Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waar lagen jullie ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Waar lagen jullie ?

    Ik was wel jaloers op die Nederlandse en Duitse miliciens , die mochten hun haar tot op de schouders dragen in de jaren 70
    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
    George Orwell

    Comment


    • Re: Waar lagen jullie ?

      Oorspronkelijk geplaatst door sven_df Bekijk bericht

      Een superlange post, hopelijk heb je het uitgehouden tot het einde.
      Sven
      Een fijne post sven, ik heb dit graag gelezen.

      In Spich hadden we ook oude rommel, die AMX-en bijv.
      Toch waren er slimmeriken die vroegen wat er zou gebeuren als er oorlog zou uitbreken.
      Standaard antwoord:" Dan krijgen we nieuw materiaal".

      De Fal vond ik wel een geweldig goed wapen
      Je kon er ook 's nachts mee schieten met behulp van de ELTRO.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

      Comment


      • Re: Waar lagen jullie ?

        Hey juppekes

        Ik zou normaal bij de laatste lichting gezeten hebben 92/93

        Maar ik heb maar mijn twee dagen kunnen doen.

        Daar hebben ze me op de eerste dag al afgekeurd wegens problemen met mijn oren (en niet dat ze te groot waren )

        Daarna heb ik nog naar de herkeuringsraad geweest in Brugge.

        Ik kwam daar binnen in een zaal met een zevental personen, daar hebben ze mijn naam en de hele reutemeteut afgerateld, waarop ik enkel "ja meneer" heb moeten antwoorden.

        Toen hebben ze me nog twee vragen gesteld.

        1: "Hoe ben je naar hier gekomen?"

        Ik: "Met de trein meneer."

        2: "Hoe ga je terug naar huis?"

        Ik: "Met de trein meneer."

        Toen nog zestien stempels en mijn treinticket en ik mocht beschikken.

        Ik had zelfs heel graag mijn legerdienst gedaan.
        Bootjes

        Comment


        • Re: Waar lagen jullie ?

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Er is een verschil tussen militair zijn in oorlogstijd en een legerdienst doen als opleiding ... ik heb tijdens een legerdienst nooit geweten dat men op mensen moest schieten.
          Eerst op schietschijfen, en "later komen de vrouwen en kinderen, hahaha": ik hoor het dat varken nog zeggen.

          Comment


          • Re: Waar lagen jullie ?

            Vreemd ... ik denk dat gij in een ander leger zat dan ik ... ik heb nooit zulke praat gehoord en nochtans hadden een reeks van onze "hogere" onderofficieren deel uitgemaakt van het Belgisch contingent in Korea, om maar te zeggen dat die wel wisten waar ze over spraken ..

            Comment


            • Re: Waar lagen jullie ?

              Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
              Vreemd ... ik denk dat gij in een ander leger zat dan ik ... ik heb nooit zulke praat gehoord en nochtans hadden een reeks van onze "hogere" onderofficieren deel uitgemaakt van het Belgisch contingent in Korea, om maar te zeggen dat die wel wisten waar ze over spraken ..
              Dat is een letterlijk citaat van de wapendeskundige voor de ganse klas vrachtwagenbestuurders met Vigneron, in `84. Hij zei er nog bij dat de grootste idioten ook het grootste geweer kregen.
              Over varkens sprak hij niet: Dat was VerSeg.

              Comment


              • Re: Waar lagen jullie ?

                Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                Vreemd ... ik denk dat gij in een ander leger zat dan ik ... ik heb nooit zulke praat gehoord en nochtans hadden een reeks van onze "hogere" onderofficieren deel uitgemaakt van het Belgisch contingent in Korea, om maar te zeggen dat die wel wisten waar ze over spraken ..
                Onze CSM in Mechelen was ook een Korea veteraan. Gene "simpele", die zijn oogjes in zijn "bottinen" blonken zelfs. Heb ik wel nooit zware taal horen gebruiken, maar iedereen had wel schrik van hem.
                Later in Arolsen heb ik wel het volgende meegemaakt. Tijdens een oefening is een jeep gekanteld en de chauffeur milicien dienstplichtige heeft er zijn leven bij ingeschoten. Oefening werd wel dadelijk gestopt en iedereen was begrijpelijk serieus aangeslagen. Waar normaal bij het strijken van de vlag om 22hr 's avonds de last post(?) werd geblazen, werd toen Il selenzio geblazen. Tot daar alles "normaal", maar toch wist één van de "boefers" (voor de Nederlanders, een boefer is een beroepsmilitair) het volgende te vertellen: "Voor 20 fr (de soldij van toen) hebben we een andere".
                Kreeg wel de Belgische vlag gedrapeerd over zijn "houten kostuum" en heel waarschijnlijk posthuum ook nog één of andere decoratie voor het "dienen van zijn vaderland". Een trauma heeft mij dat niet bezorgd, maar vergeten doe je dat nooit.
                Mvg.
                Robert
                Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                Comment


                • Re: Waar lagen jullie ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
                  Ik had zelfs heel graag mijn legerdienst gedaan.
                  Wees blij dat je niet moets, beste Mriya. De verplichte legerdienst maakte noch man, noch mens van jou.
                  Mvg.
                  Robert
                  Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                  Comment


