Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe auto's tot 10,000 euro .... Wat en waarom ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #76
    Re: Nieuwe auto's tot 10,000 euro .... Wat en waarom ...

    Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
    Ik ben (al vele jaren) bijzonder teleurgesteld in de carrosseriekleuren van de auto's tegenwoordig.
    Ik herinner me dat eind jaren zestig en midden zeventig, vooral de japanners erg creatief met kleur omsprongen.
    van gifgroen tot oranje en geel was geen uitzondering op straat. Waar zijn al die kleuren naartoe?
    Renault heeft met de Twingo destijds een dappere poging gedaan terug wat meer kleur in het autolandschap te krijgen.
    Maar het is toch niet omdat het crisis is, dat we nu in rouwkleuren moeten rondrijden?
    Als ik naar de site van Dacia kijk, kan je daar bijvoorbeeld bij de Dacia Logan kiezen uit:
    drie tinten grijs, zwart, wit, rood en navyblauw (donker).
    zeer teleurstellend is dat.
    Ik zou graag in een frisgroene of een caramelbruine auto rondrijden.
    Maar dat mag dus niet van de fabrikanten.
    Tegenwoordig zie je regelmatig droomauto's rondrijden in mat zwart. Dat is gewoon schitterend. Zelf heb ik een rooie met een wit dak besteld We hebben nog een rood exemplaar staan thuis en het is gewoon een feit dat die auto direct opvalt op een parking omdat iedereen inderdaad in een grijze, witte of zwarte wagen rijdt.

    Comment


    • #77
      Re: Nieuwe auto's tot 10,000 euro .... Wat en waarom ...

      Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
      Tegenwoordig zie je regelmatig droomauto's rondrijden in mat zwart. Dat is gewoon schitterend. Zelf heb ik een rooie met een wit dak besteld We hebben nog een rood exemplaar staan thuis en het is gewoon een feit dat die auto direct opvalt op een parking omdat iedereen inderdaad in een grijze, witte of zwarte wagen rijdt.

      Mmmja,smaken verschillen natuurlijk.Zag onlangs zo'n Lancia staan en voor mij leek het alsof hij nog in de grondverf stond.


      Walter
      D850

      Comment


      • #78
        Re: Nieuwe auto's tot 10,000 euro .... Wat en waarom ...

        Oorspronkelijk geplaatst door tommmm Bekijk bericht
        Kijk.. Ik vind een auto kopen.. Dat is gewoon omdat het moét, we hébben een tweede nodig.. Maar dat is weggesmeten geld , een auto... Die dingen kosten 1. belachelijk veel geld. 2. Ze blìjven belachelijk veel geld kosten ... 3. En al die **** die erbij komt van verzekeringen , taxen, keuring, ik walg daarvan... Maar het moét, geen andere optie..

        Occasies ? Ik ken geeneen die nog niet gekl**t geweest is.. Ik kan niet aan auto's werken, dus geen optie..

        Prijs ? We hebben al een Golf van 2 jaar oud, en een Polootje van 21 jaar oud .. Die laatste is nu aan vervanging toe... Ik wil daar max 10,000 voor geven, ik word al onozel van het gedacht alleen al, weggesmeten geld is het...

        Gebruik ? Zeker niet meer dan 15,000 km per jaar... En soms zullen er eens 4 mensen in moeten..

        Wat ? Tja, daar sta ik dan hé... Koop ik zo een debiele kleine C1 of een Twingo ? Koop ik zo een Dacia Logan MCV ? ( Veel plaats , maar... "Dacia" ( Trekt dat zowiezo op iets ? )

        Dus... Koop ik de kleinste auto van een "gevestigde" waarde zoals bv Citroên, of Renault, of Suzuki, of Fiat... Of koop een groter model van een Oostblokker ... ( Ik moet natuurlijk niet zitten zagen dat ik er marginaal ga uitzien in een Dacia als ik maar zoveel geld wil uitgeven hé )

        Input jongens.. Give some input... Er zullen er hier nog wel zitten die met goedkope auto's rijden, wat vinden jullie ? Welke merken zie ik over het hoofd.. etc ...

