Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lekker eten (Noma)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Lekker eten (Noma)

Ah ja.., nog even de hapjes en de zoetigheden vergeten:

En voor diegenen die de gastronomie niet hoog inschatten wil ik nog het volgende kwijt.
    Eten doet men niet alleen om te overleven, maar het is ook een niet te onderschatten sociaal gebeuren. Af en toe eens tafelen, hetzij op restaurant of thuis zorgt ervoor dat mensen weer eens gaan bijpraten. Toen wij kinderen waren was de maaltijd altijd een gezellige bedoening waar wij met onze ouders konden keuvelen over van alles. Dit was een heilig moment voor ons gezin. De tafel werd telkens netjes gedekt en ons mama bracht een voormiddag lang alles in gereedheid voor dit gezellig moment. En naast de soep en het hoofdgerecht was er zelfs altijd een dessert bij. Dat was pas genieten.
    Ik stel vast dat bij de meeste mensen heden ten dage eten bijkomstig is geworden door een zogezegd gebrek aan tijd of interesse. Velen hebben in hun nieuwbouw een keuken voorzien met alles erop en eraan en er wordt zelden of nooit eten gemaakt. Ik ben ervan overtuigd dat de meeste gezinnen genoeg hebben aan een microgolfoven en een koelkast. De rest is voor hen jammer genoeg overbodige duurbetaalde luxe, maar ja.., het is nu eenmaal zo dat je een wel ingerichte keuken hebt in je woning... dit is toch normaal...
    In hoeveel huisgezinnen zie ik tijdens de maaltijd TV opstaan. Foei, van gezelligheid gesproken...
    Ik ben er ook van overtuigd dat gastronomie wordt doorgegeven van ouders op kinderen. Onze ouders, zowel die van mijn vrouw als van mezelf waren grage en goeie eters en onze kinderen hebben diezelfde trekjes meegekregen. Waarom zouden wij anders twee hobbykoks in huis hebben?
    Maar ik kan er evengoed inkomen dat mensen weinig of geen aandacht schenken aan een goeie tafel en er helemaal niks om geven om eens goed en fijn te gaan eten.
    Wat betreft het overaanbod van kookprogramma's op TV, daar heb ik al lang genoeg van. Koken leer je achter een fornuis maar niet op TV.En met het boerinnen kookboek ben je al een heel eind verder.
    Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Een foto van een poosje geleden Pol? Ik zie een asbak nog op de tafel staan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
        Maar ik kan er evengoed inkomen dat mensen weinig of geen aandacht schenken aan een goeie tafel en er helemaal niks om geven om eens goed en fijn te gaan eten.
        Ik denk dat het merendeel van de mensen ook wel eens gezellig willen gaan eten met bijhorende babbel maar dat de meerderheid kiest voor een betaalbaar menu, niet iets waar je per hap zoveel betaald als elders een volledig menu.
        Dit is geen verwijt naar wie het doet en het zich kan veroorloven maar ik heb meer plezier aan een resto waar ik op mijn gemak ik jeans naartoe kan dan een chic spel waar je bijna in smoking moet komen, het lepelke op de juiste mannier moet bekijken en waar ge u meer verslikt aan de rekening dan aan het eten dat ge krijgt.
        En ja, ik ben ook al op plaatsen gaan eten waar ge met honger buiten komt en toch een halve maandloon achter gelaten hebt ... zoiets noem ik niet meer genieten maar snobisme, zeker als het buiten uw budget ligt en ge het alleen doet om te laten zien dat ge dat ook kunt.
        En zoals gezegd, geen kritiek op wie het kan en graag doet, maar eenieder zijn zin.

En die fotokes bekijkend ... héél mooi gepresenteerd.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
          Een foto van een poosje geleden Pol? Ik zie een asbak nog op de tafel staan
          Inderdaad (2005), als je het nu bekijkt stoort het asbakje geweldig. Maar toen vond men dat nog niet zo erg.
          De heer PG had toen trouwens een fantastisch aanbod aan sigaren. Hij is zelf trouwens ook een grote fan van een goeie havana.
          Last edited by enero; 26 april 2011, 07:33.
          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Inderdaad (2005), als je het nu bekijkt stoort het asbakje geweldig. Maar toen vond men dat nog niet zo erg.
            De heer PG had toen trouwens een fantastisch aanbod aan sigaren. Hij is zelf trouwens ook een grote fan van een goeie havana.
            Ja, in de humidor kon je gewoon wandelen, meen ik mij te herinneren.

Comment

Zoals met alles:

een redelijke kwaliteit vind je voor een redelijke prijs.
              Wil je topkwaliteit, dan stijgt de prijs exponentieel, en zeker als er nog een bekende naam aan hangt.
              PG is een merk net zoals Canon of Nikon, en die zullen er alles aan doen om hun merkwaarde op te krikken.

Je betaalt dus niet alleen eten, maar heel de beleving, de naam etc. Als je de centen er niet voor over hebt, niemand verplicht je toch om er naar toe te gaan, of zo veel uit te geven.
              Vergeet niet dat Peter Goossens in de top 20 staat van de Wereld hé.

Zoek eens een fotograaf in de top 20 van de wereld, en vraag die eens om een portfolio van een model te maken... Je zal met tienduizend Euro niet toekomen denk ik. En zijn die foto's dan zo veel beter dan een minder bekende, maar goede fotograaf?

