Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Auto onderhoud

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Auto onderhoud

Gisteren ben ik mijn wagen gaan ophalen na een onderhoud op 120.000km (eigenlijk heb ik er 125.000). Laatste onderhoud is gebeurd op 100.000km.

Alle filters zijn vervangen, andere olie, handrem terug bijgespannen, versnellingsbak gaat duidelijk terug stroever,..... goed werk dus.
    De brandblusser is ook vervangen (15€ exclusief BTW) en de gas van de airco bijgevuld (73€ excl. BTW) (het gas was echt op want de airco werkte nauwelijks nog).

Het gaat om een Ford Focus 1.8Tddi en het onderhoud is bij een Ford garage gebeurd.

De totale prijs was 496€ (incl BTW). Ik vind dit erg veel. Of is dit normaal?

Re: Auto onderhoud

denk dat dit goed meevalt, als ik dit allemaal bij mijn audidealer moest laten doen ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Roel W Bekijk bericht
      Gisteren ben ik mijn wagen gaan ophalen na een onderhoud op 120.000km (eigenlijk heb ik er 125.000).

De totale prijs was 496€ (incl BTW). Ik vind dit erg veel. Of is dit normaal?
      yep...goeie prijs hoor.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ford is naar het schijnt vrij duur wat betreft wisselstukken.

Comment

Valt goe mee.
          Ik klaag absoluut niet, maar om een vgl te maken :
          Deze week bij BMW, klein onderhoud op mijn eigen vraag, want anders moet je wachten tot de boordcomputer dit aangeeft, en vermits ik jaarlijks niet zoveel km meer doe en vooral korte afstanden vind ik het opportuun om toch jaarlijks een verversing van de oliën te laten doen samen met de vervanging van de filter.
          Dus motorolie laten vervangen (6.5 l. à 19.25€/l), remvloeistof, microfilter/actiekoolfilter, milieubijdragen en lonen = 302.05€
          Maar ik klaag dus niet. Ik krijg een zeer persoonlijke en klantvriendelijke service in de concessie waar ik overigens al 13 jaar trouwe klant ben.
          Je moet ook inzien dat de wagens van nu heel wat minder onderhoud vergen. Dat het per onderhoudsbeurt dan ook wat duurder is vind ik helemaal normaal. Het is trouwens vooral van de service na verkoop dat de garages het moeten hebben. Personeel betalen kost immers geld.
          Ik begrijp soms niet hoe ze het doen bij bvb. merken zoals KIA waar je op een wagen tot 7 jaar garantie krijgt. Ik zou niet graag in de plaats staan van die concessiehouders. Die merken krijgen ondertussen ook wat kapsones aangezien de dealers nu ook al streng gebonden zijn aan de inrichting van hun toonzalen. Alles wordt hun immers opgelegd door het merk, zoals trouwens bij de andere grote merknamen. Doe hier maar eens aan mee wanneer je gestart bent met een kleine garage en nog een merk wil vertegenwoordigen. Je zal er meer en meer zien dicht gaan, mijn gedacht..
          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
            ....
            Je moet ook inzien dat de wagens van nu heel wat minder onderhoud vergen. Dat het per onderhoudsbeurt dan ook wat duurder is vind ik helemaal normaal....
            dat mag je even toelichten..
            grt,bouk.

Comment

Vroeger, olie verversen om de 5000 km, nu om de 30.000 km, of om de 2 jaar als je het boekje volgt.

Dus een echt 'klein' onderhoud bestaat nog amper.

