Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

    Ik heb nog niet specifiek rondgevraagd, maar er zijn al (renault) oplossingen geweest die de sensors dwongen om hun code door te sturen naar de centrale comp. van de auto, iets van een klapband simuleren of zo (het pinnetje in het ventiel eruit draaien zodat de lucht er snel uit stroomt). Dat werkt ook maar vraagt uiteraard veel meer tijd dan via de obd aansluiting. Het principe is hetzelfde als met zo'n toestelletje, de sensor wordt verplicht om zijn code uit te zenden. Er zullen wel zo'n manuele oplossingen komen voor de Dacia, die trouwens de spullen van REnault wel zal overnemen. Wellicht zullen de laatste nieuwe versies dit niet meer toelaten en zal je wel zo'n obd diagnose toestel moeten aanschaffen of elke keer langs de dealer gaan.

    De dure apparaten ( rond de 400 a 500 euro ) hebben software voor meerdere modellen en merken, vandaar. Plus regelmatig updates via cd natuurlijk.
    Last edited by Empe; 5 september 2015, 22:16.

    Comment


    • #32
      Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

      Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
      Da's niet noodzakelijk op alle VAG types zo hoor, VAG werkt ook inmiddels voor bepaalde modellen met sensoren in de ventielen ingebouwd. Ook op recente Opel Astra's en Insignia's staan zulke speciale ventielen... Nu , niks is makkelijker dan idd pulstellers van de ABS die de vergelijkingen maken, bij bvb wisselen van wielen reset je dat weer en je bent vertrokken, met die sensoren in de wielen is dat soms wel iets anders ( zijn ook niet goedkoop trouwens, als je een extra setje winterwielen hebt mag je al 4 extra ventielen rekenen dan )
      Een jaar of 2 terug heb ik een groot project gedaan bij Porsche, daar zijn alle wielen steevast voorzien van ventielen met sensoren, ik zou eens moeten navragen wat nu echt het grote voordeel is tov een omtrekmeetsysteem...
      Zolang ik bij VAG blijf, zit ik goed vermits ik de originele Ross-Tech kabel heb.
      Dan kan je de TPMS resetten bij modellen met druksensoren.

      Comment


      • #33
        Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

        Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
        Zolang ik bij VAG blijf, zit ik goed vermits ik de originele Ross-Tech kabel heb.
        Dan kan je de TPMS resetten bij modellen met druksensoren.
        idd makkelijk met VAG.com softw en zo'n kabeltje. Ik ken er ook die zo eentje hebben, op m'n vorige wagen (A4 ) heb ik zo "gratis" m'n handsfree blue tooth kit en oa bandenspanningscontrole laten activeren. Op m'n huidige zou ik ook wel wat aanpassingen kunnen laten doen maar aangezien het meeste er zo al opzit nog niet voor gekeken ( gadgets als een needle sweep enzo zeggen me toch niks...)
        1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

        Comment


        • #34
          Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

          Wat mij bijzonder stoort is dat er duidelijk in de reportage te horen is dat bij de merkengarage ook de remvloeistof en de koelvloeistof vervangen werd. Ik betwijfel ten zeerste dat dit door de alternatieve garages in het standaard pakket groot onderhoud wordt opgenomen. Twee zaken die niet goedkoop zijn en enige werktijd vragen om correct uit te voeren. Net zoals de andere reportage over de eieren heb ik toch mijn bedenkingen over dit soort "onderzoeken".
          Hombre

          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

          Comment


          • #35
            Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

            Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
            Wat mij bijzonder stoort is dat er duidelijk in de reportage te horen is dat bij de merkengarage ook de remvloeistof en de koelvloeistof vervangen werd. Ik betwijfel ten zeerste dat dit door de alternatieve garages in het standaard pakket groot onderhoud wordt opgenomen. Twee zaken die niet goedkoop zijn en enige werktijd vragen om correct uit te voeren. Net zoals de andere reportage over de eieren heb ik toch mijn bedenkingen over dit soort "onderzoeken".
            ook mijn gedacht... mocht alles uitdraaien zoals het zou moeten uitdraaien dan is er geen mens die naar dergelijke programma's kijkt... Zo'n programma's moet je volgens mij steevast met een korrel zou nemen, kijkcijfers zullen altijd primeren boven de werkelijkheid...
            1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

