Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Daar gaan we weer... probleem inductiekookplaat??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Daar gaan we weer... probleem inductiekookplaat??

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
    Met dit weertje is het risico behoorlijk klein, of het zou moeten zijn dat het regenwater kortsluiting maakt in de wasmachine...
    Kortsluiting zou ik niet meteen zeggen en verliesstroom wordt meteen afgestraft.
    Maar die iemand die hier al lachend schreef dat ik behoorlijk harde vingertoppen heb moet ik gelijk geven, ik heb door nonchalance al een reeks stommiteiten op mijn naam waar mening electricien jaloers zou op zijn.
    Waar ik echt niet goed van was is werken aan de stroomlatten terwij de teco nog aanstond (ja, ik zag anders niks). Ik had toen brandplekken op mijn vingertoppen (400V)
    Vroeger, toen ik nog fysica gaf en het ging over spanning daagde ik de studenten altijd uit om twee bananenstekkers vast te houden terwijl ik de spanning naar boven draaide (uiteraard beveiligd en gecontroleerd via een mA-meter en een voltmeter).
    Ik won dat altijd op mijn sokken omdat ik eerst eens goed met mijn vingers in de krijtbak zat en niet te hard duwde maar ik heb toch eens mijn meester moeten erkennen in een student die pas loste bij 167 V. Moet een zeer hoge pijndrempel hebben gehad en een droog vel.
    Tijdens de garagistenopleiding hadden we er een die de bougieaansluitingen van de 6-cil ontstekingssimulator vastpakte en vasthield en nu spreken we toch wel over tussen de 20.000 V en de 30.000 V. Niet de boer die iedere seconde een spanningsstoot kan overbruggen van zijn weideafsluiting.
    Zeg me niet dat ik overdrijf want ik stond ernaast en ik heb vonken zien overvliegen tussen zijn been/broek en het metalen L-profiel van de werkbank over een afstand van 5 millimeter.
    Totaal ongeloofwaardig en dat besef ik, daarom bij hoge uitzondering voor wie me niet gelooft : Garage Eddy Vanacker in Brugge en vragen naar Guy, de zoon, en vragen naar de SNT-opleidingen in de arsenaalstraat in Brugge. Guy had als enige zijn papier nodig om de garage over te nemen en de rest (waaronder ikzelf) deed het voor de lol. Ik heb dus nog getuigen.

Comment

Bougiekabels heb ik ook al vastgehad, en de vonken op mijn vingers gekregen.
      De spanning is zeer hoog, maar ook zeer kort, en dus heel lage energie.

Jouw 400V, of zelfs 167V is veel pijnlijker en kan dodelijk zijn. Nog pijnlijker zou gelijkspanning zijn van die voltages!
      Bougiekabels of weidespanning geven korte tikjes, maar daar sterft niemand van.

Uiteraard zien die vonken er spectaculair uit!

Allé, ik geloof je wel!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht

Jouw 400V, of zelfs 167V is veel pijnlijker en kan dodelijk zijn. Nog pijnlijker zou gelijkspanning zijn van die voltages!

Allé, ik geloof je wel!
        Ik dacht dat één van de voorwaarden is dat elektrische afsluiting zou bij constante aanraking volledig moeten wegvallen. Wie het lef heeft om de draad vast te nemen en niet los laat bij de eerste schok, zou niets meer mogen voelen. Of ben ik mis?
        Mvg.
        Robert
        Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Ja, als je de stroom vastpakt NA de differentieel.
          Als je in je electriciteitskast de aankomende draden aanraakt, springt de zekering pas als je 30 of 40A trekt, en dat betekent meestal zwarte handen of véél erger als je je handen niet kan wegtrekken.

Comment

Als je in je electriciteitskast de aankomende draden aanraakt, springt de zekering pas als je 30 of 40A trekt, en dat betekent meestal zwarte handen of véél erger als je je handen niet kan wegtrekken.
            Zelfs na de differentieel kan je nog pech hebben. Als je gewoon voor gebruiker "speelt", en er dus geen verlies is, dan zal die differentieel niet uitslaan...
            Groeten,

Polleke

Comment

Ik had het wel over elektrische afsluiting of schrikdraad!
              Mvg.
              Robert

Comment

Geen idee of dat bij schrikdraad zo is.

