Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Jagen is OK maar dit ...

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Jagen is OK maar dit ...

Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
    Hoe kan je die 2 uitspraken verenigen?? Hoe kan je ze doen zonder van jezelf te denken dat je jezelf tegenspreekt??
    ??

Het ene gaat over het voortrekken van homo sapiens tov andere soorten.
    Het andere gaat (zo je wil) over één bepaalde soort, en het verschil tussen individuen van die soort in het wild en gekweekt.

Ik snap echt niet waar je heen wil. Wil je de jacht vergoelijken omdat dat tenslotte hetzelfde is als doden van gekweekte dieren? Zie je het verschil niet? Namelijk de impact op de natuur?

Het valt trouwens enorm op dat de tegenstanders geen enkel woord tegenspraak dulden. Zij hebben alle gelijk en alle anderen zijn blijkbaar achterlijke asociale wezens... Degene die niet tegen zijn zouden iets open minded moeten zijn en openstaan voor de argumenten van de tegenstanders, maar zèlf doen ze niet de minste moeite om enige vorm van empathie aan de dag te leggen. Niet echt dè manier om mensen aan je kant te krijgen...
    ?? Ik duld weldegelijk tegenspraak hoor. Misschien heb je moeite met het vinden van argumenten, en heb je daardoor die indruk?

Intussen zijn we twee paginas verder en ik zit nog steeds te wachten op een bewijs dat de jacht nuttig is. Het enige wat ik al kreeg is:
    - vitten op details in mijn replies, om van de essentie weg te sturen.
    - proberen de discussie een andere richting uit te sturen, bvb er een ethische kwestie van te maken.
    Het wordt stilaan pijnlijk.

Ten andere, dit hele topic is noch meer noch minder dan een maatschappelijke discussie, en bij mijn weten zijn deze op BD nièt toegestaan.
    Ik merk vaak dat, eenmaal men zich niet meer kan verdedigen, men er een maatschappelijke discussie van maakt kwestie van het draadje dicht te gooien.
    http://www.theafricabug.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
      Nee Jij mist het punt totaal. Dit is een discussie over jagen, ic het beschadigen van natuur patrimonium. Dit is geen ethische discussie over doden van andere levende wezens.
      Jij rijd dus niet met de wagen, de bus of andere gemotoriseerde voertuigen...want dan beschadig ook jij natuur patrimonium. Jij verwarmd je huis dus ook niet met mazout,aardgas,hout of andere want dan beschadig je ook het natuur patrimonium. Jij schrijft niet op papier , hebt geen houten meubelen of houten dakkonstruktie...want dan beschadig je het natuur patrimonium. Je hebt zelf geen huis of hebt nooit bij uw ouders in een huis gewoond......op die lokatie was er vroeger vast en zeker ook natuur met zangvogels en konijnen. Jij maakt uw stroom door de ganse dag te trappen op een fiets welke een dynamo aandrijft waarschijnlijk.....uw energie komt niet van een kerncentrale of zonnepanelen die meer vervuilen door de fabricage dan dat ze goed zijn voor het millieu. Uw tv, pc , camera worden niet in een vervuilende fabriek gemaakt. Maak u geen illusies....hoe goed uw bedoelingen ook moge zijn.....GIJ ZIJT NIET BETER DAN DE REST VAN DE MODERNE MENSHEID wat beschadigen van het "natuur patrimonium" betreft.
      Last edited by RUPSELKOPKE; 26 november 2011, 21:25.
      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
        Jij rijd dus niet met de wagen, de bus of andere gemotoriseerde voertuigen...want dan beschadig ook jij natuur patrimonium. Jij verwarmd je huis dus ook niet met mazout,aardgas,hout of andere want dan beschadig je ook het natuur patrimonium. Jij schrijft niet op papier , hebt geen houten meubelen of houten dakkonstruktie...want dan beschadig je het natuur patrimonium. Je hebt zelf geen huis of hebt nooit bij uw ouders in een huis gewoond......op die lokatie was er vroeger vast en zeker ook natuur met zangvogels en konijnen. Jij maakt uw stroom door de ganse dag te trappen op een fiets welke een dynamo aandrijft waarschijnlijk.....uw energie komt niet van een kerncentrale of zonnepanelen die meer vervuilen door de fabricage dan dat ze goed zijn voor het millieu. Uw tv, pc , camera worden niet in een vervuilende fabriek gemaakt.
        Yup, en de dingen die je hierboven opsomt vergoelijken allemaal de jacht op wilde dieren. Want dat is de boodschap, right? "Als een ander een vuilbak buiten moet zetten, dan geeft dat mij het recht om op wilde dieren te vlammen".

