Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Als ik het zo allemaal lees heb ik veel maar niet te veel betaald.
Maar waarom een nieuwe/andere brandblusser?
(De oude zal wel over de datum zijn)
Een landkaart of stratenboek vervangen ze toch ook niet?
Een brandblusser hoort toch niet bij de auto of in België wel?
Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudtBekijk bericht
Maar waarom een nieuwe/andere brandblusser?
(De oude zal wel over de datum zijn)
Een landkaart of stratenboek vervangen ze toch ook niet?
Een brandblusser hoort toch niet bij de auto of in België wel?
Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudtBekijk bericht
Maar waarom een nieuwe/andere brandblusser?
(De oude zal wel over de datum zijn)
Een landkaart of stratenboek vervangen ze toch ook niet?
Een brandblusser hoort toch niet bij de auto of in België wel?
Brandblusser was houdbaar tot 2008 of zo. Ruim vervallen dus. Brandblusser is wel degelijk verplicht in elke auto, in tegenstelling tot een landkaart.
En 15€ ex BTW vind ik ook niet zo veel. Als ik binnenkort naar de keuring moet en ze keuren hem af voro de brandblusser die vervallen is kost het me veel meer.
Brandblusser was houdbaar tot 2008 of zo. Ruim vervallen dus. Brandblusser is wel degelijk verplicht in elke auto, in tegenstelling tot een landkaart.
En 15€ ex BTW vind ik ook niet zo veel. Als ik binnenkort naar de keuring moet en ze keuren hem af voro de brandblusser die vervallen is kost het me veel meer.
Brandblusser houdbaar tot 2008 ???? Ben je daar al mee door de keuring geraakt dan ???
Brandblusser houdbaar tot 2008 ???? Ben je daar al mee door de keuring geraakt dan ???
Ik niet zeg dat het niet kan, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat de datum van de brandblusser werd nagekeken. En ik ben al enige keren op de keuring geweest.
Mvg.
Robert
Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde
Brandblusser houdbaar tot 2008 ???? Ben je daar al mee door de keuring geraakt dan ???
De auto van mijn vrouw is al 3 maal door de keuring geraakt zonder brandblusser... wij hebben die ooit gebruikt en vergeten vervangen... en iedere keer dat ik naar de keuring rijd dan denk ik eraan, maar dan is het te laat natuurlijk
Inderdaad ... die boordcomputer geeft aan wanneer je moet gaan, ofwel volgens de kilometers ofwel volgens de tijd.
Als je dan zelf nog eens sneller wil gaan dan dit, dan is het gewoon om zotte kosten te doen en de garagist zijn zakken te vullen.
Een goede service en persoonlijke behandeling vind ik eerder gekoppeld aan een dealer dat u geen kosten laat doen die niet nodig zijn.
Als je er zelf op aandringt het wel te doen, dan is dat eigen keuze natuurlijk.
Maar wees maar zeker dat ze dat zelf niet langer uitstellen dan wat nodig is en dat er nog voldoende marge voorzien is.
Als ik morgen naar de garage ga en iets vraag dat niet nodig is, dan zal die mij daar wel op wijzen maar als ik aandring ... dan zal ik ook wel die persoonlijke behandeling krijgen.
Zo is dat. En voor de service die ik krijg betaal ik dat graag. Ik krijg al 13jaar telkens ik niet kan naar mijn wagen wachten GRATIS een vervangwagen. En dat apprecieer ik ook sterk.
Ik heb nooit horen zeggen dat remvloeistof langer zou meegaan door betere remmen. Maar het tijdig verversen van de remvloeistof is dus wel nuttig (of noodzakelijk)
Een airco hoort inderdaad niet te lekken. Maar de leidingen/ aansluitingen /dichtingen kunnen minimale verliezen hebben (zoals banden ook O2 lekken), en het bijvullen van het circuit is vele malen goedkoper dan het vervangen van alle mogelijke bronnen van microlekkages. Een airco die niet of te weinig gebruikt wordt zal makkelijker lekken, en dan zal vervanging van één of ander onderdeel wel noodzakelijk zijn.
Punt één : helemaal mee eens, maar het wordt overdreven.
Punt twéé : ik heb de indruk dat bepaalde merken het niet zo nauw nemen met de kwaliteit van de airco. Als mijn diepvries na 10 jaar droogstaat ga ik foeteren bij de fabrikant, als de airco droog staat na 5 jaar hebben velen al de indruk : de auto is op zijn eind, dit is dus normaal. Waarom lekt een weinig gebruikte airco sneller ?
