Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verkeerinfarct rond Antwerpen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Verkeerinfarct rond Antwerpen

En het gaat maar door...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
      En het gaat maar door...
      Leg jij dan eens uit hoe je dat juist ziet, want gewoon zeggen dat het niet klopt is makkelijk. Dat je het niet kan terugvinden, zal er waarschijnlijk op wijzen dat je theorie gewoon niet klopt...
      Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
        Leg jij dan eens uit hoe je dat juist ziet, want gewoon zeggen dat het niet klopt is makkelijk. Dat je het niet kan terugvinden, zal er waarschijnlijk op wijzen dat je theorie gewoon niet klopt...
        De impact van een botsing zal kleiner zijn als het onderlinge verschil in snelheid gering is. Dat geringe onderlinge verschil in snelheid is er automatisch als er iemand dicht achter je rijdt in plaats van iemand die 2 seconden of meer afstand houdt, zeker als je de reactietijd meeneemt. Afstand houden zodat je op tijd kunt remmen is het veiligst maar dat kom je in de praktijk weinig tegen. Het op een na veiligst zal waarschijnlijk zijn zo kort mogelijk achter je voorligger rijden.

Er was een site waar dat afstand houden gepropageerd werd en je kon met voorbeelden de impact laten zien bij verschillende snelheden en onderlinge afstanden. Naar zoiets ben ik eigenlijk op zoek. Die site is inmiddels uit de lucht maar uit de comments hier kun je wel opmaken dat die site onbedoeld juist liet zien wat ik hier vermoed. http://www.flitsservice.nl/phpBB/med...ver-t3108.html

Comment

Volgens mij is het beter om een ongeluk te voorkomen, dan een situatie te verheerlijken die ongelukken uitlokt.
          Bij die 2 seconden heeft die chauffeur die achteropkomt alle tijd om te remmen, iemand die op 2 m. van z'n voorhanger vlamt heeft die tijd niet. 120 km./h is 33 m./s.
          2 sec. is dus 66 m. tussenafstand.
          En nogmaals : denken dat die wagens bij dat contact gewoon blijven vooruitrijden is gewoon een utopie...
          Groeten,

Polleke

Comment

En nogmaals : denken dat die wagens bij dat contact gewoon blijven vooruitrijden is gewoon een utopie...
            zijt maar zekers.
            ik kan er van meespreken van zo'n ongeval.
            (was niet in fout)
            aan 100 km per uur (Antwerpse ring) lichtjes aangetikt geweest, weliswaar van opzij.
            en mijn auto is beginnen tollen over alle baanvakken, zoals in de films.
            als ge minder geluk hebt, belandt ge over de middenberm in de tegengestelde richting.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
              Dat is idd een groot misverstand.
              Ja, de schade aan je achterbumper verkleint (waarschijnlijk) als het snelheidsverschil tov je achterligger kleiner wordt.. Waarschijnlijk: want hoe de krachten worden verdeeld hangen van meer factoren af dan alleen de snelheid (gewicht van de autos, hoek van de impact, ..).

Maar de schade aan je voorkant/zijkant/jezelf omdat je je auto niet op de baan houdt en de middenberm in knalt (of tegen andere bestuurders die met jullie 2 niets te maken hebben) neemt toe met je eigen snelheid !

En als je toch wil nadenken over botsing-scenarios, wat vind je van deze veronderstelling: als je stilstaat (bv aan rode licht) en je ziet dat iemand achter op je gaat botsen, is het veiliger om vol op de rem te gaan staan, dan je auto in neutraal te laten staan en door de impact vooruit te gaan bollen..
              Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                De impact van een botsing zal kleiner zijn als het onderlinge verschil in snelheid gering is. Dat geringe onderlinge verschil in snelheid is er automatisch als er iemand dicht achter je rijdt in plaats van iemand die 2 seconden of meer afstand houdt, zeker als je de reactietijd meeneemt. Afstand houden zodat je op tijd kunt remmen is het veiligst maar dat kom je in de praktijk weinig tegen. Het op een na veiligst zal waarschijnlijk zijn zo kort mogelijk achter je voorligger rijden.

Er was een site waar dat afstand houden gepropageerd werd en je kon met voorbeelden de impact laten zien bij verschillende snelheden en onderlinge afstanden. Naar zoiets ben ik eigenlijk op zoek. Die site is inmiddels uit de lucht maar uit de comments hier kun je wel opmaken dat die site onbedoeld juist liet zien wat ik hier vermoed. http://www.flitsservice.nl/phpBB/med...ver-t3108.html

Laat ons even aannemen dat twee auto's in perfecte lijn achter elkaar rijden.Hoe dichter de acherop komende auto rijdt,hoe meer de twee auto's in feite te beschouwen zijn als één enkele.Maar(!) dan wel één auto met het gewicht van twee.
                Verschijnt er plots een hindernis voor die twee plakkers,dan profiteert de achterste auto van een gigantische kreukelzone.
                De voorste auto is minder goed af,de impact van een gebeurlijke aanrijding vergroot door het dubbele gewicht van het geheel.
                Ik wil wel plaats ruimen voor de laagvlieger op de linkerrijstrook, maar als dat geen zin heeft omdat ikzelf ook maar achter een voorligger aan zit te rijden die "maar" 120 rijdt die zelf op zijn beurt enz.,dan heb ik echt de pest aan bumperklevers.

Walter
                D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                  Laat ons even aannemen dat twee auto's in perfecte lijn achter elkaar rijden.Hoe dichter de acherop komende auto rijdt,hoe meer de twee auto's in feite te beschouwen zijn als één enkele.Maar(!) dan wel één auto met het gewicht van twee.
                  Verschijnt er plots een hindernis voor die twee plakkers,dan profiteert de achterste auto van een gigantische kreukelzone.
                  De voorste auto is minder goed af,de impact van een gebeurlijke aanrijding vergroot door het dubbele gewicht van het geheel.
                  Ik wil wel plaats ruimen voor de laagvlieger op de linkerrijstrook, maar als dat geen zin heeft omdat ikzelf ook maar achter een voorligger aan zit te rijden die "maar" 120 rijdt die zelf op zijn beurt enz.,dan heb ik echt de pest aan bumperklevers.

Walter
                  Waarmee je nog eens aangeeft dat bumperklevers grote egoïsten zijn, wat 100% klopt natuurlijk...
                  Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                    zijt maar zekers.
                    ik kan er van meespreken van zo'n ongeval.
                    (was niet in fout)
                    aan 100 km per uur (Antwerpse ring) lichtjes aangetikt geweest, weliswaar van opzij.
                    en mijn auto is beginnen tollen over alle baanvakken, zoals in de films.
                    als ge minder geluk hebt, belandt ge over de middenberm in de tegengestelde richting.
                    Daarom kan een slipcursus nuttig zijn.
                    D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
                      Daarom kan een slipcursus nuttig zijn.
                      Yep : voornamelijk voor degene die je aantikt, zodat hij de volgende keer je niet meer aanraakt...
                      Maar langs de andere kant : een slipcursus kan nooit kwaad. Zou die eigenlijk ook eens moeten volgen.
                      Last edited by polleke_cgc; 21 januari 2012, 13:47.
                      Groeten,

Polleke

Comment

Working...
                      X