        ( Een paar collega's op mijn werk ( zelfde verdienste ) rijden met A3's , ene met een A4, BMW 3, ene met een dikke Laguna... deze week discussie want ik snapte niet hoe die dat deden ...aja... Daar zitten leningen bij van 400 tot 450 euro per maand, en ene ' A4 break ' is zo maar eventjes 623 euro in de maand kwijt... WTF .... Dan staan zij te zagen dat ik mij een Pro lens wil kopen )

        Ps. Vandaag een Citroên garage binnengeweest, met hun autosalon folder, daar stond een Citroen C3 Picasso in voor onder de 10,000 dacht ik... Er staat daar in de showroom eenzelfde model ( dacht ik )... Prijs... 21300 ( ?? ) ,blijkt... Tja meneer, daar gaat nog wel wat korting vanaf, maar dit is wel een model met "broodnodige" opties... De opties kostten meer dan de auto...tssss
        Citroen nooit kopen , elektronica problemen tot en met , de onderhoudskosten lopen zo hoog op dat je dan beter direct een betere auto koopt vb( honda heeft de laagste onderhoudskosten van alle merken , dus daar gaat niet rap iets kapot) van een beetje meer geld en niet met een citroen moet rijden ( de meeste franse auto's zou ik toch niet kopen ). Dacia is nog goed omdat er daar geen nieuwe technologie inzit dus meer nog mechanisch dan elektronisch dus daar heb je ook lage onderhoudskosten. Eigelijk koop je veel beter een dacia dan een citroen . Verder voor de mercedes die na 1998 gebouwd is niet kopen. Bij audi , BMW , mercedes betaal je veel te veel qua prijs/kwaliteit . Onderhoudskosten zijn ook hoog , + al die taksen nog.

        Men nicht heeft en nieuwe citroen gekocht en ze heeft hem weer weggedaan omdat ze om de paar maanden tamelijk hoge herstellingskosten had , en men nicht is niet de enigste dat ik ken met dit probleem.



        groetjes
        Last edited by Dreamer187; 16 januari 2012, 17:54.

        Comment


        • #79
          Re: Nieuwe auto's tot 10,000 euro .... Wat en waarom ...

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Mijn moeder verkocht een Fiat na 7 jaar en kreeg er nog 1500€ voor niettegenstaande de wagen in perfecte staat was.
          Wij hebben op hetzelfde moment een BMW verkocht na 9 jaar en 10 maand.
          Op die Fiat had zij op die 7 jaar een verlies van 13500€, wij op bijna 10 jaar een verlies van 13700€.
          Ja de meerprijs is er ook natuurlijk maar ondertussen heb je ook met iets anders gereden en de periode was ook nog veel langer, uiteindelijk zijn we niet meer kwijt dan zij.

          Maar als ze na twee jaar in uw zijkant rijden (jij in recht) en er zijn twee deuren en een stijl naar de zak, dan zal die van 30.000€ nog gemaakt worden op kosten van de andere en zal die van 10.000€ 9/10 al financieel totaalverlies verklaard worden.
          Stukken zijn bij de ene wat duurder dan bij de andere maar het is vooral het werk dat oploopt en een carrosserie vraagt evenveel per uur voor een wagen van 10.000€ als een van 30.000€ hoor!
          Er zijn nu eenmaal wagens die je tweedehands onmogelijk verkocht krijgt, Fiat is daar een heel mooi voorbeeld van. Als je zo'n auto koopt, dan weet je vooraf al dat die tweedehands niets meer waard is, zelfs al verkoop je die na een jaar al terug.

          Mijn Clio heeft nieuw maar 320.000 frank gekost (8.000 euro), en na 12 jaar rij ik daar nog altijd mee.
          Ik heb vroeger ook met grotere wagens gereden, dat waren wel altijd oudere tweedehandse. Een Saab verminderde ook heel sterk in waarde, en daarom waren die tweedehands redelijk betaalbaar. De persoon die die wagen nieuw had gekocht, die heeft er dan ook flink wat geld op verloren, maar als je die zelf tweedehands koopt, dan krijg je wel veel wagen voor je geld.

          Maar omdat ik de verzekering en taks voor die Saabs te duur vond heb ik zo'n 22 jaar geleden beslist om alleen nog maar met goedkope wagens te rijden (zuiniger, kleinere cilinderinhoud = minder taks en verzekering, goedkoper in aankoop en onderhoud). Ik heb toen een nieuwe Renault Express bestelwagen gekocht, en die heb ik na 10 jaar weggedaan omdat die te weinig zitplaatsen had (vriendin, kinderen...).
          Toen heb ik de Clio gekocht, en daar bol ik nu nog altijd mee.

