Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lekker eten (Noma)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Lekker eten (Noma)

En er is nog talent en ambitie ! En wat een locatie !
    Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
      En er is nog talent en ambitie ! En wat een locatie !
      http://www.suikerkrant.be/interview/...ad-en-t-scheld
      Ik vind het een beetje jammer dat je net hem eruit haalt.
      Al zal zoiets wel heel persoonlijk zijn en voor iedereen anders, maar 't Zilte in mol is niet bijna failliet gegaan owv de slechte ligging...hij kan jammergenoeg zijn kwaliteit niet houden, heel variabel, de ene keer is het beter, dan weer véél minder.
      Hij is ook teveel bezig met concept en moleculair koken, terwijl hij daar net de mist in gaat. Het zou beter zijn wanneer hij back to basics gaat. Ik denk echt wel dat hij talent heeft, maar hij zit op zoveel zijsporen...dat merk je als je daar gaat eten (en dan spreek ik over de laatste jaren, niet enkel de laatste tijd nu hij het druk heeft met het MAS). Waarom gaat net Geuns naar het MAS, hij is waarschijnlijk iemand die gevoelig is voor het gebouw, het concept....het totaalconcept, en dat is zijn drijfveer, hij is jammergenoeg meer bezig met een hype dan met koken.
      We hebben dit niet alleen zelf ondervonden, maar ook veel mensen die destijds 't Zilte aan ons hebben aangeraden.
      Als je geen kwaliteit kan garanderen, dan begint natuurlijk een slechte ligging ook te wegen.
      Nu is het natuurlijk anders, met zo'n view als in het MAS krijg je altijd wel klanten, zelfs al ben je maar een matige kok. Kijk maar naar andere wereldsteden die een restaurant met spectaculair zicht aanbieden...die keuken is daar niet altijd geweldig, maar toch is het er altijd volgeboekt.

Ik had bijvoorbeeld veel liever Hertog Jan dan 't Zilte op 50km van mijn deur liggen. Dat Hertog Jan twee sterren krijgt, dat begrijpen veel mensen, maar dat 't Zilte dit krijgt begrijpen al heel wat minder mensen, vermoedelijk door het moleculaire koken, wat voor michelin de laatste jaren je-van-het was (maar dat is nu ook voorbij).

Maar in België zit idd veel jong en aanstormend talent, op elk niveau, gaande van brasserie, tot restaurant, gastronomisch restaurant....
      Alleen het zakelijke gedeelte, dat is blijkbaar voor veel een probleem.

Als ik een denkbeeldige cirkel van 20 km trek rond mijn woonplaats...ik moet echt niet klagen met het aanbod. Maak er een cirkel van 50 km van....ongeloofelijk wat je dan krijgt.
      Echt nieuw jong aanstormend talent met ambitie zit hier in Noord-Limburg volgens mij oa in De Barrier en Cuchara...
      (Trouwens, in tegenstelling wat in het artikel beweerd wordt, is Neerpelt wel nog Kempen).

