Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ben licht geïrriteerd....

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Ben licht geïrriteerd....

Hmmm, kunnen we onze energie weer in het becommentarieren en maken van foto's steken aub...
    vriendelijke groeten, Kurt
    Mijn foto's
    Fuji X-T1 + X-T2 + X100F + een paar lensjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
      "Beschuldigde, sta op"...

Hier ben ik dan, want ik vermoed dat dit over mijn reacties in jouw post "Mistig in het bos" gaat ?

Pascal,
      dit is een openbaar forum, waar ieder het recht heeft zijn mening te uiten. Ik doe dit op een heel kritische manier, zeker in de SC-afdeling.
      Als ik commentaar geef gaat dit over de foto, niet over de persoon. Dat weet jij maar al te best.

Dat ik het niet heb voor overdreven bewerking, dat weet je ook. Ik ben een technisch fotograaf, die alles doet met de camera, om landschappen zo natuurgetrouw weer te geven.

Ik zou mezelf niet zijn als ik zeg : "WOW, prachtig", als ik er anders over denk. Ik denk dat je dit ook niet verwacht.

Ik neem geen blad voor de mond, en ben dus heel open en rechtuit, ook eerlijk, en ik denk consequent.

Foto's mogen uiteraard bewerkt worden, maar dan mag het er niet vingerdik opliggen, of maw je mag het niet kunnen zien, en steeds moet je kunnen twijfelen : is het nu echt of bewerkt ?
      Dit zijn in mijn ogen goede bewerkingen.

"In mijn ogen", betekent dus "volgens mij", "naar mijn smaak", ook al schrijf ik dit er niet iedere keer bij als ik post. Dit is geen "statement" zoals je zegt, ik wil je daarmee ook niet in een richting duwen, of in een hoek duwen.

Als hij goed is zal ik het ook zeggen, en dat weet je ook maar al te best.

Ik ben nu ook lid van een "echte" fotoclub, en daar ben ik even kritisch. Ik weet nu al dat men mij daar ook al bekijkt, maar hoe kan je het niveau opkrikken van collega's, en zelf leren, uit reacties "prachtig", als je ziet dat de foto onscherpte vertoont of andere fouten vertoont, of suggesties om hem naar jouw smaak te verbeteren.
      Als je dan zegt dat hij onscherp is, en als fotograaf heb je daar moeite mee, dan heeft die fotograaf een probleem, ik niet.

Ik heb nu eenmaal oog voor details, en zie veel wat anderen blijkbaar niet zien. Men schrijft hier wel eens dat ik arendsogen heb...
      Ik zou het hypocriet vinden dit dan ook niet te zeggen.

De kritiek die ik geef is opbouwend bedoeld, als die afbrekend overkomt, hoor ik het wel, liefst via PM.
      Maar ik kan je zeggen dat ik heel veel PM's krijg van mensen die me bedanken dat ik zo eerlijk en kritisch ben, en dat ze er uit leren.

Ik ga ook mijn kritiek niet aanpassen in functie van de fotograaf, omdat ik bvb zou weten dat hij/zij er gevoelig aan is. Ik blijf eerlijk (en ik hoop beleefd, maar wel kort en krachtig) mijn gedacht zeggen.

Ik hoop dat dit toch wel de bedoeling is van een forum, dat toch op een vrij hoog niveau staat ?

Doe in ieder geval verder zoals je bezig bent ! Uit de vele reacties te zien is dit de stijl die door velen gewaardeerd wordt !

GA DUS NIET WEG !! Als het moet zwijg ik wel...

Enne, je mag mij steeds een PB sturen, of een mail of een FB-bericht... Dit kan ook onder ons 2 uitgepraat worden...

Kop op, en ga maar vlug weer gaan shooten !
      Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
      "Beschuldigde, sta op"...
      Ik heb geen namen genoemd Danny....dus.

Hier ben ik dan, want ik vermoed dat dit over mijn reacties in jouw post "Mistig in het bos" gaat ?
      Helemaal niet Danny..ik heb het over alle scherpe opmerkingen die ik steeds waardeer maar op lange duur wel op ziften uitdraaien..
      Als je weet wat mijn stijl is dan kan je je gewoon aan sterk bewerkte opnames verwachten...Ik hou gewoon wat van meer zoals je al lang weet..Ik herinner me nog goed die dag dat je de reeks over Roemenië poste waar je natuurlijkheid wat oppervlakkig overkwam en waarna je met contrast toevoeging al een heel ander beeld kreeg...

