Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe auto's tot 10,000 euro .... Wat en waarom ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Nieuwe auto's tot 10,000 euro .... Wat en waarom ...

    Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
    Je gaat dat systeem toch niet in België promoten hé ? Koop dan voor je veiligheid maar een kogelvrije mercedes in plaats van een Dacia Duster
    Hehe, nee, maar vind zo'n dingen interessant... kogelvrije mercedes heb ik al (verkeersagressie enzo )
    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

    Comment


    • #62
      Re: Nieuwe auto's tot 10,000 euro .... Wat en waarom ...

      Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
      waar zijn die veilidheidsconcessies dan?
      als je in een C1, twingo of gelijkaardig aangereden wordt door een BMW 520 (of een 3-reeks, of een skoda superb, etc) zal je het weten

      Ik spreek uit ervaring, gelukkig als chauffeur van de "grotere" wagen.

      Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat kleine wagens slecht zijn - alleen inherent niet zo veilig als grotere...

      Comment


      • #63
        Re: Nieuwe auto's tot 10,000 euro .... Wat en waarom ...

        Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
        dat klopt zeer zeker.
        zoals iedereen weet: rustig optrekken
        en niet boven de 120 km per uur gaan op de autostrade, want dan gaat door de rijwind het verbruik fel omhoog.
        ik ben een van die rustige chauffeurs, maar daarmee maak ik vele anderen blijkbaar zenuwachtig.
        Het is (voor mij althans) niet te begrijpen wat vele mensen bezielt om als een razende op te trekken als het licht op groen springt.
        zotgedraaid door de snelheid van de samenleving?
        Rustig optrekken is eigenlijk niet 100% juist : in de heel lage toeren heeft een motor evengoed een laag rendement. Best is niet hoog in de toeren gaan (wat uiteindelijk wel op hetzelfde neerkomt). Voor een diesel schakel je dan op rond de 2000 tr./min, een benzine aan een 2500 tr./min (en daarmee zal je inderdaad niet als een bliksemschicht uit de blokken schieten).
        Om niet te lang in de lage toeren te rijden is het dus zuiniger om toch redelijk veel gas te geven (maar langs geen kanten plankgas uiteraard).
        Eigenlijk is het jammer dat geen enkele constructeur de specifieke verbruikskromme meelevert bij de technische documentatie. Daarmee kan je heel goed die "laagste verbruik eilandjes" zien... (die liggen trouwens rond het toerental van het hoogste koppel (iets erboven normaal), en tegen de max. belasting aan.
        Wat ook de reden is dat alle auto's met een laag verbruik, ook lange versnellingen hebben (zeker de hoogste), met als nadeel dat ze trager optrekken, en minder goeie hernemingen hebben.
        Last edited by polleke_cgc; 16 januari 2012, 12:52.
        Groeten,

        Polleke

        Comment


        • #64
          Re: Nieuwe auto's tot 10,000 euro .... Wat en waarom ...

          Ik heb niet zo lang geleden mijn Renault Mégane (5 jaar oud) "moeten" afdanken wegens telkens weer problemen met moter en electronica. Gemiddeld 4 keer per jaar in de garage staan voor herstellingen was me er teveel aan.
          Nu rij ik rond met een Dacia Logan MCV net omdat die oudere (lees: beproefde) technologie gebruikt. Lang niet zo sexy en luxueus als de Mégane, maar als je volop in verbouwingen zit dan moet je toch ook op de prijs letten.
          't is een 1.5 hdi en het gemiddeld verbruik allround ligt nu op 5 liter / 100 Km.

          G
          fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
          Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

          Comment


          • #65
            Re: Nieuwe auto's tot 10,000 euro .... Wat en waarom ...

            Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
            als je in een C1, twingo of gelijkaardig aangereden wordt door een BMW 520 (of een 3-reeks, of een skoda superb, etc) zal je het weten

            Ik spreek uit ervaring, gelukkig als chauffeur van de "grotere" wagen.

            Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat kleine wagens slecht zijn - alleen inherent niet zo veilig als grotere...
            Een grote wagen, heeft voornamelijk het voordeel van een groot gewicht (en langere kreukelzones). Als je met een bak van 2 ton, tegen een wagentje van 1 ton zwaar knalt, dan mag de inzittende van die kleine wagen 2x zo grote versnellingen verteren (en dus 2x zo grote krachten op zijn lichaam).
            Die Ncap testen gaan gewoon een aantal crashtesten na bij +/-64 km./h, en blijkbaar lukt dat dus ook voor die kleine wagens.
            Maar iemand die in een grote, zware wagen zit heeft inderdaad effectief een voordeel... Het is voor een constructeur ook makkelijker om een grote wagen veilig te maken (bv. door die langere kreukelzones).
            Groeten,

            Polleke

            Comment


            • #66
              Re: Nieuwe auto's tot 10,000 euro .... Wat en waarom ...

              Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
              Een grote wagen, heeft voornamelijk het voordeel van een groot gewicht (en langere kreukelzones). Als je met een bak van 2 ton, tegen een wagentje van 1 ton zwaar knalt, dan mag de inzittende van die kleine wagen 2x zo grote versnellingen verteren (en dus 2x zo grote krachten op zijn lichaam).
              Die Ncap testen gaan gewoon een aantal crashtesten na bij +/-64 km./h, en blijkbaar lukt dat dus ook voor die kleine wagens.
              Maar iemand die in een grote, zware wagen zit heeft inderdaad effectief een voordeel... Het is voor een constructeur ook makkelijker om een grote wagen veilig te maken (bv. door die langere kreukelzones).
              je moet de test opzoeken:

              Volvo 240, frontaal op de renault modus.
              tank tegen mini-autootje..

              grote kreukelzone... maar de pop van de 240 was zijn benen kwijt... de pop van de modus geen issue...

              heb zo'n test gezien, renault clio tegen een laguna,
              clio kwam er beter uit...

              groter = beter = illusie...
              (oh ik rijd beiden, groot en klein )
              It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

              Comment


              • #67
                Re: Nieuwe auto's tot 10,000 euro .... Wat en waarom ...

                Volvo 240 is wel al redelijk gedateerd...
                Anderzijds, die zal wel te krijgen zijn voor minder dan 10000 €

                Comment


                • #68
                  Re: Nieuwe auto's tot 10,000 euro .... Wat en waarom ...

                  Het was een Volvo 940. Straf filmke.
                  http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY

                  Kreukelzones zijn dus zeer belangrijk.

                  Comment


                  • #69
                    Re: Nieuwe auto's tot 10,000 euro .... Wat en waarom ...

                    Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                    Het was een Volvo 940. Straf filmke.
                    http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY

                    Kreukelzones zijn dus zeer belangrijk.
                    juist, was inderdaad fout met de 240,
                    de opvolger van de 700 (die dan weer de opvolging van de 200 serie was).

                    grote auto's zijn niet noodzakelijk veiliger,
                    de mercedes c220 van voor 1999 (of 1998) waren ook niet zo veilig (zeker in aanrijding in zijkant)...

                    vals gevoel van veiligheid...
                    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                    Comment


                    • #70
                      Re: Nieuwe auto's tot 10,000 euro .... Wat en waarom ...

                      Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                      vals gevoel van veiligheid...
                      Een recente grote auto die 5 ncap sterren haalt lijkt me toch niet slecht.

                      Comment


                      • #71
                        Re: Nieuwe auto's tot 10,000 euro .... Wat en waarom ...

                        Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                        Een recente grote auto die 5 ncap sterren haalt lijkt me toch niet slecht.
                        Een recente kleine auto die 5 sterren haalt ook niet.
                        en toch wordt deze afgeschreven als minder veilig...

                        zelfde test, zelfde uitslag en toch minder veilig?
                        dan zeg ik: vals gevoel...
                        It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                        Comment


                        • #72
                          Re: Nieuwe auto's tot 10,000 euro .... Wat en waarom ...

                          Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                          Een recente kleine auto die 5 sterren haalt ook niet.
                          en toch wordt deze afgeschreven als minder veilig...