Mijn persoonlijke toppers in België zijn Comme chez soi (Lionel doet dat ) en 't Laurierblad (ik hou wel van die keuken). En als we net over de Nederlandse grens nog mogen meetellen ook Interscaldis.
      Intussen is er ook nog een bezoek aan 't Fornuis gepland, waar ik ook veel van verwacht omdat dit ook weer meer mijn ding is. Op het eind van het jaar (ter gelegenheid van onze speciale huwelijksverjaardag) mag Sergio voor ons koken.
      Noma staat al jaren op mijn lijstje, vorig jaar waren we er op 150km vanaf, daar heb ik nog spijt van dat we die kans niet genomen hebben. El Bulli heeft me nooit iets gezegd, Heston vind ik leuk op tv met zijn "jongens en wetenschap" gehalte...super om te zien, maar het zegt me weinig om bij hem te gaan eten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tink Bekijk bericht
        Ik vind het een beetje jammer dat je net hem eruit haalt.
        Al zal zoiets wel heel persoonlijk zijn en voor iedereen anders, maar 't Zilte in mol is niet bijna failliet gegaan owv de slechte ligging...hij kan jammergenoeg zijn kwaliteit niet houden, heel variabel, de ene keer is het beter, dan weer véél minder.
        Hij is ook teveel bezig met concept en moleculair koken, terwijl hij daar net de mist in gaat. Het zou beter zijn wanneer hij back to basics gaat. Ik denk echt wel dat hij talent heeft, maar hij zit op zoveel zijsporen...dat merk je als je daar gaat eten (en dan spreek ik over de laatste jaren, niet enkel de laatste tijd nu hij het druk heeft met het MAS). Waarom gaat net Geuns naar het MAS, hij is waarschijnlijk iemand die gevoelig is voor het gebouw, het concept....het totaalconcept, en dat is zijn drijfveer, hij is jammergenoeg meer bezig met een hype dan met koken.
        We hebben dit niet alleen zelf ondervonden, maar ook veel mensen die destijds 't Zilte aan ons hebben aangeraden.
        Als je geen kwaliteit kan garanderen, dan begint natuurlijk een slechte ligging ook te wegen.
        Nu is het natuurlijk anders, met zo'n view als in het MAS krijg je altijd wel klanten, zelfs al ben je maar een matige kok. Kijk maar naar andere wereldsteden die een restaurant met spectaculair zicht aanbieden...die keuken is daar niet altijd geweldig, maar toch is het er altijd volgeboekt.

Ik had bijvoorbeeld veel liever Hertog Jan dan 't Zilte op 50km van mijn deur liggen. Dat Hertog Jan twee sterren krijgt, dat begrijpen veel mensen, maar dat 't Zilte dit krijgt begrijpen al heel wat minder mensen, vermoedelijk door het moleculaire koken, wat voor michelin de laatste jaren je-van-het was (maar dat is nu ook voorbij).

Maar in België zit idd veel jong en aanstormend talent, op elk niveau, gaande van brasserie, tot restaurant, gastronomisch restaurant....

Als ik een denkbeeldige cirkel van 20 km trek rond mijn woonplaats...ik moet echt niet klagen met het aanbod. Maak er een cirkel van 50 km van....ongeloofelijk wat je dan krijgt.
        Echt nieuw jong aanstormend talent met ambitie zit hier in Noord-Limburg volgens mij oa in De Barrier en Cuchara...
        (Trouwens, in tegenstelling wat in het artikel beweerd wordt, is Neerpelt wel nog Kempen).

Mijn persoonlijke toppers in België zijn Comme chez soi (Lionel doet dat ) en 't Laurierblad (ik hou wel van die keuken). En als we net over de Nederlandse grens nog mogen meetellen ook Interscaldis.
        Intussen is er ook nog een bezoek aan 't Fornuis gepland, waar ik ook veel van verwacht omdat dit ook weer meer mijn ding is. Op het eind van het jaar (ter gelegenheid van onze speciale huwelijksverjaardag) mag Sergio voor ons koken.
        Noma staat al jaren op mijn lijstje, vorig jaar waren we er op 150km vanaf, daar heb ik nog spijt van dat we die kans niet genomen hebben. El Bulli heeft me nooit iets gezegd, Heston vind ik leuk op tv met zijn "jongens en wetenschap" gehalte...super om te zien, maar het zegt me weinig om bij hem te gaan eten.
        Aangezien wij absoluut geen aanhangers zijn van de moleculaire keuken zal dat ook niets voor ons zijn. Ten andere, ik had van 't Zilte nog niet zoveel gehoord langs hier.
        Wat betreft 't Laurierblad, daar zijn wij een paar keer geweest en telkens heel goed gegeten. De man is een fervente aanhanger van de klassieke keuken en een gepassioneerde kok. Sterren interesseren hem niet, maar zijn zaak zit toch altijd vol. Dat zegt genoeg. Ik ken er anderen met één of twee sterren die zitten te wachten op klanten.
        Op gebied van aanbod worden wij hier in Oost-Vlaanderen niet zo verwend. Er zijn er wel enkele, maar de kwaliteit is ook nogal wisselvallig.
        Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Op gebied van aanbod worden wij hier in Oost-Vlaanderen niet zo verwend. Er zijn er wel enkele, maar de kwaliteit is ook nogal wisselvallig.
          De laatste jaren kom ik er ook niet meer zo vaak omdat het wat uit de buurt ligt, maar destijds heb ik in Jette op de VUB gewerkt, en veel collega's kwamen van Geraardsbergen, Brakel, schepdaal, Roosdaal, Ninove,...
          Met nieuwjaar trakteerde de prof ons op een lunch in zo'n typisch restaurant dat leeft van zakenlunches/diners, en in de zomer gingen we minstens één keer per jaar onder ons 's avonds iets eten in een brasserie of kleiner restaurant.
          Vermits de meesten kort bij huis wilden gaan eten, hebben we dikwijls in de buurt van de ninoofsesteenweg (ofzoiets?? Die gevaarlijke baan) gegeten.
          Nuja, voor mij als Limburgse was dat toch steeds "in de buurt" van die baan, want ik ken daar eigenlijk niks. Ik ben jammer genoeg ook helemaal vergeten waar dat dan was, maar ik heb er toch dikwijls lekker gegeten.
          Maar dat is intussen ook al weer enige jaren geleden...

