Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verkeerinfarct rond Antwerpen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Verkeerinfarct rond Antwerpen

Dus jij denkt echt dat die 1e auto gewoon rechtdoor blijft rijden ? De kans dat die achterste auto perfect "in het midden" drukt is heel klein. Die eerste gaat als gevolg van die permanente druk (want deze achterste wagen is later in de remmen gevlogen) achter gewoonlijk dwars gaan slippen. En als je pech hebt, gaat je wagen ofwel in de vangrail of gewoon overkop... : inderdaad heel veilig.

Het is nog altijd de bedoeling dat die achter je, voldoende afstand laat, zodat hij de tijd heeft om te remmen en je wagen dus niet moet opzoeken. Dat is de veilige manier.
    De bumperklever is echt niet veilig bezig...
    Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
      Dus jij denkt echt dat die 1e auto gewoon rechtdoor blijft rijden ? De kans dat die achterste auto perfect "in het midden" drukt is heel klein. Die eerste gaat als gevolg van die permanente druk (want deze achterste wagen is later in de remmen gevlogen) achter gewoonlijk dwars gaan slippen. En als je pech hebt, gaat je wagen ofwel in de vangrail of gewoon overkop... : inderdaad heel veilig.
      Tja, als je zo begint komen we er niet. Er zijn zoveel factoren die uiteindelijk bepalen hoe beide voertuigen zich zullen gedragen. Laten we eerst eens kijken wat het resultaat is in ideale omstandigheden.

Ik ben ervan overtuigd dat er ergens op internet wel een voorbeeld te vinden zal zijn maar ik heb het nog niet kunnen vinden. Ben nu te lui om het zelf uit te rekenen. Feit is wel dat verschillende autofabrikanten al bezig zijn met een automatisch remsysteem waarbij de afstand tussen de voertuigen verkleind kan worden en daarmee de capaciteit van de wegen vergroot. Gevolg moet zijn: minder files.

Het is nog altijd de bedoeling dat die achter je, voldoende afstand laat, zodat hij de tijd heeft om te remmen en je wagen dus niet moet opzoeken.
      Dat is de theorie. In de praktijk is die afstand zo groot dat het gat tussen beide auto's snel opgevuld zal worden door iemand die vanuit de rechter rijstrook tussenvoegt, waardoor de achterste auto moet vertragen om weer eenzelfde afstand te scheppen. Etcetera.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bewaker Bekijk bericht
        Jawel die hinderen ook, evenals de personenwagens die kilometers op het middenvak blijven rijden en soms zelf maar een paar kilometers/uur sneller zijn dan vrachtwagens. Evenals de chauffeurs die op het laatste een vrachtwagen couperen om toch maar snel snel de afrit te hebben.
        Juist, ook zij hinderen andere weggebruikers.

Maar weet je wat veel van deze mensen luidop durven beweren? Ik betaal jaarlijks genoeg verkeersbelasting dus maak ik volop gebruik van alle baanvakken...
        "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
        Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
          Tja, als je zo begint komen we er niet. Er zijn zoveel factoren die uiteindelijk bepalen hoe beide voertuigen zich zullen gedragen. Laten we eerst eens kijken wat het resultaat is in ideale omstandigheden.

Ik ben ervan overtuigd dat er ergens op internet wel een voorbeeld te vinden zal zijn maar ik heb het nog niet kunnen vinden. Ben nu te lui om het zelf uit te rekenen. Feit is wel dat verschillende autofabrikanten al bezig zijn met een automatisch remsysteem waarbij de afstand tussen de voertuigen verkleind kan worden en daarmee de capaciteit van de wegen vergroot. Gevolg moet zijn: minder files.
          Yep : maar die systemen lukken alleen als de wagens onderling communiceren, niet met ons huidig systeem waarin iedereen alleen aan zichzelf denkt... Op dat ogenblik is het niet meer een bestuurder die rijdt, maar de sturing in de auto's. Remt de eerste, dan remmen alle anderen : maar het reactievermogen van zo'n systeem is vele malen beter dan van gelijk welke rally-piloot.
          Men kan op die manier inderdaad "treintjes" maken. Als er eentje uit die trein wil (om af te rijden), dan wordt de tussenafstand automatisch vergroot zodat dat mogelijk is.
          Google is bv. zelfs bezig met auto's die volledig autonoom rijden...