* rolt ogen *

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
        Maak u geen illusies....hoe goed uw bedoelingen ook moge zijn.....GIJ ZIJT NIET BETER DAN DE REST VAN DE MODERNE MENSHEID wat beschadigen van het "natuur patrimonium" betreft.
        Qua persoonlijke aanval kan dat tellen. Ik dacht niet dat dit draadje over ieders ecologische voetafdruk ging.

Maar misschien heb je interesse in eem "matchke"? Hoe groot mijn voetafdruk is weet ik niet, maar ik probeer daar in ieder geval rekening mee te houden. Bvb ik eet weinig vlees, geen wild, en geen vis tenzij ik zeker ben dat hij is gekweekt zonder voer op basis van andere vissen. Ik heb een participatie in 1000Ha wildgebied, er loopt in Niassa een wilde hond rond met een halsband van mij, en ben peter van een Cheetah op Dr. Laurie Marker's farm. Het dier kreeg hagel in zijn lijf van een incompetente jager ingehuurd door een seniele boer ...niet dat het verhaal voor wie dan ook interessant is. Ik moet eerder zeggen; "was peter", want hij is gelukkig weer uitgezet in het wild.
        Oh en nog iets; ik heb ook geen kinderen. Een beslissing die ons als koppel moeilijk valt, en waar we vanuit de maatschappij ook geen respect voor krijgen. Maar we vonden dat er al teveel van onze soort rond lopen. Vooraleer je het weer in je bol krijgt met kromgetrokken redeneringen; neen, dat betekent niet dat ik iets heb tegen mensen mét kinderen, of zin heb om kinderen te gaan afknallen. In feite komt het er bij mij op neer dat ik tenminste probeer om goed te doen. Fatalisme is niet aan mij besteed. Ik volg ook geen anderen uit gemakzucht. 't Is niet omdat een ander in de vaart springt dat ik dat ook moet doen.

Anyway... en jij?

Neen, natuurlijk moet je daar niet op te antwoorden! Ik wou maar duidelijk maken dat zo'n vergelijking geen zin heeft. Ik hoop gewoon dat iedereen zijn best doet en blijft doen. Ook jij. Een ander zijn rekening maken heeft geen zin. Da's op de man spelen. Ik speel liever op de bal.

Over de bal gesproken; kan er nu al iemand mij een bewijs geven dat jacht nuttig is?

Comment

Jacht is nuttig voor het stukje wild dat ik graag eet. Simpel, to the point, eerlijk.

Het zal ying-yang zijn maar ik fotograaf graag vogels en kruist een pronte fazant mijn pad zal ik die ook trekken. Is er 's avonds fazant op het menu eet ik die met graagte op.

Genocides zoals ik dit draadje mee geopent heb is dan weer misdadig alsook de slachting van grienen omdat die gedood worden om te doden, niet ter consumptie. Dit vat voor mij het verschil tussen jagen en blind schieten.
          Last edited by Sultana; 27 november 2011, 11:41. Reden: Schrijffouten eruit gehaald

Comment

Hoe kan je die 2 uitspraken verenigen?? Hoe kan je ze doen zonder van jezelf te denken dat je jezelf tegenspreekt??
            Het valt trouwens enorm op dat de tegenstanders geen enkel woord tegenspraak dulden. Zij hebben alle gelijk en alle anderen zijn blijkbaar achterlijke asociale wezens... Degene die niet tegen zijn zouden iets open minded moeten zijn en openstaan voor de argumenten van de tegenstanders, maar zèlf doen ze niet de minste moeite om enige vorm van empathie aan de dag te leggen. Niet echt dè manier om mensen aan je kant te krijgen...