(Edit: ik moet nu wel plots bekennen dat ik zelfs niet goed weet waar Oost-Vlaanderen begint en waar Brabant daar stopt ... misschien ligt die ninoofsesteenweg nog lang niet in Oost-Vlaanderen???)
          Last edited by Tink; 28 april 2011, 13:12.

Comment

De laatste jaren kom ik er ook niet meer zo vaak omdat het wat uit de buurt ligt, maar destijds heb ik in Jette op de VUB gewerkt, en veel collega's kwamen van Geraardsbergen, Brakel, schepdaal, Roosdaal, Ninove,...
            Met nieuwjaar trakteerde de prof ons op een lunch in zo'n typisch restaurant dat leeft van zakenlunches/diners, en in de zomer gingen we minstens één keer per jaar onder ons 's avonds iets eten in een brasserie of kleiner restaurant.
            Vermits de meesten kort bij huis wilden gaan eten, hebben we dikwijls in de buurt van de ninoofsesteenweg (ofzoiets?? Die gevaarlijke baan) gegeten.
            Nuja, voor mij als Limburgse was dat toch steeds "in de buurt" van die baan, want ik ken daar eigenlijk niks. Ik ben jammer genoeg ook helemaal vergeten waar dat dan was, maar ik heb er toch dikwijls lekker gegeten.
            Maar dat is intussen ook al weer enige jaren geleden...

(Edit: ik moet nu wel plots bekennen dat ik zelfs niet goed weet waar Oost-Vlaanderen begint en waar Brabant daar stopt ... misschien ligt die ninoofsesteenweg nog lang niet in Oost-Vlaanderen???)
            Ja, die Ninoofse Steenweg is nogal lang en loopt van Ninove tot de rand van Brussel. Ik vermoed dat ie zo'n 20 km lang moet zijn. Maar ik zie ook niet direct waar in die omgeving typische lunchrestaurantjes-brasseries zijn. Rond Schepdaal-Dilbeek zullen er misschien wel een paar zijn, maar dat is een richting waar wij hedne tendage niet zo naartoe gaan. "De Smidse" Dilbeek schijnt momenteel nogal goed te zijn. En in Roosdaal is er al 40 jaar "De Kroon". Altijd al zeer hoge kwaliteit, dagvers, traditioneel maar zeer beperkte kaart. Maar dat loopt jammer ook naar zijn einde toe. De eigenaars houden het na 40 jaar zowat voor bekeken en hebben geen opvolgers, dus weer eentje dat zal verdwijnen.
            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Mja, het is misschien te lang geleden, en ik was er niet bekend genoeg om nu specifiek dingen te herinneren. De Kroon en De smidse...het zijn plaatsen die wel lijken op waar ik geweest ben, maar of ze dat effectief zijn, ik weet het niet meer. Bij de smidse dacht ik eerst van wel, maar de locatie waar wij toen waren lag helemaal op de boerenbuiten (het gebouw lijkt er wel op).

