Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De beurzen kelderen

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: De beurzen kelderen

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
    Niet alleen de politiekers. Gisteren op Canvas de docufilm " Capitalisme: A love story" van Michaël Moore niet gezien?
    Degene die na het zien van deze film het niet wil begrijpen, tja....
    Ha, ik heb hem ook gezien. Oppervlakkig wat kapitalisme historisch en economisch betreft, maar hij toont wel hoe het leven van de doorsnee burger hoogstwaarschijnlijk ook hier binnenkort zal veranderen.
    Zolang de mensen zich laten wijsmaken dat taalperikelen en de precieze verdeling van sociale uitkeringen over de verschillende bevolkingsgroepen het allerbelangrijkste zijn in de politiek, zal het met onze welvaart in versneld tempo bergaf gaan.
    Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
      Theo, u vraagt zich af wie Griekenland zou redden indien Europa er niet meer zou zijn
      en dan komt u met de oorzaak in plaats van een oplossing.
      Goed dat u ook dàt begrepen hebt
      Er zijn blijkbaar Grieken en euh Grieken.
      Zoals er Belgen en Belgen zijn. Afijn het past voor elk land als het om oplossingen gaat.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
        Niet alleen de politiekers. Gisteren op Canvas de docufilm " Capitalisme: A love story" van Michaël Moore niet gezien?
        Degene die na het zien van deze film het niet wil begrijpen, tja....
        Gemist voor de helft.
        Maar de rest was voldoende.
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
          Ha, ik heb hem ook gezien. Oppervlakkig wat kapitalisme historisch en economisch betreft, maar hij toont wel hoe het leven van de doorsnee burger hoogstwaarschijnlijk ook hier binnenkort zal veranderen.
          Zolang de mensen zich laten wijsmaken dat taalperikelen en de precieze verdeling van sociale uitkeringen over de verschillende bevolkingsgroepen het allerbelangrijkste zijn in de politiek, zal het met onze welvaart in versneld tempo bergaf gaan.
          Of zoals gisteren BDW zei: "De Belgische politiek gaat enkel over de sociale zekerheid".
          Heb ik in feite niets op tegen. Die SZ gaat over en is voor de mensen en is het enige
          waarin wij verschillen met andere landen.
          Het is ook daardoor dat wij niet op de bodem van de put zitten zoals andere landen.

Kapitalisme is niet slecht.
          Economie is niet slecht.
          Het enige wat binnen die twee vormen werkt = ik produceer iets, ik verkoop dat aan u
          en u betaalt mij.
          De rest heeft minstens al drie keren bewezen dat op het einde van de rit de afgrond gaapt en het is juist die praktijk die onze welvaart vernielt.
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

Comment

150 metallo's op het punt hun werk te verliezen.
            Het gaat niet goed ! Of is dit enkel herhaling.
            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
              Kapitalisme is niet slecht.
              2 vragen:
              is kapitalisme mogelijk zonder uitbuiting (mens, milieu)?
              Is een op groei gerichte economie houdbaar in een eindig systeem (de aarde)?
              The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                2 vragen:
                is kapitalisme mogelijk zonder uitbuiting (mens, milieu)?
                Zeker is dat mogelijk putor

Is een op groei gerichte economie houdbaar in een eindig systeem (de aarde)?
                [/quote]
                Zeker is dat mogelijk putor

Maar het zijn juist de misbruiken die het systeem fnuiken.
                En die misbruiken zijn zeer goed gekend en het hangt er gewoon van af wat wordt
                toegelaten of niet.

Neem het voorbeeldje van de ontploffings-motor.
                Zo'n verouderde techniek... en met alle gevolgen voor het milieu.
                Waarom houdt men daar 50 à 60 aan vast?
                Tja, de olie moet opbrengen.
                En wat hebben bijv. de Amerikanen allemaal niet uitgespookt om aan olie te geraken.

Op gebied van andere energie zie je net hetzelfde.

Het kon al lang anders en veel veel beter zijn.

Het is ook zo dat aandeelhouders en de industrie schrik hebben om minder winsten
                te maken als ze overschakelen naar alternatieven.
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

Comment

geef mij eens een voorbeeldje waar kapitaal gecumuleerd wordt met respect voor mens en milieu. Ik ken er echt geen en ben beroepshalve heel veel bezig met maatschappelijk verantwoord ondernemen.

