Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

taaladvies ivm betrekkelijk voornaamwoord

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: taaladvies ivm betrekkelijk voornaamwoord

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
    [Mod-LesC] in Chitchat mag er voor mijn part gerust over taal gediscussieerd worden. Ik wens echter geen opmerkingen qua taal te zien in andere subfora. Daarvoor verwijs ik naar een taalforum.[/Mod]
    Verwijs je ook naar een computerforum als er weer eens een Apple-Windows-strijd losbarst? Wel consequent zijn, he?

Waarom zou ik geen opmerking over taal mogen maken als ik vind dat het taalgebruik mij belemmert bij lezen en andere functionaliteit? Wel eens op geheugenkaart gezocht? Je hebt weinig succes want dat wordt hier 't liefst geschreven als "geheugen kaart". Zo ook "lens filter", "groothoek lens", "sim kaart", "foto boek", "virus scanner", "60 D", "D 200", "tegen licht", "sluiter tijd", "diafragma getal", "model fotografie", "basis technieken", "zons ondergang", "foto printer", "recyclage afdeling". Etc.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
      Verwijs je ook naar een computerforum als er weer eens een Apple-Windows-strijd losbarst? Wel consequent zijn, he?

Waarom zou ik geen opmerking over taal mogen maken als ik vind dat het taalgebruik mij belemmert bij lezen en andere functionaliteit? Wel eens op geheugenkaart gezocht? Je hebt weinig succes want dat wordt hier 't liefst geschreven als "geheugen kaart". Zo ook "lens filter", "groothoek lens", "sim kaart", "foto boek", "virus scanner", "60 D", "D 200", "tegen licht", "sluiter tijd", "diafragma getal", "model fotografie", "basis technieken", "zons ondergang", "foto printer", "recyclage afdeling". Etc.

http://www.spatiegebruik.nl/regels.html
      Ik snap echt niet hoe aan deze onzin komt

Volgens mij heb je een groot probleem met spaties. Kijk nu eens in je eigen profiel

Over Leonidas

Camera Type
      Canon
      Beroep
      Wroet vrouw

Comment

@Leonidas: ach, als jij mij de (taal)les wil spellen, zul je wel vroeger moeten opstaan. Gek dat je na zo lang stilzwijgen voor zo'n banaal onderwerp in ChitChat uit je schulp komt.
        Voor een discussie Apple-PC (ik behoor zelf gelukkig tot het Applekamp, dankjewel ) zal ik niet naar een computerforum verwijzen. Dat moet ook kunnen onder software/fotobewerking en (vooral) ChitChat. Als de discussie uit de hand loopt (vaak het gevolg van 'losbarsten' zoals jij het formuleert), dan pas wordt er ingegrepen.

Maar in deze topic: go ahead en spuw je (taal)gal. Computers zijn hier off topic.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

En ik die meende dat een discussie over correct taalgebruik een maatschappelijke discussie is... en dus verboden op dit forum .
          Ik krijg al lang de kriebels als ik "men" zie staan als "men"... "mijn" bedoelt.
          Een beetje respect voor onze (door veel buren miskende) taal is een nobel doel.
          Dat is "men" mening .
          Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
          Oók wandelen met GPS?

Comment

@Leonidas: ach, als jij mij de (taal)les wil spellen, zul je wel vroeger moeten opstaan.
            Nog vroeger opstaan? Ik weet niet hoe lang je al hier woont maar ik ken weinig Britten die het Nederlands zo beheersen als jij. Ik zou dus niet weten waarom ik je de taalles zou moeten spellen. Sterker nog: ik denk dat je Nederlands beter is dan dat van 99.9% van de populatie hier.

Gek dat je na zo lang stilzwijgen voor zo'n banaal onderwerp in ChitChat uit je schulp komt.
            Nou, toevallig was ik hier gisteren ook al. Iemand wist een hele folder met bestanden te wissen en dacht hier Windows daarvan de schuld te kunnen geven. Hij voelde blijkbaar toch wat nattigheid, want op zijn verzoek is de hele thread weer gewist (inclusief mijn opbouwende bijdrage).

