Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Jagen is OK maar dit ...

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Jagen is OK maar dit ...

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
    http://en.wikipedia.org/wiki/Yellows...C_TV_series%29 Schitterende serie Denk dat het aspect van de wolf ook wel behandeld wordt.
    Captivating story of great carnivores as revitalizing forces of nature, and a society now learning tolerance for the beasts they had once banished.

Toppredatoren zoals wolven en leeuwen zijn van vitaal belang voor de ecosystemen waarin ze leven. Het voorbeeld van Yellowstone en de wolf is niet het enige trouwens. De vraag is natuurlijk of er in ons hypergefragmenteerd en verstedelijkt landje überhaupt nog plaats is voor een toppredator. Ik denk dat we in Vlaanderen sowieso niet zonder beheer kunnen in de breedste aspect van het woord, maar dat is imho geen excuus voor recreatieve jacht.
    Daar kan ik mij in terug vinden dat noem ik genuanceerd denken mét een gezonde portie realiteitszin.
    Maar ook...
    De recreatieve jacht, als het zuiver om schieten en doden van dieren voor de fun gaat keur ik dat ook af. Dat zijn morbide praktijken
    Op een reglementeerde wijze én voor consumptie is het zeker aanvaardbaar.
    Last edited by mil1; 8 december 2011, 11:44.
    D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Nationale parken en WWF Zuid-Afrika steunen afschieten olifanten
      South African National Parks (SANParks) en de World Wildlife Foundation (WWF) steunen het onder vuur liggende olifantenbeleid van de Zuid-Afrikaanse minister van Milieu en Toerisme, Marthinus van Schalkwyk.

Begin deze week kondigde Zuid-Afrika dat het aantal olifanten op zijn grondgebied te groot was geworden en dat er een afschotplan komt. Dierenrechtenverenigingen steigerden, maar veel natuurbeschermers staan achter het afschotplan.

Ravage
      De afgelopen jaren is het aantal wilde olifanten in Zuid-Afrika gestegen van 8.000 naar 26.000. De olifanten richten ravages aan in het woud, en zorgen zo voor de teloorgang van andere dieren. Ze richten ook schade aan aan landbouwgewassen en vechten met mensen om waterbronnen.

Vol
      Oorspronkelijk werden de olifanten verdooft en naar andere locaties gebracht, meestal wildparken. Maar de meeste parken zijn vol en ook de buurlanden willen geen Zuid-Afrikaanse olifanten meer, want daar hebben ze er ook al meer dan genoeg.

In groepen
      Daarom wordt nu het afschieten van olifanten onder strikte voorwaarden mogelijk maakt. De dieren zullen in groepen worden afgemaakt, zonder individuen over te laten. Op die manier wordt het sociale trauma dat van het afschieten van deze sociale dieren met zich meebrengt beperkt.

''Dure alternatieven volstaan niet meer''
      Het vergroten van de leefgebieden, het verplaatsen van olifantengroepen naar andere parken en het steriliseren van olifanten gaan ook door. Maar dat zijn dure opties en ze volstaan niet langer, aldus minister Van Schalkwyk.

WWF
      Ook het Wereld Natuur Fonds, afdeling Zuid-Afrika, staat achter het regeringsbesluit. Het WWF ziet in het opheffen van het verbod op olifantenjacht als een logisch en laatste redmiddel om de enorme populatiegroei van olifanten een halt toe te roepen.

Geen plaats
      De sterke toename van het aantal olifanten zou leiden tot een aantal van 34.000 in 2020, een populatie die de parken in Zuid-Afrika niet kunnen herbergen. In het Krugerpark -Zuid-Afrika's bekendste wildpark- alleen al leven op dit moment 12.000 olifanten. Dat is 5.000 meer dan het park aan kan, zo melden parkbeheerders. Ze laten weten dat ze ook achter het besluit staan om een aantal olifanten af te schieten.

