Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waar is de tijd...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana

Als het mag, niet akkoord . Er staat in de manual netjes beschreven wat de effecten zijn van een groot of klein diafragma, lange of korte sluitertijd, hoge of lage ISO's en ga zo maar verder. De manual van de D90 heeft ca. 280 bladzijden vol tips & trics.
    Wat baten kaars en bril als de uil niet zienen wil?
    Iemand die hier de vraag stelt: Ik wil macro foto's maken, welke lens heb ik nodig?
    Dan gaat men er vanuit dat het hier 1/ wel degelijk om een hobby gaat 2/ er geen moeite is gedaan om de laatste 5 pagina's van het hoofdstuk Objectieven te lezen want deze vraag is hier tot in den treure gesteld. Dan telkens weer moeten vragen of het voor bloemen of beestjes is, welke camera hij heeft, budget etc etc.
    Dat vind ik vele malen erger dan als iemand shutterlag gebruikt in zijn antwoord.
    De geroutineerde, doorwinterde leden zullen wel gelijk hebben zeker?
    Aan de BD-leiding: pas alvast maar de website aan. Graag als eerste punten die op de site melden dat het forum voor (hobby)fotografen is, en niet toegankelijk voor mensen die van fotografie niet hun hobby zullen maken, ook melden dat men zich niet eerder mag registreren dan wanneer men de handleiding van hun toestel van buiten kent. En misschien een testje laten doen over de algemene kennis van hun toestel en de iets uitgebreidere basiskennis van de fotografie...
    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Re: Waar is de tijd...

Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
      En wanneer iemand met z'n wagen naar de garage gaat met de vraag hoe hij zijn gps kan instellen om de kortste route aan te geven, dan wil hij/zij de eenvoudige uitleg hoe dat te doen. Niet eerst de volledig van buiten te studeren uitleg hoe een gps werkt...
      Dat is nu juist het grote manco: wanneer iemand wel geïnteresseerd is in de grondbeginselen van fotografie zal deze de werking ervan sneller begrijpen.
      Wanneer iemand een PC wil gebruiken zal deze eerst moeten weten wat een PC is: daar zijn eenvoudige PC cursussen voor. Wanneer je geen zin hebt om je ergens in te verdiepen is het makkelijk om steeds maar weer bij een ander aan te kloppen die je voor de zoveelste keer uitlegt van hoe je een GSM; fototoestel of TV moet instellen.
      Ik ken mensen die na tien jaar nog niet weten hoe ze een E-mail moeten versturen of adresseren, terwijl ze dat al vele malen is uitgelegd en dan bellen ze weer eens voor hulp. Het is vaak pure gemakzucht om de handleiding of naslagwerk niet te raadplegen. Ik werk als begeleider in een natuurgroep bestaande uit verstandelijke gehandicapte en daar zijn erbij die beter overweg kunnen met een PC en hun digitale camera dan sommige valide mensen om dat zij veel gemotiveerder zijn het te leren.
      U heeft wel gelijk met uw de stelling om iets niet moeilijker te uit te leggen wanneer het eenvoudiger kan in je eigen in landstaal.
      Last edited by Binnenuit; 11 mei 2012, 11:05.

Comment

De geroutineerde, doorwinterde leden zullen wel gelijk hebben zeker?
        Aan de BD-leiding: pas alvast maar de website aan. Graag als eerste punten die op de site melden dat het forum voor (hobby)fotografen is, en niet toegankelijk voor mensen die van fotografie niet hun hobby zullen maken, ook melden dat men zich niet eerder mag registreren dan wanneer men de handleiding van hun toestel van buiten kent. En misschien een testje laten doen over de algemene kennis van hun toestel en de iets uitgebreidere basiskennis van de fotografie...
        jammer dat je zo reageert als mensen niet dezelfde mening hebben als jij over een onderwerp
        Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
        Our English website: www.kaichitravel.com
        Breng eens een bezoekje aan Siberie!

Comment

Al te vaak zie ik hier als reactie komen, als iemand aangeeft absolute beginner te zijn, dat men eerst maar eens een goed boek moet lezen en/of een fotografiecursus moet volgen...
          Tja, dat zeg ik inderdaad regelmatig, omdat ik van mening ben dat er veel boeken zijn waarin het veel beter beschreven is dan dat ik het zou kunnen doen.
          Helpen hoeft niet alleen te bestaan uit het antwoord geven, maar kan zeker ook zijn dat je mensen de juiste richting wijst om het antwoord te vinden.
          Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
          Our English website: www.kaichitravel.com
          Breng eens een bezoekje aan Siberie!

Comment

Dat is het hem net. Voor velen ìs het gewoon niet zo evident te weten wat een f-getal is. En dan nog zeker niet zo logisch dat de grootte van de opening omgekeerd evenredig is aan de grootte van het getal.
            Al te vaak zie ik hier als reactie komen, als iemand aangeeft absolute beginner te zijn, dat men eerst maar eens een goed boek moet lezen en/of een fotografiecursus moet volgen...