Pascal,
      dit is een openbaar forum, waar ieder het recht heeft zijn mening te uiten. Ik doe dit op een heel kritische manier, zeker in de SC-afdeling.
      Als ik commentaar geef gaat dit over de foto, niet over de persoon. Dat weet jij maar al te best.
      Daar is niets mis mee en heb dat ook nooit ontkend...of wel?

In tegendeel..Ik waardeer het ten zeerste...

Dat ik het niet heb voor overdreven bewerking, dat weet je ook. Ik ben een technisch fotograaf, die alles doet met de camera, om landschappen zo natuurgetrouw weer te geven.
      Uiteraard maar je kan gewoon niet zonder blenden soms en dat is ook een vorm van technisch vernuft aan je eindresultaat toevoegen....

Ik zou mezelf niet zijn als ik zeg : "WOW, prachtig", als ik er anders over denk. Ik denk dat je dit ook niet verwacht.
      Zit ik niet echt op te wachten nee...

Foto's mogen uiteraard bewerkt worden, maar dan mag het er niet vingerdik opliggen, of maw je mag het niet kunnen zien, en steeds moet je kunnen twijfelen : is het nu echt of bewerkt ?
      Dit zijn in mijn ogen goede bewerkingen.
      Das jou persoonlijke mening toch en visie? Ook al ligt het er vingerdik op...Kijk eens even op de bewerkingen op sites zoals 1X dan zie je oooh zo veel meer....Natuurlijk zeggen ze dan ..Ja dan vraag ik me af wat dan echt natuurlijk is...
      Ik probeer met mijn bewerkingen dan ook iedereen te laten twijfelen omdat ik er zelf een draai aan geef...En dan bedoel ik met de kleuren en de sfeer en contrasten waar ik mee speel...En je weet dat ik dat goed kan manipuleren hé... Maar denk je nu echt dat er niets echt uit mijn bakje komt?

Code:
      Ik ben nu ook lid van een "echte" fotoclub, en daar ben ik even kritisch. Ik weet nu al dat men mij daar ook al bekijkt, maar hoe kan je het niveau opkrikken van collega's, en zelf leren, uit reacties "prachtig", als je ziet dat de foto onscherpte vertoont of andere fouten vertoont, of suggesties om hem naar jouw smaak te verbeteren.
      Als je dan zegt dat hij onscherp is, en als fotograaf heb je daar moeite mee, dan heeft die fotograaf een probleem, ik niet.
      Ik ken het ook want dit euvel brengt ook steeds reacties te weeg die tegen wil en dank positief of negatief worden opgevat...

Ik heb nu eenmaal oog voor details, en zie veel wat anderen blijkbaar niet zien. Men schrijft hier wel eens dat ik arendsogen heb...
      Geen slechte eigenschap maar laat het niet de essentie van de fotografie wegnemen...het schrijven met licht zoals fotografie wel eens genoemd word is als een schilder die zijn kleuren kiest samen met de compositie en er zijn eigen draai aan geeft...
      Ik spreek niet over de horizon die niet recht staat of een licht verschil in voor en achtergrond maar de natuurlijkheid van de eerste indruk die je van een plaat krijgt..
      We zitten hier met verschillende niveaus fotografen de allemaal willen leren fotograferen op een paar uitzonderingen na die werkelijk de perfectie nastreven wat uiteraard in resulteert in klasse verschil...
      Kijk eens naar de beginners hoek waar ik soms met open vallende bek sta te kijken wat deze mensen in al hun bescheidenheid posten..Knap vind ik dat hoor.
      Het is wat het is zeg ik dan en daar kan je wel uren over discussieren en muggenziften zoals het hier wel eens verwoord word maar uiteindelijk is het ook niet meer.....

....als die afbrekend overkomt, hoor ik het wel, liefst via PM.
      IK heb daar al slechte ervaringen mee gehad en ik wil nooit iemand dadelijk gaan viseren op een kritiek die ik niet zou kunnen aanvaarden...
      Heb vroeger in een band gespeeld en ik was nooit tevreden over een optreden en als het dan wel goed was dan muisde ik er altijd van tussenuit het publiek om niet te fel op te vallen..En ik kan je vertellen dat we in die tijd 2 tot 3 keer per week in de belangstelling stonden waar ik niet stond op te roepen hoor..Dus om de aandacht doe ik dit zeker niet....
      Maar ik kan je zeggen dat ik heel veel PM's krijg van mensen die me bedanken dat ik zo eerlijk en kritisch ben, en dat ze er uit leren.
      Als je dan de volgende dag in de krant leest over je band dat de gitarist goed was en de rest van de band onopvallend was dan weet je genoeg....