De andere systemen (die wel al bestaan), meten de tussenafstand tussen de auto's : wordt die te klein, dan remt de achteropkomende auto af, om die tussenafstand weer optimaal te krijgen. In theorie kan je hiermee de afstand tussen de auto's ook verhogen, omdat die systemen terug sneller zijn dan de mens, maar eigenlijk is dat de bedoeling niet. Er bestaan nu al zelfs systemen waarmee de auto's zowat vanzelf bv in file de voorganger volgen (maar ik dacht dat deze beperkt waren tot behoorlijk lage snelheid).

Ik probeer toch altijd een voldoende afstand te houden tot mijn voorhanger. Als ik die te klein vind (omdat er iemand tussen komt), dan vertraag ik tot die weer voldoende is (of ik haal die voorligger in, als hij te traag begint te rijden).

Ik ga voorlopig nog altijd uit van wat mijn auto kan, en die elektronica zit er niet op : dus om veilig te rijden is die tussenafstand gewoon noodzakelijk. Wie denkt dat bumperrijden met een gewone auto veiliger is, is niet al te goed bezig.

Vrachtwagens couperen om toch maar die afrit te halen, heb ik nog nooit gedaan (maar het wel al geregeld zien doen). Eigenlijk ga ik ervan uit dat beroepsmensen die dagelijks 8 uur op de weg zijn, waarschijnlijk hun job beter doen, dan een amateur als mezelf die per jaar met moeite 15.000 km. rijdt. En toch zitten we altijd maar te kappen op die vrachtwagen bestuurder. Ik raad die "zagen" echt aan, om eens achter het stuur van een vrachtwagen te kruipen, en eens na te gaan hoe goed het zicht is vanuit zo'n cabine : ik vrees dat je zal verschieten van de grootte van de dode hoeken...

Mochten mensen meer denken aan de fouten die ze zelf maken, en wat minder dat het altijd de schuld is van de andere weggebruiker : het zou al veel beter gaan. Voor mij is een goeie bestuurder, 1 die weet dat hij zelf ook fouten maakt, en er dus rekening mee houdt. T'is eens een andere instelling, dan "IK BEN DE BESTE"...
          Last edited by polleke_cgc; 18 januari 2012, 23:49.
          Groeten,

Polleke

Comment

Mochten mensen meer denken aan de fouten die ze zelf maken, en wat minder dat het altijd de schuld is van de andere weggebruiker : het zou al veel beter gaan. Voor mij is een goeie bestuurder, 1 die weet dat hij zelf ook fouten maakt, en er dus rekening mee houdt. T'is eens een andere instelling, dan "IK BEN DE BESTE"...
            Eindelijk ene die het snapt.

Comment

Vrachtwagens couperen om toch maar die afrit te halen, heb ik nog nooit gedaan (maar het wel al geregeld zien doen). Eigenlijk ga ik ervan uit dat beroepsmensen die dagelijks 8 uur op de weg zijn, waarschijnlijk hun job beter doen, dan een amateur als mezelf die per jaar met moeite 15.000 km. rijdt.
              Volledig akkoord, als ze dan ook een beetje afstand houden, want dat is soms toch wel een probleem. Voor je het weet zit je met een muur vrachtwagens rechts van je waar je gewoon niet tussen kan. Dan is het 140 gaan rijden tot je voor de muur geraakt of 80 of 100 tot je er achter geraakt. En hopen dat je intussen de afrit niet voorbij bent.
              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Dat bumperkleven heb ik nooit zo goed begrepen. Het is verkeersirritatie nummer 1 in Nederland. Laat ze iets doen tegen onnodig links rijden.

Ik kleef zelf niet graag bumper maar heb er ook geen last van als iemand dat bij mij wel doet. Het is voor mij een teken dat ik, zodra het kan, weer naar de rechter rijstrook moet. Het is voor mij eerder een sport te proberen niemand tegen te houden. Als men haast heeft zal men daar wel een reden voor hebben en wie ben ik om te bepalen of dat een goede of slechte reden is?

Maar goed, als je er even over nadenkt is bumperkleven veiliger. Als ik plotseling moet remmen en er zit iemand achter me met dezelfde snelheid op 5 m afstand dan zit hij al tegen me aan voor hij beseft heeft dat ik afrem en voordat hij zelf heeft kunnen remmen. We remmen dan vervolgens gezamenlijk (als een geheel) af naar nul. Zit er echter iemand 50 m achter me en begin ik flink te remmen dan heeft die auto misschien nog wel een snelheid van meer dan 60 km/h meer dan ik op het moment dat we tegen elkaar knallen. Dan liever een bumperklever. Je zou dat eigenlijk eens moeten narekenen / -tekenen.

