Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ferryboot

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Ferryboot

Ach, misschien had ik ook wel in een bootje iets verderop gezeten en met een bang hart
    afgewacht wat er nog voor onheil te wachten stond.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
      Temperamentvolle (Italiaanse) telefoongesprekken even opzij geschoven; de vraag die eenieder zich stilaan hoort te stellen is; is dit wel gezond, dit soort cruises.

Je moet eerst en vooral beseffen dat cruises het nieuwe gefundes fressen van het massa-toerisme zijn. Winstmaximalisatie ligt aan de oorsprong van het hele verhaal. De formule is simpel; men neme een appartementsblok, geve deze de vorm van een boot, en huppekee het water op.

Het "ongezonde", als ik het zo mag verwoorden, zat hem al op twee vlakken:
      - lokale economie; de plaatsen waar zo'n schepen aanmeren hebben amper baat bij de bezoekende toeristen; er is enkel wat handel in de haven. Maar zo'n cruise-toeristen zetten geen mensen aan het werk zoals een toerist die die plaats écht bezoekt en er blijft slapen. Hier zijn al studies over; een hotelkamer levert 5 tot 10 keer meer op voor de lokale economie.
      - milieu; ik hoef er geen tekening bij te maken wat zo'n schepen doen met hun afvalwater, eenmaal ze in internationale wateren zijn. Hier is al een pak protest tegen gekomen, en de meeste rederijen zeggen nu dat ze hun afval bijhouden en aan wal brengen. Maar waarom wil geen enkele dan de technische installatie afbreken die het lozen op zee toelaat?

Daar komt nu nog een derde "ongezonde" factor bij; veiligheid. Genoeg reddingsbootjes; allemaal goed en wel, maar die zijn enkel bruikbaar als het schip vlak blijft liggen. Vertel mij eens wat die kans is, gezien a) een ramp zich altijd voordoet onderaan de boot en b) op die wankele fundering een heus appartementsblok staat.

Conclusie wat mij betreft; als je inzit met lokale economieën, als je inzit met het milieu, en als je inzit met je eigen veiligheid: blijf van die dingen af.

Mvg,

J.
      Ga eens op safari
      Dat is pas goed voor het milieu
      Maar ja, je kan als tegenprestatie altijd een boompje planten....
      D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gezever Bekijk bericht
        .
        Een kapitein moet dus wel degelijk studeren voor zijn vak ;-)
        het zou maar erg zijn
        Maar het ging over 'zware' studies.
        Als dat zware studies zijn, wat dan te denken van de richtingen geneeskunde, burgerlijk ingenieur
        D90 - D70 - F80 + glas

Comment

is dit wel gezond, dit soort cruises.

Daar komt nu nog een derde "ongezonde" factor bij; veiligheid. Genoeg reddingsbootjes; allemaal goed en wel, maar die zijn enkel bruikbaar als het schip vlak blijft liggen. Vertel mij eens wat die kans is, gezien a) een ramp zich altijd voordoet onderaan de boot en b) op die wankele fundering een heus appartementsblok staat.

Conclusie wat mij betreft; als je inzit met lokale economieën, als je inzit met het milieu, en als je inzit met je eigen veiligheid: blijf van die dingen af.

Mvg,

J.
          Vliegtuigen stoten meer vuiligheid de lucht in dan cruiseschepen dat doen.
          In vliegtuigen zitten ook genoeg reddingsvesten, allemaal goed en wel... Maar vertel mij eens wat de kans is dat je ze nodig zal hebben als een ramp zich voor doet...
          Afschaffen? No way! Anders kan je niet meer op safari, en dat is belangrijk als je inzit met het milieu
          Altijd dat: 'ik is beautiful'
          Soms heb ik de indruk dat er hier mensen zijn die zich God wanen....
          Maar de 'indruk' van hun ecologische footprint dat moet iedereen maar aanvaarden zoals het is. En er zeker geen commentaar op geven, want dan beginnen ze bomen te planten Maar vergeten daarbij dat: to prevent is better than to cure
          D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
            In vliegtuigen zitten ook genoeg reddingsvesten, allemaal goed en wel... Maar vertel mij eens wat de kans is dat je ze nodig zal hebben als een ramp zich voor doet...
            Afschaffen? No way! Anders kan je niet meer op safari, en dat is belangrijk als je inzit met het milieu
            Maar de 'indruk' van hun ecologische footprint dat moet iedereen maar aanvaarden zoals het is. En er zeker geen commentaar op geven, want dan beginnen ze bomen te planten Maar vergeten daarbij dat: to prevent is better than to cure
            Hier was ik op aan het wachten ;-)