Ten andere, dit hele topic is noch meer noch minder dan een maatschappelijke discussie, en bij mijn weten zijn deze op BD nièt toegestaan.
            dus je merkt dat je de mensen niet kan overtuigen,
            en dan is het snel roepen dat het topic niet mag?

wel gemakkelijk zo,
            (zouden die dieren dat ook mogen doen, als erop geschoten worden, zeggen dat het bos moet afgesloten worden voor jagers -> gelieve deze opmerking met de nodige humor te zien )
            It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
              Oh en nog iets; ik heb ook geen kinderen. Een beslissing die ons als koppel moeilijk valt, en waar we vanuit de maatschappij ook geen respect voor krijgen. Maar we vonden dat er al teveel van onze soort rond lopen.
              Met alle respect voor je mening, maar heb je nooit gedacht aan 1 kind?

Moest ieder koppel nu eens 1 kind hebben, dan is de volgende generatie al gehalveerd.
              Het spijtige is dan wel dat die kinderen geen broer of zus hebben. Ik ben helemaal niet mee met de vergrijzing, maar is het ook niet zo dat er in de jaren 50-60 veel meer gezinnen waren met 4-5-6 kinderen, in de jaren 80 3-4 kinderen en 2000 1-2 kinderen?

Over het wild, ikzelf vind wild ook lekker (op bruiloften ofzo), maar bestaat er eigenlijk geen gekweekt wild?

@Sultana, het schijnt dat wild eten niet goed is voor de spijsvertering, beter op het gemak.
              Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Arc0sS Bekijk bericht
                Met alle respect voor je mening, maar heb je nooit gedacht aan 1 kind?
                Tuurlijk wel.

Maar dan begint een andere discussie; we willen dat kind kunnen opvoeden in een gunstig klimaat. En dan bedoel ik niet alleen ecologisch, maar ook economisch, sociaal, financieel, enz... Ik heb enorme bewondering voor wie in ons Belgenlandje nog die challenge durft aangaan. Maar wat onszelf betreft; een kleine komt er misschien als we ooit verhuizen naar beter oorden. En waarom dan geen adoptie? Twee vliegen in één klap; zelf een kind betere kansen gegeven, en niet bijgedragen tot de bevolkingstoename.

Je ziet; er is over nagedacht!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Vorig jaar nog schoot een jager door de vooruit van een pikdorser die mais aan het maaien was.
                    Gelukkig bleef de bestuurder ongedeerd.
                    Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
                    Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ruben Craninx Bekijk bericht
                      Vorig jaar nog schoot een jager door de vooruit van een pikdorser die mais aan het maaien was.
                      Gelukkig bleef de bestuurder ongedeerd.
                      Vandaag reed een chauffeur door het rode licht, gelukkig zonder een ongeval te veroorzaken.

Comment

Ik denk ook te mogen zeggen dat velen hier niet het onderscheid willen maken tussen jagers en stropers. En daar zit nu net het probleem... Men scheert de beiden over dezelfde kam, en men zou de jacht willen verbieden. Allemaal heel nobele gedachten. Maar men vergeet 1 ding: de jacht is een gereguleerd en gecontroleerd iets, terwijl stroperij totaal niet te controleren valt... En dan zou men het gecontroleerde deel willen afgeschaft zien. Rest dan nog de huidige stropers, en met een beetje tegenslag ook een aantal huidige jagers die op die manier in de stroperij terecht zullen komen. Dàn pas zal je over problematische toestanden kunnen spreken.
                        Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Jagers vergiftigen al tientallen jaren hun concurrenten de roofdieren totdat ze kort geleden op heterdaad betrapt werden. Deze beesten stierven een gruwelijke dood.