                  • Re: Waar lagen jullie ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    je laten afkeuren op "morele" gronden dat was er voor iedereen ver over, dan leek je werkelijk een watje ...
                    Dat waren volgens mij mannen (jonge kerels) met ballen aan hun lijf. Want lef en doorzettingsvermogen moest je als dienstweigeraar wel hebben. Meelopen (meeheulen) met de rest was het makkelijkst.
                    Mvg.
                    Robert
                    Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                    Comment


                    • Re: Waar lagen jullie ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                      Dat waren volgens mij mannen (jonge kerels) met ballen aan hun lijf. Want lef en doorzettingsvermogen moest je als dienstweigeraar wel hebben. Meelopen (meeheulen) met de rest was het makkelijkst.
                      vind ik niet
                      dikke egoisten ja , enkel aan zich zelf denken ja
                      bd0379be

                      Comment


                      • Re: Waar lagen jullie ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                        Dat waren volgens mij mannen (jonge kerels) met ballen aan hun lijf. Want lef en doorzettingsvermogen moest je als dienstweigeraar wel hebben. Meelopen (meeheulen) met de rest was het makkelijkst.
                        Oorspronkelijk geplaatst door tweetty Bekijk bericht
                        vind ik niet
                        dikke egoisten ja , enkel aan zich zelf denken ja
                        Ook in het leger had je alle soorten mensen in alle rangen, net zoals er bij de gewetensbezwaarden én op dit eigenste forum. Laat ons het vooral daar niet over hebben.

                        Om op een lichtere noot te eindigen: op een feestdag tijdens mijn dienstplicht was ik chauffeur van wacht bij de ziekenboeg. Naast de verpleger van wacht, de kok en een wachtpost moeten we de enigen geweest zijn in de kazerne. Ik vraag aan de verpleger waarom ik als chauffeur (ambulance) van wacht moet zijn. Blijkt dat de verpleger aanwezig moet zijn voor als de kok iets aan de hand moest krijgen, en als daarvoor een ziekenvervoer nodig is, moet ik rijden.
                        Vraag aan de kok waarom hij daar met een feestdag moet zijn: ah, tiens, om jullie eten te geven natuurlijk!
                        Die wachtpost was dan weer nodig om ons binnen te laten en te verhinderen dat we te vroeg naar buiten zouden gaan.

                        Tja.


                        Willy
                        Hombre

                        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                        Comment


                        • Re: Waar lagen jullie ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
                          Arolsen was sowieso een soort strafkamp voor "Anti-wapen-maniaken" e.d.: vrachtwagens wassen bij min twintig, en het plein schoonvegen met slechts twee tot drie haren op je borstel, of zware frigo's verslepen voor de privehandel van de chef,...
                          En dat maanden zonder een dag verlof.
                          Positief ingestelde mensen hadden het beter....
                          Anderen kregen de mooiste jobkes
                          Onder het motto: hier temt men leeuwen en beren
                          Maw, je krijgt wat je verdient.
                          D90 - D70 - F80 + glas

                          Comment


                          • Re: Waar lagen jullie ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                            Ook in het leger had je alle soorten mensen in alle rangen.....
                            tja....das in de meeste legers zo)(.
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                            Comment


                            • Re: Waar lagen jullie ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                              Dat waren volgens mij mannen (jonge kerels) met ballen aan hun lijf. Want lef en doorzettingsvermogen moest je als dienstweigeraar wel hebben. Meelopen (meeheulen) met de rest was het makkelijkst.
                              Helemaal akkoord.

                              Ik heb geprobeerd aan de onzin te ontsnappen met legale middelen, zonder lange arm.
                              Dat is me gelukt.
                              Als het niet gelukt was had ik.me er bij neergelgd en getracht er het beste van te maken.

                              Al de verhalen hier tonen aan dat het leger gewoon zelf niet wist wat aan te vangen met al die dinstplichtigen, en dus op grote schaal.bezigheidstherapie organiseerde.

                              Ik snap niet wat er laf is om legale middelen te gebruiken om daar aan te ontsnappen.

                              Comment


                              • Re: Waar lagen jullie ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
                                Positief ingestelde mensen hadden het beter....
                                Anderen kregen de mooiste jobkes
                                Onder het motto: hier temt men leeuwen en beren
                                Maw, je krijgt wat je verdient.
                                De groene mutsen kregen geen varkensvoer, maar niet iedereen kon wat zij konden, en niet iedereen had geld genoeg om zich eten te kopen.
                                In Arolsen hadden we slechts één zelfmoord. Zijn kamergenoten mochten daardoor vervroegd naar huis. Ik veronderstel dat men twijfelde aan hun verdere "positieve" ingesteldheid.
                                De chef oefende ostentatief de spierkracht van zijn rechterhand met een veer, en had er plezier om de handjes van de snotters van 18 tot moes te knijpen: Bij mij heeft ie dat nooit gedurft.
                                `t Is maar wat je positief noemt: Inzet van geweldenaars heeft zelden een positef effect, vooral niet op de vrouwen en kinderen die telkens opnieuw, in elke oorlog, hun grootste slachtoffers zijn.
                                Last edited by Poza; 1 juli 2012, 09:39.

                                Comment

                                Working...
                                X