een moderne wagen om de 500km in panne gaat?
              en je negeert mijn post #35.

mijn starlet 1.0 met 56pk zat op 7l op 100km (tenzij op autostrade, dan steeg het al wat )
              Jij niet, maar er lopen hier nog andere...

En vergelijk dat verbruik van je C-klasse eens met dat van een nieuwe BMW 320d... Alleen al door de Scx-waarde en gewicht van die S-max moet dat in het nadeel van de laatste uitvallen... Het verbruik van een auto wordt door meer bepaald dan enkel het rendement van een motor.
              Groeten,

Polleke

Comment

Ik heb het wel niet over olie verversen, andere ruitenwissers of remblokjes vernieuwen maar over een distributieriem leggen, een koppelingsplaat vernieuwen of een andere koppakking steken, nieuwe klepsteelrubbers of nieuwe kleppen plaatsen, een stuurhuis vernieuwen of andere spiraalveren plaatsen....dingen waarvoor toch aardig wat kennis en materiaal vereist is.
                Als ik er hier naast Geert nog drie vind dan zal ik aardig versteld staan, ja.
                Telt het mee wanneer ik pakweg 20 jaar geleden een Ford Sierra Cosworth heb gekocht, hem helemaal uit mekaar heb gevezen (tot enkel het geraamte overbleef) en volledig gerestaureerd (ja het motorblok en de versnellingsbak waren er ook uit en er zijn veel nieuwe onderdelen gemonteerd) en de wagen na een anti-roest behandeling weer helemaal zelfstandig heb opgebouwd?

Hij had na opbouw een dikke 350pk op de achterwielen en hij kwam net van de band gerold (allez zo zag ie er toen toch uit). Heb er een 5 tal jaar mee gereden en toen kwam mijn alter-ego opzetten en is ie in de verkoop gegaan.

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc
                Rij met een 6 jaar oud karretje van 90 pk en 1900 CC (dieseltje) : nieuw gekocht, en 0 € "bizarre" kosten en 0 pannes (en nee : het is geen japanner).
                Als jij werkelijk denkt dat enkel oude knarren betrouwbaar zijn : denk maar snel iets anders. En denken dat een kar met 365000 km. nog evengoed rijdt als nieuw...
                Geef mij qua comfort toch ook maar een recente wagen. Als ik mijn oude Toyota vergelijk met waar ik nu mee rij, is er geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om te wisselen.
                Hoe jij een recente wagen meer vervuilend kan noemen dan zo'n oud kreng ? De kans dat een euro 5 of 6 het op dat vlak niet kan halen van een euro 1 is redelijk klein...
                Dat geldt trouwens zowel voor benzine als diesel auto's.
                *ZUCHT*
                Ja ieder zijn/haar mening en meug hè maar ik hoef geen moderne wagen met duizend-en-één overbodige technische snufjes die je meer dan de helft van de tijd toch niet gebruikt.
                Eens meerijden met mijn oude knar? we zullen wachten tot er sneeuw ligt, kan je in één keer eens beleven hoe winterbanden zich gedragen op een koud en besneeuwd wegdek.

Een nieuwe wagen is belastend voor het milieu omdat men tijdens de productie ervan allemaal grondstoffen uit de natuur haalt en er heel veel energie wordt gebruikt om de wagen te fabriceren.
                maar daar denken veel mensen niet aan hé, want volgens hen komt een nieuwe wagen uit een plastieken verpakking dat in de winkelrekken tussen het speelgoed hangt?!!

ziehier mijn 23 jaar oude knar welke ik moet inruilen voor een nieuwere wagen?

"De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                  Meen je dat nu echt?
                  Zo direct wat spontaan bij mij opkomt:
                  USA: Corvette en Mustang.
                  GB: Triumph, Landrover EN RR.

Grtz, RF
                  US auto's: vallen gewoon uit elkaar na korte tijd, en geen enkele auto kan een bocht nemen. Niks makkelijker dan een dikke motor met véél PK's op een slecht chassis monteren.
                  RR: zou maar triestig zijn dat ze voor dat geld geen deftige kar kunnen bouwen.
                  Landrover: een tank op wielen, alleen goed in de woestijn. Een Mercedes G of Landcruiser zijn minstens even goed.
                  Triumpf: maken ze dat nog?

Zoek maar eens iets in de klasse van de Passat, Audi 4 of 6, Mercedes C of E, BMW 3 of 5 wat minstens even goed of beter is, en uit UK, VS of Frankrijk komt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                    US auto's: vallen gewoon uit elkaar na korte tijd, en geen enkele auto kan een bocht nemen. Niks makkelijker dan een dikke motor met véél PK's op een slecht chassis monteren.
                    Landrover: een tank op wielen, alleen goed in de woestijn. Een Mercedes G of Landcruiser zijn minstens even goed.