Jagers oke ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                            Jagers vergiftigen al tientallen jaren hun concurrenten de roofdieren totdat ze kort geleden op heterdaad betrapt werden. Deze beesten stierven een gruwelijke dood.

Jagers oke ?
                            En alweer zeer ongenuanceerd en heel veralgemenend "Jagers vergiftigen..."

In dezelfde lijn kennen wij dan ook:
                            - Fotografen zijn parasieten die, ten koste van alles en zonder enig scrupule, compromitterende foto's van bekende mensen maken.

- Politiemensen zijn corrupte staatsambtenaren die meewerken met de criminelen.

- Vrachtwagenchauffeurs zijn roekeloze rijders die met niks of niemand op de weg rekening houden.

- Politici zijn goudeerlijke mensen die totaal zonder enig eigenbelang het beste met de gemiddelde burger voorhebben.

-Jongeren zijn arrogante, asociale, comazuipende, druggebruikende wezens die niet willen werken.

- ...
                            Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

En alweer zeer ongenuanceerd en heel veralgemenend "Jagers vergiftigen..."

In dezelfde lijn kennen wij dan ook:
                              - Fotografen zijn parasieten die, ten koste van alles en zonder enig scrupule, compromitterende foto's van bekende mensen maken.

- Politiemensen zijn corrupte staatsambtenaren die meewerken met de criminelen.

- Vrachtwagenchauffeurs zijn roekeloze rijders die met niks of niemand op de weg rekening houden.

- Politici zijn goudeerlijke mensen die totaal zonder enig eigenbelang het beste met de gemiddelde burger voorhebben.

-Jongeren zijn arrogante, asociale, comazuipende, druggebruikende wezens die niet willen werken.

- ...
                              U heeft veel woorden nodig om een morbide hobby te rechtvaardigen.
                              Wat in het kranten bericht staat is geen incident: bij ons in het buiten gebied (en ik kom daar bijna dagelijks) treffen we bij regelmaat vergiftigde roofvogels aan en nesten van buizerds die met hagel doorzeeft zijn.
                              Afgelopen zomer is een slechtvalk neergeschoten die in een nest op een zendmast bij De Mortel jaarlijks broed en die via een webcam door duizenden natuurvrienden gevolgd werd.

Om de aandacht af te leiden komt u met de geijkte truc over andere maatschappelijk wantoestanden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nomino Bekijk bericht
                                En wie geeft u het recht om wild te schieten? Of te laten schieten? Al heb ik mijn twijfel over de afkomst van dat zogenaamde wild. Waarschijnlijk eerst gekweekt in een illegaal hok om het daarna als tam wild te gaan afschieten.
                                En wie geeft u het recht om tamme koeien, tamme varkens, tamme kippen, enz te (laten) vermoorden.
                                Gekweekt in hokken en volgepropt met antibiotica en dergelijke...
                                Ooit al eens een kippenkwekerij bezichtigd?
                                En in België is het verboden wild uit te zetten. Vroeger werden fazanten wel eens uit gezet. Hadden die beesten toch nog kunnen proeven van een lekker leventje in de vrije natuur, in tegenstelling tot hun gedomesticeerde vrienden.
                                Mensen staan nu eenmaal aan de top van de voedselketen en zijn, tot spijt van wie het benijdt, omnivoren.
                                Als een stuk wild ten prooi valt aan een predator is de doodstrijd meestal veel pijnlijker dan een schot van een jager. Dus de hypocrisie van sommigen hier kan mij niet overtuigen om geen wild meer te nuttigen. Of nog: wie kan mij het verschil uitleggen tussen bv een everzwijn strekken en een varken slachten.
                                Mil
                                D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Working...
                                X