          Een wagen is voor mij een stuk gereedschap, waarmee ik van A naar B kan geraken op het ogenblik dat dat nodig is. Met een duur stuk gereedschap kan dat ook, maar ik vind dat ik dat geld beter voor iets anders kan gebruiken, er zijn in het leven nog andere zaken dan een mooie dure wagen.
          Ik ken er teveel die elke maand echt moeite moeten doen om rond te komen, maar er staat wel een dure wagen op de oprit, die kunnen ze echt niet missen...

          Ik ken iemand die met een BMW Z5 reed, als die nieuwe banden nodig had, dan kon ik voor de prijs van één zo'n runflat band gemakkelijk 4 nieuwe banden van een goed merk op mijn Clio laten leggen (en ze zullen dan waarschijnlijk ook nog langer meegaan).

          Als mijn buurman met een dure wagen rijdt, dan is dat voor mij geen reden om een duurdere te kopen (maar goed ook, want een van mijn buren rijdt met een grote Mercedes).
          Ik maak mijn rekening, net zoals de topicstarter, die uitleg vraagt over betaalbare wagens.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #80
            Re: Nieuwe auto's tot 10,000 euro .... Wat en waarom ...

            Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
            je moet de test opzoeken:

            Volvo 240, frontaal op de renault modus.
            tank tegen mini-autootje..

            grote kreukelzone... maar de pop van de 240 was zijn benen kwijt... de pop van de modus geen issue...

            heb zo'n test gezien, renault clio tegen een laguna,
            clio kwam er beter uit...

            groter = beter = illusie...
            (oh ik rijd beiden, groot en klein )
            Tussen het tijdperk van die volvo en de modus bewijs je hier enkel mee dat qua stijfheid van koetswerken de huidige staalsoorten blijkbaar een behoorlijk verschil maken.
            Doe dezelfde test met een recente volvo S80 en diezelfde modus en kijk dan eens naar de resultaten... Ik prefereer de volvo (zelfs al is de modus blijkbaar ook behoorlijk veilig).
            Bij dergelijke testen moet je zorgen dat je appels met appels vergelijkt. De krachten die op de inzittenden uitgeoefend worden zijn lager bij die volvo. Maar als de vervorming van de wagen zelf al te groot wordt, dan lost dat niet veel op natuurlijk.

            En vanaf een bepaalde snelheid speelt het eigenlijk helemaal geen rol meer. En in tegenstelling tot wat velen denken is die snelheid niet bijster hoog... Bij 120 km/h tegen een stilstaande vrachtwagen vlammen : je hebt echt niet veel kans het er levend vanaf te brengen...
            Groeten,

            Polleke

            Comment


            • #81
              Re: Nieuwe auto's tot 10,000 euro .... Wat en waarom ...

              Citaat :

              Occasies ? Ik ken geeneen die nog niet gekl**t geweest is.. Ik kan niet aan auto's werken, dus geen optie..


              Dan ken je er nu één.
              Met dat verschil dat ik 1. Wel aan auto's kan werken 2. Wel wat anders te doen heb dan hele dagen in een smeerput te staan.
              Momenteel rij ik met een Mercedes W124 van 21 jaar oud zonder kosten buiten een alternatorrevisie van 150€ en een nieuwe uitlaat, mijn vorige W123 300D heeft op 22 jaar 450.000 km gedaan met als enige kost twee remschijven, een uitlaat en een koppeling. Met mijn W124 heb ik deze zomer op IJsland binnenlandstukken gedaan waar ik alleen stond tussen allemaal jeeps.
              Banden en een batterij, remplaatjes tel ik niet mee, dat is onderhoud.

              Ik heb met beide auto's meer probleemloze kilometers gereden dan dat ik ze heb betaald in oude Belgische frankjes.
              Voor mijn vrouw heb ik 7 jaar geleden een oud model Golf 2 gekocht voor 1.500€ op 93.000 km en die heeft nu ook al, op de rijpe leeftijd van 21 jaar die kaap probleemloos (en 200.000 km komt eraan) gerond. Staat altijd buiten, start als een lier.
              Onlangs voor mijn dochter een Golf gekocht van 7 jaar oud met 15.000 km voor 5000€, ik maak me sterk dat ik ook met die de fameuze symbolische kaap rond.
              Ruikt nog naar nieuw.