Zoek maar eens iets in de klasse van de Passat, Audi 4 of 6, Mercedes C of E, BMW 3 of 5 wat minstens even goed of beter is, en uit UK, VS of Frankrijk komt.
                    Ik zie mezelf nog wel eens een Defender kopen maar een collega is getrouwd met een Australiër en ik heb hem al horen zeggen : "if you want to go to the outback, take a Landrover, if you want to come back, take a Toyota".
                    Arctic Trucks werkt bijna uitsluitend met Toyota

Comment

Telt het mee wanneer ik pakweg 20 jaar geleden een Ford Sierra Cosworth heb gekocht, hem helemaal uit mekaar heb gevezen (tot enkel het geraamte overbleef) en volledig gerestaureerd (ja het motorblok en de versnellingsbak waren er ook uit en er zijn veel nieuwe onderdelen gemonteerd) en de wagen na een anti-roest behandeling weer helemaal zelfstandig heb opgebouwd?

Hij had na opbouw een dikke 350pk op de achterwielen en hij kwam net van de band gerold (allez zo zag ie er toen toch uit). Heb er een 5 tal jaar mee gereden en toen kwam mijn alter-ego opzetten en is ie in de verkoop gegaan.
                      Als prestatie kan dat inderdaad tellen, de Cosworth is een icoon, zeker de RS Cosworth.
                      Maar puur technisch ben ik zeer geïnteresseerd in hoe je die extra 150 pK er hebt uit gekitteld.

Comment

*ZUCHT*
                        Ja ieder zijn/haar mening en meug hè maar ik hoef geen moderne wagen met duizend-en-één overbodige technische snufjes die je meer dan de helft van de tijd toch niet gebruikt.
                        Eens meerijden met mijn oude knar? we zullen wachten tot er sneeuw ligt, kan je in één keer eens beleven hoe winterbanden zich gedragen op een koud en besneeuwd wegdek.

Een nieuwe wagen is belastend voor het milieu omdat men tijdens de productie ervan allemaal grondstoffen uit de natuur haalt en er heel veel energie wordt gebruikt om de wagen te fabriceren.
                        maar daar denken veel mensen niet aan hé, want volgens hen komt een nieuwe wagen uit een plastieken verpakking dat in de winkelrekken tussen het speelgoed hangt?!!

ziehier mijn 23 jaar oude knar welke ik moet inruilen voor een nieuwere wagen?
                        Een wagen is versleten, als hij versleten is, hé. Of dat nu na 10 of 23 jaar is, speelt niet veel rol. Zolang mijn huidige wagen voldoet aan de behoeften ga ik die ook niet weg doen, ook niet als er ondertussen 10 nieuwe versies zijn van uitgekomen. Maar een wagen die onbetrouwbaar geworden is, die gaat de deur uit.
                        Als die voor iemand anders nog betrouwbaar genoeg is, dan moet die er maar mee rondbollen...
                        Het is trouwens niet omdat je een wagen vervangt, dat je oude op de schroothoop belandt, hé. Mijn vorige oude Toyota rijdt voor het ogenblik in afrika rond (allé : naar daar is hij wel verscheept).
                        En als jij die snufjes niet nuttig vindt : in een oude kar zullen ze er inderdaad niet opzitten. In mijn wagen zitten geen opties die ik niet gebruik. Dat is het grote voordeel van het kopen van niet japanse nieuwe wagen : je kiest de opties die je wil, en wat je niet gaat gebruiken, neem je niet. Bij een japanner smijten ze er alles in, afhankelijk van het type en heb je die keuze niet. Veel van die zaken zijn trouwens behoorlijk nuttig, en een aantal zorgen voor een pak grotere veiligheid.

PS : het verband tussen een ford coshworth van 350 pk en het milieu zie ik wel niet bijster... Eentje met 100 van die beestjes rijdt ook 120 km./h en stukken zuiniger.

Mijn vader heeft ooit ook nog van 2 2CV'kes, 1 gemaakt : dat was de enige manier om toch 1 terug rijdend te krijgen. Hyper betrouwbaar die oude knarren... .
                        Groeten,

Polleke

Comment

Amaai ..had nooit gedacht dat mij bijdrage tot dit draadje zo'n discussies zou meebrengen.
                          Iedereen met een minmuum van autokennis weet toch dat je geen Japanner kan kloppen. Honda heeft jarenlang de formule 1 beheerst, totdat Ecclestone ...de regels aanpasste zodat andere merken konden scoren !

