15 jaar geleden zei mijn leraar Nederlands al dat het typisch was voor het Nederlands Nederlands om dat en wat verkeerdelijk door elkaar te gebruiken. Ik lees hier op het forum heel regelmatig 'het product wat daar gemaakt...", "het draadje wat..." Juist is dat niet en dat voelt ook heel vreemd aan als je dat niet gewoon bent.
Het gebruik van "wat" als betrekkelijk voornaamwoord is helemaal niet verkeerd, maar wordt in Algemeen Nederlands gereserveerd voor een aantal specifieke gevallen. Als het antecedent (het woord/de woorden waarop het betrekkelijk voornaamwoord betrekking heeft) aan een van onderstaande voorwaarden voldoet wordt het gebruik van "wat" zelfs aangeraden.
1 het antecedent is een als zelfstandig naamwoord gebruikt bijvoeglijk naamwoord is.
Het liefst wat ik doe is na mijn werk op café gaan
2 het antecedent is een hele zin is
Ik kwam pas 5u na het beëindigen van mijn werk zat thuis van café, wat mijn echtgenote niet leuk vond.
3 het antecedent is een onbepaald voornaamwoord (alles, iets, niets)
Alles wat ik doe loopt mis
4 het antecedent is zelf een voornaamwoord
Dat wat ik na mijn werk drink, is tijdens mijn werk door het arbeidsreglement verboden op straffe van ontslag
Als nu de mods het verbod op het verkeerdelijk gebruik van de betrekkelijke voornaamwoorden in het forumreglement opnemen zou mijn dag geslaagd zijn.
Het gebruik van "wat" als betrekkelijk voornaamwoord is helemaal niet verkeerd, maar wordt in Algemeen Nederlands gereserveerd voor een aantal specifieke gevallen. Als het antecedent (het woord/de woorden waarop het betrekkelijk voornaamwoord betrekking heeft) aan een van onderstaande voorwaarden voldoet wordt het gebruik van "wat" zelfs aangeraden.
1 het antecedent is een als zelfstandig naamwoord gebruikt bijvoeglijk naamwoord is.
Het liefst wat ik doe is na mijn werk op café gaan
2 het antecedent is een hele zin is
Ik kwam pas 5u na het beëindigen van mijn werk zat thuis van café, wat mijn echtgenote niet leuk vond.
3 het antecedent is een onbepaald voornaamwoord (alles, iets, niets)
Alles wat ik doe loopt mis
4 het antecedent is zelf een voornaamwoord
Dat wat ik na mijn werk drink, is tijdens mijn werk door het arbeidsreglement verboden op straffe van ontslag
Als nu de mods het verbod op het verkeerdelijk gebruik van de betrekkelijke voornaamwoorden in het forumreglement opnemen zou mijn dag geslaagd zijn.
Comment