Ik denk dat het nogal snel zou uitvallen. Als het regent, of er groeit wat gras tegen zou het al snel uitvallen hé.

Ik denk dat koeien of paarden slim genoeg zouden zijn om dat te proberen, enndan lopen ze weg. Maar ik ben geen veehouder....

Comment

Allé, ik geloof je wel!
                  Dank je want ik spreek uit ervaring. Alleen even corrigeren is het feit dat bij dergelijke leuke proeven het max aantal ampere de dodelijke factor is en bij auto onstekingen is dat niet het geval, bij weide-afsluitingen ook. Bij Vanacker werkten we met de simulator en daar kwamen we bij de variabele frequentie (6000 toeren die gelijkspanning stillekesaan benadert). Bij een weideafsluiting werken ze met iets van een 2 Hz of zo schat ik. Je sterft aan stroom, niet aan Volts.
                  De simulator werkte als een 6 cilinder die we konden opdrijven tot 6000 toeren, dat betekent dat je geen windstilte meer hebt om je hand weg te draaien, tenzij je kan reageren binnen 1000 impulsen per minuut.
                  Wat we hebben gerealiseerd met die 30 kilo oude klos van Rhumkorff die daar al 100 jaar onder het stof lag en waarvoor we zelfs de startstroom nodig hadden van een vrachtwagenlader op 12 V durf ik zelfs niet te vertellen. Dat was pas echt onverantwoord. Maar ja, je bent 21 en je wilt wat.
                  Ik zeg meer : we hebben toen vast geluk gehad, we hebben toen zelfs de elektroden eruit genomen om te zien wat de spanning zou doen en ik ZWEER JE, de spanningspulsen sprongen toen doorheen de spoelisolatie naar de best beschikbare geleider en dat waren toen de stoelpoten van de stoel waarop hij lag. 30 centimeter en meer onder hoog wattage, dat wat je nodig hebt om een vrachtwagen te starten
                  Het was al een hele opdracht om hem zijn primaire stroom te geven en te onderbreken want de contacten brandden binnen de minuut in. De rest van het verhaal wil ik zelfs niet vrijgeven. Maar in termen van Watt, en dat is wat telt hadden we daar een perfecte elektrische stoel gemaakt

Wie me niet (zoals gewoonlijk weeral niet) gelooft kan ik ik een naam en telnr geven, bovendien een beëdigd persoon, en niet alleen hij, maar de andere zijn niet beëedigd maar toch medeschuldig aan niet verantwoord gedrag
                  Maar nogmaals : totaal onverantwoord.

Voluit beseffende dat ik hier op rijpere leeftijd niet meteen het goede voorbeeld ben geweest van de jeugd, de stropers, de boswachters weet je wel, zet ik mijn naam er niet onder.
                  Mensen, begin er niet aan, het spektakel is het risico niet waard.

En ja, ik kan best nog een tijd doorgaan maar al bij al ben ik er niet fier op
                  Last edited by Guest2; 3 mei 2012, 19:55.

Comment

Geen idee of dat bij schrikdraad zo is.

Ik denk dat het nogal snel zou uitvallen. Als het regent, of er groeit wat gras tegen zou het al snel uitvallen hé.

Ik denk dat koeien of paarden slim genoeg zouden zijn om dat te proberen, enndan lopen ze weg. Maar ik ben geen veehouder....
                    Als er contact is tussen draad en aarde krijg je een melding. Ik weet niet of dat nog bij de moderne zo is, maar vroeger bij die oudere kon je zelfs een bel aansluiten welke telkens als er een aardlek was klingelde. En dan was het moment aangekomen om heel de afsluiting af te lopen en te zoeken naar dat contact.
                    Mvg.
                    Robert

Comment

• Re: Daar gaan we weer... probleem inductiekookplaat??