Ik ga ook mijn kritiek niet aanpassen in functie van de fotograaf, omdat ik bvb zou weten dat hij/zij er gevoelig aan is. Ik blijf eerlijk (en ik hoop beleefd, maar wel kort en krachtig) mijn gedacht zeggen.
      Moest je dit doen Danny dan zou ik nooit meer iets posten op dit forum neem dat gerust van mij aan...
      Ik neem alles au serieus en doe er iets meer..Ik heb trouwens op een draadje een update gedaan zoals vele waar ik nog steeds op een antwoord wacht.

Het is makkelijker voor mij om te updaten dan er de hele tijd over na te denken..

Ik hoop dat dit toch wel de bedoeling is van een forum, dat toch op een vrij hoog niveau staat ?
      Uiteraard heeft dit forum een bepaalde status met zeer veel goed werk en veel persoonlijk werk.
      Het is ook goed dat dit forum telkens wordt opgeleverd met mooi en sterk werk als eindresultaat een ferm boek op het eind van de jaarwisseling..Het is een unikum en een bekroning op je werk..
      Maar langs de andere kant vind ik het systeem van de HOF niet echt een waterdicht iets..
      Neem op 1X daar ga je eerst door de selectie en dan over naar een aparte jury die beslissen of hij publiek word...Dit si meestal een goede zaak en de site heeft dan ook zijn reputatie meer dan waard gemaakt....

Als het moet zwijg ik wel...
      Das onzin hé.

Dit kan ook onder ons 2 uitgepraat worden...
      Danny ,

Ik heb het gevoel dat jij je aangesproken voelt als enige kriticus op dit forum maar dat is zeker niet de bedoeling van deze topic.
      Luister we weten allemaal wat een fantastische opnames je maakt die technisch perfect en keurig uitgevoerd zijn die regelmatig en terecht de HOF sieren.
      Voor mij is hier geen sprake van populariteit maar van technische perfectie die zich verhalen in perfecte beelden.
      Ik zou je daarom ook willen waarschuwen dat het geen obsessie word en gewoon een hobby blijft..
      We weten allemaal dat je heel veel mooie reizen maakt die ook bijdragen aan een goed gevuld portfolio en dat de meesten het moeten doen met hun omgeving of kort in de buurt.
      Maar daar zitten nu net de verschillen in die het oooh zo belangrijk zijn in het bijdragen van mooiere beelden.
      Je ziet het veelvuldig op BD dat beelden die uit een andere hoek komen meer opvallen omdat ze uniek zijn en niet dikwijls getoond worden..
      Mijn foto's die meestal over Zonhoven,Het Vinne,het Schulens Broek of ergens in de buurt gaan probeer ik steeds weer anders te fotograferen maar die op een langere tijd misschien aanschouwd worden als ..."daar heb je ze weer"..Moe gefotografeerd,saai en weeral dat zelfde beeld.En toch is het net weer de kunst om telkens dat gebied weer op een andere mannier te tonen aan de mensen...
      Dat is ook kunst vind ik zelf...
      Ik probeer dat ook creatief in te vullen en soms lukt het en soms niet..
      Maar we doen ons best ...
      En dat is nu net wat iedereen probeert te doen op dit forum..Zijn beste plaat te schieten.

Anders dan anders zijn das maar weinige gegeven en dat staat voor mij als een huis...
      Jij bent een huis Danny en daar mag je fier op zijn..

Ik zou als laatste willen zeggen dat het niet de bedoeling is om hier iemand te viseren en iedereen aanraden om verder te kijken en gewoon zijn ding te doen...
      Bekritiseer maar wees eerlijk en oprecht en bekijk het soms eens door de bril van de TS ...
      Danny deze topic mag voor mij op zijn einde lopen want ik voel me een stuk beter nu ik mijn ei kwijt ben...

...enne...het is niks persoonlijk...
      en ik ga zeker geen namen noemen..want dan stop ik ermee...

AMEN..

Kop op, en ga maar vlug weer gaan shooten !