              Wat niet wil zeggen dat ik nog een derde Mercedes ga kopen omwille van het feit dat ik weet dat daar de elektronische vodden momenteel vreselijk toeslaan. Van ooit de nr één op betrouwbaarheid (samen met Toyota) staan ze nu ergens op 19 of zo. De fameuze lijnpompen van de Mercedes diesel hadden een enorme reputatie, de common rail van tegenwoordig, daar zou ik mijn hand niet in het vuur durven steken, twee keer verkeerd tanken en je hebt het zitten.
              Als ik zou collega's hoor stoefen dat ze met hun auto van 7 jaar nog geen enkele panne hebben gehad moet ik altijd even lachen, ik heb nog nooit een auto gehad die jonger was tenzij een Honda Civic van 1980 van 150.000 frank waarmee ik 175.000 probleemloze kms gereden heb (en dan een accident natuurlijk).
              Heb hier een Golf 1 Gti, ooit gekocht op 9 jaar voor 80.000 Fr op 181.000 km, 100.000 probleemloze km's mee gereden en ik kan er nu meer voor krijgen dan toen.
              Mijn Audi 100 kocht ik op 13 jaar met 93.000 km, meer dan 100.000 probleemloze km me gereden tot mijn zoon hem perte total reed, genoegen genomen met een oude Mazda 323 voor 1600 € waarmee mijn dochter 150.000 probleemloze km heeft gereden "enkel de remschijven vervangen). Weeral accident, sindsdien staan de lichten scheel en zou ik problemen krijgen met de keuring, daarom nu deze Golf voor haar. Binnenkort gaat die Mazda nog 1 miljoen km rijden in Zwart Afrika of ga ik hem op tv zien als uitgebrand wrak in Syrië.

              Kijk, ik besef dat ik nu wat kort door de bocht ga maar bepaalde modellen en merken scoren beduidend beter dan andere. Kan je je permitteren om om de 4 jaar een Frans of een Italiaans prul te kopen, doe maar, ga je gang, maar ik ga die tweedehands zeker niet kopen. Is het een Toyota of een Honda, dan gaan we zeker eens spreken.
              Er zijn zelfs modellen en merken die ik niet wil, zelfs niet gratis.

              Maar veel mensen willen dus niet leren uit statistieken. En kom nu aub niet aanzetten met het feit dat je aan een moderne auto niet meer kan werken en dat ik uit mijn nek aan het kletsen ben, de Audi A3TDi van mijn zoon, de polo van zijn lief en de Golf van mijn dochter kan ik perfect uitlezen op PC, de interfaces zijn op het internet te koop voor redelijke prijzen.

              Voila, ik heb weeral eens gezegd
              Ugh

              Comment


              • #82
                Re: Nieuwe auto's tot 10,000 euro .... Wat en waarom ...

                Er zijn uiteraard verschillen. Maar voor mij was Toyota toch ook niet zaligmakend ...
                Het is mogelijk dat iemand met gouden handen, daar nog iets zou kunnen van maken. Maar in mijn Toyota garage waren die blijkbaar niet voor handen .
                Die Toyota is er trouwens verantwoordelijk voor, dat ik ook geen occasies meer koop.

                Ik hoor over Citroën en Peugeot ook geregeld minder goeie zaken. Zo heeft mijn zus ooit nog een 205 diesel gehad : zonder servostuur, een koppelingspedaal die je moest instampen (en waarvan uiteraard ook de kabel is gebroken), een gaspedaal met zowat hetzelfde euvel (heel handig, als je geregeld, zoals mijn zus, 800 km. naar Oost-Duitsland mag rijden), ...
                De garagist was er wel tevreden mee : er was altijd wel wat meer op te schrijven, dan enkel : klein (of groot) onderhoud.
                Ik herinner me nog de zucht van mijn zus toen ze haar 1e firmawagen op haar nieuw werk in ontvangst mocht nemen : een peugeot 207...
                Gelukkig is het nu (1.5 jaar verder) een VW polo 1.6 blue technology (zowat full option), waar ze heel wat meer tevreden over is.
                En ik kan altijd ook nog langsgaan bij onze magazijnier om zijn relaas (lijdensweg) over een Citroën C4 te aanhoren... Die heeft zowat alles mogen laten vervangen dat kon (en dat mag je redelijk letterlijk nemen). En uiteindelijk (na de zoveelste panne) het ding teruggegeven aan de garage...
                De PSA groep zal bij mij toch ook geen wagen verkocht krijgen.

                Met statistieken kan je trouwens veel uitleggen. Audi staat nu behoorlijk goed, maar niet zo lang geleden was dat zowel voor Audi als voor VW heel wat minder. Ik begreep toen ook niet hoe een golf minder betrouwbaar was dan een Skoda Octavia, ondanks dat ze identiek dezelfde technologie gebruik(t)en...
                Last edited by polleke_cgc; 16 januari 2012, 19:40.
                Groeten,

                Polleke

                Comment


                • #83
                  Re: Nieuwe auto's tot 10,000 euro .... Wat en waarom ...