Hmmmmmm
                      Klingelen
                      Als je er woont dan hoor je dat.

Een kwart van mijn omgeving bestaat uit 12 ha bos, de andere twee kwart bestaan uit akkerland (mais ) en het laatste part bestaat uit weiland met koeien. De boer heeft heus geen bel maar controleert de spanning op de draad 2-3 keer per jaar met een soort voeler, hij heeft geen netspanning en moet dus werken met een batterij op zijn schrikdraad.
                      In de dertig jaar dat ik hier woon heb ik één keer een koe in de tuin gehad. Ik vind dat zoiets meevalt.
                      Ik ken wel de truc met een lang riet dat je op de schrikdraad schuift want gewoon voelen zegt me ook niet zoveel. De boer volgt me hier volledig in
                      Mij hoor je niet klagen.

Die koeien leren ook wel hoor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                        Dank je want ik spreek uit ervaring. Alleen even corrigeren is het feit dat bij dergelijke leuke proeven het max aantal ampere de dodelijke factor is en bij auto onstekingen is dat niet het geval, bij weide-afsluitingen ook. Bij Vanacker werkten we met de simulator en daar kwamen we bij de variabele frequentie (6000 toeren die gelijkspanning stillekesaan benadert). Bij een weideafsluiting werken ze met iets van een 2 Hz of zo schat ik. Je sterft aan stroom, niet aan Volts.
                        De simulator werkte als een 6 cilinder die we konden opdrijven tot 6000 toeren, dat betekent dat je geen windstilte meer hebt om je hand weg te draaien, tenzij je kan reageren binnen 1000 impulsen per minuut.
                        Wat we hebben gerealiseerd met die 30 kilo oude klos van Rhumkorff die daar al 100 jaar onder het stof lag en waarvoor we zelfs de startstroom nodig hadden van een vrachtwagenlader op 12 V durf ik zelfs niet te vertellen. Dat was pas echt onverantwoord. Maar ja, je bent 21 en je wilt wat.
                        Ik zeg meer : we hebben toen vast geluk gehad, we hebben toen zelfs de elektroden eruit genomen om te zien wat de spanning zou doen en ik ZWEER JE, de spanningspulsen sprongen toen doorheen de spoelisolatie naar de best beschikbare geleider en dat waren toen de stoelpoten van de stoel waarop hij lag. 30 centimeter en meer onder hoog wattage, dat wat je nodig hebt om een vrachtwagen te starten
                        Het was al een hele opdracht om hem zijn primaire stroom te geven en te onderbreken want de contacten brandden binnen de minuut in. De rest van het verhaal wil ik zelfs niet vrijgeven. Maar in termen van Watt, en dat is wat telt hadden we daar een perfecte elektrische stoel gemaakt

Wie me niet (zoals gewoonlijk weeral niet) gelooft kan ik ik een naam en telnr geven, bovendien een beëdigd persoon, en niet alleen hij, maar de andere zijn niet beëedigd maar toch medeschuldig aan niet verantwoord gedrag
                        Maar nogmaals : totaal onverantwoord.

Voluit beseffende dat ik hier op rijpere leeftijd niet meteen het goede voorbeeld ben geweest van de jeugd, de stropers, de boswachters weet je wel, zet ik mijn naam er niet onder.
                        Mensen, begin er niet aan, het spektakel is het risico niet waard.