Volgens dierenrechtenactivisten is het afschotplan een schande en is het de regering in Zuid-Afrika om het ivoor van de afschoten dieren te doen.
      (Marc Helsen)

Zo zie je maar dat dierenrechtenactivisten lijnrecht staan tegenover parkwachters, WWf, enz, enfin tegenover zowat iedereen.
      Jochen, zo zie je maar dat de jacht een vorm van natuurbehoud is... En dat jullie leuze: de natuur doet het goed... Toch wel wat hiaten vertoont...
      D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
        Daar kan ik mij in terug vinden dat noem ik genuanceerd denken mét een gezonde portie realiteitszin.
        Maar ook...
        De recreatieve jacht, als het zuiver om schieten en doden van dieren voor de fun gaat keur ik dat ook af. Dat zijn morbide praktijken
        Op een reglementeerde wijze én voor consumptie is het zeker aanvaardbaar.
        Als je gaat jagen voor consumptie, al dan niet gereglementeerd, staat dat aspect alleen al haaks op natuurbeheer. Welke dieren zijn lekker? De dieren die in topvorm zijn, of zij die zwak, ziek, oud,... zijn? Als je kijkt naar wat de roofdieren doen, moet je die minder gezonde groep beesten eruit schieten als je aan natuurbeheer wil doen. Smakelijk.

als ik dit doorlees dan merk ik dat jij alles wat op een of andere manier laat doorschemeren dat op een bepaalde manier gejaagd moet kunnen worden een uitspraak met realiteitszin en nuance noemt.
        The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
          Als je gaat jagen voor consumptie, al dan niet gereglementeerd, staat dat aspect alleen al haaks op natuurbeheer. Welke dieren zijn lekker? De dieren die in topvorm zijn, of zij die zwak, ziek, oud,... zijn? Als je kijkt naar wat de roofdieren doen, moet je die minder gezonde groep beesten eruit schieten als je aan natuurbeheer wil doen. Smakelijk.

als ik dit doorlees dan merk ik dat jij alles wat op een of andere manier laat doorschemeren dat op een bepaalde manier gejaagd moet kunnen worden een uitspraak met realiteitszin en nuance noemt.
          Dat heb je verkeerd begrepen.
          Wat is jouw mening over het afschieten van die olifanten.
          Wel zieke of ongezonde dieren worden er binnen de kortste keren opgepeuzeld door vossen, verwilderde katten, roofvogels, enz.

Ik vind deze mening van ThierryM overeen stemmen met de realiteit.
          Met een open mind, en realistisch geanalyseerd . Niettegenstaande hij een fervente tegenstander is van het jachtgebeuren.
          En niettegenstaande ik al een paar maal met hem in de clinch gelegen heb, verdient hij toch een pluim dat hij zulke mening hier op dit forum durft te poneren. Ik ken er hier wel een paar die tegen de haren zullen gestreken zijn...
          Respect!
          D90 - D70 - F80 + glas

Comment

enige wat ik nog kan zeggen is dit: sommigen in deze discussie zijn volledig verblind door hun eigen fanatieke overtuiging, grappig blijft wel dit: men druist volledig in tegen hun eigen evolutionaire achtergrond..ik zou tegen deze mensen willen zeggen: verkoop uw huis, auto, verlaat uw werk, ga terug in het bos wonen of op een of andere terp wonen, vang uw eigen wild, leer weer opnieuw hoe je overleeft op deze aard*****..

zet strikken, ga weer met speer en pijl en boog op pad, en daarna kunt u nog moralistisch uw mening verkondigen..en vergeet dan niet te vermelden, hoe u uw prooi hebt gedood.. deed het pijn of niet voor het arme beestje? als uw maag knort en u moet zorgen voor uw haard en have met primitieve middelen, gaat u dan nog moralistisch doen, of denkt u, ik wil mijn gezin een warme hap voorschotelen? want ze moeten overleven? er zit op geen enkele manier verschil in jacht of een beest doden wat gekweekt is..dood ga je toch..het is eten of gegeten worden..doodgaan is nooit leuk btw.. we lopen te mekkeren over een dier wat afgechoten wordt, maa rondertussen proppen we oma wel ff in het verzorgingshuis en als het beste mensje aangeeft dat ze liever dood wil ipv jaren weg te kwijnen achter de zanzeveria´s dan is het huis te klein.. een hond of kat die afziet geven we wel een spuitje , want het is zo zonde..