"Ik ben God niet, God woont aan de overkant.
            God niet, 'k ben niet tegen veel bestand."

to prevent is altijd beter, maar de mensheid uit roeien om de natuur te redden lijkt mij zo vergezocht

(met knipoogjes, want de discussie is toch al aan het uitwijken, van ferry's naar vliegtuigen met bomen)
            It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
              Hier was ik op aan het wachten ;-)

"Ik ben God niet, God woont aan de overkant.
              God niet, 'k ben niet tegen veel bestand."

to prevent is altijd beter, maar de mensheid uit roeien om de natuur te redden lijkt mij zo vergezocht

(met knipoogjes, want de discussie is toch al aan het uitwijken, van ferry's naar vliegtuigen met bomen)
              1) ik beschouw je niet tot de goddelijken

Maar wat opvalt is dat er bepaalde personen op dit forum er altijd en overal het milieu bij sleuren.
              Maar zijn zelf bij de grote vervuilers

Maar daar gaat het juist om, bij bepaalde mensen hier is de natuur en het milieu belangrijker dan een mens
              D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Snif Snif, ik behoor niet tot jouw Goddelijken?

jammer maar helaas,
                ik snap wel je punt...

Je kan in elke discussie het milieu erbij sleuren, maar dat wordt enkel eentoning.
                It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gert007 Bekijk bericht
                  mm ik wist niet dat een ferryboot tegenwoordig ook al een cruiseschip was

ik zou de titel eventjes aanpassen
                  Neem me niet kwalijk maar neem van me aan dat ik in mijn leven al vele honderden uren heb doorgebracht op allerhande ferryboten (deze zomer nog 100 uur), ik verveel me daar altijd te pletter maar ik beschouw het als een noodzakelijk kwaad als je ergens wil geraken.
                  Luxecruisen beschouw ik als een nutteloos kwaad. Vandaar dat ik alles wat er in mijn ogen uit ziet als een ferryboot een ferryboot noem. Ik kan het me immers niet inbeelden dat ze me op zo'n cruiseschip zouden krijgen, ook niet gratis.

Als ik ooit een luxecruise cadeau krijg of win en ik kan hem niet doorverkopen dan geef ik hem cadeau aan de eerste van BD die me mailt. Ik meen het. Ik amuseer me mateloos méér in mijn eentje in een klein tentje in de Zweedse fjällen. Ik ben geen kuddemens en de kans dat ik er ooit nog één wordt is op mijn leeftijd (54) allang verkeken.

Comment

1) ik beschouw je niet tot de goddelijken

Maar daar gaat het juist om, bij bepaalde mensen hier is de natuur en het milieu belangrijker dan een mens
                    Hangt er van af hoe je het bekijkt mil1.
                    Als iedereen wat meer respect had en meer rekening hield met natuur en milieu
                    dan zou het de mens ook beter gaan.
                    De meeste landen en industrieën vinden juist daarom de mensen niet belangrijk
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                      Hangt er van af hoe je het bekijkt mil1.
                      Als iedereen wat meer respect had en meer rekening hield met natuur en milieu
                      dan zou het de mens ook beter gaan.
                      De meeste landen en industrieën vinden juist daarom de mensen niet belangrijk
                      Das een doordenkertje hé Theo....
                      Ik herinner me vaag een geval van niets ontziende pollutie in d USA. Er werd zelfs een film over gemaakt.
                      Ik kan je volgen in jouw redenering, maar als we de extremen van beide kanten er af knippen komen we al een heel eind.
                      Extremisme is nooit goed en het compromis ligt altijd ergens in het midden
                      D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Ga eens op safari
                        Dat is pas goed voor het milieu
                        Maar ja, je kan als tegenprestatie altijd een boompje planten....
                        On topic; een boot verbruikt ook benzine. Daar zit hem het verschil niet. Het zit hem in de manier waarop afval en afvalwater wordt verwerkt (of net niet verwerkt).