Nu ik erover nadenk, in je herinneringen maak je misschien dingen beter dan ze waren.
              Of was het ook het gezelschap dat bijdroeg tot de goeie herinneringen.
              Veel collega's gingen nogal eens naar een...tja, hoe moet ik het noemen, een huis/oud dorpscafé, niet in een druk dorp ofzo, waar je enkel spaghetti kon eten.
              Meubilair was nog oud, enkel van die oude donkerbruine tafels en stoelen (zoals in een bruine kroeg), maar verder geen aankleding. Je kon alleen op bepaalde momenten eten, en als de spaghetti op was, dan sloten ze voor die dag (kwestie van vroeg daar te zijn).
              Ook heel simpele spaghetti's, maar keuze tussen twee of drie spaghetti-gerechten.
              Men had het altijd over "gaan eten bij Jef Klak of Jeanne Klak of zoiets in die aard".
              En na een aantal jaren moesten we toch eens met z'n allen daar naartoe gaan, want dat was daar geweldig lekker. Met wat collega's van een andere afdeling erbij waren we met z'n 20 en zat het vol.
              En ik vond het daar ook geweldig. Of ik het echt lekker vond, dat weet ik niet meer (het was in ieder geval niet slecht), maar heel de totaalervaring maakt het tot een geweldig goeie herinnering.
              Ik weet ook niet meer waar het lag..kan in Jette zijn, of in Dilbeek of Roosdaal...ik zat meestal achter in de auto, wat praten met de collega's...zeker niet aan het opletten waar we langs reden.

Het enige wat ik me in veel van die autoritten herinner was enkel dat ze ons erop wezen wanneer we op die "gevaarlijke ninoofse steenweg" reden waar toch jaarlijks zoveel accidenten gebeurden (niet dat we altijd daar langs kwamen, maar toch dikwijls).

Comment

Ik denk dat jij het hebt over Pee Klak, en dat was in Strombeek.
                Was niet slecht, maar ik heb elders toch ook al goede spaghetti gegeten.
                Indertijd was dit wel een beroemd eethuis (je kan het moeilijk een restaurant noemen).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                  Klinkt goed. Voor mij staat er morgen bij Noma een tafeltje klaar. We vertrekken morgenvroeg om 5u, vliegen naar kopenhagen. Gaan eens lekker eten en komen vrijdagmiddag terug. Kijk er echt naar uit.
                  Allé, dat weten we dan ook al weer

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                    Ik denk dat jij het hebt over Pee Klak, en dat was in Strombeek.
                    Was niet slecht, maar ik heb elders toch ook al goede spaghetti gegeten.
                    Indertijd was dit wel een beroemd eethuis (je kan het moeilijk een restaurant noemen).
                    Nee, het was niet echt een restaurant, ik wist ook niet hoe ik het moest benoemen. Ik haalde het vooal aan omdat je herinneringen uit het verleden soms meer gebaseerd zijn op de totaalervaring en dat je dat dan projecteert op één specifiek onderdeel, het eten an sich, maar dat dat misschien niet altijd klopte (dat je dat intussen vergeten bent dat het eten eigenlijk niets speciaal was).
                    Misschien dat me die andere oost-vlaamse restaurants dan ook vooral bij zijn gebleven owv het leuke gezelschap...toen nog in een tijd zonder zorgen, zonder kinderen, beperkte financiële verantwoordelijkheid, pas afgestuurd (humhum), de wereld lag aan mijn voeten...en dan gewoon lekker genieten van een hapje en een drankje met vrienden/collega's.

Pee Klak zal het idd wel geweest zijn....fantastisch dat je dit vermeldt, want ik zat er de hele tijd op te denken.
                    En volgens de collega's was het idd een welbekende plaats in de omgeving.
                    Last edited by Tink; 28 april 2011, 14:39.

