Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waar is de tijd...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Waar is de tijd...

- dat "gear" nog gewoon materiaal was
    - dat een "upgrade" gewoon "een nieuw toestel kopen" was
    - etc.

Kortom: waar is de tijd dat alle termen nog in gewoon, simpel Nederlands waren, en dus eenvoudig te begrijpen voor absolute beginners in de fotografie...
    Als ik bepaalde reactie hier zie op eenvoudige vragen gesteld door beginners, dan kan ik goed begrijpen dat er in veel gevallen geen respons van de TS meer komt. Die worden overdonderd met moeilijke, vaak engelse, vaktermen. Terwijl hun vraag al vaak duidelijk maakt dat men de basisprincipes van de fotografie nog moet leren.
    Bij sommige BD'ers hun reactie komt het zelfs over alsof men met òpzet de nieuwkomers wil overdonderen en erop wijzen dat ze niks kennen (en hier weinig te zoeken hebben)...
    M.a.w. de toegankelijkheid en laagdrempeligheid is denk ik wat zoek.

Misschien kunnen we daar met z'n allen iets aan doen?
    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Re: Waar is de tijd...

Tijden veranderen en Engels is heel gebruikelijk geworden. Als iemand het woordje upgrade niet begrijpt dan komt deze toch echt wel van een andere planeet.
    Niemand klaagt over body, tripod, ...

Als iemand een iPad koopt, de laatste plasma of LED-TV, computer, ... dan zal het in vergelijking met fotografie nog wel meevallen zeker?
    En het betuttelende hoeft er ook niet bij te zijn voor mij trouwens ... Daarvoor kan men terecht op de politieke programma's op Eén en Canvas. Er mag al eens wat moeite gedaan worden om iets na te pluizen en te verifiëren in een gegeven antwoord.

My 2 cents.

Comment

Dat is toch overal hetzelfde,ga je naar de bank en vraag je inlichtingen ....ja meneer,met de computer hé.Vraag je uitleg over een product ...de uitleg is er toch bij, ja dat is wel in het engels,awel verstaat gij dan geen engels pffffffffff.Iedereen in Vlaanderen word geacht engels te verstaan,alles te weten over een PC en ga zomaar verder.
      Je krijgt wel gelijk van mij.
      'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

Comment

Voila,sultana geeft direct een voorbeeld.Het blijkt dus allemaal heel normaal.
        'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

Comment

Tja Sultana... met die ingesteldheid komen we er niet.
          Ik gaf nu 2 eenvoudige termen als voorbeeld. Maar sla er de vragenrubrieken maar eens op na, met welke termen en wat voor soort uitleg de nieuwelingen hier om de oren worden geslagen.
          Als een forum al niet meer voorziet in een simpele, niet mis te verstane uitleg... waar moet men dan gaan zoeken??
          Het lijkt er bijna naar dat men dit clubje op deze manier een beetje exclusief wil houden...
          Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Als ik bij google translate (ja, zo heet het nu eenmaal) "upgrade" intik bij het Engels en laat vertalen naar het Nederlands, komt er "upgraden"

Ik zie je probleem dus niet zo.

Overigens, een absolute beginner zal het weinig uitmaken of hij een Engelse of een Nederlandse term krijgt, voor beiden zal de beginner de betekenis moeten zoeken.

Verder vind ik eigenlijk dat je erg denigrerend doet over beginners, net of die dom zijn omdat ze (nog) geen verstand van fotografie hebben.
            Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
            Our English website: www.kaichitravel.com
            Breng eens een bezoekje aan Siberie!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jvdk
              Als ik bij google translate (ja, zo heet het nu eenmaal) "upgrade" intik bij het Engels en laat vertalen naar het Nederlands, komt er "upgraden"

Ik zie je probleem dus niet zo.

Overigens, een absolute beginner zal het weinig uitmaken of hij een Engelse of een Nederlandse term krijgt, voor beiden zal de beginner de betekenis moeten zoeken.

