Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waar lagen jullie ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Waar lagen jullie ?

    Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
    Behalve dan die oefening met "live amo" boven de hoofden van kruipende soldaatjes
    Ach Theo, dat was er ver boven.
    Kop en gat intrekken en er was geen vuiltje aan de lucht...
    Er wordt soms wel wat overdreven, kwestie van stoer over te komen.
    D90 - D70 - F80 + glas

    Comment


    • Re: Waar lagen jullie ?

      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
      .. en ik heb er veeeel gezien die er hebben leren schieten .. en verdomde goed ook nog ... ik zou op geen 3-400m gaan staan of ze schoten u een jas met knoopsgaten en juist op de plaats van de knopen!! .. en ja, ik kon dat ook
      ....en geen jager geworden?
      D90 - D70 - F80 + glas

      Comment


      • Re: Waar lagen jullie ?

        Oorspronkelijk geplaatst door jos vanhengel Bekijk bericht
        yep, er waren toen blijkbaar veel "pussys" in 't leger.
        Right on :-)))
        D90 - D70 - F80 + glas

        Comment


        • Re: Waar lagen jullie ?

          bestond er in België eigenlijk ook broederdienst.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • Re: Waar lagen jullie ?

            Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
            9 kansen op 10 dat ik toen je pelotonscommandant was. 8e cie, Cdt Dothee (para). Ik was toen Adj KRO of OLt KRO C.....
            Het is zo lang geleden hé.Die naam zegt me iets. Het kan zijn

            Johan

            Comment


            • Re: Waar lagen jullie ?

              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
              bestond er in België eigenlijk ook broederdienst.
              grt,bouk.
              Ik denk dat dit in BE het statuut van "gewetensbezwaarde" was ttz je kwam er onderuit als je vond dat een leger je geweten "bezwaarde" en dat met voldoende argumenten kon aantonen, je kreeg dan "burgerdienst" ttz je inzetten voor "goede doelen"

              ... helaas heb ik er veel gekend wiens geweten plots veel minder zwaar woog eenmaal ze het statuut hadden .. .. in veel gevallen leken het ergere "carrotiers" dan die in 't leger

              Comment


              • Re: Waar lagen jullie ?

                Citaat:
                Oorspronkelijk geplaatst door regulus
                .. en ik heb er veeeel gezien die er hebben leren schieten .. en verdomde goed ook nog ... ik zou op geen 3-400m gaan staan of ze schoten u een jas met knoopsgaten en juist op de plaats van de knopen!! .. en ja, ik kon dat ook
                Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
                ....en geen jager geworden?
                neen hoor ... dat zou dan weer helemaal wat anders zijn ... het doel voorbij "geschoten" zogezegd ..

                Comment


                • Re: Waar lagen jullie ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
                  Nuanceren is niet direct mijn sterkste kant, Theo

                  Vroeger Theo, behoorde 'bij het leger gaan' tot de burgerplicht.
                  Niet dat ik zo 'burgerplichtsbewust' ben, maar het hoorde bij het leven.
                  En bovendien, het was de wet.
                  Verder zou je er van verschieten hoe weinig mensen er slechte herinneringen hebben aan hun legerdienst.
                  Uitzonderingen zullen er altijd zijn.
                  Je stond er voor en je moest er door. Dat kon op twee manieren: er het beste van maken of het godganse jaar lopen kankeren en daarmee jezelf en je omgeving verzuren.
                  Ik behoorde alleszins bij de eerste groep.
                  ...
                  Ik volg je volledig ...
                  .. en ik vind al die verhalen over weddeverlies etc bijzonder leuk ... als prille schoolverlater (je werd opgeroepen rond je 19e) verdiende je indertijd zeker hele sloten geld ... pull my other one too, it has bells on it!! LOL!

                  alhoewel tijden snel veranderen, toen ik "binnen" ging was je laten afkeuren op "medische" gronden vrijwel de enige optie, je laten afkeuren op "morele" gronden dat was er voor iedereen ver over, dan leek je werkelijk een watje ... en al bij al werden er toendertijd niet echt veel afgekeurd op, al dan niet echte, "medische" gronden dat was toch mijn indruk (in het "klein kasteeltje") ...

                  Comment


                  • Re: Waar lagen jullie ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    Ik denk dat dit in BE het statuut van "gewetensbezwaarde" was ttz je kwam er onderuit als je vond dat een leger je geweten "bezwaarde" en dat met voldoende argumenten kon aantonen, je kreeg dan "burgerdienst" ttz je inzetten voor "goede doelen"
                    bedoel dit:
                    Broederdienst: bij een even aantal broers in één gezin moest de helft in dienst, bij een oneven aantal het kleinere deel; als je dus al een broer in dienst had, kon je vrijstelling krijgen
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • Re: Waar lagen jullie ?

                      In '81 maandje opleiding in Peutie, daarna 8 zalige maanden als cafebaas in Hotel Ambiorix te Ludenscheid.