Voor die 496€ hebben ze waarschijnlijk ook nog remblokjes of een ander slijtageonderdeel vervangen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                dat mag je even toelichten..
                grt,bouk.
                Ik vind niet dat daar veel aan toe te lichten valt. Onze "zuinige" noorderburen zullen daar misschien ietsje meer problemen mee hebben.
                Als je vroeger om de 2500km naar de garage mocht voor een klein onderhoud doe je dat nu nog om de 40.000 km. Garages moeten kunnen overleven.
                Last edited by enero; 28 juni 2012, 12:02.
                Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Valt mee qua prijs. En officiele garages kunnen je normaal gezien op voorhand al vrij precies zeggen hoeveel een onderhoud kan/mag kosten, dus volgende keer vragen voordat je hem binnen steekt aan hoeveel kosten je je mag verwachten..
                  Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                    Ik vind niet dat daar veel aan toe te lichten valt. Onze "zuinige" noorderburen zullen daar misschien ietsje meer problemen meer hebben.
                    En zoals ik al zei, als je vroeger om de 2500km naar de garage mocht voor een klein onderhoud doe je dat nu nog om de 40.000 km. Garages moeten kunnen overleven.
                    neem genoegen met je laatste 4 woorden wat je toelichting betreft.
                    maar het er niet mee eens.
                    kom nooit in de locale Supermarkt hier bij ons in het dorp.
                    maar mocht het toch een keer nodig zijn, verwacht ik niet dat ik meer voor een pak koffie moet betalen omdat ik langer met een pak koffie doe dan een ander.
                    waarom zou ik dan wel meer betalen voor een onderhoudsbeurt aan mijn auto omdat mijn auto nou eenmaal minder onderhoud nodig heeft.
                    grt,bouk.

Comment

neem genoegen met je laatste 4 woorden wat je toelichting betreft.
                      waarom zou ik dan wel meer betalen voor een onderhoudsbeurt aan mijn auto omdat mijn auto nou eenmaal minder onderhoud nodig heeft.
                      grt,bouk.
                      Jou auto heeft minder onderhoud nodig omdat de kwaliteit ervan verbeterd is en dat is dank zij research die ook niet gratis is. Wees blij dat je niet meer om de maand naar je garage moet, dat kost ook tijd en verplaatsing.
                      Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Een OH kost wat het kost. Je moet de totale OH kost bekijken op de totale gebruiks- of levensduur van de auto. Dat bedrag is beduidend lager dan vroeger (naar reële geldwaarde, niet naar absoluut bedrag).
                        Olie en filters om de 5- of 10.000km, of om de 20-30.000km, dat scheelt. Ik ben geen voorstander van een beurt om de twee jaar, zoals vele constructeurs voorstellen, olie veroudert, en het is geen slechte zaak om éénmaal per jaar naar je auto te laten kijken (remmen...)
                        D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                          .... en het is geen slechte zaak om éénmaal per jaar naar je auto te laten kijken (remmen...)
                          doe dat gelijk met de APK keuring.
                          eens per jaar dus.
                          grt,bouk.

Comment

En er zijn zoveel mensen die sakkeren als ze moeten betalen voor een computerdiagnose. Die duurt afhankelijk van merk, model en soort tests van enkele minuten tot een half uur. Vroeger zei de monteur dat hij het moest uitzoeken, en was hij soms een paar uur bezig, gefactureerd.
                            Sommige garages (toen en nu) zijn eerlijker dan andere, de ene liet je uren betalen die niet gepresteerd waren ("ik heb lang moeten zoeken voor ik het vond"), of laat je vandaag onnodig aan de diagnosekast hangen (het ding moet afgeschreven worden, nietwaar???)

Ik heb zelf een paar jaar receptie naverkoop gedaan bij Renault (en heel even bij Toyota), en heb het geklaag van klanten dikwijls mogen ervaren...

Comment

doe dat gelijk met de APK keuring.
                              eens per jaar dus.
                              grt,bouk.
                              Ik ook, lichten afstellen etc. Ik rij weinig km (nu nog 12.000/jr) met mijn karretje, de rest met de bedrijfswagen van mijn vrouw. Ik zou ook maar eens in de twee jaar naar de garage moeten. Aan mijn lijf geen Polonaise!! (En mijn moeder is van Poolse oorsprong)
                              Nog zo iets: in het boekje van nagenoeg elke constructeur staat dat de remvloeistof om de 2 jaar moet vervangen worden. De meeste garages doen dit niet. Ik vraag het systematisch, of doe het zelf. Remvloeistof is hygroscopisch, als er teveel water in zit werken je remmen niet goed (fading), maar je remleidingen en cylinders oxideren van binnenuit. Verversen is goedkoper dan leidingen of zadels te vervangen, over de veiligheid nog gezwegen.

Comment

Working...
                              X