Dat alle TV zenders zo veel koopkprogramma's uitzenden, komt alleen maar doordat er veel kijkers zijn, en dus veel reclameinkomsten. Als dat zakt, zal het aantal programma's ook zakken.
              Een paar jaar geleden kon je iedere avond 3 bevallingen meemaken, dat is nu ook gedaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                Zoals met alles:

een redelijke kwaliteit vind je voor een redelijke prijs.
                Wil je topkwaliteit, dan stijgt de prijs exponentieel, en zeker als er nog een bekende naam aan hangt.
                PG is een merk net zoals Canon of Nikon, en die zullen er alles aan doen om hun merkwaarde op te krikken.

Je betaalt dus niet alleen eten, maar heel de beleving, de naam etc. Als je de centen er niet voor over hebt, niemand verplicht je toch om er naar toe te gaan, of zo veel uit te geven.
                Vergeet niet dat Peter Goossens in de top 20 staat van de Wereld hé.

Zoek eens een fotograaf in de top 20 van de wereld, en vraag die eens om een portfolio van een model te maken... Je zal met tienduizend Euro niet toekomen denk ik. En zijn die foto's dan zo veel beter dan een minder bekende, maar goede fotograaf?

Dat alle TV zenders zo veel koopkprogramma's uitzenden, komt alleen maar doordat er veel kijkers zijn, en dus veel reclameinkomsten. Als dat zakt, zal het aantal programma's ook zakken.
                Een paar jaar geleden kon je iedere avond 3 bevallingen meemaken, dat is nu ook gedaan.
                Beter zou ik het niet kunnen verwoorden.
                Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Ik ben indertijd verschillende keren uit een restaurant terug naar buiten gegaan omwille van de sigarettenstank. Zo kan je toch niet genieten van een fijne maaltijd of een goed glas wijn ?
                  Gelukkig is het nu verboden - mijn restaurantbezoekjes zijn intussen weer vermeerderd .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door T.Trapper Bekijk bericht
                    Ik ben indertijd verschillende keren uit een restaurant terug naar buiten gegaan omwille van de sigarettenstank. Zo kan je toch niet genieten van een fijne maaltijd of een goed glas wijn ?
                    Gelukkig is het nu verboden - mijn restaurantbezoekjes zijn intussen weer vermeerderd .
                    Ik ben gestopt, nog niet te lang, de wijsheid komt niet voor de jaren, maar ik begrijp u 100%. Dat gaat niet samen en zeker niet voor mensen die ongevraagd in een rookwolk zitten en dan nog veel geld moeten betalen voor hun restaurant bezoek.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door T.Trapper Bekijk bericht
                      Ik ben zelf geen roker, maar ben wel een demokraat en draag vrijheid hoog in het vaandel. Toendertijd dat het roken nog toegelaten was in de restaurants zou ik nooit een opmerking gemaakt hebben tov iemand die rookt als het maar niet tijdens de maaltijd zelf was en men de rook niet in het aangezicht blies. De tijd dat rokers in de minderheid zijn is pas de laatste 30 jaar geleidelijk aan een realiteit geworden.
                      De drang van mensen om te eten op een zomers terrasje te midden van de verkeersdrukte zal wel vergelijkbare vuiligheid in onze longen duwen en op ons bord terecht brengen zeker. Of misschien hebben velen hierover nog niet nagedacht. Voor mij, terrasje om te eten in de tuin wel, eetterrasje op straat, nee bedankt!
                      En hopelijk gaat men hier weer de rekening niet presenteren aan diegenen die nog niet gestopt zijn met roken. Er is hier al eerder één en ander over geschreven. Laat het ons misschien best bij "Lekker eten" houden.
                      Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Grupello Bekijk bericht
                        Ik ben gestopt, nog niet te lang, de wijsheid komt niet voor de jaren, maar ik begrijp u 100%. Dat gaat niet samen en zeker niet voor mensen die ongevraagd in een rookwolk zitten en dan nog veel geld moeten betalen voor hun restaurant bezoek.
                        Bizar dat men hier veel vroeger niet zo over sprak. Het is meestal zo dat de minderheidsgroepen in de verdrukking geraken. Maar denk nu niet dat ik een ongevraagde rookwolk goedkeur.En begrijp mij vooral niet verkeerd : dit is absoluut geen pleidooi voor roken.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Bizar dat men hier veel vroeger niet zo over sprak. Het is meestal zo dat de minderheidsgroepen in de verdrukking geraken. Maar denk nu niet dat ik een ongevraagde rookwolk goedkeur.En begrijp mij vooral niet verkeerd : dit is absoluut geen pleidooi voor roken.
                          We gaan er nu geen doctoraatsthesis over neerpennen, maar toch nog een anekdote, om het af te sluiten, ooit zaten we in 't Parksken (ik vermoed dat je van de streek bent en dit restaurant wel kent en zijn reputatie indertijd...) toen een koppel gepensioneerden een opmerking maakte tegenover een tafel van drie waar ze alle drie serieus aan 't paffen waren. Het koppel vroeg aan de bazin of ze wilden stoppen met roken anders zouden ze nooit meer komen. De bazin haar antwoord ? Dat was hun probleem. De tafel van drie waren habitués... keer de zaken nu om, veertig, dertig jaren geleden toen het merendeel van de mensen nog aan de tabak zaten, toen roken nog een zekere "chique" was, toen waren zij in de meerderheid.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Grupello Bekijk bericht
                            ....... Het koppel vroeg aan de bazin of ze wilden stoppen met roken anders zouden ze nooit meer komen.
                            tja...als de bazin ook al mee rookt?
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

"ze" slaat op de tafel van drie...
                              De bazin heb ik nooit weten roken.

Comment

Ik begrijp iets niet aan deze conversatie.
                                Sommigen hier hebben het over HVC (of HHVC, of HVCL).
                                Wat is de reden dat dit restaurant niet met naam mag genoemd worden ?

Comment

Working...
                                X