Tjonges dit moet wel 1 van de langste reacties zijn ooit...[/QUOTE]
      Last edited by LesC; 6 oktober 2011, 09:57. Reden: Quote verbeterd
      Mvg, Pascal,Schoonspikke
      Als je schiet..schiet dan raak!
      500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Je kan misschien na het posten beginnen met les geven over je bewerkingen Ik schrijf me alvast in dan want je foto's zijn stuk voor stuk prachtbeelden.
        Ik kan gerust tegen negatieve commentaar zolang die maar onderbouwd is dus schrijf zoals je het denkt, no mercy
        https://500px.com/marnix_photography

Comment

LOL... ik dacht dat er een beperking op aantal karakters zit, maar dat is wschl alleen in de PB's.

Ik ga nu je hele reactie niet quoten, maar ben blij dat je je beter voelt en je ei kunnen leggen hebt...

Ik voel me uiteraard aangesproken...
          Maar weet dat ik tegen iedereen even kritisch ben, en dat het niet jij bent die ik "zoek".

Wat dat reizen betreft, daar heb ik onlangs nog gereageerd (de laatste post van Marsel), waar bouk aan gelijkaardige opmerking gaf.
          Forum voor natuur- en landschapsoto's. Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen..

Kijk naar Audresselles bvb, de Vlaamse Ardennen waar ik nu ook vaker rondtrek... da's allemaal vlakbij...

Allez hup, ik denk dat we hier nu kunnen afsluiten en weer verder mooie foto's posten !
          Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
          QUOTE=Dama;3292581]
          Tjonges dit moet wel 1 van de langste reacties zijn ooit...
          [/QUOTE]
          www.damafoto.be
          Facebook Damafoto

Comment

Inderdaad, in het begin durfde ik zelfs geen contrast / saturatie op te trekken, omdat het verschil met het origineel soms zo groot was, dat ik schrik had dat het te veel zou zijn.

Jij hebt mij daar over de streep getrokken, samen met vele anderen (ook Tantine bvb die mij betere z/w omzettingen leerde maken, Rupsel, *fuse*, hellcat... om er maar een paar te noemen) die mij op 1.5 jaar tijd veel bijgeleerd hebben...

En door wat ? Door kritisch te zijn ! Maar ook door te willen luisteren, kritiek te aanvaarden

...Ik herinner me nog goed die dag dat je de reeks over Roemenië poste waar je natuurlijkheid wat oppervlakkig overkwam en waarna je met contrast toevoeging al een heel ander beeld kreeg...
            www.damafoto.be
            Facebook Damafoto

Comment

Jullie zijn wat mij betreft twee van de beste landschapsfotografen op het forum, maar jullie hebben een totaal verschillende stijl die ik beide heel goed kan smaken. Ik heb van jullie twee al heel veel bijgeleerd in het anderhalf jaar dat ik met fotografie bezig ben en door de vorderingen die ik mede dank zij jullie gemaakt heb geniet ik steeds meer van deze hobby. En die hobby gaat van het zoeken naar de juiste instellingen op mijn camera, over het knopje indrukken tot het op mijn computer bekijken en bijschaven van een foto tot het beeld dat ik voor ogen had en tot het uiteindelijk op het forum plaatsen van die foto. Ik geniet en probeer telkens te leren van de commentaren die ik op die foto's krijg.
              Dus dank u daarvoor en doe beiden aub zo verder.
              vriendelijke groeten, Kurt
              Mijn foto's
              Fuji X-T1 + X-T2 + X100F + een paar lensjes

Comment

Mag ik niks meer bewerken dan? Of hoe zit dat hier met het forum..
                Misschien word het wel tijd voor me om op te krassen.....
                Bewerken doen de betere fotografen sinds jaar en dag Pascal, was het vroeger met houtskool bij de eindafdruk, of allerhande giftige chemische stoffen bij het ontwikkelen, wat maakt het verschil ?
                Een foto mag je volgens mij bijwerken zoveel je wil, zolang je er maar iets moois weet van te maken, of een ander dat al dan niet kan smaken, dat is zijn/haar probleem.

Ik stem alvast voor bezig blijven zoals je bezig bent, en laat ons nog jaren genieten van al je moois.

Geert.

