Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lekker eten (Noma)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lekker eten (Noma)

Het is al een paar dagen bekend maar Noma voor 2de jaar op rij verkozen tot beste restaurant ter wereld. Dat vond ik nog eens leuk nieuws

Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
    http://www.stevevandegaer.be

Re: Lekker eten (Noma)

Sluis is hier om de hoek
    Tis wel lang reserveren om er binnen te geraken.

Comment

Wanneer gaat er een einde komen aan die onnozele kok-cultus en verering?
      Eten is iets functioneel, en zou liefst zo gezond en evenwichtig mogelijk moeten zijn. Ik ben echt die heisa rond dat koken kotsbeu. Die mannen doen alsof koken een exacte wetenschap is of iets religieus. Als je er anders over denk ben je een cultuurbarbaar...
      Enkele dagen geleden wou opperkwal Peter Goossens nog dat op kosten van de belastingbetaler er publiciteit werd gemaakt voor hem in het buitenland. Hij gooide er als alwetende eminentie nog enkele politieke uitspraken achteraan.
      Wie staat er in zijn keuken terwijl hij met zijn kop voortdurend op de tv is? Ferme bedrijfsleider.

Comment

Laat ik nu net redelijk goed HHVC kennen en geloof maar dat PG in zijn restaurant staat, andere toprestaurants ken ik dan weer niet.
        Je moet inderdaad een ferme bedrijfsleider zijn om een keuken van 14 mensen draaiende te houden en continue 2 shifts te draaien per dag. Spreek met het (ex) personeel en je zal allemaal positieve geluiden horen.

Comment

Ben ooit bij PG gaan eten, wel tijdens de week voor een lunch. Het was enkele jaren terug en toen nog betaalbaar in de week op een middag alhoewel al drie sterren. Maar als je aan de kaart wil gaan eten is het er zeer duur. Ik geef geen kritiek op zijn kookkunst, maar het prijskaartje is zeer hoog, voor velen toch wel buiten proportie.
          Ik ben ervan overtuigd dat sommigen die prijs willen betalen, al was het maar om te kunnen vertellen dat ze er geweest zijn.
          Het is natuurlijk een unieke ervaring. De kwaliteit is top en alle smaken zitten perfect. Het bord is met de meeste zorg gedresseerd. Het personeel is uiteraard van het beste dat er hier te lande te vinden is.
          Aangezien ik zijn levensgezellin vrij goed ken hebben wij ook het geluk gehad om een kijkje in de keuken te kunnen nemen. En wees gerust, daar wordt de ganse dag hard doorgewerkt. Er is geen tijd voor een namiddagpauze.
          Wij vonden het een unieke ervaring, maar het zal allicht hierbij blijven, omwille van de prijs dan. Voor die prijs ga je liever twee maal in een twee sterren restaurant eten.
          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

ik geef geen commentaar op kwaliteit of prijs he... het zou spijtig zijn honderden euro te vragen voor een bord overgare spaghetti. Wie dat wil betalen, volste recht, ik heb daar geen probleem mee.

Het gaat me over het overroepen van koken en eten als "kunst" en "wetenschap" wat tegenwoordig schering en inslag is. Tegenwoordig zijn koks een beetje de messias voor van alles en nog wat.

Onlangs wist Peter Goosens zelf op tv te vertellen dat televisie momenteel veel tijd opslorpt en dat hij nog weinig in zijn restaurant is...

En verder, de overheid zal wel werk maken om te sensibiliseren om gezond eten te promoten in de strijd tegen hart en vaatziekten en tegen obesitas en overgewicht in het algemeen. De gevolgen daarvan laten zich duidelijk voelen in de ziektekosten.
            Als je dan kijkt hoeveel kilo's boter, zout, suiker,... en hoeveel liters room er vloeien op een dag in die programma's. Ik stel de maatschappelijke relevantie dan in vraag ja.
            Iemand die zegt dat alle groenten door de goeie boter moeten geweest zijn, daar heb ik problemen mee.
            Last edited by grootmogol; 24 april 2011, 10:01.

Comment

Deze week nog "op restaurant" geweest, heel lekker en niet duur. Tja, zo één keer per maand kan een Big Mac zeer goed smaken. Eten is voor mij iets functioneel niet iets waarvoor je enkele uren moet uittrekken.
              Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde
              bye, Maurice
              https://on4bam.com/
              Nikon D7500