Verder vind ik eigenlijk dat je erg denigrerend doet over beginners, net of die dom zijn omdat ze (nog) geen verstand van fotografie hebben.
              U wordt bedankt... Super bijdrage.
              Oh, ik stel de vraag of we met z'n allen effe moeite kunnen doen om de reacties en commentaren iets begrijpbaarder te maken voor iedereen, en dus vooral voor nieuwkomers, en ik doe denigrerend?
              Lees er eens de uitleg van bepaalde heerschappen hier op na, en vertel mij dàn eens wie denigrerend doet en wie probeert om iets duidelijker en laagdrempeliger te zijn...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                Ik gaf nu 2 eenvoudige termen als voorbeeld. Maar sla er de vragenrubrieken maar eens op na, met welke termen en wat voor soort uitleg de nieuwelingen hier om de oren worden geslagen.
                Als een forum al niet meer voorziet in een simpele, niet mis te verstane uitleg... waar moet men dan gaan zoeken??
                Het lijkt er bijna naar dat men dit clubje op deze manier een beetje exclusief wil houden...
                De termen horen er nu eenmaal bij en het 'verengelsen' van onze taal is ook min of meer normaal.
                Dan heb je nog geluk, want in Nederland is dit nog erger heb ik de indruk.
                Vele gebruiken de zoekfunctie of Google niet eens voor ze een vraag posten.
                Al geef ik je wel gelijk hoor. Het is soms een hele boterham als beginner, maar als je gemotiveerd bent, dan is dat geen probleem.

Wat me wel meer stoort is dat er hier snel vanuit gegaan wordt dat iedereen nood heeft aan een Canon 5DIII of Nikon D4 met dito lenzen, want dat er anders geen goede foto's kunnen gemaakt worden.
                Niet iedereen die hier raad komt vragen heeft nood aan al dat professioneel materiaal.
                Voor vele mensen volstaat een Nikon D3100 (3200) of Canon 1100D (of Sony, ...)
                Vele zullen zelfs genoeg hebben aan een bridge of MFT.

En neen ik moet niet heiliger zijn als de paus, ook ik ga wel eens zo mee op in die topics dat ik even de pedalen kwijt ben.

Met een klein beetje aandacht en goede wil is dat snel verholpen
                Nikon D7000 en wat lenzen.
                http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

Comment

Daar zeg je zoiets: met een klein beetje aandacht en goede wil...

Uit bovenstaande reacties blijkt toch dat men niet echt van plan is enige moeite te doen.
                  Met andere woorden: aan alle nieuwkomers die nog niet zo veel van fotografie afweten: volg een cursus Engels, zoek alle termen uit de fotografie op en studeer deze vanbuiten, als je iets niet begrijpt moet je eerst maar googlen, en dan pas mag je op dit forum een vraag komen stellen...

Velen hier blijken te vergeten dat hun huidige kennis niet zo'n vanzelfsprekendheid is. Maar ook, en misschien vooral, dat niet iedereen hier even fanatiek met fotografie bezig is en er zich direct volledig kan of wil in gaan verdiepen en een expert wenst te worden. Men heeft een probleem en men vraagt hoe men het kan oplossen. Heel simpel voorbeeldje:
                  Men gebruikt soms de term zoom i.p.v. tele, voor iedereen zichtbaar dat men die 2 door elkaar haalt. Maar in plaats van duidelijk te maken wat het verschil tussen de 2 is en dat TS de verkeerde term gebruikt, vinden sommigen het nodig om reactie na reactie na reactie te plaatsen met telkenmale een vage en verkeerde uitleg voor het probleem, omdat men het blijkbaar plezant vindt om de vraagsteller aan het lijntje te houden en hem/haar zichzelf dom te laten voelen.

Domheid en onwetendheid zijn NIET hetzelfde.
                  En wanneer iemand met z'n wagen naar de garage gaat met de vraag hoe hij zijn gps kan instellen om de kortste route aan te geven, dan wil hij/zij de eenvoudige uitleg hoe dat te doen. Niet eerst de volledig van buiten te studeren uitleg hoe een gps werkt...

Comment

Daar zeg je zoiets: met een klein beetje aandacht en goede wil...
                    ...
                    Ik zal het heel cru zeggen: als ze alleen P S A M (of vergelijkbare termen van andere merken) op die toestellen zetten dan krijg je die vragen niet.

Je hebt een punt hoor, maar van de andere kant kun je ook aangeven wanneer je iets echt niet begrijpt.
                    Cameraproducenten geven tegenwoordig een heel goede, Nederlandstalige user manual (gebruikershandleiding) mee met de toestellen. Zo niet online (op internet) te vinden.
                    Maar hoe vaak wordt die eerst open gedaan vooraleer men hier een vraag post? Is dat ook niet een deel gemakzucht dan?
                    Als iemand er om vraagt, dan wil ik het in mensentaal uitleggen.
                    Als ik in de openingspost zie dat het een beginner is, dan zal mijn taalgebruik zich daar aan aanpassen.
                    Over het algemeen spreek ik in fotografietermen die voor 90% van de BD-gebruikers begrijpbaar zijn.
                    Soms is het gewoon eenvoudiger om het in vaktermen uit te leggen. Iedereen doet dat.