Off topic; maar ja, we weten dat jij (als jager) me niet kan luchten (als eco-toerist). Vandaar je flauwe reactie.

J.
                        http://www.theafricabug.com

Comment

Das een doordenkertje hé Theo....
                          Ik herinner me vaag een geval van niets ontziende pollutie in d USA. Er werd zelfs een film over gemaakt.
                          Ik kan je volgen in jouw redenering, maar als we de extremen van beide kanten er af knippen komen we al een heel eind.
                          Extremisme is nooit goed en het compromis ligt altijd ergens in het midden
                          Ben ik het ook mee eens.
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

Comment

...je doet zelfs de moeite om TWEE maal te reageren op één topic van mij.

Je vergelijking loopt zeer mank. Je cruise schip is je hotel, je vliegtuig is dat niet. Ik kan je verzekeren dat een cruise schip er op 14 dagen meer brandstof per persoon doorr jaagt als één vliegtuigrit doet (per persoon) op enkele uren.

En zoals in mijn vorig antwoord gezegd; de brandstof is nog het minst van het probleem.
                            Het gaat hem in de manier waarop afval en afvalwater wordt verwerkt (of net niet verwerkt).

En speel aub de bal ipv de man.

Voor de duidelijkheid aan anderen; ik kijk op niemands leefwijze (of keuzes) neer, zoals Mil hier beweert.

Comment

On topic; een boot verbruikt ook benzine. Daar zit hem het verschil niet. Het zit hem in de manier waarop afval en afvalwater wordt verwerkt (of net niet verwerkt).

Off topic; maar ja, we weten dat jij (als jager) me niet kan luchten (als eco-toerist). Vandaar je flauwe reactie.

J.
                              Als anderen het milieu bezoedelen door te reizen, geldt dat even goed voor eco-toeristen.
                              Dus een beetje nuanceren is hier wel gepast.

Mis, ik apprecieer mensen die een mening hebben en die ook verdedigen. Ik vind het alleen spijtig dat hier dikwijls dingen gezegd worden zonder dat er eerst een spiegel gebruikt wordt.

En als je spreekt van iemand niet kunnen luchten... die sneer over vossen die terug het hele jaar mogen bejaagd worden... alsof dat mijn fout is.
                              Je laat geen enkele kans voorbij gaan om mij te gedenken met een stukje proza...
                              D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Maar wat opvalt is dat er bepaalde personen op dit forum er altijd en overal het milieu bij sleuren.
                                Maar zijn zelf bij de grote vervuilers
                                Ik zal er maar op antwoorden want je hebt het toch over mij.

1) Ik sleur er niet altijd het milieu bij. Ik post heus ook wel in threads die niks met het milieu te maken hebben.

2) In dit geval echter is de impact op het milieu één van de drie grote negatieve aspecten van cruise-toerisme. Ik heb ook gewezen op veiligheid en economische impact. Raar dat je daarop niet reageert als een lap op een stier. (*)

3) Ik spreek enkel in het algemeen over deze vorm van toerisme en val in deze thread niemand persoonlijk aan. Als jij (onefundeerd) zegt dat ik "een grote vervuiler ben" dan doe je dat wel. Het siert je niet. Stop hiermee. Voor de zoveelste keer; speel de bal en niet de man.

J.

(*) Deze negatieve aspecten zijn meermaals besproken in hedendaagse lectuur en studies terzake. Als je wil geef ik je enkele bronnen, want ik zeg zo'n dingen niet ongefundeerd. Maar wat ga je dan weer doen? Die bronnen weglachen zoals altijd? Tenslotte is voor jou iedere academicus die dit bestudeert meteen een "groene jongen", "tree hugger" of "bunny lover", als de uitkomst van die studie niet naar jouw zin is. En een organisatie van wildlife gidsen die een hoge bedrijfsstandaard hebben gezet, dat zijn "padvindertjes" (cfr een vorige thread).

Comment

Working...
                                X