Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Daar gaan we weer... probleem inductiekookplaat??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Daar gaan we weer... probleem inductiekookplaat??

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
    Bosch en Siemens zijn technisch inderdaad hetzelfde (enkel het uiterlijk verschilt), maar AEG zit niet in die groep. Zat vroeger onder Daimler Benz, maar is later overgekocht door het Zweedse Electrolux (in 1994). Sinds enkele jaren zie je dat ook aan het logo...

De wasmachines van AEG vind ik behoorlijk degelijk (de mijne is nu 13 jaar, en werkt nog altijd vlekkeloos). De combi oven die ik heb van AEG vind ik zondermeer waardeloos (is al 1x hersteld en 1x vervangen)... Het ding is nu ongeveer 1 jaar oud. De service van AEG is trouwens evengoed waardeloos...
    Ik zeg niet dat ze onder dezelfde groep zitten, maar veel stukken zijn hetzelfde, zoals bv de netschakelaar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
      Dat is dus onzin. Ik heb 10 jaar op een appartement gewoond en had daar een vierdraads aansluiting 240/400V.
      Tja uitzonderingen....
      Als je ziet welke problemen het tegenwoordig geeft om meer dan een gewone aansluiting binnen te krijgen van Electrabel. Ik dacht zelfs dat een zekering van 63 amp al een boel problemen oplevert...
      Vooraleer je begint te gooien met woorden als onzin, leer eerst eens goed lezen.
      Ik heb het woord 'waarschijnlijk' gebruikt. Moest je dit niet begrijpen, kan je het altijd vinden op Google
      D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
        Meestal wordt die kookplaat maar op 2 fases aangesloten.

En dan kan je ook 4 draden plus aarding zien aankomen.
        Dat wordt alleen door amateurs gedaan die niet beter weten.

Als de voeding 3-fasig is, dan gebruikt men aders van 6mm². Als de voeding monofasig is, dan gebruikt men aders van 10mm².
        Als je de kookplaat op 220V monofasig aansluit dan gaat de stroom veel keer hoger zijn tegenover bij 400V 3-fasig en dan is de kabel van je 3-fasige voeding te dun.
        Het kan wel werken, maar met risico op oververhitting van de kabel en brandgevaar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht

Als de voeding 3-fasig is, dan gebruikt men aders van 6mm². Als de voeding monofasig is, dan gebruikt men aders van 10mm².
          Als je de kookplaat op 220V monofasig aansluit dan gaat de stroom veel keer hoger zijn tegenover bij 400V 3-fasig en dan is de kabel van je 3-fasige voeding te dun.
          Het kan wel werken, maar met risico op oververhitting van de kabel en brandgevaar.
          De zekeringen zijn van Gardy.
          20 Amp en 4 mm².
          Zal er wel niet veel mee te maken hebben zeker?
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

Comment

Je kan monofasig werken, op 2 fasen en op 3 fasen....
            Als je een 3x400V aansluiting hebt sluit je telkens aan tussen de N en F, zodat iedere fase maar 220V heeft

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
              Je kan monofasig werken, op 2 fasen en op 3 fasen....
              Als je een 3x400V aansluiting hebt sluit je telkens aan tussen de N en F, zodat iedere fase maar 220V heeft
              Bestaat "drijfkracht" van 380 V nog?

0 R S en T
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

Neen Theo, dat bestaat al lang niet meer. 220V mono trouwens ook niet meer.
                perman
                canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                  Vlak onder de kookplaats is er een lade.
                  Als ik kook en de lade opentrek komt er idd. warme lucht uit.
                  Slechte afvoer kan een oorzaak zijn he.
                  Ik wist nog niet eens dat die plaat een ventilator had.
                  Men had me ook iets kunnen zeggen bij de plaatsing he.
                  Dag Theo,

Bij het plaatsen van een inductiekookplaat moet je er altijd ervoor zorgen dat de warmelucht goed weg kan maar ook dat er voldoende koele lucht in kan.

In mijn geval blazen de ventilatoren de lucht naar mij toe als ik voor de kookplaat sta. Om er nu voor te zorgen dat de lucht goed weg kon heb ik een stuk van het hout dat onder het aanrecht zit over de ganse breedte van de kookplaat weggezaagd.
                  Doe je dat niet of kan de lucht helemaal niet weg dan wordt de kookplaatelectronica te warm met mogelijke uitval tot gevolg.

mvg
                  Marc
                  Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
                  M.v.g. Marc

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MP61 Bekijk bericht
                    Dag Theo,

Bij het plaatsen van een inductiekookplaat moet je er altijd ervoor zorgen dat de warmelucht goed weg kan maar ook dat er voldoende koele lucht in kan.

In mijn geval blazen de ventilatoren de lucht naar mij toe als ik voor de kookplaat sta. Om er nu voor te zorgen dat de lucht goed weg kon heb ik een stuk van het hout dat onder het aanrecht zit over de ganse breedte van de kookplaat weggezaagd.
                    Doe je dat niet of kan de lucht helemaal niet weg dan wordt de kookplaatelectronica te warm met mogelijke uitval tot gevolg.

mvg
                    Marc
                    Bedankt Mark.
                    Hier is dat dus een gesloten lade. En daar komt warme lucht uit als ik die open zet.
                    Dus ik moet dringend gaan bekijken hoe ik dat verbeter.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
                      Neen Theo, dat bestaat al lang niet meer. 220V mono trouwens ook niet meer.
                      Als je ver genoeg van de laagspanningscabine zit, dan kan je nog mono 220 hebben.

De norm is 230V, maar alles tussen 195 en 265 moet je aanvaarden zonder dat je kan reklameren.

Comment

20 Amp en 4 mm².
                        Als je ooit je woning verkoopt dan moet er een keuring van de elektrische installatie gebeuren. In theorie moet je de installatie alle 25 jaar laten keuren, maar niemand doet dit.
                        Indien de keurder ziet dat je kookplaat monofasig gevoed is met een kabel van slechts 4mm², dan krijg je 1 jaar tijd om dat aan te passen + een verplichte herkeuring.

Comment

Als je ver genoeg van de laagspanningscabine zit, dan kan je nog mono 220 hebben.

De norm is 230V, maar alles tussen 195 en 265 moet je aanvaarden zonder dat je kan reklameren.
                          da klopt
                          perman
                          canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
                            da klopt
                            Ik moet eens rondzien voor een goede en betrouwbare elektricien

Onder mijn kookplaat zit een soort ronde(?) kleefband die goed vastzit op het aanrecht.
                            Dus als we die plaat er moeten uitnemen wat dan daarna?
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

Comment

20 Amp en 4 mm².
                              Heeft er inderdaad niets mee te maken Theo, op je 4mm² mag je tot 25 Amp
                              zekeringen steken.

Comment

Ik moet eens rondzien voor een goede en betrouwbare elektricien

Onder mijn kookplaat zit een soort ronde(?) kleefband die goed vastzit op het aanrecht.
                                Dus als we die plaat er moeten uitnemen wat dan daarna?
                                Dan zal je die kitband moeten vervangen hé Theo, dat is niets, de oude er afhalen is het slechtste.

Comment

Working...
                                X