Comment

Ja, beiden doen aan landschapsfotografie. Maar daar houdt de gelijkenis dan ook op tussen
                  onze vrienden.
                  Danny wil de werkelijkheid benaderen, de perfectie, en dat levert dikwijls vrijwel perfecte
                  beelden op. Schoonheid pur sang. Pascal wil iets meer geven, iets te vertellen hebben met
                  zijn beelden, meer een zanger zijn, een poëet. De ideologische mens tegen de emotionele
                  mens. Het arendsoog en het hart.
                  Dat dit vroeg of laat zou botsen, was te voorzien. Net zoals te voorzien is dat er voor bei-
                  den een plaatsje hier op het forum -en in ons hart- is. Want de één is niet beter dan de
                  ander, maar anders. En dat is maar best ook.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                    Ja, beiden doen aan landschapsfotografie. Maar daar houdt de gelijkenis dan ook op tussen
                    onze vrienden.
                    Danny wil de werkelijkheid benaderen, de perfectie, en dat levert dikwijls vrijwel perfecte
                    beelden op. Schoonheid pur sang. Pascal wil iets meer geven, iets te vertellen hebben met
                    zijn beelden, meer een zanger zijn, een poëet. De ideologische mens tegen de emotionele
                    mens. Het arendsoog en het hart.
                    Dat dit vroeg of laat zou botsen, was te voorzien. Net zoals te voorzien is dat er voor bei-
                    den een plaatsje hier op het forum -en in ons hart- is. Want de één is niet beter dan de
                    ander, maar anders. En dat is maar best ook.
                    En mooie woorden om deze topic af te sluiten.....

Mvg, Pascal,Schoonspikke
                    500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dextro Bekijk bericht
                      Je kan misschien na het posten beginnen met les geven over je bewerkingen Ik schrijf me alvast in dan want je foto's zijn stuk voor stuk prachtbeelden.
                      Dextro bedankt voor het aanbod maar zo bescheiden ik ben zal dit niet snel gebeuren vrees ik...
                      Ik zou een half uurtje kunne vol praten maar dan ben ik met mijn statement bezig en ik vin dat ieder op zich moet uitmaken wat hij of zij wil leren.
                      Op bd staan zo veel goede tips om beter te worden dat je ze maar eens moet opzoeken.
                      Ikzelf voel me niet bekwaam genoeg om mijn kennis overdracht te doen omdat het me niet zozeer aan techniek ontbreekt maar omdat ik mezelf niet kan verkopen..Snappie ?

Maar iedereen mag we wel degelijk PM's sturen en ik zal er met alle plezier op reageren indien mogelijk uiteraard.
                      Soms post ik wel eens een linkje van een foto waar ik men eigen draai aan geef in samen spraak van de TS...Meestal krijg ik dan de vraag van hoe doe je dat..
                      Danny(Dama) heeft al verschillende nuttige tutorials gemaakt die zeer leerrijk zijn.
                      Mortierke over verscherpen ..en zo zijn er nog wel een paar die ik kan opnoemen.Ikzelf incluis.
                      Heb ik club laatst nog een workshop Nik Software gegeven waar iedereen toch van overtuigd was en zeer enthousiast geluisterd heeft..

Kijk maar eens rond..Succes.
                      Mvg, Pascal,Schoonspikke
                      500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Ik denk dat als we jullie twee (Pascal en Danny) samen een workshop over landschapsfotografie laten geven dat de zaal dan vol zou zitten. Al is het alleen maar om 2 van de beste landschapsfotografen op dit forum hun verschillende opvattingen tegen elkaar te laten "verdedigen" (als dat al nodig zou zijn).
                        Keep up the good work guys.
                        Pascal, ik woon maar een paar honderd meter bij je vandaan dus ik weet heel goed waar je bezig bent en meestal herken ik het niet omdat je elke keer weer een speciale draai weet te geven aan je opnames waardoor elk plaatje opzich telkens weer een "plaatje" is.
                        Ik ben aan het zeveren maar dat is omdat ik me om een beetje betrokken voel (ik heb ook al eens een negatief commentaar gegeven)
                        Bezig blijven Pascal en vooral; ons mee laten genieten.

Groeten, Bert
                        Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
                        www.bertofotografie.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door berto Bekijk bericht
                          Ik ben aan het zeveren maar dat is omdat ik me om een beetje betrokken voel (ik heb ook al eens een negatief commentaar gegeven)
                          Groeten, Bert
                          Mor alléz nu Bert...wat is dat nu weer voor onzin?
                          Ik betrek hier niemand heb ik toch gezegd?
                          Het gaat hier niet om de commentaren hoor?
                          Heb je alles goed gelezen?
                          Dat is dan ook weer uitgeklaard niet?
                          Mvg, Pascal,Schoonspikke
                          500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Get a room guys
                            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

En mooie woorden om deze topic af te sluiten.....
                              tja...maar dat lukt niet erg hè.
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                                Get a room guys
                                Voor dit soort dingen zou men in een knuffelruimte moeten voorzien

Walter
                                D850

Comment

Working...
                                X