Soortgelijk verhaal in de WRC -competitie...men moest toch iets vinden om die subaru's uit de rankings te houden, daarom heeft men de downsizing ingevoerd , nu kan je nog enkel peugeot's , citroen's en Bmw 's zien ...voordien waren dit enkel meelopertjes in de rally competie !
                          Last edited by $$$; 29 augustus 2012, 20:47.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht

Mijn schoonbroer heeft 2 echte amerikaanse wagens, en 1 die het wilt zijn (pt cruiser).
                            de Chevy uit 1995 heeft meer ton versleept als een gemiddelde wagen hier, en heeft 200.000beladen kilometers gereden... nog niets uit elkaar gevallen aan...
                            De pontiac Grand Prix uit 1989 (of 85 ben in twijfel) heeft pakken minder kilometers, maar rijdt nog steeds super, en pakt normale bochten,
                            de cruiser, is gewoon een moderne wagen, voorzien van leuke snufjes en rijdt ook hoe het hoort,

volgens mij denk je iets te weten over amerikanen, maar heb je er nog nooit één van dichtbij gezien...
                            It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door $$$ Bekijk bericht
                              Amaai ..had nooit gedacht dat mij bijdrage tot dit draadje zo'n discussies zou meebrengen.
                              Iedereen met een minmuum van autokennis weet toch dat je geen Japanner kan kloppen. Honda heeft jarenlang de formule 1 beheerst, totdat Ecclestone ...de regels aanpasste zodat andere merken konden scoren !

Soortgelijk verhaal in de WRC -competitie...men moest toch iets vinden om die subaru's uit de rankings te houden, daarom heeft men de downsizing ingevoerd , nu kan je nog enkel peugeot's , citroen's en Bmw 's zien ...voordien waren dit enkel meelopertjes in de rally competie !
                              Eens hier kijken. De japanners hebben de 4x4 uitgevonden (euch), maar toch vreemd dat de eerste 4x4 een audi quattro was die de WRC won. En yep : 12 jaar is veel te kort om een japanner te vinden die die mini-karretjes van citroën, Peugeot en ford de baas kan... Ik dacht dat die japanners zo flexibel waren, dat ze voor alles een oplossing hebben. Blijkbaar niet dus...
                              Subaru heeft 3 titels, Toyota ook, Mitsubishi 1 sinds 1973. Inderdaad een overweldigend overwicht van de japanners...
                              Groeten,

Polleke

Comment

Als prestatie kan dat inderdaad tellen, de Cosworth is een icoon, zeker de RS Cosworth.
                                Maar puur technisch ben ik zeer geïnteresseerd in hoe je die extra 150 pK er hebt uit gekitteld.
                                door middel van een andere complete uitlaatlijn (vanaf turbo een straight through systeem) en een sportluchtfilter (type kelk)

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                                Een wagen is versleten, als hij versleten is, hé. Of dat nu na 10 of 23 jaar is, speelt niet veel rol. Zolang mijn huidige wagen voldoet aan de behoeften ga ik die ook niet weg doen, ook niet als er ondertussen 10 nieuwe versies zijn van uitgekomen. Maar een wagen die onbetrouwbaar geworden is, die gaat de deur uit.
                                Als die voor iemand anders nog betrouwbaar genoeg is, dan moet die er maar mee rondbollen...
                                Het is trouwens niet omdat je een wagen vervangt, dat je oude op de schroothoop belandt, hé. Mijn vorige oude Toyota rijdt voor het ogenblik in afrika rond (allé : naar daar is hij wel verscheept).
                                En als jij die snufjes niet nuttig vindt : in een oude kar zullen ze er inderdaad niet opzitten. In mijn wagen zitten geen opties die ik niet gebruik. Dat is het grote voordeel van het kopen van niet japanse nieuwe wagen : je kiest de opties die je wil, en wat je niet gaat gebruiken, neem je niet. Bij een japanner smijten ze er alles in, afhankelijk van het type en heb je die keuze niet. Veel van die zaken zijn trouwens behoorlijk nuttig, en een aantal zorgen voor een pak grotere veiligheid.

PS : het verband tussen een ford coshworth van 350 pk en het milieu zie ik wel niet bijster... Eentje met 100 van die beestjes rijdt ook 120 km./h en stukken zuiniger.

Mijn vader heeft ooit ook nog van 2 2CV'kes, 1 gemaakt : dat was de enige manier om toch 1 terug rijdend te krijgen. Hyper betrouwbaar die oude knarren... .
                                zuinig rijden deed m'n RS Cosworth niet (verbruik lag "ergens" tussen de 9 en 17L), heb ik nooit ook maar ergens beweerd; zijn top lag rond de 320km/u (meermaals getest op de DA).

en vanaf nu uzelf niet langer tegenspreken hè...
                                "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                                Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

Comment

Working...
                                X