            Comment


            • #36
              Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

              Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
              Wat mij bijzonder stoort is dat er duidelijk in de reportage te horen is dat bij de merkengarage ook de remvloeistof en de koelvloeistof vervangen werd.
              Haha ... zeggen doen ze veel, maar ook uitvoeren is iets anders.
              Ik rij nu meer dan 30 jaar met de wagen en op al die tijd heb ik maar één keer geweten dat de remolie effectief vervangen werd ... nadat ik zelf gemeld had dat mijn remmen nogal wat soft waren.
              Bij andere merkgarages werd dit nooit uitgevoerd met als reden "overbodig" en de kosten werden ook niet aangerekend.
              Wordt vooral wel gedaan bij zeer sportief rijgedrag waarbij de olie vaak verhit wordt.
              En het ligt niet aan één merk of één garage, ik heb het over minstens 5 verschillende merken.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #37
                Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

                Of de remvloeistof vervangen moet worden hangt af van de hoeveelheid vocht die er in zit, en dat is te meten (in de garage hebben ze daar wel een apparaatje voor).
                Als je altijd rustig rijdt, en geen bergpassen doet, dan zal je nooit in de problemen komen met wat teveel vocht in de remvloeistof.
                Maar als je wel heel sportief rijdt (of in de bergen) waardoor de remmen flink opwarmen, dan kan remvloeistof met teveel vocht ervoor zorgen dat je plots helemaal geen remmen meer hebt.
                Daarom is het zeker aan te raden om daar op te letten als je met de auto op reis vertrekt naar plaatsen waar het wat minder vlak is dan hier in Vlaanderen.

                Bij mijn motorfietsen heb ik de remvloeistof wel om de twee jaar ververst, heel veel werk is dat eigenlijk niet als je er een vacuümpompje voor gebruikt (je moet er alleen op letten dat het reservoir niet leeg raakt terwijl je de oude remvloeistof uit het circuit zuigt). Nadien voel je dan gewoonlijk toch een verschil, zelfs al zit de remvloeistof er nog maar 2 jaar in.
                Het is dus zeker niet slecht om de remvloeistof geregeld te verversen, ook al omdat vervuilde remvloeistof de dichtingen kan aantasten (alles zal dus langer meegaan met verse remvloeistof).

                Bij koelvloeistof zijn het de toevoegingen die corrosie tegen gaan die een beperkte levensduur hebben, als die niet meer werken, dan worden bepaalde metalen aangetast.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #38
                  Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

                  Awel ... ook bij mijn motorfietsen is nog nooit remolie vervangen geweest op de bijna 34 jaar.
                  Klopt dat het in het onderhoudboekje vermeld staat, maar ze doen het nooit.
                  Ik doe nu ook wel niet zoveel kilometers.
                  En ik ga altijd naar officiēle garages met zowel auto als motor, dus als ze willen dan kunnen ze me laten betalen.
                  Ik verslijt ook weinig andere onderdelen, banden en remmen gaan ook steeds lang mee.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #39
                    Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Awel ... ook bij mijn motorfietsen is nog nooit remolie vervangen geweest op de bijna 34 jaar.
                    Bij mijn Laverda 1000 van 1973 en mijn Yamaha 750 van 1975 ook nog nooit VerSeg, zijn nog kabel remmen met trommels...

                    Comment


                    • #40
                      Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Bij mijn Laverda 1000 van 1973 en mijn Yamaha 750 van 1975 ook nog nooit VerSeg, zijn nog kabel remmen met trommels...
                      Grapjas ... dan kunnen ze inderdaad moeilijk de remolie vervangen.