Comment

Kok zijn en bovendien nog een zaak goed kunnen runnen is niet te onderschatten. Je moet maar eens zien hoe nieuwe zaken met jonge, nochtans gedreven koks, na een paar jaar er de brui moeten aan geven.Ze beginnen goed, met vol enthousiasme maar je ziet de kwaliteit na een paar jaar naar een dieptepunt zakken met als gevolg dat ze verdwijnen als sneeuw onder de zon.
                Hoeveel professionele chefs zijn er nog overgebleven uit de programma's op de VTM.Ik denk misschien nog eentje.
                Voor mij is een goeie topchef te zijn en constante kwaliteit te kunnen blijven garanderen "een roeping". Een topchef moet dag en nacht werken en ik ben er helemaal niet van overtuigd dat een PG met zijn restaurant buitensporige winsten maakt. Waarom zou hij anders zoveel op TV te zien zijn. Wees maar gerust dat de man zijn verdere toekomst op het scherm aan het uitbouwen is.
                Wij hebben twee zoons die het diploma van kok hebben behaald en geen van beide wil de job professioneel beoefenen. Ze blijven nochtans verder koken en experimenteren soms samen aan betere en nieuwe gerechten. Af en toe koken ze voor een beperkte groep mensen omdat ze het nog steeds graag doen en om de routine erin te houden.
                Zelf ben ik ervan overtuigd dat koken een "kunst" is en ook een "wetenschap". Het is één der mooiste beroepen imho. Hadden mijn ouders het in de jaren 60 niet anders gewild, dan was ik ook naar de koksschool getrokken want dit beroep heeft mij altijd al geboeid.
                Of men ons daarom dagelijks op TV met koken om de oren moet slaan is een andere zaak. Maar daar zullen allicht ook veel mensen hun brood mee verdienen.
                Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Ik heb het geluk gehad om, op uitnodiging, eind vorig jaar in de Noma te gaan eten. Topkwaliteit van lokale gerechten. Dus met veel aandacht voor het milieu - het moet niet van heinde en ver getransporteert worden, de lokale telers en kwekers varen er wel bij. Op en top gezonde producten.
                  Ik ben in het verleden ook al in Oud Sluis, HHVC en de Karmeliet gaan eten. Allemaal topkwaliteit. De prijs....tja dat is 'overdreven', maar vanuit hun oogpunt niet want het is niet alleen het beste kwaliteit van het verse voedsel dat de prijs maakt, maar ook een ganse brigade keuken en zaalpersoneel, de hele setup en inrichting van het restaurant,...etc en dat in verhouding voor een relatief klein aantal couverts, want om sterren te verzamelen is kwalitatief eten niet voldoende. (vind ik persoonlijk spijtig, want het eten smaakt daarom niet beter)
                  Of je niet een even goeie kwaliteit aan voeding kunt nuttigen in een minder bekend lokaal restaurant of bistro - absoluut zeker weten.
                  Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                  "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

En om de op smaak te komen op een Paaszondag, een paar creaties van het PG "HVCL" :

Last edited by enero; 24 april 2011, 11:46.
                    Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door grootmogol Bekijk bericht
                      Wanneer gaat er een einde komen aan die onnozele kok-cultus en verering?
                      Eten is iets functioneel, en zou liefst zo gezond en evenwichtig mogelijk moeten zijn. Ik ben echt die heisa rond dat koken kotsbeu. Die mannen doen alsof koken een exacte wetenschap is of iets religieus. Als je er anders over denk ben je een cultuurbarbaar...
                      Enkele dagen geleden wou opperkwal Peter Goossens nog dat op kosten van de belastingbetaler er publiciteit werd gemaakt voor hem in het buitenland. Hij gooide er als alwetende eminentie nog enkele politieke uitspraken achteraan.
                      Wie staat er in zijn keuken terwijl hij met zijn kop voortdurend op de tv is? Ferme bedrijfsleider.
                      100% mee eens

Comment

Iedereen zijn gedacht en ik hou ook eens van een lekker maal in goed gezelschap met een goed glas wijn er bij.
                        Ik zeg alleen dat er rond koken een cultus is ontstaan die volledig ontwricht is van wat gezond en 'normaal' is.

Wat die foto's betreft... ziet er imho niet smakelijk uit. Ik heb graag de structuur van het originele product. Als je van alles wat anders maakt waar is dat 'het respect voor het product' waar ze het over hebben?

Zalfjes doe ik wel op een wonde of kwetsuur, pureren kunnen ze voor me doen in het rusthuis, schuimpjes heb ik in bad en bij de afwas...er moet blijkbaar van van alles en nog wat canneloni en lasagne gemaakt worden.
                        Voor mij is lekker eten eerlijk eten, verse groentjes gezond bereid met een aardappel, rijst of wat pasta en een stukje vlees. Alles lekker gekruid en in zijn eer gelaten.

maar zoals ik zeg iedereen zijn gedacht.

Comment

Schoon geplaceerd daar in het HVCL, maareuh......ik zeg het rechtuit: IK kan daar nie van leven, van zo'n kabouter-porties.....

Wie daar gaat eten "moet" het wel goed vinden, als ze de prijs zien.

Ik denk daarbij onbewust aan de sprookje " De kleren van de keizer" .
                          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                          Si non, on devient bonbon
                          Et les gens nous mangent !"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                            ..........

Ik denk daarbij onbewust aan de sprookje " De kleren van de keizer" .
                            ook mijn gedacht.
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door grootmogol Bekijk bericht
                              Eten is iets functioneel, en zou liefst zo gezond en evenwichtig mogelijk moeten zijn.
                              Zullen we dan maar meteen de hele gastronomische industrie afschaffen? Gastronomie en dagelijkse kost, dat zijn 2 verschillende zaken hé.
                              Ik ga 2 keer op een jaar in een lekker restaurant gaan eten. Nu mag jij mij eens uitleggen hoe relevant dat is, als ik de rest van het jaar een evenwichtig dieet aanhoudt.

Verder is het eten in een goed gastronomisch restaurant echt wel lekker, je gaat niet met honger van tafel zoals Alfa Centauri suggereert want hoewel de porties klein zijn krijg je gewoon heel erg veel.

Blijkbaar is het hier weer moeilijk om een ander een plezier te gunnen.
                              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Working...
                              X