                  Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                  Citaat :

                  Occasies ? Ik ken geeneen die nog niet gekl**t geweest is.. Ik kan niet aan auto's werken, dus geen optie..


                  Dan ken je er nu één.
                  Met dat verschil dat ik 1. Wel aan auto's kan werken 2. Wel wat anders te doen heb dan hele dagen in een smeerput te staan.
                  Momenteel rij ik met een Mercedes W124 van 21 jaar oud zonder kosten buiten een alternatorrevisie van 150€ en een nieuwe uitlaat, mijn vorige W123 300D heeft op 22 jaar 450.000 km gedaan met als enige kost twee remschijven, een uitlaat en een koppeling. Met mijn W124 heb ik deze zomer op IJsland binnenlandstukken gedaan waar ik alleen stond tussen allemaal jeeps.
                  Banden en een batterij, remplaatjes tel ik niet mee, dat is onderhoud.

                  Ik heb met beide auto's meer probleemloze kilometers gereden dan dat ik ze heb betaald in oude Belgische frankjes.
                  Voor mijn vrouw heb ik 7 jaar geleden een oud model Golf 2 gekocht voor 1.500€ op 93.000 km en die heeft nu ook al, op de rijpe leeftijd van 21 jaar die kaap probleemloos (en 200.000 km komt eraan) gerond. Staat altijd buiten, start als een lier.
                  Onlangs voor mijn dochter een Golf gekocht van 7 jaar oud met 15.000 km voor 5000€, ik maak me sterk dat ik ook met die de fameuze symbolische kaap rond.
                  Ruikt nog naar nieuw.

                  Wat niet wil zeggen dat ik nog een derde Mercedes ga kopen omwille van het feit dat ik weet dat daar de elektronische vodden momenteel vreselijk toeslaan. Van ooit de nr één op betrouwbaarheid (samen met Toyota) staan ze nu ergens op 19 of zo. De fameuze lijnpompen van de Mercedes diesel hadden een enorme reputatie, de common rail van tegenwoordig, daar zou ik mijn hand niet in het vuur durven steken, twee keer verkeerd tanken en je hebt het zitten.
                  Als ik zou collega's hoor stoefen dat ze met hun auto van 7 jaar nog geen enkele panne hebben gehad moet ik altijd even lachen, ik heb nog nooit een auto gehad die jonger was tenzij een Honda Civic van 1980 van 150.000 frank waarmee ik 175.000 probleemloze kms gereden heb (en dan een accident natuurlijk).
                  Heb hier een Golf 1 Gti, ooit gekocht op 9 jaar voor 80.000 Fr op 181.000 km, 100.000 probleemloze km's mee gereden en ik kan er nu meer voor krijgen dan toen.
                  Mijn Audi 100 kocht ik op 13 jaar met 93.000 km, meer dan 100.000 probleemloze km me gereden tot mijn zoon hem perte total reed, genoegen genomen met een oude Mazda 323 voor 1600 € waarmee mijn dochter 150.000 probleemloze km heeft gereden "enkel de remschijven vervangen). Weeral accident, sindsdien staan de lichten scheel en zou ik problemen krijgen met de keuring, daarom nu deze Golf voor haar. Binnenkort gaat die Mazda nog 1 miljoen km rijden in Zwart Afrika of ga ik hem op tv zien als uitgebrand wrak in Syrië.

                  Kijk, ik besef dat ik nu wat kort door de bocht ga maar bepaalde modellen en merken scoren beduidend beter dan andere. Kan je je permitteren om om de 4 jaar een Frans of een Italiaans prul te kopen, doe maar, ga je gang, maar ik ga die tweedehands zeker niet kopen. Is het een Toyota of een Honda, dan gaan we zeker eens spreken.
                  Er zijn zelfs modellen en merken die ik niet wil, zelfs niet gratis.

                  Maar veel mensen willen dus niet leren uit statistieken. En kom nu aub niet aanzetten met het feit dat je aan een moderne auto niet meer kan werken en dat ik uit mijn nek aan het kletsen ben, de Audi A3TDi van mijn zoon, de polo van zijn lief en de Golf van mijn dochter kan ik perfect uitlezen op PC, de interfaces zijn op het internet te koop voor redelijke prijzen.