Ik denk dat het niet voor niks is dat je op Duitse Autobahnen vaak van die treintjes van snelle auto's tegenkomt die vlak achter elkaar 250 km/h rijden.

Vorig jaar, rond deze tijd.
                Aan het rijden op het viaduct van vilvoorde.

ik reed 90 op gps en linkse rijvak,
                geen mogelijkheid tot naar rechts gaan (druk verkeer).

ik hou de 2 seconden met persoon voor mij (wordt geacht als veilig afstand).
                Meneer achter mij... eet zijn broodje en geniet waarschijnlijk mee van mijn muziek (bumperkleven).

Voor mij wordt hard geremd (ik weet nog steeds niet waarom).
                Ik rem hard mee.
                meneer achter mij... remt niet mee...

whiplash en weken tlast gehad,
                schoonbroer zelfde liedje (zat naast mij).

clio stond plots in een hoek van 45% op de rijbaan (snuit richting rechtervak).
                Ik ben blij dat ik hem op mijn rijbaan kon houden,
                of ik had niet enkel langs achter geramd geweest, maar ook door het verkeer op het middenvak.

mijn snelheid was van 90 heel snel naar maar 40 meer,
                meneer achter mij heeft niet eens geremd...
                believe me, veilig voelt het niet aan.

Op langere afstand zal hij sneller opgemerkt hebben dat ik remde...

meneer schreef nog op:

Monsieur a freiné, mais j'ai pas vu....
                It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

bij een bumperklever, tik ik even met mijn linker voet op de rem, zonder te remmen of snelheid te minderen.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                    Voor mij wordt hard geremd (ik weet nog steeds niet waarom).
                    Ik rem hard mee.
                    meneer achter mij... remt niet mee...

whiplash en weken tlast gehad
                    Ja, maar je kunt niet met zekerheid zeggen hoe het anders zou zijn afgelopen. Eerst even op papier de beide situaties doorrekenen zal al iets zeggen over de relatieve snelheden van beide auto's en daarmee de kracht van de botsing. Hoe het dan in de praktijk weer heel anders kan uitpakken vanwege botsingshoeken, stuur niet recht kunnen houden, staat van de remmen etc. is weer een ander verhaal.

Helaas is bumperklever een typisch Nederlands woord en dat helpt de zoektocht niet. In het Engels bestaat wel bumper sticker maar dat is geloof ik iets heel anders.

Comment

......... In het Engels bestaat wel bumper sticker maar dat is geloof ik iets heel anders.
                      yep..dat noemen we hier een BH.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ja, maar je kunt niet met zekerheid zeggen hoe het anders zou zijn afgelopen. Eerst even op papier de beide situaties doorrekenen zal al iets zeggen over de relatieve snelheden van beide auto's en daarmee de kracht van de botsing. Hoe het dan in de praktijk weer heel anders kan uitpakken vanwege botsingshoeken, stuur niet recht kunnen houden, staat van de remmen etc. is weer een ander verhaal.

Helaas is bumperklever een typisch Nederlands woord en dat helpt de zoektocht niet. In het Engels bestaat wel bumper sticker maar dat is geloof ik iets heel anders.
                        Ik vrees echt dat de kans dat die achterligger je 100% in het midden raakt, en dus duwt door je "zwaartepunt" heel klein is. De kans dat je als voorligger dwars komt te staan is volgens mij een pak groter. Als die achterligger te laat remt, dan zit je continu met een kracht, die de voorganger in het beste geval enkel vooruit, maar gewoonlijk ook zijdelings duwt. Of je dat kan tegenhouden met tegensturen : ik vrees er wat voor, maar ik ben geen rally-piloot...
                        Ik weet niet hoe groot de kracht is om een auto zijdelings te laten uitbreken, maar volgens mij is die niet echt groot... Wat Koeno aanhaalt lijkt me echt logisch...
                        Als die achterligger een zware auto is, en de uwe "maar" een clio'tje dan maakt dat die whiplash enkel maar erger.

In elk geval is het een pak veiliger als de auto's voldoende ruimte laten, en elkaar dus gewoon niet raken.

Met bumperklevers hou ik trouwens volledig geen rekening. Ik ga er ook niet speciaal blijven voorrijden, maar sneller gaan rijden om die gasten toch maar zo snel mogelijk door te laten, doe ik ook niet.