Ga naar uw garagist en laat die iets vervangen en vraag wat er gebeurt is en hij blaast je bijna omver met vaktermen.

Waarom moeten we bijna altijd uitleggen dat een groot diafragma een klein F-getal betekent. Dat is normaal toch basiskennis.
                    Nikon D7000 en wat lenzen.
                    http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jumpforjoy
                      Waarom moeten we bijna altijd uitleggen dat een groot diafragma een klein F-getal betekent. Dat is normaal toch basiskennis.
                      Dat is het hem net. Voor velen ìs het gewoon niet zo evident te weten wat een f-getal is. En dan nog zeker niet zo logisch dat de grootte van de opening omgekeerd evenredig is aan de grootte van het getal.
                      Al te vaak zie ik hier als reactie komen, als iemand aangeeft absolute beginner te zijn, dat men eerst maar eens een goed boek moet lezen en/of een fotografiecursus moet volgen...

Ofwel moet men maar aangeven op de startpagina van BD dat het forum enkel toegankelijk is voor profs, semi-profs en gevorderde amateurs...

OK, er worden soms "domme" vragen gesteld. Maar die vragen lijken enkel dom voor de geroutineerde (amateur)fotograaf. Voor een leek zijn ze het allerminst. De àntwoorden die volgen zijn in veel gevallen pas ècht dom. En dan nog bewust...

Comment

Ik wil hoegenaamd niks exclusief houden, hoe meer kennis er gedeeld kan worden hoe beter. Ik vind het veel erger om hier iemand te zien die de moeite doet zich te registeren etc om dan echt een nutteloze vraag te stellen. Ja, die bestaan (mijn mening) want door naar de (Nederlandstalige) site van een Sigma of Nikon of Canon te gaan vindt men er vele malen hun antwoord (wat is DX - FX - ...).
                        Wat betekent het f-nummer, ... Laat ons wel wezen, dat zijn niet de vragen die je stelt als je een gezonde interesse hebt in je (nieuwe) hobby. Stel je voor dat iemand op een hengelforum vraagt waarom er lood gebruikt wordt.

Comment

heet deze website BelgieDigitaal.be of BelgiumDigital.com?
                          The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana

Ik wil hoegenaamd niks exclusief houden, hoe meer kennis er gedeeld kan worden hoe beter. Ik vind het veel erger om hier iemand te zien die de moeite doet zich te registeren etc om dan echt een nutteloze vraag te stellen. Ja, die bestaan (mijn mening) want door naar de (Nederlandstalige) site van een Sigma of Nikon of Canon te gaan vindt men er vele malen hun antwoord (wat is DX - FX - ...).
                            Wat betekent het f-nummer, ... Laat ons wel wezen, dat zijn niet de vragen die je stelt als je een gezonde interesse hebt in je (nieuwe) hobby. Stel je voor dat iemand op een hengelforum vraagt waarom er lood gebruikt wordt.
                            Er is een wezenlijk verschil:
                            Hengelen ga je echt als hobby doen, en daar verdiep je je dan ook in.
                            Foto's nemen is niet in elk geval een hobby. Men neemt foto's als herinnering, zonder dat het een hobby hoeft te zijn. Men komt plots voor een probleem te staan en men wil een oplossing. Heel simpel toch??

Comment

Er is een wezenlijk verschil:
                              Hengelen ga je echt als hobby doen, en daar verdiep je je dan ook in.
                              Foto's nemen is niet in elk geval een hobby. Men neemt foto's als herinnering, zonder dat het een hobby hoeft te zijn. Men komt plots voor een probleem te staan en men wil een oplossing. Heel simpel toch??
                              Als het mag, niet akkoord . Er staat in de manual netjes beschreven wat de effecten zijn van een groot of klein diafragma, lange of korte sluitertijd, hoge of lage ISO's en ga zo maar verder. De manual van de D90 heeft ca. 280 bladzijden vol tips & trics.
                              Wat baten kaars en bril als de uil niet zienen wil?
                              Iemand die hier de vraag stelt: Ik wil macro foto's maken, welke lens heb ik nodig?
                              Dan gaat men er vanuit dat het hier 1/ wel degelijk om een hobby gaat 2/ er geen moeite is gedaan om de laatste 5 pagina's van het hoofdstuk Objectieven te lezen want deze vraag is hier tot in den treure gesteld. Dan telkens weer moeten vragen of het voor bloemen of beestjes is, welke camera hij heeft, budget etc etc.
                              Dat vind ik vele malen erger dan als iemand shutterlag gebruikt in zijn antwoord.

Comment

Working...
                              X