                  Voila, ik heb weeral eens gezegd
                  Ugh
                  Ja maar de auto's die je opsomt zijn allemaal tanken van >20-30 jaar oud. Dat is puur mechanica - die hadden quasi niets van electronica en is het net niet dat wat tegenwoordig (ik zeg maar wat) de helft van de depannages uitmaakt? Als je je auto een beetje goed onderhoud kan je er tegenwoordig ook veel km's mee doen hoor. Mijn Volvo zal straks de 300k km overschrijden. Maar het belangrijkste verschil is dat als IK morgen ergens zwaar tegen crash, maak ik nog een goeie kans. M'n vriendin met haar C3'tje moet het niet proberen. Zeg wat je wil - 4 of 5 sterren op die crash-tests of niet: ik weet wat ik verkies. En ik verkies 10k EUR meer uit te geven voor m'n leven (en hogere doorverkoopwaarde ) dan die 10k minder en achter het stuur van een rijdende doodskist te rijden. Je ziet waar het verschil naar toe gaat.

                  Een paar jaar terug reed ik met een Volvo S80 van (ook +/- 300k km) op de autostrade en kwam een Volkswagen passat van >15j oud achteraan in m'n g*t gevlogen. Gevolg: de Passat was perte totale (leek een beetje op die Renault modus/Volvo van in dat filmpje hierboven); m'n Volvo had een klein deukje in het kofferdeksel.

                  Nog een dom voorbeeld: onlangs moest ik de achterlampjes van m'n vriendin haar - ondertussen beruchte - C3 vervangen:
                  1) die rommel is zéér gebruiksonvriendelijk (je moet some écht een kinderhandje hebben om er aan te kunnen). Met mijn wagen: nooit een probleem.
                  2) toen ik een rondelletje per ongeluk liet glippen, slipte het achterin de bumper in. Daar zitten blijkbaar gaten in bovenaan de bumper. Achteraf hebben we dat rondelletje op de oprit teruggevonden, maar ik zeg maar: mijn Volvo heeft dat allemaal niet hoor. Degelijkheid. Het kost wel wat maar zit in zovele kleine stomme details.
                  equipment: camera's, lenses & some imagination

                  Comment


                  • #84
                    Re: Nieuwe auto's tot 10,000 euro .... Wat en waarom ...

                    Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                    Tussen het tijdperk van die volvo en de modus bewijs je hier enkel mee dat qua stijfheid van koetswerken de huidige staalsoorten blijkbaar een behoorlijk verschil maken.
                    Doe dezelfde test met een recente volvo S80 en diezelfde modus en kijk dan eens naar de resultaten... Ik prefereer de volvo (zelfs al is de modus blijkbaar ook behoorlijk veilig).
                    Bij dergelijke testen moet je zorgen dat je appels met appels vergelijkt. De krachten die op de inzittenden uitgeoefend worden zijn lager bij die volvo. Maar als de vervorming van de wagen zelf al te groot wordt, dan lost dat niet veel op natuurlijk.

                    En vanaf een bepaalde snelheid speelt het eigenlijk helemaal geen rol meer. En in tegenstelling tot wat velen denken is die snelheid niet bijster hoog... Bij 120 km/h tegen een stilstaande vrachtwagen vlammen : je hebt echt niet veel kans het er levend vanaf te brengen...
                    5jaar verschil, wohooew, jah, dat maakt het hem?

                    en euhm, die modus heeft 5 sterren gehaald... zoveel beter zal de volvo niet zijn?

                    zorg dat jij appels met appels vergelijkt, want het verschil is zo groot niet...

                    Groter is niet veiliger... vergeet het gewoon maar al.

                    ga er niet verder op in gaan,
                    het feit is bewezen, maar de compensatie speelt hier overduidelijk ook mee...
                    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                    Comment


                    • #85
                      Re: Nieuwe auto's tot 10,000 euro .... Wat en waarom ...

                      Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                      Het is (voor mij althans) niet te begrijpen wat vele mensen bezielt om als een razende op te trekken als het licht op groen springt.
                      Bwa dat doen we allemaal wel eens zeker is gewoon eens leuk (als je wat pk's onder de motor kap hebt tenminste).

                      De voorbije dagen altijd die reclame over eens kia rio op te vanaf 9.990 euro. Gisteren eens op hun site gekeken en daar spreken ze toch over andere prijzen.

                      mir
                      De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                      Comment


                      • #86
                        Re: Nieuwe auto's tot 10,000 euro .... Wat en waarom ...

