Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

taaladvies ivm betrekkelijk voornaamwoord

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: taaladvies ivm betrekkelijk voornaamwoord

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
    is er iemand die puntje puntje zegt als hij puntje bedoelt?
    Er is zeker iemand die Putor heet maar de puntjes er aan het afbijten is...

Walter
    D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
      Er is zeker iemand die Putor heet maar de puntjes er aan het afbijten is...

Walter
      ik heb mij ook niet altijd in de hand he
      The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        Hi...hi...
        dat is wel een heel goeie.
        begrijp nu ook, waarom de formatie zo lang duurt.
        grt,bouk.

Hoho 't heeft bij jullie ook veel voeten in de aarde gehad hé.

Walter
        D850

Comment

Foutief gebruik van het betrekkelijk voornaamwoord "wat" stoort me niet echt, aangezien dit me meestal niet verplicht om de zin nogmaals te lezen. Wat me wel vaak stoort, is ontbreken van leestekens. Dit dwingt lezers vaak om de zin opnieuw te lezen.

Een willekeurig voorbeeldje :
          15 jaar geleden zei mijn leraar Nederlands al dat het typisch was voor het Nederlands Nederlands om dat en wat verkeerdelijk door elkaar te gebruiken. Ik lees hier op het forum heel regelmatig 'het product wat daar gemaakt...", "het draadje wat..." Juist is dat niet en dat voelt ook heel vreemd aan als je dat niet gewoon bent.
          Dit zou vast en zeker beter leesbaar zijn wanneer het er als volgt zou uitzien:
          15 jaar geleden zei mijn leraar Nederlands al dat het typisch was voor het Nederlands Nederlands om "dat" en "wat" verkeerdelijk door elkaar te gebruiken. Ik lees hier op het forum heel regelmatig "het product wat daar gemaakt...", "het draadje wat...". Juist is dat niet en dat voelt ook heel vreemd aan als je dat niet gewoon bent.
          Los daarvan vind ik taalpurisme meestal iets voor mensen met te veel tijd en te weinig interessante hobbies...
          Canon EOS 5DmkII | Canon Speedlight 580EX | Canon 50mm F1.4 - Canon 24-70mm F2.8 L - Canon 70-200mm F2.8 IS L

Comment

Jongens toch... dit soort discussies voerden we 8 jaar geleden al op dit forum.

Hou er toch gewoon mee op en ga wat foto's maken. Daar heb je vast meer plezier mee dan zitten muggenziften op wat taalfouten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Christophe_db Bekijk bericht
              Waar ik mij al eens aan durf te ergeren is het verkeerd uitspreken van het woord "verkoop" (en ook wel "verkopen"): ik vrees dat Vlaamse radio en tv mensen te vaak naar hun Nederlands collega's hebben geluisterd want ze leggen steeds vaker verkeerdelijk de nadruk op het eerste deel van het woord, nl "ver-koop", alsof er ook zoiets als dichtkoop bestaat ...

Misschien om duidelijk aan te geven dat het om verkoop gaat en niet om inkoop?

Comment

er zijn er hier genoeg die regelmatig naar de forumreglement refereren. Nietwaar, Bouk
                Het is "refereren aan" of "verwijzen naar".

Laat maar komen die mods.

Oh, ja, zinnen dienen met een hoofdletter te beginnen.

Jan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
                  Het is "refereren aan" of "verwijzen naar".
                  klopt.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

...
                    Laat maar komen die mods.
                    ...
                    [Mod-LesC]En wat zou die Mod dan in een topic als deze -in ChitChat, notabene- moeten doen, zolang de discussie beschaafd verloopt?
                    Ik treed wel harder op tegen mensen die bijvoorbeeld in de beginnershoek alleen maar reageren op een bepaalde spelfout die de TS zou gemaakt hebben, terwijl ze over de getoonde foto niets te zeggen hebben.
                    Mijn klassiek antwoord is: wij hebben hier geen behoefte aan een frik.
                    En BD is een fotografieforum, geen taalforum.
                    Maar als iemand in een topic als deze zijn/haar talenkennis wil tentoonspreiden. Be my guest. [/Mod]
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Wat mij opvalt: bijna niemand gebruikt nog "UW", er staat vrijwel altijd "U".
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Beide bestaan, en hebben hun bedoeling. Ook met jou en jouw zie je dezelfde fout.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                          [Mod-LesC]En wat zou die Mod dan in een topic als deze -in ChitChat, notabene- moeten doen, zolang de discussie beschaafd verloopt?
                          I[/Mod]
                          Geen idee. Ik reageerde sarcastisch op :

Als nu de mods het verbod op het verkeerdelijk gebruik van de betrekkelijke voornaamwoorden in het forumreglement opnemen zou mijn dag geslaagd zijn.
                          Misschien was dit echter ook sarcastisch bedoeld.

Jan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                            Beide bestaan, en hebben hun bedoeling. Ook met jou en jouw zie je dezelfde fout.
                            OK Les, maar ik bedoel de "uw" uit: "het is één van UW taken Les, om dit forum in goeie banen te leiden".
                            Ik denk in zeker 80% van de teksten zie je dan U staan.
                            U is voor mij nog altijd enkel een "voornamere" vorm van jij of gij.
                            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                              OK Les, maar ik bedoel de "uw" uit: "het is één van UW taken Les, om dit forum in goeie banen te leiden".
                              Ik denk in zeker 80% van de teksten zie je dan U staan.
                              U is voor mij nog altijd enkel een "voornamere" vorm van jij of gij.
                              U is een Persoonlijk voornaamwoord.
                              UW is een Bezittelijk voornaamwoord.
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Misschien was dit echter ook sarcastisch bedoeld.

Jan
                                Ik zou Putor wel van enig sarcasme durven verdenken, ja. Ik kan me immers niet voorstellen dat zo'n 'vrijgevochten vogel' tevreden zou zijn met nog meer regels, waar ook hij zich aan dient te houden.

Maar nogmaals (en als Mod): [Mod-LesC] in Chitchat mag er voor mijn part gerust over taal gediscussieerd worden. Ik wens echter geen opmerkingen qua taal te zien in andere subfora. Daarvoor verwijs ik naar een taalforum.[/Mod]

Comment

Working...
                                X