Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lekker eten (Noma)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Lekker eten (Noma)

Blijkbaar is het hier weer moeilijk om een ander een plezier te gunnen.
    allez weer ene die niet verder nadenkt en niet goed de posts leest... ik heb niet gezegd dat dat moet afgeschaft worden, dat zijn jouw woorden. Het weze je van harte gegund en ik hoop dat je er steeds heel rustig kan van genieten desondanks je snel geprikkeld lijkt.

Ik zeg enkel dat tegenwoordig de liters room, kilos boter en zout rijkelijk vloeien op televisie en dat dat voor veel mensen een vertekend beeld geeft, vooral in een klimaat waarin we verder verdikken, er meer obesitas en diabetes is dan ooit.
    Zelfs de dagelijkse kost van Jeroen Meus, die ik overigens een meer dan geschikte kerel vind, is vaak ongezond door te veel boter enz...

Ik relativeer ook 'het respect voor het product' waar veel topchefs het over hebben, ze draaien dan wel alles in zalfjes, lasagnes, schuimpjes enzovoort.

Bottomline is dat IK de term cuisson beu gehoord ben op de tv en dat je niet naar een zender kan kijken zonder er elk half uur mee om de oren geslagen te worden snap je?
    En verder klaag ik de hele cultus en verering rond koks aan die zichzelf steeds meer maatschappelijk belangrijk gaan vinden. Ze plaatsen zichzelf op een voetstuk en de meute loopt er blindelings achter.
    Ik ben al blij dat canvas af en toe eens iets uitzendt over mensen die echt wat bijbrengen aan de maatschappij en iets zinnigs te vertellen hebben.

Trouwens het afhaken de laatste tijd van enkele topchefs in het ganse Michelin en Gault Millau circus is een bewijs dat het een sector is die zich krampachtig aan status vast wil houden.
    Ik ga ook soms eens lekker eten bij een chef die opgeleid is in een klassezaak met sterren, maar die bewust gekozen heeft niet mee te doen in die mallemolen omdat het als je eraan meedoet volgens hem minder gaat draaien om een gezonde (economisch) klantgerichte zaak, maar om prestige en hij meer dan enkel de elite op zakenlunch wil bedienen met lekkere en eerlijke maaltijden.

Maar zoals ik al gezegd heb ieder zijn gedacht.

Comment

Als je in een "gewone" keuken met verse en uitstekende produkten werkt dan is de bodem van je geldbeugel ook snel in 't zicht, tel daarbij de hoogste sociale lasten en belastingen en eveneens de regelneverij buiten proportie in België en maak dan een witte rekening dan kom je wel snel in de buurt van de tarieven van HVC, ik herhaal in de buurt. Vergeet ook niet dat zulke restaurants zoals het HVC vanuit alle windstreken geviseerd wordt door alle mogelijke controlediensten die er in dit land denkbaar zijn. Op restaurant gaan is een zeer individuele keuze : je kan wekelijks bij de Chinees gaan of jaarlijks naar HVC. Je maakt het voor jezelf uit. Over die keuze is discussie oneindig.

Comment

zulke restaurants zoals het HVC vanuit alle windstreken geviseerd wordt door alle mogelijke controlediensten
        dat geldt voor de horeca in het algemeen. Voor frituren berekenen belastingsdiensten zelfs uit hoeveel pakjes friet je in het zwart zou verkopen.

Comment

Grootmogol: ik was wat geprikkeld ja, omdat ik je antwoord ongenuanceerd vond. In wat je hierboven (#16) schrijft kan ik me wel volledig vinden. Zo zie je maar. Bij deze ook mea culpa voor de "geprikkelde" reactie.
          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Wat mij stoort is dat heel het culinaire gedoe zo opgehemeld en in je strot geduwd wordt. Iedere tv-zender heeft een kookprogramma. Je moet deze programma's bekijken en zelf deze gerechten bereiden of je bent niet met je tijd mee precies.

Comment

Het is je vergeven eet er een goeie kalfszwezerik op

Comment

Het klopt dat er een sterk overaanbod is op tv. Zelf was ik een tijdje geleden wel gecharmeerd door het programma van Wim Opbrouck (De keuken van..) en Plat Preferé vond ik ook leuk. Ook heel goed vond ik de aflevering van Vormgevers over Kobe Desramaults.

Grootmogol: nog nooit gegeten
                Ik ben maar een leek in het "lekkere eten" hoor. Maar ik doe het wel graag
                Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                  En om de op smaak te komen op een Paaszondag, een paar creaties van het PG "HVCL" :

Ik zie hier wel iets dat moeilijk in overeenstemming te brengen is met de stijl van het HVC nml. een paar vlekken aan de rand van het bord (Onderaan rechts)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Grupello Bekijk bericht
                    Ik zie hier wel iets dat moeilijk in overeenstemming te brengen is met de stijl van het HVC nml. een paar vlekken aan de rand van het bord (Onderaan rechts)
                    stoor me meer aan die bal gehakt op die side-plate.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                      grt,bouk.
                      Misschien is het wel een door hun zelf gebakken broodje (dagelijks worden vele soorten brood zelf gebakken). Een bak gehakt uit de muur lijkt dan weer het culinaire hoogtepunt in Nl.
                      Last edited by Sultana; 25 april 2011, 09:48.

Comment

grt,bouk.
                        Foei Bouk ! We zijn hier niet boven de Moerdijk !!
                        Sans rancune !!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                          ....... Een bak gehakt uit de muur lijkt dan weer het culinaire hoogtepunt in Nl.
                          klopt.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                            ...

Grootmogol: nog nooit gegeten
                            Ik ben maar een leek in het "lekkere eten" hoor. Maar ik doe het wel graag
                            Zeker eens proberen Thierry, een kalfswezerik is echt heerlijk om te eten . In het Engels heeft dit ook een mooie naam: sweet bread

Comment

klopt.
                              grt,bouk.
                              Of een "kroket"...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                                een kalfswezerik is echt heerlijk om te eten
                                Ze moeten wel krokant gebakken zijn !

Comment

Working...
                                X