                        Oorspronkelijk geplaatst door SeaSquid Bekijk bericht
                        Ja maar de auto's die je opsomt zijn allemaal tanken van >20-30 jaar oud. Dat is puur mechanica - die hadden quasi niets van electronica en is het net niet dat wat tegenwoordig (ik zeg maar wat) de helft van de depannages uitmaakt? Als je je auto een beetje goed onderhoud kan je er tegenwoordig ook veel km's mee doen hoor. Mijn Volvo zal straks de 300k km overschrijden. Maar het belangrijkste verschil is dat als IK morgen ergens zwaar tegen crash, maak ik nog een goeie kans. M'n vriendin met haar C3'tje moet het niet proberen. Zeg wat je wil - 4 of 5 sterren op die crash-tests of niet: ik weet wat ik verkies. En ik verkies 10k EUR meer uit te geven voor m'n leven (en hogere doorverkoopwaarde ) dan die 10k minder en achter het stuur van een rijdende doodskist te rijden. Je ziet waar het verschil naar toe gaat.

                        Een paar jaar terug reed ik met een Volvo S80 van (ook +/- 300k km) op de autostrade en kwam een Volkswagen passat van >15j oud achteraan in m'n g*t gevlogen. Gevolg: de Passat was perte totale (leek een beetje op die Renault modus/Volvo van in dat filmpje hierboven); m'n Volvo had een klein deukje in het kofferdeksel.

                        Nog een dom voorbeeld: onlangs moest ik de achterlampjes van m'n vriendin haar - ondertussen beruchte - C3 vervangen:
                        1) die rommel is zéér gebruiksonvriendelijk (je moet some écht een kinderhandje hebben om er aan te kunnen). Met mijn wagen: nooit een probleem.
                        2) toen ik een rondelletje per ongeluk liet glippen, slipte het achterin de bumper in. Daar zitten blijkbaar gaten in bovenaan de bumper. Achteraf hebben we dat rondelletje op de oprit teruggevonden, maar ik zeg maar: mijn Volvo heeft dat allemaal niet hoor. Degelijkheid. Het kost wel wat maar zit in zovele kleine stomme details.
                        Hé versta me niet verkeerd hoor, ik zoek allerhande redenen om me een Volvo S80 aan te schaffen.
                        Prachtige wagen. Maar ja, als die andere willen het niet opgeven.
                        Maar ooit staat er hier een silver Volvo S80 op de oprit.

                        Je ziet het idd aan zoveel stomme details : gaande van een wirwar van elektrische kabeling die ergens in het niks verloren loopt tot de nette bekabeling van een Volvo of een Mercedes in een kabelgootje.
                        Doe gewoon eens de moeite om de deurscharnieren te vergelijken, ik ga over de sloten nog niet spreken
                        Niks voor niks.

                        Comment


                        • #87
                          Re: Nieuwe auto's tot 10,000 euro .... Wat en waarom ...

                          Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                          5jaar verschil, wohooew, jah, dat maakt het hem?

                          en euhm, die modus heeft 5 sterren gehaald... zoveel beter zal de volvo niet zijn?

                          zorg dat jij appels met appels vergelijkt, want het verschil is zo groot niet...

                          Groter is niet veiliger... vergeet het gewoon maar al.

                          ga er niet verder op in gaan,
                          het feit is bewezen, maar de compensatie speelt hier overduidelijk ook mee...
                          5 jaar ? De volvo 960 is geïntroduceerd in 1991, de modus in 2004 dacht ik... 13 jaar, dat is zowat 2 generaties auto...
                          Die sterren zeggen niet alles. Daarnaast is het ook zo dat die normen steeds strenger worden. Een wagen die 1991 5 sterren kreeg, zal die vandaag niet meer krijgen. Al is het alleen maar omdat hij geen ESP heeft... Zo zijn er ook normen bijgekomen (zoals de voetgangerveiligheid), enz...

                          Mocht men bij die test ook de belasting van de veiligheidsgordels op de poppen hebben meegegeven, dan zou het beeld al helemaal anders zijn. Of bv. de kans op een wiplash bij een lichte of zware wagen... Allemaal zaken waar die zware wagen wel z'n voordelen heeft en die bij dit testje niet getoond worden. Als een wagen van 2 ton tegen eentje van 1 ton vliegt, dan zijn de krachten op de inzittenden de helft lager in de zware wagen. Dat is zuivere fysica, en daar kan je niet buiten...