De aircostatistieken Zuid versus Noord Europa zou ik wel eens vergeleken willen zien.
Punt drie : van het feit dat banden O2 lekken ga je me toch ook eens moeten overtuigen.
Vergeleken met de diffusie van O2 door rubber valt die van het drijfgas in de airco toch in het niet ? Tenzij ze helium gebruiken
Ik neem aan dat je de ongehoorde prijzen voor een groen ventiel betaalt ?
Dat een airco die bijna niet gebruikt wordt eerder begint te lekken, daar heb ik nog altijd twijfels over.
Het systeem staat altijd onder druk, 365 dagen per jaar (zelfs nog een dag meer in een schrikkeljaar).
Je moet dan eens uitrekenen hoeveel procent van die tijd dat de auto werkelijk rijdt, en kijk dan nog eens hoeveel uren de airco werkelijk aan staat?
Je zal dan zien dat de airco bij de meeste auto's lang geen 10% van de 8760 uren die er in een jaar zitten ook werkelijk werkt.
Dat wil zeggen dat de airco van een wagen waarbij die nooit gebruikt wordt bijna even veel uren niet gebruikt wordt als een airco die bijna altijd aan staat als er met de wagen gereden wordt.
Terwijl de airco draait wordt de druk aan de kant van de verdamper lager, als er daar een lekje zit, dan zal er op dat ogenblik iets minder gas weglekken. Maar dat lekje kan net zo goed aan de hoge druk kant zitten, en dan zal er zelfs meer gas weglekken als de airco gebruikt wordt.
Dat het gas van een airco verdwenen is, dat wil zeggen dat er een lek is, en niet dat die te weinig gebruikt wordt.
Een klein lekje in de airco is voor de garagist een winstgevende zaak, want dan kom je geregeld terug om er weer gas op te laten doen.
Ik ben zelf koeltechnieker, ik weet dus wel waarover het gaat.
Lekken zoeken is soms moeilijk, zeker als het kleine lekjes zijn.
En daarom proberen ze de "schuld" op de gebruiker af te wenden door een verhaaltje te verzinnen dat de airco te weinig wordt gebruikt.
De persoon die dat verhaaltje ooit heeft uitgevonden is een echte held voor elke garagist.
Op dit ogenblik lekt er zelfs zoveel R134a weg uit het gehele autopark dat er binnenkort een aangepast koelmiddel op de markt komt dat minder schadelijk is voor het milieu.
Dat koelmiddel is specifiek voor airco's van voertuigen, omdat het algemeen geweten is dat daar bijna overal wel ergens een lekje inzit.
Een garagist kan het tegenwoordig maar op twee manieren uitleggen als er stukken zijn, ofwel worden er met de wagen teveel kilometers gereden en is het normale slijtage, of anders rij je te weinig, en gaat er daardoor vanalles stuk...
Bij mijn auto was het omdat ik te weinig rij dat de koppakking na 40.000km lekte. Bij de vorige Renault was dat ook het geval, maar de vervangen koppakking was bij die auto dan nog wel heel na 100.000km (gek dat die dan geen tweede keer is stuk gegaan).
Ik heb daarvoor altijd met andere merken, gereden, en heb nooit een lekke koppakking gehad, alleen bij de twee Renaults gaan die stuk omdat ik niet genoeg met de auto rij...
Waarschijnlijk is vorig jaar de kilometerteller van mijn Clio ook stuk gegaan omdat die nog maar 73.000km had moeten werken op 10 jaar.
En de sensor van de ontsteking is daarvdoor ook zeker defect geraakt...
Hmm, interessant. Ik heb nooit geweten dat je autobanden kunt gebruiken om gassen te scheiden.
De moleculen van zuurstuf zijn kleiner dan die van stikstof, daardoor zou het gedeelte zuurstof dat in de perslucht zit gemakkelijker door het rubber weg kunnen dan de stikstof.
In hoeverre dat merkbaar is, dat weet ik niet.
Ik heb wel gehoord dat ze voor bepaalde toepassingen stikstof in (auto, motor...)banden blazen in plaats van perslucht.
Sommige garages doen daar ook aan mee, voor stikstof kan je meer geld vragen dan voor perslucht. Stikstof is duurder, dat moet je in flessen onder hoge druk aankopen. Maar of je het verschil ooit merkt tijdens het rijden, daar twijfel ik ook sterk aan (volgens mij merk je dat alleen aan de rekening).
Comment