dat is iets wat de fanatici uit de groene hoek maar niet willen onderkennen of begrijpen..overal ter wereld wordt gedood.. mooiste is nog wel, dat voornamelijk de mens enorm goed is om mekaar uit te roeien, elkaar te vermoorden, te verminken of weet ik veel.. laten de groene jongens en meiden zich daar eens meer mee bezighouden ipv een hoop geleuter over of een leeuw nu wel of niet een darm of maag opfreet..

moralistisch geleuter, gestaafd met gekleurde voorbeelden van joetroep,en dat terwijl men op het einde van het jaar hun pensioenoverzichtje gekregen heeft,terwijl diezelfde pensioenfondsjes lekker clusterbommen, etc lopen te financieren.. groen zijn is niks mis mee, andere kleurtjes zijn ook niet verkeerd, maar hou aub op met het moralistische geleuter, we zijn te ver ´ontwikkeld´ om nog helemaal puur en oprecht onze mening te verkondigen..

en ga anders op de heide wonen he? geen gezeik, gewoon doen..en hou anders je mond.. ik zie hier zoveel hypocrisie, ik word er echt niet goed van eerlijk gezegd..

ik ga om boodschappen, het is voorhanden, waren er geen supermarkten, dan had ik op pad gemoeten met pijl en boog, om eea te verschalken..
            EOS 5dmkII- EOS 3- wat Lenskes: EF 50mm 1.8, EF 85mm 1.8, EF 135mm f/2, EF 16-35mm, EF 24-70mm,EF 70-200 2.8 IS usm I, sigma 105 mm macro, 580EXII, 550EX, wat falcon eyes spullekes, fuji x100

Comment

Jagen moet je doen, tis natuurbeheer
              Last edited by Koeno; 8 december 2011, 14:48.
              It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
                Dat heb je verkeerd begrepen.
                Wat is jouw mening over het afschieten van die olifanten.
                zwakke olifanten worden door de leeuwen aangevallen, als die erin slagen die te isoleren. Als dat niet gebeurt sterven die omdat ze zich niet meer kunnen voeden, of aan de ziekte waaran ze lijden.
                Ik heb nog nooit gehoord dat er ergens zoveel olifanten zijn dat ze 'beheerd' moeten worden. Er zijn wel plaatsen (vooral in India) waar de mensen zoveel gebied in palmen dat het lijkt alsof er teveel olifanten zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door leontine1978 Bekijk bericht
                  enige wat ik nog kan zeggen is dit: sommigen in deze discussie zijn volledig verblind door hun eigen fanatieke overtuiging, grappig blijft wel dit: men druist volledig in tegen hun eigen evolutionaire achtergrond..ik zou tegen deze mensen willen zeggen: verkoop uw huis, auto, verlaat uw werk, ga terug in het bos wonen of op een of andere terp wonen, vang uw eigen wild, leer weer opnieuw hoe je overleeft op deze aard*****..
                  Jammer dat het zo cynisch moet, en dat je het tot een karikatuur herleidt

No offense, maar je begrijpt de ecologische gedachte niet. Het enige "fanatieke" (maar vooral realistische!) aspect aan die gedachte is dat we momenteel met teveel van onze soort op de aarde zijn. We wonen bij wijze van spreken met z'n tienen in een tweepersoons-woning. Zowat alle mondiale (en veel lokale) problemen zijn hier een (on)rechtstreeks gevolg van. Een duurzame (en dus ecologisch verantwoorde) economie is de enige om onze eigen soort op lange termijn betere overlevingskansen te geven. De meeste eenvoudige oplossing? Met z'n allen iets minder gaan kweken

Ik vind het eigenlijk hallucinant dat zo weinig mensen beseffen welk GIGANTISCH probleem de overbevolking is
                  Blijkbaar zijn er weinig mensen die inzitten met de toekomst van hun (klein)kinderen.
                  Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Heel juist Thierry, we zijn onszelf met 300km/h in de vernieling aan het rijden. De huidige manier van leven (en nu even niet pro/anti jacht daar gelaten) doen we als mens niet ongestraft maar we zitten in een "rat race" waardoor het heel normaal is honderden km'ers in een week te rijden, duizenden km'ers per week te vliegen etc om dan nog maar niet te spreken van de mais, het koren, de soja etc om ons te eten te geven.

