Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Apple vs. pc

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Apple vs. pc

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
    Het zijn (ex?)Windows-gebruikers die typisch gaan "herinstalleren" op een Mac. In mijn 24-jarige Mac-"carrière" heb ik hoop en al een 3-5 keer geherinstalleerd, maar dat was dan doelbewust omdat ik bijvoorbeeld een grote systeemversie oversloeg.
    Dit betekent niet dat een Mac geen onderhoud behoeft. Ik zal regelmatig OnyX "loslaten" op mijn systeem en af en toe check ik alles met TechTool Deluxe (dat je krijgt als je APP neemt). Zeker als je regelmatig nieuwe software "laadt & lost" (doe ik nu wel minder dan vroeger) is een geregelde opruim- en onderhoudsbeurt nuttig.
    Ja ieder zijn manier om de opkuis te doen zeker? Maar zoals je zegt er is opkuis nodig omdat het systeem anders vertraagt!
    Ik was ex windows gebruiker ondertussen ex mac gebruiker.
    Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
    http://www.stevevandegaer.be

Comment

Een vriend van mij heeft zijn Mac nu ongeveer 1 jaar en hij heeft die nog nooit ge-reboot. want dan is hij instant on. En blijkbaar heeft hij nog nooit problemen gehad.
      Op mijn windows PC heb ik na 3 dagen toch al last als ik zo werk.

Mijn 2 jaar oude Mac is volgens mij nog even snel als 2 jaar geleden. En toch ook al aardig wat SW geïnstalleerd en gedeïnstalleerd.

Ik heb een PC met quasi dezelfde specs als mijn iMAC. Maar die voelt stukken trager aan. Gewoon booten, een programma opstarten, files verplaatsen of deleten het lijkt allemaal toch veel trager te gaan.

iMAC: 2.93 Mhz intel core2 duo heeft een 32bit benchmark van 4138.
      Lenovo: 2.40 Mhz intel core2 duo kreeg een score van 2809 (ook 32 bit uiteraard).

Dat verschil tussen deze 2 machines verklaar je niet door de CPU alleen. De interne architectuur telt ook mee. Als je geheugen of de interne bus niet kunnen volgen, dan zal je CPU gewoon sneller wachten.

Nu draait mijn iMAC wel standaard in 64bit mode, maar eerlijk gezegd heb ik daar nooit een snelheidswinst mee gevoeld toen ik overstapte van 32 naar 64 bit. Ik heb het aangepast omdat er op fora verschillende draden stonden dat Aperture3 beter draaide als je 64bit gebruikte.
      Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Mijn pc waar photoshop op staat reboot ik ook max om de 3 maand eens, die is ook 2 jaar oud en nog nooit geherinstalleerd en is ook nog super snel. Maar daar zit ik ook niet constant mee te "spelen".

Mijn idee: Windows en OS X zitten op dit moment op hetzelfde niveau en als je ze identieke hardware geeft zullen ze even goed presteren.
        Volgens mij is Mac beter voor de "domme" gebruiker, daar bedoel ik mee iemand zonder ervaring en die geen exotische dingen gaat doen.
        Windows is meer verspreid en bied dus meer ondersteuning voor speciale programma's die dikwijls zelfs niet beschikbaar zijn voor mac. Ik zou nooit mijn job volledig op een mac kunnen doen omdat de nodige software gewoon niet bestaat.
        Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
          ...
          Volgens mij is Mac beter voor de "domme" gebruiker, daar bedoel ik mee iemand zonder ervaring en die geen exotische dingen gaat doen...
          Die stelling zou ik kunnen bijtreden... Alleen vraag ik me dan nu af waarom er zoveel mensen met Windows werken (en je gaat me heus niet wijsmaken dat dat allemaal slimme gebruikers zijn ) Volgens mij kiezen ze voor Windows precies omdat ze "dom" zijn, terwijl, als ze "slim" waren en eventueel een centje meer zouden willen betalen, beter af zouden zijn met een Mac. Geen zorgen om je hoofd, jarenlang computerplezier zonder ernaar om te moeten kijken, geen virussen of andere rommel... En toch Windows?
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.5) - iPhone XR (iOS 18.5) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.5)