...
            Ik heb het ongeveer 2 jaar geleden ook allemaal kunnen uitzoeken. Technisch ben ik nu redelijk op de hoogte, fotograferen kan ik nog altijd niet .

Een avondcursus fotografie heb ik ook gevolgd, maar ik heb interesse in fotografie.

Voor vele mensen is een DSLR een statussymbool ipv het te gebruiken waarvoor het gemaakt is.
            Het zijn meestal die mensen die komen vragen hoe zo 'een ding' werkt en als ze het niet snappen dan blijft 'dat ding' in de autostand staan.
            Alleen maar goed voor de cameraproducenten en - verkopers die daar handig op inspelen.

Als je geen interesse hebt in fotografie (is nog wat anders dan af en toe een foto nemen) moet je niet aan een DSLR beginnen in mijn ogen.

Dat wil wel niet zeggen dat ik 'onwetende' antwoorden ga geven omdat ik mensen het niet gun om een DSLR te hebben en te gebruiken.
            Ik help waar ik kan.
            Nikon D7000 en wat lenzen.
            http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jumpforjoy

Ik heb het ongeveer 2 jaar geleden ook allemaal kunnen uitzoeken. Technisch ben ik nu redelijk op de hoogte, fotograferen kan ik nog altijd niet .

Een avondcursus fotografie heb ik ook gevolgd, maar ik heb interesse in fotografie.

Voor vele mensen is een DSLR een statussymbool ipv het te gebruiken waarvoor het gemaakt is.
              Het zijn meestal die mensen die komen vragen hoe zo 'een ding' werkt en als ze het niet snappen dan blijft 'dat ding' in de autostand staan.
              Alleen maar goed voor de cameraproducenten en - verkopers die daar handig op inspelen.

Als je geen interesse hebt in fotografie (is nog wat anders dan af en toe een foto nemen) moet je niet aan een DSLR beginnen in mijn ogen.

Dat wil wel niet zeggen dat ik 'onwetende' antwoorden ga geven omdat ik mensen het niet gun om een DSLR te hebben en te gebruiken.
              Ik help waar ik kan.
              Wat het hebben van een DSLR betreft:
              ik ken er meer die er eentje hebben omdat door de fabrikanten en de op commissie werkende verkoper hen voorspiegelt dat een DSLR garant staat voor goede foto's, dan mensen die er ene kopen als statussymbool...
              Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jvdk Bekijk bericht
                Tja, dat zeg ik inderdaad regelmatig, omdat ik van mening ben dat er veel boeken zijn waarin het veel beter beschreven is dan dat ik het zou kunnen doen.
                Helpen hoeft niet alleen te bestaan uit het antwoord geven, maar kan zeker ook zijn dat je mensen de juiste richting wijst om het antwoord te vinden.
                In boeken ga je ook veel minder verkeerde antwoorden krijgen als op dit forum.
                The Knight That Says Ni...kon

Comment

Bij mijn weten is er nog niemand geboren met een fototoestel rond zijn hals ,dus ieder van ons heeft er mee moeten leren omgaan,de een met wat meer moeite dan de ander.Maar als men de moeite doet om deze hobby uit te bouwen en zich aansluit bij een forum of fotoclub wil dit toch zeggen dat je er alles wil uithalen wat er in zit.Ik ga er van uit als men in een leerproces zit, dat er geen domme vragen bestaan naar de inhoud toe ,echter wel zeer domme antwoorden als men de vraagsteler wil overtroeven met alle mogelijke technische termen die er niets mee te maken hebben op dat moment en alzo deze nog verder van de wijs brengt met als resultaat dat hij of zij ontmoedigt word en stopt voor het eigenlijk begint .Als men de gave bezit om het technisch engels te beheersen is dit mooi meegenomen maar geeft dit geen vrijgeleide om een ander er mee in een hoek te drukken, maar te helpen waar het kan .
                  Last edited by je-es; 11 mei 2012, 09:47.
                  Zo objectief als mijn objectieven.....
                  bd 616 be MVG Jan

Comment

Wat het hebben van een DSLR betreft:
                    ik ken er meer die er eentje hebben omdat door de fabrikanten en de op commissie werkende verkoper hen voorspiegelt dat een DSLR garant staat voor goede foto's, dan mensen die er ene kopen als statussymbool...
                    Maar toch weten die mensen dat het meer moeite zal kosten dan met een compactcamera te werken. En dat je dus de handleiding zal mogen lezen.
                    Maar dat gebeurt meestal niet.
                    Resultaat: camera (lees: vele centjes) in de kast en nog geen betere foto's.