Comment

Pee Klak zal het idd wel geweest zijn....fantastisch dat je dit vermeldt, want ik zat er de hele tijd op te denken.
                      En volgens de collega's was het idd een welbekende plaats in de omgeving.
                      Als ik me niet vergis was het : Bij Pee Klak in de Patattenzak!

Comment

Een van de souschefs in Noma is een Belg en doet het daar prima.

Dat je er 150km vanaf bent maakt niks uit, maanden op voorhand bellen om er binnen te raken is de boodschap. Obama was vorig jaar in Kopenhagen en wou er gaan eten en zelfs voor hem hebben ze geen plaats gemaakt dus zorg maar dat je reservatie hebt voor je vertrekt.
                        Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                        http://www.stevevandegaer.be

Comment

Klinkt goed. Voor mij staat er morgen bij Noma een tafeltje klaar. We vertrekken morgenvroeg om 5u, vliegen naar kopenhagen. Gaan eens lekker eten en komen vrijdagmiddag terug. Kijk er echt naar uit.
                          en... hoe is het nu geweest? Teleurgesteld of 100% zijn geld waard? (niet dat ik het zelf van plan ben)
                          equipment: camera's, lenses & some imagination

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SeaSquid Bekijk bericht
                            en... hoe is het nu geweest? Teleurgesteld of 100% zijn geld waard? (niet dat ik het zelf van plan ben)
                            Was echt super, heel speciaal eten. Sublieme bediening, helemaal niet stijf. En op het einde waren we er nog alleen en dan nog rondleiding gekregen door de keukens en nog ganse tijd staan praten met René Redzepi en nog paar flesjes Noma bier cadeau gekregen.
                            Kan daar uren over vertellen maar is iets wat je moet meemaken.
                            Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX

Comment

Was echt super, heel speciaal eten. Sublieme bediening, helemaal niet stijf. En op het einde waren we er nog alleen en dan nog rondleiding gekregen door de keukens en nog ganse tijd staan praten met René Redzepi en nog paar flesjes Noma bier cadeau gekregen.
                              Kan daar uren over vertellen maar is iets wat je moet meemaken.
                              Ik vermoed dat het hier ging om "degusteren" en niet zozeer eten in de zin waaraan men normaal denkt. En waren de porties menselijk? Wat was er zo speciaal aan het eten? De gebruikte ingrediënten? Aparte bereidingen? Ik veronderstel dat de prijs hierboven vermeld geldt?
                              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Ik vermoed dat het hier ging om "degusteren" en niet zozeer eten in de zin waaraan men normaal denkt. En waren de porties menselijk? Wat was er zo speciaal aan het eten? De gebruikte ingrediënten? Aparte bereidingen? Ik veronderstel dat de prijs hierboven vermeld geldt?
                                Ja het is eerder degusteren Het zijn vrij kleine porties maar het is genoeg om uw buik vol te hebben, ik ben op het einde beginnen met beetjes inlaten om alle gerechten te kunnen proeven. Dus menselijke porties ja en nee, er waren er een boel bij waarmee je gewoon je buik wou voleten maar dat is niet echt de bedoeling . De manier van bereiden, de gebruikte ingredienten en de manier van eten is allemaal speciaal. Ingredienten zijn allemaal dingen uit de buurt, speciale kruiden en ja ook het befaamde mos. Sommige gerechten moest je met je handen eten waar je normaal een bestek zou verwachten maar ook dat was wel eens leuk en je kreeg bij elk gerecht dat je met je handen moest eten een kleine natte handdoek. De prijs klopte niet volledig en ik weet de juiste prijs ook niet van het menu. We waren met 4 personen waarvan 3 gegaan zijn voor het menu met aangepaste wijnen en 1 voor de aangepaste sapjes (zeker aan te raden), we hebben ook nog het boek van Noma gekocht en kwamen op ongeveer 450€/persoon (is een beetje een schatting)

Comment

Working...
                                X