Ik woon in Westvlaanderen, en de "files" vrachtwagens op het 1e rijvak (de E-17) zijn daar ook redelijk gekend. De meeste vrachtwagenbestuurders laten wel voldoende ruimte, maar je hebt helaas overal cowboys...
                        Last edited by polleke_cgc; 19 januari 2012, 12:59.
                        Groeten,

Polleke

Comment

Ik vrees echt dat de kans dat die achterligger je 100% in het midden raakt, en dus duwt door je "zwaartepunt" heel klein is. De kans dat je als voorligger dwars komt te staan is volgens mij een pak groter. Als die achterligger te laat remt, dan zit je continu met een kracht, die de voorganger in het beste geval enkel vooruit, maar gewoonlijk ook zijdelings duwt. Of je dat kan tegenhouden met tegensturen : ik vrees er wat voor, maar ik ben geen rally-piloot...
                          Ik weet niet hoe groot de kracht is om een auto zijdelings te laten uitbreken, maar volgens mij is die niet echt groot... Wat Koeno aanhaalt lijkt me echt logisch...
                          Als die achterligger een zware auto is, en de uwe "maar" een clio'tje dan maakt dat die whiplash enkel maar erger.
                          Blijkbaar is het niet mogelijk beide opties sec te in gedachte te nemen. In al die situaties die Koeno en jij noemen gaat het nog steeds om het snelheidsverschil (en dus de kracht) op het momen van elkaar raken. Als je dan gaat vergelijken dan moet je er dus in beide gevallen van uitgaan dat bijv. de achterste auto een zware is of dat het raakpunt niet in het midden is, anders ben je sowieso appels met peren aan het vergelijken.

Comment

Blijkbaar is het niet mogelijk beide opties sec te in gedachte te nemen. In al die situaties die Koeno en jij noemen gaat het nog steeds om het snelheidsverschil (en dus de kracht) op het momen van elkaar raken. Als je dan gaat vergelijken dan moet je er dus in beide gevallen van uitgaan dat bijv. de achterste auto een zware is of dat het raakpunt niet in het midden is, anders ben je sowieso appels met peren aan het vergelijken.
                            Ik wil gerust beide gedachte in acht nemen.
                            Maar ik vrees om hier een deftig vergelijk te maken...
                            dat je gewoon teveel variabelen hebt.

nog niet over de krachten gesproken die er op dat moment in werking komen,
                            maar gewoon nog maar de menselijke (onvoorspelbare reactie).

Want als de eerste wagen plots versnelt uit paniek, of juist remt...

ik heb mijn verhaal (wat ik heb meegemaakt neergetypt), maar ik besef ook dat het weinig toedraag (achteraf weet je altijd meer).
                            Je zit met (volgens mij) teveel variabelen om hier iets nuttigs kunnen uit te halen...
                            It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Wie zei ook weer dat-ie een hekel had aan bumperklevers, vooral aan die, die aan z'n voorbumper kleefden?
                              Ik dacht dat het Marc-Marie Huijbregts was.

Comment

Ik heb gewoon 1 vraag voor jou : als je de krachten tussen beide wagens wil beperken, moet je zorgen dat er quasi geen snelheidsverschil is op het ogenblik dat de 2 wagens op elkaar inrijden. Vooraan remmen ze blok toe, en dan heb je als bumperklever bijna geen tijd om te kunnen remmen. Hoe ga je die krachten beperken ???
                                Als die achterligger bv. niet remt, en de voorligger remt vollen bak, dan moet die achterligger z'n kinetische energie kwijtraken in die voorganger. Denken dat die energie mooi door de remmen van de voorganger zal opgevangen worden, is nogal eenvoudig...
                                Nogmaals : de minste onstabiliteit in het contact tussen de voorhanger en de achterhanger, zal ervoor zorgen dat die voorhanger schuin wordt geduwd (en waarschijnlijk die achterkomer ook)...

Vergelijk het een beetje met knik in lang profielen : druk perfect boven het zwaartepunt van een (redelijk lange) ligger, die ligger in de langsrichting samen.
                                Die ligger zal ondanks dat de max. druk voor die ligger nog niet bereikt is, zijwaarts uitbuigen, en dus is zo'n ligger veel minder sterk dan gedacht (vandaar dat hoog profielwerk altijd met windverbanden en tussenverbindingen wordt uitgerust om de kniklengte te verlagen).

Bovenstaande heeft met die auto's uiteraard niets te maken, maar het geeft wel een hint. Ik ben behoorlijk zeker dat het verhaal van Koeno het meest logische gevolg is bij een aanrijding door een bumperklever...
                                Groeten,

Polleke

Comment

Working...
                                X