Oorspronkelijk geplaatst door je-es Bekijk bericht
                    Bij mijn weten is er nog niemand geboren met een fototoestel rond zijn hals ,dus ieder van ons heeft er mee moeten leren omgaan,de een met wat meer moeite dan de ander.Maar als men de moeite doet om deze hobby uit te bouwen en zich aansluit bij een forum of fotoclub wil dit toch zeggen dat je er alles wil uithalen wat er in zit.Ik ga er van uit als men in een leerproces zit, dat er geen domme vragen bestaan naar de inhoud toe ,echter wel zeer domme antwoorden als men de vraagsteler wil overtroeven met alle mogelijke technische termen die er niets mee te maken hebben op dat moment en alzo deze nog verder van de wijs brengt met als resultaat dat hij of zij ontmoedigt word en stopt voor het eigenlijk begint .Als men de gave bezit om het technisch engels te beheersen is dit mooi meegenomen maar geeft dit geen vrijgeleide om een ander er mee in een hoek te drukken, maar een te helpen waar het kan .
                    Bij de meeste fotoclubs moet je laten zien dat je met een camera kan omgaan en zelfs enkele deftige afgedrukte werken laten zien.
                    Bij de club waar ik me bij heb aangesloten worden alleen leden aangenomen die een cursus fotografie in het CVO hebben gevolgd. (Ook meer omdat ze anders een overvloed van leden krijgen die ergens anders niet worden toegelaten)
                    De concurrentiestrijd wordt in de club geweerd en de sfeer blijft tot nu toe goed.
                    Positieve manier van werken moet ik zeggen.
                    Om de x-aantal tijd volgt er ook wat uitleg over een bepaald thema, zo kan iedereen nog volgen.

Comment

- dat "gear" nog gewoon materiaal was
                      - dat een "upgrade" gewoon "een nieuw toestel kopen" was
                      - etc.

Kortom: waar is de tijd dat alle termen nog in gewoon, simpel Nederlands waren, en dus eenvoudig te begrijpen voor absolute beginners in de fotografie...
                      Als ik bepaalde reactie hier zie op eenvoudige vragen gesteld door beginners, dan kan ik goed begrijpen dat er in veel gevallen geen respons van de TS meer komt. Die worden overdonderd met moeilijke, vaak engelse, vaktermen. Terwijl hun vraag al vaak duidelijk maakt dat men de basisprincipes van de fotografie nog moet leren.
                      Bij sommige BD'ers hun reactie komt het zelfs over alsof men met òpzet de nieuwkomers wil overdonderen en erop wijzen dat ze niks kennen (en hier weinig te zoeken hebben)...
                      M.a.w. de toegankelijkheid en laagdrempeligheid is denk ik wat zoek.

Misschien kunnen we daar met z'n allen iets aan doen?
                      En wat dacht je dan van de studierichting geneeskunde, heelder boeken (cursussen) in de taal van Shakespeare...niet in het Nederlands te verkrijgen!
                      D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mil1

En wat dacht je dan van de studierichting geneeskunde, heelder boeken (cursussen) in de taal van Shakespeare...niet in het Nederlands te verkrijgen!
                        Inderdaad. En het aantal mensen dat in hun vrije tijd doktertje speelt met de dure medische instrumenten is ongeveer hetzelfde als het asntal mensen dat zich een DSLR heeft laten asnpraten door een iets te inverige verkoper die het voorstelt als hèt toestel om zonder moeite de meest prachtige foto's te maken...

Comment

Inderdaad. En het aantal mensen dat in hun vrije tijd doktertje speelt met de dure medische instrumenten is ongeveer hetzelfde als het asntal mensen dat zich een DSLR heeft laten asnpraten door een iets te inverige verkoper die het voorstelt als hèt toestel om zonder moeite de meest prachtige foto's te maken...
                          Maar als ik naar een dokter weet ik ook graag wat ik heb (en als ik nog lang te leven heb)
                          Soms lijkt het een prul en ben je eigenlijk zwaar ziek of
                          Soms lijkt het erg en heb je maar een verkoudheid.

net hetzelfde dus. En mijn gezondheid vind ik nog altijd belangrijker dan mijn sierstuk-DSLR.

Comment

Ik vind het heel spijtig dat jij je dat gerief hebt laten aanpraten en dat je niet in staat bent te begrijpen hoe het werkt. Het lukt je ook niet om op het forum tips te ontvangen, want het enige dat je hier doet is commentaar geven op commentaar van anderen en topics starten over de taal waarin commentaar gegeven wordt.

een andere hobby?
                            The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                              .... ......
                              een andere hobby?
                              Noemen ze dat niet 'trollen'
                              Misschien ook een Engelse term, maar op de meeste forums goed ingeburgerd.

EDIT: ja ook ik ga even off-topic (of hou me niet meer aan het reageren op de openingspost)

Comment

Ik vroeg me al af waar de gekende slag onder de gordel bleef en uit welke richting die zou komen.
                                En ik moet zeggen: hij kwam niet uit onverwachte hoek...

Comment

Working...
                                X