                      Comment


                      • Re: Waar lagen jullie ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                        bedoel dit:
                        Broederdienst: bij een even aantal broers in één gezin moest de helft in dienst, bij een oneven aantal het kleinere deel; als je dus al een broer in dienst had, kon je vrijstelling krijgen
                        grt,bouk.
                        Oeps, verkeerd aangesloten ...
                        neen .. hier ging het enkel om het "aantal" jongens in een gezin. Weet het niet meer zeker maar ik dacht dat de 3e? 4e? zoon niet meer in dienst moest ...

                        Comment


                        • Re: Waar lagen jullie ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                          Efficient hé, iemand leren vrachtwagen rijden om nadien 2 keer een kamion te parkeren....
                          Wat een verspilling aan geld, efficientie en tijd....
                          Straffer ... ik had iedere dag een chauffeur om met de vrachtwagen in Brakel 's ochtends pistolekes te gaan halen, daarna 20 km verderop in Bad Driburg op een andere site (met radarinstallaties, HAWK raketten en afweergeschut) die pistolekes te beleggen en ze daar in de kantine te verkopen
                          Zo een grote zak broodjes woog hooguit een kilo of tien denk ik, maar er was wel een vrachtwagen voor nodig

                          Wij zeiden steeds: waar de logica eindigt begint ABL.
                          Camera: Canon 60D, 20D, A570. Objectieven: 10mm - 500mm + 1,4x en 2x TC

                          Comment


                          • Re: Waar lagen jullie ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                            .. hier ging het enkel om het "aantal" jongens in een gezin. Weet het niet meer zeker maar ik dacht dat de 3e? 4e? zoon niet meer in dienst moest ...
                            dat was in Nederland volgens mij ook zo.
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                            Comment


                            • Re: Waar lagen jullie ?

                              Reserve OLT, Turnhout Majoor Blairon, daarna naar Leopoldsburg, dan Zedelgem(munitie opslagdepot), daarna naar Lissewege...

                              mvg
                              2 x 60D + 1 BG-E9 / EF-S 15-85 IS USM / 70-200 f2.8 L/ EF 100 f2.8 L IS Macro / SPEEDLITE 430 EX II/ MANFROTTO 055CXPRO3 + VANGUARD GH-200 PISTOL GRIP

                              Comment


                              • Re: Waar lagen jullie ?

                                Nog geen KROO'ers gezien hier dus bij deze ...

                                Juli 1990 tem juni 1991 : eerst 3 maanden opleiding en daarna KROO in het bataljon transmissietroepen voor de generale staf, sectie radioverbindingen, beiden in Peuti.

                                Op de selectiedag had ik aangegeven dat ik vrachtwagenchauffeur wilde worden en ook KROO had ik aangeduid.
                                Wist ik veel dat je als KROO geen vrachtwagenchauffeur kon worden.
                                Voor de onwetenden, KROO staat voor Kandidaat Reserve OnderOfficier

                                In de opleiding heb ik serieus afgezien, ik was niet van de magersten en ik had totaal geen lichamelijke conditie, dus ik was vlug het geliefkoosde slachtoffer(samen met een andere jongen die in de eerste week zijn been pijn had gedaan).
                                De opleiding werd enerzijds gegeven door een gefrusteerde para(hij was bij een parachutesprong verkeerd geland en mocht met zijn vriendjes niet meer meedoen), tegelijkertijd was hij bodybuilder en meer dan 2m lang, en anderzijds een serieus sadistische KROO.

                                Hierna een oude foto waarop goed te zien is hoe groot die para was :


                                Het bataljon waar ik na mijn opleiding ben terecht gekomen was voordien altijd gelegerd in Duitsland en was verplicht naar België getransfereerd en de meeste van de beroepssoldaten waren op zoek naar een andere job omdat ze alle financiële voordelen kwijt waren.
                                Omdat we voor de generale staf radioverbindingen moesten maken moesten we altijd paraat zijn en één week op de twee zaten we dus in het bos op oefening(gelukkig wel in de radiowagen) terwijl het bataljon naast ons slechts 2 kampen op een jaar had.

                                Dit was ook het jaar van de eerste Golfoorlog en toen kon je op CNN zien hoe verouderd ons materiaal was.
                                De Amerikanen duwden op een knopje en hun antenne kwam hydraulisch naar omhoog vanop hun vrachtwagen terwijl wij met een voetstuk, 3 katrollen en aluminium buizen zaten te prullen.
                                Onze radio's waren uit de jaren 60 en hadden nog echte lampen ipv transistors.

                                Het was natuurlijk niet al kommer en kwel.
                                We hebben daar veel gelachen, gezeverd en gedronken.
                                Ikzelf heb er enerzijds zaken leren relativeren en anderzijds zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen gekweekt.

                                Ik vind de afschaffing van de dienstplicht op zich niet slecht maar ik vind dat er een soort alternatief zou moeten zijn voor jonge mensen met weinig zelfdiscipline of die dreigen op het verkeerde spoor terecht te komen(een soort bootcamp zeg maar).

                                Een superlange post, hopelijk heb je het uitgehouden tot het einde.
                                Sven
                                Sony A58 met glas, Fuji X-E1
                                Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
                                Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

                                Comment

                                Working...
                                X