                      Maar dan had men wel kabelkes die soms wat langer werden.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #41
                        Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

                        Ik stel met verwondering vast dat er soms remolie vervangen wordt .
                        Na 45 jaar autorijden, en in die jaren ook ontelbare autoreizen gemaakt naar en in de bergen, nog nooit problemen gekend.
                        Of ze zouden het in de merkgarage gratis moeten vervangen hebben, want op facturen is er nooit een spoor van te zien geweest.
                        Enne gratis en merkgarage gaan normaal gezien niet samen, dus ga ik er van uit dat het nog nooit gedaan werd bij één van onze auto's (vroeger meerdere, nu nog ééntje).
                        Nu naar een jaar of 8 (gemiddeld) wordt de auto hier vervangen, misschien is het dan net het moment om de remolie eens te vervangen ??

                        Comment


                        • #42
                          Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

                          Normaal zou dat na een jaar of 4 moeten vervangen worden, en nadien iedere 2-3 jaar.

                          Het verwondert mij wel dat ze dat niet doen.
                          Wie gaat daar over discussieren, zeker als het mogelijk met veiligheid te maken heeft.

                          Waarschijnlijk zijn de intervallen berekend met behoorlijk wat veiligheidsmarge, en zal de opname van water overschat worden.

                          Persoonlijk, op remmen en banden bespaar ik niet.

                          Comment


                          • #43
                            Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

                            Als je remvloeistof al jaren niet werd vervangen ben je een gevaar op de weg. Onlangs de vloeistof vervangen bij een 2dehands 4x4 die ik gekocht heb, waarschijnlijk de eerste keer in jaren. Verschil in remgedrag was héél groot.

                            Doodeenvoudig zelf te doen overigens, net zoals vervangen van alle andere vloeistoffen. Bij mijn wagen worden elk jaar motorolie, differentieel olie, versnellings- en tussenbakolie, remvloeistof, koppelingsvloeistof, koelvloeistof vervangen. Tegelijk met olie- en brandstoffilter, en interieurluchtfilter. Luchtfilter voor de motor is een K&N, die wordt na elke zomer zuivergemaakt.

                            Comment


                            • #44
                              Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

                              Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                              Als je remvloeistof al jaren niet werd vervangen ben je een gevaar op de weg. Onlangs de vloeistof vervangen bij een 2dehands 4x4 die ik gekocht heb, waarschijnlijk de eerste keer in jaren. Verschil in remgedrag was héél groot.
                              Heeft niets te maken met de kwaliteit van de remvloeistof. Er zal voordien wel lucht in de leidingen gezeten hebben.
                              Zolang de remvloeistof het kookpunt niet bereikt, kan je met een mengsel van remolie en water even hard remmen.

                              Vergeet ook niet het gas van de airco jaarlijks te vervangen

                              Comment


                              • #45
                                Re: Wikken en wegen : prijsverschillen onderhoud garages

                                Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                                Als je remvloeistof al jaren niet werd vervangen ben je een gevaar op de weg. Onlangs de vloeistof vervangen bij een 2dehands 4x4 die ik gekocht heb, waarschijnlijk de eerste keer in jaren. Verschil in remgedrag was héél groot.

                                Doodeenvoudig zelf te doen overigens, net zoals vervangen van alle andere vloeistoffen. Bij mijn wagen worden elk jaar motorolie, differentieel olie, versnellings- en tussenbakolie, remvloeistof, koppelingsvloeistof, koelvloeistof vervangen. Tegelijk met olie- en brandstoffilter, en interieurluchtfilter. Luchtfilter voor de motor is een K&N, die wordt na elke zomer zuivergemaakt.
                                Ik ga zoals reeds geschreven al 45 jaar voor alle herstellingen/onderhoud naar een merkengarage. Ik doe niks zelfs.
                                Ik vraag of zeg zelfs niet wat ze moeten/mogen doen.
                                Ik ga op de tijd of na het aantal km die zij voorstellen en laat hun uitvoeren wat nodig is. Remvloeistof vervangen is daar nog nooit bij geweest.

                                Ik zal dan maar verder een gevaar op de weg zijn zeker, alhoewel ik mijn eerste accident nog altijd moet meemaken...en jajaja, ik weet het, ik hou hout vast .

                                Comment

                                Working...
                                X