Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Auto onderhoud

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Auto onderhoud

Oorspronkelijk geplaatst door Roel W Bekijk bericht
    Gisteren ben ik mijn wagen gaan ophalen na een onderhoud op 120.000km (eigenlijk heb ik er 125.000). Laatste onderhoud is gebeurd op 100.000km.

Alle filters zijn vervangen, andere olie, handrem terug bijgespannen, versnellingsbak gaat duidelijk terug stroever,..... goed werk dus.
    De brandblusser is ook vervangen (15€ exclusief BTW) en de gas van de airco bijgevuld (73€ excl. BTW) (het gas was echt op want de airco werkte nauwelijks nog).

Het gaat om een Ford Focus 1.8Tddi en het onderhoud is bij een Ford garage gebeurd.

De totale prijs was 496€ (incl BTW). Ik vind dit erg veel. Of is dit normaal?
    In feite mag ik niet praten maar ik ben in 30 jaar geen garage binnen geweest (tenzij voor een fout aan een K-Jetronic die ze niet hebben gevonden maar die me wel 5000 BeF heeft gekost) Ik heb het achteraf zelf gevonden.
    Minder onderhoud ? Je doet 5x langer met de olie maar ze kost 7 keer zoveel. Je moet eens kijken hoelang ze nog doen met remschijven. Dat je vb langer zou doen met de remolie omdat de remmen beter zijn is een fabel. En de filters ? Ik krijg garagekorting op kwasi alle onderdelen. Als je rijk wil worden dan moet je filters beginnen verkopen.
    Ik zou ook eens willen weten wat het bijvullen van de airco finaal gaat oplossen, een airco lekt niet tenzij hij stuk begint te gaan.
    Ik hou mijn hart vast voor de keer dat er iets écht stuk gaat en je naar de garage moet.

Dat verhaal van het mindere onderhoud van moderne wagens klopt wel en ook weer niet.
    Klepregelingen, oliewissel en nog een paar dingen zijn idd wel veel servicevriendelijker geworden maar durf je hetzelfde zeggen voor gloeikaarsen, remschijven, injectoren en dieselpompen ? En electronica ?

Volgens mijn normen is dit dus veel geld voor weinig werk.
    Ze hebben toch wel aan een andere distributieriem gedacht hoop ik ?

Comment

Distributieriemen, dat is een lucratieve vondst. Maar de fabrikanten komen er stilaan van terug (om het binnen tien of vijftien jaar weer te promoten, natuurlijk) Ik heb ook een riem, die is vervangen na 8 jaar en 140.000km. De meningen over de levensduur variëren per fabrikant (bij mijn weten niet per model). Bij Renault 6jr of 120.000 km, PSA (Citroën/Peugeot) 160.000km en ik dacht 10 jaar...

In een scheepsmotor (daar ga ik weer, maar het zit in m'n bloed) wil ik geen riem, een onderliggende nokkenas is dan ook nog OK (traagdraaiende motoren), geen turbo (toch niet op de kleinere motoren), zeker geen electronica (dus geen common rail of pompinjectoren), tenzij bij uitval een klassieke werking gegarandeerd blijft met lager vermogen en evtl hoger verbruik. Einde hoofdstuk scheepstechniek (voorlopig).

Olie is inderdaad duurder, maar gaat dus langer mee. Verder zijn de smerende en andere eigenschappen van de olie zodanig verbeterd dat er een duidelijke invloed is op het verbruik en de levensduur van de motor.

Koppelingen gaan ook langer mee, remblokjes ook, maar schijven slijten sneller (door de hardere blokjes).
      D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Ik heb nooit horen zeggen dat remvloeistof langer zou meegaan door betere remmen. Maar het tijdig verversen van de remvloeistof is dus wel nuttig (of noodzakelijk)