Comment

OK. Ik ga 'ns kijken naar die opbouwende bijdrage. Omdat ik niet zoveel in ChitChat kom (tenzij men mij vraagt om ergens naar te kijken), heb ik dat niet echt gevolgd. Als Apple-man dacht ik natuurlijk ook ********* (niet nodig om te schrijven wat ik dacht).

Dank voor je commentaar wat mijn NL betreft. Is inderdaad nog steeds niet mijn moedertaal en dus: moeilijk. Vooral problemen met het genus.
              Last edited by LesC; 10 september 2011, 20:11.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                ...(inclusief mijn opbouwende bijdrage).
                Eventjes naar een uit de hand gelopen draad gezocht...

Pebkac een 'opbouwende' bijdrage? Mo da meent je niet!

Comment

Ik zou Putor wel van enig sarcasme durven verdenken, ja. Ik kan me immers niet voorstellen dat zo'n 'vrijgevochten vogel' tevreden zou zijn met nog meer regels, waar ook hij zich aan dient te houden.

Maar nogmaals (en als Mod): [Mod-LesC] in Chitchat mag er voor mijn part gerust over taal gediscussieerd worden. Ik wens echter geen opmerkingen qua taal te zien in andere subfora. Daarvoor verwijs ik naar een taalforum.[/Mod]
                  Putor is wel vaker sarcastisch. Sinds kort weet ik dat jij een heel goede bron hebt om dat na te gaan
                  The Knight That Says Ni...kon

Comment

Ik heb ook een hekel aan schrijffouten, het verkeerd gebruik van leestekens en andere dergelijke zaken, MAAR ik ben blij dat anderen er me op wijzen wanneer ik een fout maak, tenslotte ben je nooit te oud om te leren ....

PS : als moderator verbeter ik echt wel veel DT fouten zonder de schrijver daar attent op te maken, niet iedereen ervaart dergelijke tussenkomsten positief, integendeel soms, daarom doe ik het liever ongemerkt zodat anderen, die soms wel venijnig reageren op taalfouten, de kans niet krijgen de TS te hard aan te pakken en weer onnodige discussies starten.....
                    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                      ........ ....

PS : als moderator verbeter ik echt wel veel DT fouten zonder de schrijver daar attent op te maken, niet iedereen ervaart dergelijke tussenkomsten positief, integendeel soms, daarom doe ik het liever ongemerkt zodat anderen, die soms wel venijnig reageren op taalfouten, de kans niet krijgen de TS te hard aan te pakken en weer onnodige discussies starten.....
                      Me to, maar dan alleen in een QUOTE, omdat dat als niet MOD de enige mogelijkheid is.
                      en men (die ik QUOTE) heeft dat meestal niet eens door.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                        Me too, maar dan alleen in een QUOTE, omdat dat als niet MOD de enige mogelijkheid is.
                        en men (die ik QUOTE) heeft dat meestal niet eens door.
                        grt,bouk.
                        Hier hetzelfde 'probleem'. Ik zet dat dan in het vet of onderstreep ze .
                        Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
                          Me to, staat is bij mij toegevoegd in spelling controleren en ziet het niet meer als een fout.
                          gelijk de meeste eigennamen van BDers.
                          (en nu staat BDers er ook bij.)
                          grt,bouk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
                            Probleem is dan dat iedereen attent op die fout wordt gemaakt en dat is net dikwijls datgene wat het ongenoegen oproept van sommigen ..... IK begrijp wel dat jullie dat doen met de beste bedoelingen, maar niet iedereen denkt zo ....
                            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Ik vraag me soms af of iemand dat wel ziet ...Ik heb er nog geen reacties op gehad alleszins .
                              Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                                Probleem is dan dat iedereen attent op die fout wordt gemaakt en dat is net dikwijls datgene wat het ongenoegen oproept van sommigen ..... IK begrijp wel dat jullie dat doen met de beste bedoelingen, maar niet iedereen denkt zo ....
                                nou...als het een echte grote blunder is, krijgt de schrijver een PM hoor en doe ik het niet en publique.
                                grt,bouk.
                                Last edited by bouk; 11 september 2011, 16:26. Reden: ';m,.,.

Comment

Working...
                                X