                          zelfde test, zelfde uitslag en toch minder veilig?
                          dan zeg ik: vals gevoel...
                          Ja en nee. Vanaf een bepaalde snelheid is het gewoon gelukt hebben, maar het gewicht maakt ooit iets uit. Je kan dat het best vergelijken door een extreem voorbeeld te nemen. Als je smart tegen 50/u frontaal laat botsen op een vrachtwagen die ook 50/u rijdt die smart op een splitseconde ineens achteruit. Ongeacht het feit dat de auto gewoon volledig weg is in dit geval, zijn het krachten waarop het menselijk lichaam niet voorzien is.

                          Terug on-topic, een nieuwe auto is toch wat interessanter als het over veiligheid gaat.

                          Comment


                          • #73
                            Re: Nieuwe auto's tot 10,000 euro .... Wat en waarom ...

                            Toeval wil dat mijn buurvrouw net een nieuwe Peugeot 206+ 1.1 5deurs Trendy gekocht heeft ... en op de kop af €10k betaald heeft

                            In blauw metallic, met sportieve zeteltjes en witte wijzerplaten ... automatische lichten, automatische ruitenwisser, airco, volop airbags ... een héél mooie prijs voor een wagen die toch mooi uitgerust is ... en ze nemen je oude wagen nog over ook, een Deawoo Matiz (wat een go-kart is dat zeg) ... voor 1500 Euro

                            Was wel een stockwagen, dus nog eens een kleine 500 Euro korting dacht ik, maar ze heeft wel degelijke juist €10 duizend Euro betaald ... misschien eens langsgaan bij Peugeot ?

                            Zoals jullie weten ben ik vorig jaar lekker dwars gaan liggen en voor mijn vrouwtje zo'n Dacia Duster gekocht ... wel dat is héél veel wagen voor je geld. Akkoord je rijdt met techniek van minstens één generatie oud, maar die werkt wel hé ... enig minpuntje, ze zouden toch cruise control moeten aanbieden als optie, dat missen we wel, nu in diesel full option en nog enkele accessoires en je komt toch tegen de 20k uit hoor.

                            Vorige week naar de VIP dag op het salon geweest, staat er een mat zwarte Duster op de stand ... ikke kijken ... optie 'wrapping' in accessoire (zo kan ik het ook ) ... prijs 1900 Euro ... ik wil wel eens zien hoeveel Dacia klanten dat gaan bestellen

                            Mijn schoonvader zaliger heeft zo'n Logan MCV gehad, géén enkel probleem, zeven zitplaatsen ... en je kan er een halve huisraad in kwijt ... maar het ziet er niet uit hé
                            Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                            Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                            Comment


                            • #74
                              Re: Nieuwe auto's tot 10,000 euro .... Wat en waarom ...

                              Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                              Vorige week naar de VIP dag op het salon geweest, staat er een mat zwarte Duster op de stand ... ikke kijken ... optie 'wrapping' in accessoire (zo kan ik het ook ) ... prijs 1900 Euro ... ik wil wel eens zien hoeveel Dacia klanten dat gaan bestellen
                              Off-topic: heb je al plaatjes?

                              Woensdag ga ik zelf ook eens kijken of ik wel de juiste keuze gemaakt heb.

                              Comment


                              • #75
                                Re: Nieuwe auto's tot 10,000 euro .... Wat en waarom ...

                                Ik ben (al vele jaren) bijzonder teleurgesteld in de carrosseriekleuren van de auto's tegenwoordig.
                                Ik herinner me dat eind jaren zestig en midden zeventig, vooral de japanners erg creatief met kleur omsprongen.
                                van gifgroen tot oranje en geel was geen uitzondering op straat. Waar zijn al die kleuren naartoe?
                                Renault heeft met de Twingo destijds een dappere poging gedaan terug wat meer kleur in het autolandschap te krijgen.
                                Maar het is toch niet omdat het crisis is, dat we nu in rouwkleuren moeten rondrijden?
                                Als ik naar de site van Dacia kijk, kan je daar bijvoorbeeld bij de Dacia Logan kiezen uit:
                                drie tinten grijs, zwart, wit, rood en navyblauw (donker).
                                zeer teleurstellend is dat.
                                Ik zou graag in een frisgroene of een caramelbruine auto rondrijden.
                                Maar dat mag dus niet van de fabrikanten.

                                Comment

                                Working...
                                X