                          Er is een enorme vooruitgang geboekt in materialen die gebruikt worden, oa door de laserlastechnieken die nu worden gebruikt om platen van verschillende dikte aan elkaar te lassen, en betere sterktebekeningstechnieken. Laat ze die test eens doen met 2 recente wagens (en geen wagens zonder motor zoals in deze test) en vergelijk dan de krachten op de inzittenden.
                          Je zal een volledig ander beeld hebben.
                          Maar ondanks dat : ook een recente mercedes S-klasse zal je niet kunnen behoeden van ernstige schade als je een ongeluk hebt bij te hoge snelheid.

                          Kijk trouwens eens goed naar de beelden : de volvo is meer beschadigd, maar geraakt door de klap bijna niet van koers, de modus staat in de andere richting... Toch een duidelijk bewijs dat dezelfde krachten (actie is nog altijd reactie) op de modus een grotere inpact hebben, en de inzittenden meer "door elkaar schudden"...

                          Het enige wat hier bewezen is, is dat de ingenieurs er met hun nieuwe materialen erin slagen om veel stijvere wagens te bouwen. Maar bij een ongeluk heb je nog altijd een betere overlevenskans in een recente volvo S80 dan in een recente modus...
                          Last edited by polleke_cgc; 16 januari 2012, 22:13.
                          Groeten,

                          Polleke

                          Comment


                          • #88
                            Re: Nieuwe auto's tot 10,000 euro .... Wat en waarom ...

                            Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                            Bwa dat doen we allemaal wel eens zeker is gewoon eens leuk (als je wat pk's onder de motor kap hebt tenminste).

                            De voorbije dagen altijd die reclame over eens kia rio op te vanaf 9.990 euro. Gisteren eens op hun site gekeken en daar spreken ze toch over andere prijzen.

                            mir
                            Probleem is dat bijna alle merken kortingen opgeven inclusief overnamepremie van een wrak... Alleen daarmee geven ze al zogezegd 1500 € korting, wat pertinent onjuist is natuurlijk. Iemand die een wrak heeft, kan daar uiteraard zijn voordeel mee doen, maar niet iedereen doet zijn wagen weg als het een wrak is...
                            Groeten,

                            Polleke

                            Comment


                            • #89
                              Re: Nieuwe auto's tot 10,000 euro .... Wat en waarom ...

                              Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                              De voorbije dagen altijd die reclame over eens kia rio op te vanaf 9.990 euro. Gisteren eens op hun site gekeken en daar spreken ze toch over andere prijzen.
                              Ben je al eens prijs gaan vragen bij een dealer en hebben ze u gezegd dat je die niet kan hebben voor die prijs?
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • #90
                                Re: Nieuwe auto's tot 10,000 euro .... Wat en waarom ...

                                Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                                Je ziet het idd aan zoveel stomme details : gaande van een wirwar van elektrische kabeling die ergens in het niks verloren loopt tot de nette bekabeling van een Volvo of een Mercedes in een kabelgootje.
                                Doe gewoon eens de moeite om de deurscharnieren te vergelijken, ik ga over de sloten nog niet spreken
                                Niks voor niks.
                                Al vele auto's gehad en vele merken waaronder de laatste drie jaar een Volvo ... het is de eerste wagen waar zoveel gerammel komt van losliggende draden in het dashboard!
                                In het dak, stijlen of wat dan ook liggen die mooi in een gootje maar daar blijft het ook bij.
                                De sloten zijn dan ook de eerste die stukgegaan zijn ... na 1000km al omdat ze niet tegen vocht kunnen (veel voorkomend probleem) en dus bevriezen in de winter.
                                Dat het een goede stevige wagen is om mee te rijden ga ik niet ontkennen maar dat mag al voor zijn prijs.
                                Dat wil echter niet zeggen dat alles perfect is ... bizar dar wat jij aanhaalt als positieve punten net die zijn dat bij mij het grootste probleem vormen.
                                Toch ook al enkele keren in panne gevallen en telkens discussie om de garantie te krijgen.
                                Wat rijcomfort betreft en soepelheid zeker heel goed maar de afwerking is niets vergeleken met een BMW dat in dezelfde prijsklasse ligt.
                                En ook in service een groot verschil ... heb je echt een probleem dan zeggen ze bij BMW "Kom hem vanavond maar halen" en bij Volvo is het "Breng hem binnen twee weken maar eens binnen".
                                Kosten zijn bij Volvo bizar genoeg ook een stuk hoger dan bij BMW.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X