Een airco hoort inderdaad niet te lekken. Maar de leidingen/ aansluitingen /dichtingen kunnen minimale verliezen hebben (zoals banden ook O2 lekken), en het bijvullen van het circuit is vele malen goedkoper dan het vervangen van alle mogelijke bronnen van microlekkages. Een airco die niet of te weinig gebruikt wordt zal makkelijker lekken, en dan zal vervanging van één of ander onderdeel wel noodzakelijk zijn.
        D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
          Deze week bij BMW, klein onderhoud op mijn eigen vraag, want anders moet je wachten tot de boordcomputer dit aangeeft, en vermits ik jaarlijks niet zoveel km meer doe en vooral korte afstanden vind ik het opportuun om toch jaarlijks een verversing van de oliën te laten doen samen met de vervanging van de filter.
          Dus motorolie laten vervangen (6.5 l. à 19.25€/l), remvloeistof, microfilter/actiekoolfilter, milieubijdragen en lonen = 302.05€.
          Is wel duur.
          Voor een Inspection I heb ik 220€ betaald.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Is wel duur.
            Voor een Inspection I heb ik 220€ betaald.
            Ik weet niet of dit een Inspection I is. Bij mij is dit op aanvraag. Als het volgens het boekje moest zou ik al 4 jaar met dezelfde olie en remvloeistof rijden. Ik wijk daar van af omdat ik daar meer vertrouwen in heb. Bovendien ga ik wel eens op circuit rijden en dan mag je wat meer slijtage verwachten en moet je vooral aandacht hebben voor goed functionerende remmen.
            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Als het volgens het boekje moest zou ik al 4 jaar met dezelfde olie en remvloeistof rijden.
              In welk boekje staat dat je 4 jaar mag wachten?
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

In welk boekje staat dat je 4 jaar mag wachten?
                Daarmee bedoel ik wel "als ik moet wachten op een verwittiging via de boordcomputer".
                Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Daarmee bedoel ik wel "als ik moet wachten op een verwittiging via de boordcomputer".
                  Die komt er toch als de tijd door is?
                  Zo'n klokje.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Ik begrijp soms niet hoe ze het doen bij bvb. merken zoals KIA waar je op een wagen tot 7 jaar garantie krijgt. Ik zou niet graag in de plaats staan van die concessiehouders.
                    Dacht je dat die dat zelf betaalden? De rekening inclusief werkuren gaat gewoon naar de importeur/fabrikant, hoor.

Comment

Zo'n klokje.
                      Een slimme boordcomputer houdt inderdaad rekening met tijd en kilometrage (whatever comes first).

Comment

Zo'n klokje.
                        Inderdaad, maar je kunt ook gaan vooraleer de tijd door is. Dit hebben ze niet zo graag, maar ik zei al dat ik een individuele behandeling heb bij mijn dealer en dat prefereer ik.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Bij Kia betaal je wel olie en remblokken hoor...
                          En vanaf een jaar of 3 is het alleen op de onderdelen, geen werkuren. De mooiste grap is dan een "joint de culasse". Materiaal : 50€, werkuren....

Gewoon onderhoud is zelfs nu overdreven. Velen zijn het nog gewoon van vroeger om iedere 5000km nieuwe olie en een filter te steken.
                          De auto van mijn vrouw is begin dit jaar naar de garage geweest, en toen was het 4 jaar geleden; Ze doet ook maar 5000 per jaar.
                          Dat olie snel verzuurt is een fabeltje. En 75€ voor een controle van de airco is weggegooid geld. Haar auto is nu 13 jaar oud, en er is nog nooit bijgevuld, en die airco werkt perfect.

Ik geef toe, ik neem misschien een klein risico, maar ik heb geen zin om ieder jaar 25% van de waarde van die auto aan de garage te geven voor een paar filters en een liter olie.

Ik kijk natuurlijk wel regelmatig de dikte van de remblokken en de bandentoestand na.

Comment

Inderdaad, maar je kunt ook gaan vooraleer de tijd door is. Dit hebben ze niet zo graag
                            LOL Neem maar van mij aan dat ze dat juist erg op prijs stellen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                              LOL Neem maar van mij aan dat ze dat juist erg op prijs stellen.
                              Inderdaad ... die boordcomputer geeft aan wanneer je moet gaan, ofwel volgens de kilometers ofwel volgens de tijd.
                              Als je dan zelf nog eens sneller wil gaan dan dit, dan is het gewoon om zotte kosten te doen en de garagist zijn zakken te vullen.
                              Een goede service en persoonlijke behandeling vind ik eerder gekoppeld aan een dealer dat u geen kosten laat doen die niet nodig zijn.
                              Als je er zelf op aandringt het wel te doen, dan is dat eigen keuze natuurlijk.
                              Maar wees maar zeker dat ze dat zelf niet langer uitstellen dan wat nodig is en dat er nog voldoende marge voorzien is.
                              Als ik morgen naar de garage ga en iets vraag dat niet nodig is, dan zal die mij daar wel op wijzen maar als ik aandring ... dan zal ik ook wel die persoonlijke behandeling krijgen.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

........ maar ik zei al dat ik een individuele behandeling heb bij mijn dealer en dat prefereer ik.
                                ga je dan in je beste pak met stropdas om naar je garage,,?
                                grt,bouk.
                                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Working...
                                X