No offense, maar je begrijpt de ecologische gedachte niet. Het enige "fanatieke" (maar vooral realistische!) aspect aan die gedachte is dat we momenteel met teveel van onze soort op de aarde zijn. We wonen bij wijze van spreken met z'n tienen in een tweepersoons-woning. Zowat alle mondiale (en veel lokale) problemen zijn hier een (on)rechtstreeks gevolg van. Een duurzame (en dus ecologisch verantwoorde) economie is de enige om onze eigen soort op lange termijn betere overlevingskansen te geven. De meeste eenvoudige oplossing? Met z'n allen iets minder gaan kweken

Ik vind het eigenlijk hallucinant dat zo weinig mensen beseffen welk GIGANTISCH probleem de overbevolking is
                    Blijkbaar zijn er weinig mensen die inzitten met de toekomst van hun (klein)kinderen.

Comment

enige wat ik nog kan zeggen is dit: (....)
                      Ja inderdaad, een stuk onverschillig polariserend cynisme neerpennen is inderdaad veel beter. Daarmee is alles opgeklaard en gladgestreken.

Mensen die problemen hebben met jagers die voor de fun wat al dan niet bedreigde beesten gaan neerschieten, ja dat kunnen alleen maar mensen zijn die graag terug naar de oertijd willen en met wat bladeren rond hun middel en een speer in de hand in de brousse willen rondcrossen.

En omdat er ergens op de planeet mensen elkaar de kop inslaan en omdat bejaarden in rusthuizen zitten, is het fout om sadistisch omgaan met beesten te veroordelen?

Zucht.

Comment

wat wil jij eraan doen dan? of wil je voor GOD spelen? wie mag blijven en wie niet? denk daar maar eens heel goed over na..

wie ben jij om te beslissen over wie wel of niet mag blijven? hou jij maar lekker je handboekje in de hand, ik weet niet of daar alle vragen en antwoorden in staan teneinde jouw definitieve keus te maken..

ik geef mijn kids alles mee wat ik zelf geleerd heb, ik doe mijn best om ze zo goed mogelijk voor te bereiden op de grote boze wereld..en ze kunnen altijd op ons terugvallen indien nodig..

blijf maar mooi door praten over overbevolking... ik ben de hemel te rijk met mijn kindekes en ik ben trots op alles wat ze doen en hoe ze zijn.. iedere dag met hun is een geschenk van god voor mij en mijn man..overbevolking zal mij eerlijk gezegd een rotzorg zijn..onze kinderen zijn het mooiste wat ons ooit overkomen is, en zeker voor mij persoonlijk, ik heb ze het leven gegeven, ze komen uit mijzelf, en er is niets waar ik meer van hou dan van mijn kids...om dat echt te begrijpen moet je moeder zijn..ik kan alles verliezen, behalve mijn kindertjes..die zijn mijn alles..

en dan begin jij over overbevolking...
                        EOS 5dmkII- EOS 3- wat Lenskes: EF 50mm 1.8, EF 85mm 1.8, EF 135mm f/2, EF 16-35mm, EF 24-70mm,EF 70-200 2.8 IS usm I, sigma 105 mm macro, 580EXII, 550EX, wat falcon eyes spullekes, fuji x100

Comment

ik ga om boodschappen, het is voorhanden, waren er geen supermarkten, dan had ik op pad gemoeten met pijl en boog, om eea te verschalken..
                          nee hoor, jij bent een vrouw, jouw gestel is meer geschikt (je hadt het over evolutionaire achtergrond) om een appel te plukken en uit een ooghoek een eetbare champion te zien, tegelijkertijd te horen of er gevaar dreigt en ook de bosbessen gezien te hebben en te voelen dat je op een eetbare wortel staat.

als het gaat om 1 prooi te selecteren en die te achtervolgen te beschieten en te beknuppelen tot ze eraan is zijn mannen in het voordeel.