En ja, ik kan best nog een tijd doorgaan maar al bij al ben ik er niet fier op
                        Wel geestig dat je spreekt over aantal ampère dat dodelijk is. Met een beetje pech is het zelfs vanaf 30 mA dodelijk (toch als het lang genoeg duurt, ...).
                        Spierverkramping kan al optreden vanaf 20 mA, zodat je dan dat "kabeltje"ook niet meer los krijgt als je het verkeerd vast hebt. Tegen dat het hart verkrampt heb je normaal wat meer nodig, maar over ampères gaat het toch niet . Als het wel over ampères gaat, dan gaat het behoorlijk rap .
                        Een differentieelschakelaar is een grote verbetering qua veiligheid, maar het kan helaas toch niet alle problemen oplossen.
                        Groeten,

Polleke

Comment

Wel geestig dat je spreekt over aantal ampère dat dodelijk is. Met een beetje pech is het zelfs vanaf 30 mA dodelijk (toch als het lang genoeg duurt, ...).
                          Spierverkramping kan al optreden vanaf 20 mA, zodat je dan dat "kabeltje"ook niet meer los krijgt als je het verkeerd vast hebt. Tegen dat het hart verkrampt heb je normaal wat meer nodig, maar over ampères gaat het toch niet . Als het wel over ampères gaat, dan gaat het behoorlijk rap .
                          Een differentieelschakelaar is een grote verbetering qua veiligheid, maar het kan helaas toch niet alle problemen oplossen.
                          Ampere is de grootheid waarin stroom wordt uitgedrukt, mA is een afgeleide eenheid, dat begrijpt toch iedereen. Geef me één formule waarin I in mA moet worden gezet. Het zal altijd zijn 10^-3 A omdat ampere de hoofdeenheid is. Voor de rest heb je natuurlijk gelijk.
                          Natte huid, droge huid, typistenvingers en vingers van een metselaar.... speelt allemaal een rol. 20mA kan idd een probleem zijn als je in een bad zit waar je niet meteen kan uitspringen.
                          Maar het ergert me vb dat op autobatterijen (helemaal correct overigens ) gegevens staan vermeld die de doorsnee mens doen twijfelen. Ah : bv 44 Ah, max A : vb 200 A, spanning : 12 V
                          Wel maak eens aan boer Georges wijs dat je niet gaat sterven als je de klemmen van een batterij vastneemt met je twee handen, 20 mA zorgt al voor hartkrampen.
                          Ik heb me misschien ongelukkig uitgedrukt : je sterft aan vermogen, niet aan ampere of aan volt maar aan het product van de twee.
                          En dan hangt het nog vanaf waar de contacten worden aangebracht, wijsvinger-duim of duim-duim. Kies nu zelf. Ik wil het nog niet hebben over de frequentie. Met een lage spanning is het kwasi onmogelijk om door een mens een dodelijke stroom te sturen
                          Aanvaard dus mijn verontschuldiging voor mijn onnauwkeurigheid. Het is een beetje als zeggen bij een botsing : je sterft aan snelheid, mis, je sterft door negatieve versnelling.
                          En nu gaat er iemand beginnen over impuls zeker ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                            Ampere is de grootheid waarin stroom wordt uitgedrukt, mA is een afgeleide eenheid, dat begrijpt toch iedereen. Geef me één formule waarin I in mA moet worden gezet. Het zal altijd zijn 10^-3 A omdat ampere de hoofdeenheid is. Voor de rest heb je natuurlijk gelijk.
                            Natte huid, droge huid, typistenvingers en vingers van een metselaar.... speelt allemaal een rol. 20mA kan idd een probleem zijn als je in een bad zit waar je niet meteen kan uitspringen.
                            Maar het ergert me vb dat op autobatterijen (helemaal correct overigens ) gegevens staan vermeld die de doorsnee mens doen twijfelen. Ah : bv 44 Ah, max A : vb 200 A, spanning : 12 V
                            Wel maak eens aan boer Georges wijs dat je niet gaat sterven als je de klemmen van een batterij vastneemt met je twee handen, 20 mA zorgt al voor hartkrampen.
                            Ik heb me misschien ongelukkig uitgedrukt : je sterft aan vermogen, niet aan ampere of aan volt maar aan het product van de twee.
                            En dan hangt het nog vanaf waar de contacten worden aangebracht, wijsvinger-duim of duim-duim. Kies nu zelf. Ik wil het nog niet hebben over de frequentie. Met een lage spanning is het kwasi onmogelijk om door een mens een dodelijke stroom te sturen
                            Aanvaard dus mijn verontschuldiging voor mijn onnauwkeurigheid. Het is een beetje als zeggen bij een botsing : je sterft aan snelheid, mis, je sterft door negatieve versnelling.
                            En nu gaat er iemand beginnen over impuls zeker ?
                            Eigenlijk was je eerste bewering juister dan je laatste : je sterft niet aan vermogen, maar gewoon aan de hoeveelheid stroom (of dat nu A's of mA's zijn speelt geen rol) die door het lichaam gaat. Je hart bv. kan een bepaalde hoeveelheid stroom aan, en is het hoger (en duurt het lang genoeg), dan heb je het vlaggen.