De weinige bedrijven waarvan ik weet dat ze er (bijna) in slagen om uitbuitingsvrij (mens en milieu) te produceren zijn geen kapitaalcumulerende en vallen dus niet onder het kapitalisme.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                    150 metallo's op het punt hun werk te verliezen.
                    Het gaat niet goed ! Of is dit enkel herhaling.

Honderden banen lijkt het.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

geef mij eens een voorbeeldje waar kapitaal gecumuleerd wordt met respect voor mens en milieu. Ik ken er echt geen en ben beroepshalve heel veel bezig met maatschappelijk verantwoord ondernemen.
                      Dan ken je goed de oorzaken daar waar het fout loopt
                      En wordt er naar u geluisterd?

De weinige bedrijven waarvan ik weet dat ze er (bijna) in slagen om uitbuitingsvrij (mens en milieu) te produceren zijn geen kapitaalcumulerende en vallen dus niet onder het kapitalisme.
                      En dus misbruiken het systeem niet.
                      Lees eens wat van
                      Adam Smith
                      Frédéric Bastiat
                      Ayn Rand
                      Friedrich Hayek
                      Milton Friedman
                      Duurt veel te lang omdat allemaal uit te leggen

Vergeet ook niet dat men verplicht is om winst te maken.
                      Men zegt wel niet hoeveel
                      En dan begint de miserie.
                      Het valt of staat met hetgeen men toelaat.
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

Comment

Of zoals gisteren BDW zei: "De Belgische politiek gaat enkel over de sociale zekerheid".
                        Heb ik in feite niets op tegen. Die SZ gaat over en is voor de mensen en is het enige waarin wij verschillen met andere landen.
                        Het is ook daardoor dat wij niet op de bodem van de put zitten zoals andere landen.

Kapitalisme is niet slecht. Economie is niet slecht.
                        Het enige wat binnen die twee vormen werkt = ik produceer iets, ik verkoop dat aan u
                        en u betaalt mij.
                        De rest heeft minstens al drie keren bewezen dat op het einde van de rit de afgrond gaapt en het is juist die praktijk die onze welvaart vernielt.
                        In veel andere landen bestaat er ook sociale zekerheid. SZ is niet alleen werkloosheids- of OCMW-vergoeding. Kinderbijslagen, ziekteverzekering en pensioenen vallen daar ook onder. In zekere zin zou je er ook het onderwijs en zelfs gedeeltelijk de weddes van ambtenaren (soldaten, politie, justitie, belastingen, ...) kunnen bijrekenen omdat deze ook door de overheid worden betaald en ze in vergelijking met veel andere landen gunstig afsteken.

Waarom zouden kapitalisme en economie twee vormen zijn? Het kapitalisme is m.i. gewoon een vorm van economie (zoals ook het marxisme dat is).
                        Het grootste probleem van het kapitalisme is volgens mij ook niet het feit dat bepaalde klanten niet betalen (omdat ze dat zelf grotendeels in de hand hebben). Het is vooral de schommelende (i.c. dalende) koopkracht van de bevolking.
                        Op dat vlak is sociale zekerheid dus een zegen voor het kapitalisme ... ware het niet dat de overheid daarvoor belastingen int. Precies op dat laatste punt wringt het schoentje. Alle ondernemers vinden koopkracht prima maar hopen dat vooral de anderen daarvoor belastingen en lonen betalen. Gevolg : zo weinig mogelijk personeel, liefst lage lonen, maximale belastingontwijking en zelfs fiscale fraude.
                        Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Vergeet ook niet dat men verplicht is om winst te maken.
                          Men zegt wel niet hoeveel
                          En dan begint de miserie.
                          Het valt of staat met hetgeen men toelaat.
                          da's een foutje. Het is verboden handel te drijven met verlies, maar winst maken is nergens verplicht. Zie de wet over de vzw.

Comment

da's een foutje. Het is verboden handel te drijven met verlies, maar winst maken is nergens verplicht. Zie de wet over de vzw.
                            Ok dan zijn we waar we moeten zijn.
                            Maak maar rap van alle banken vzw's
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

Comment

Ok dan zijn we waar we moeten zijn.
                              Maak maar rap van alle banken vzw's
                              dat lijkt mij de ultieme oplossing. vzw's worden in t algemeen ook redelijk goed beheerd. De afwezigheid van het winstoogmerk, maakt dat er nauwelijks risico's worden genomen.

Comment

En dit vandaag:

Comment

Working...
                                X