Dat is geen seksisme, maar evolutionaire achtergrond. Stuur maar eens 100 mannen en 100 vrouwen om een broek, chronomtreer iedereen en kijk bij iedereen waarmee ze terug komen. De mannen zullen gemiddeld een pak sneller terug zijn en de vrouwen zullen gemiddeld meer geneigd zijn iets ander dan een broek te kopen dat nuttig is en hun pad kruiste. Om diezelfde reden hebben vrouwen gemiddeld minder aanrijdingen in de flanken en mannen minder frontale (statistiek van de verzekernigsmaatschappijen tonen dat aan).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                            Ja inderdaad, een stuk onverschillig polariserend cynisme neerpennen is inderdaad veel beter. Daarmee is alles opgeklaard en gladgestreken.

Mensen die problemen hebben met jagers die voor de fun wat al dan niet bedreigde beesten gaan neerschieten, ja dat kunnen alleen maar mensen zijn die graag terug naar de oertijd willen en met wat bladeren rond hun middel en een speer in de hand in de brousse willen rondcrossen.

En omdat er ergens op de planeet mensen elkaar de kop inslaan en omdat bejaarden in rusthuizen zitten, is het fout om sadistisch omgaan met beesten te veroordelen?

Zucht.
                            je hebt eea niet goed begrepen of ik heb wellicht eea niet goed neergepend, sorry bout that hoor..

jacht voor fun zie ik ook niet zitten, maar jacht op zich is iets wat niet per definitie met pek en veren het veld ingestuurd dient te worden.. over polarisatie gesproken zeg..

probleem met deze discussie is, dat je geen mening meer kunt hebben, zonder dat je in een of ander hoekje geduwd wordt door zowel voor- als tegenstanders..mij maakt he tniet uit, ik heb mijn eigen mening.. wie er iets van meent te vinden of denken moet dat maar lekker zelf weten..

Comment

Jagen moet je doen, tis natuurbeheer
                              Last edited by Koeno; 8 december 2011, 14:48.
                              It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                                nee hoor, jij bent een vrouw, jouw gestel is meer geschikt (je hadt het over evolutionaire achtergrond) om een appel te plukken en uit een ooghoek een eetbare champion te zien, tegelijkertijd te horen of er gevaar dreigt en ook de bosbessen gezien te hebben en te voelen dat je op een eetbare wortel staat.

als het gaat om 1 prooi te selecteren en die te achtervolgen te beschieten en te beknuppelen tot ze eraan is zijn mannen in het voordeel.

Dat is geen seksisme, maar evolutionaire achtergrond. Stuur maar eens 100 mannen en 100 vrouwen om een broek, chronomtreer iedereen en kijk bij iedereen waarmee ze terug komen. De mannen zullen gemiddeld een pak sneller terug zijn en de vrouwen zullen gemiddeld meer geneigd zijn iets ander dan een broek te kopen dat nuttig is en hun pad kruiste. Om diezelfde reden hebben vrouwen gemiddeld minder aanrijdingen in de flanken en mannen minder frontale (statistiek van de verzekernigsmaatschappijen tonen dat aan).

en zo is het maar net.. ons blikveld is ook vele breder in vergelijking met mannen en we kunnen idd meer dingen tegelijk.. dat schijnt te liggen aan de prefrontale cortex, die bij vrouwen meer ontwikkeld is..

maar ik ga echt niet ontkennen dat mijn ventje beter is in kaartlezen, of to the point zijn dan ik dat ben.. we zijn aanvullend,wij mannen en vrouwen..

er zijn vele dingen, die mijne vent zovele beter kan dan ik.. ik heb daar ook gene enkele moeite mee hoor.. en hij heft ook gene enkele moeite met mijn kwaliteiten, hihihi!

Comment

Working...
                                X