De weerstand die je lichaam (en schoenen, vochtigheid, ...) oplevert is enkel van belang, dat hoe hoger die weerstand, hoe hoger de spanning mag zijn dat je te verwerken mag krijgen (volgens dat aloude wetje van ohm). Als je op een isolator staat mag je in principe een heel hoge spanning over je lichaam krijgen, maar ik ga het toch niet uittesten .

Die eenheid op batterijen (Ah), heeft eigenlijk niet veel met stroom te maken, maar is een maat voor de totale energie die de batterij kan bevatten. Een batterij op 12 V en 40 Ah, kan gedurende 1 uur, 40 A leveren en is dan leeg. Dat is dan 12V x 40A x 3600 sec= 1728000 Joule (of 0.48 kWh). Eigenlijk zou het VAh moeten zijn...
                            Dat is een beetje dezelfde verwarring als wat een kWh is : dat is ook geen maat voor vermogen, maar voor een hoeveelheid energie (dus 1 kWh = 1000Watx3600 sec = 3600000Joule).

En inderdaad : 12V is niet voldoende om gevaarlijk te zijn voor het menselijk lichaam. De industrieel gebruikte veiligheidsspanning (24 V DC) trouwens ook niet...
                            Groeten,

Polleke

Comment

En inderdaad : 12V is niet voldoende om gevaarlijk te zijn voor het menselijk lichaam. De industrieel gebruikte veiligheidsspanning (24 V DC) trouwens ook niet...
                              OK dan. Laten we een testje doen. Jij gaat in je gevuld ligbad liggen en ik leg een pool van een 24V batterij aan de badkuip. Jij steekt je hand uit en ik geef je de andere pool in je hand. Ga je een schok voelen ?
                              Niet flauw doen en zeggen dat je een kunsstof badkuip hebt hé

Comment

Eigenlijk was je eerste bewering juister dan je laatste : je sterft niet aan vermogen, maar gewoon aan de hoeveelheid stroom (of dat nu A's of mA's zijn speelt geen rol) die door het lichaam gaat. Je hart bv. kan een bepaalde hoeveelheid stroom aan, en is het hoger (en duurt het lang genoeg), dan heb je het vlaggen.

De weerstand die je lichaam (en schoenen, vochtigheid, ...) oplevert is enkel van belang, dat hoe hoger die weerstand, hoe hoger de spanning mag zijn dat je te verwerken mag krijgen (volgens dat aloude wetje van ohm). Als je op een isolator staat mag je in principe een heel hoge spanning over je lichaam krijgen, maar ik ga het toch niet uittesten .

Die eenheid op batterijen (Ah), heeft eigenlijk niet veel met stroom te maken, maar is een maat voor de totale energie die de batterij kan bevatten. Een batterij op 12 V en 40 Ah, kan gedurende 1 uur, 40 A leveren en is dan leeg. Dat is dan 12V x 40A x 3600 sec= 1728000 Joule (of 0.48 kWh). Eigenlijk zou het VAh moeten zijn...
                                Dat is een beetje dezelfde verwarring als wat een kWh is : dat is ook geen maat voor vermogen, maar voor een hoeveelheid energie (dus 1 kWh = 1000Watx3600 sec = 3600000Joule).

Arbeid (kWh) en vermogen (kW)

Comment

Working...
                                X