Comment

Die stelling zou ik kunnen bijtreden... Alleen vraag ik me dan nu af waarom er zoveel mensen met Windows werken (en je gaat me heus niet wijsmaken dat dat allemaal slimme gebruikers zijn ) Volgens mij kiezen ze voor Windows precies omdat ze "dom" zijn, terwijl, als ze "slim" waren en eventueel een centje meer zouden willen betalen, beter af zouden zijn met een Mac. Geen zorgen om je hoofd, jarenlang computerplezier zonder ernaar om te moeten kijken, geen virussen of andere rommel... En toch Windows?
            Ze kopen windows omdat ze iemand kennen die dat heeft en hen daarmee kan helpen? Is dat geen slimme keuze dan? En ja ze zouden misschien met een mac sneller weg zijn als ze het helemaal alleen moesten uitzoeken, maar de kans dat je iemand kent met een windows om je te helpen is 10x groter dan dat je iemand kent met een mac. Wat de kans ook veel kleiner maakt dat je het helemaal zelf moet uitzoeken.

Ze kopen ook een windows omdat voor de "domme" gebruiker het allemaal een "PC" is en ze dus gewoon naar de pc boer op de hoek stappen en die geen mac verkoopt.

Comment

Ik blijf het ditmaal met je eens zijn!
              Heb trouwens altijd die raad gegeven aan de personen die mij vroegen wat ze moesten kopen: "Koop wat je vader, broer, buur of vriend heeft, want vroeg of laat heb je raad en/of daad nodig, en dan weet je meteen waar je terecht kunt. Met Mac kan ik je helpen in de mate van het mogelijke; voor PC zul je iemand anders moeten zoeken. "
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.5) - iPhone XR (iOS 18.5) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.5)

Comment

Dit klopt helemaal niet, ik had mijn macbook pro een 8tal maanden. Veel met software gespeeld en die was stukken trager geworden dan toen hij nieuw was. Heb die evenzeer opnieuw moeten installeren dan wanneer ik een windows gebruik en daar dikwijls nieuwe software opzet en afhaal.
                Je moet dan ook op de juiste manier programma's verwijderen, ik heb na en jaar nog geen last van vertraging, en start gemiddeld slechte één keer op de maand de laptop opnieuw op. Maar ja, ik werk en zit niet te spelen of experimenteren.

Comment

Ze kopen windows omdat ze iemand kennen die dat heeft en hen daarmee kan helpen? Is dat geen slimme keuze dan?
                  Denk het niet, want het zal dan afhangen van wat die kenner er van kent, en dat durft in de praktijk al eens tegenvallen. Ik repareer regelmatig PC's die eerst onderhanden werden genomen door een nonkel die 'ingenieur' is of een neefje dat er 'alles' van kent.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
                    Denk het niet, want het zal dan afhangen van wat die kenner er van kent, en dat durft in de praktijk al eens tegenvallen. Ik repareer regelmatig PC's die eerst onderhanden werden genomen door een nonkel die 'ingenieur' is of een neefje dat er 'alles' van kent.
                    Die kenner kent er op dat moment meer van dan zij en is dus een goede hulp om te beginnen met uitleggen hoe ze op internet kunnen en mail kunnen sturen. Kopen ze iets wat niemand kent, wat doen ze dan??

Comment

Je moet dan ook op de juiste manier programma's verwijderen, ik heb na en jaar nog geen last van vertraging, en start gemiddeld slechte één keer op de maand de laptop opnieuw op. Maar ja, ik werk en zit niet te spelen of experimenteren.
                      Hoe kan je een nieuw OS leren kennen zonder er mee te spelen of experimenteren? Daar heb ik net mijn punt, voor een gewone gebruiker die enkel zijn mail wil kunnen starten en zijn Safari is mac ideaal. Wil je meer dan voldoet het niet meer, voor mij toch niet.

Comment

Die stelling zou ik kunnen bijtreden... Alleen vraag ik me dan nu af waarom er zoveel mensen met Windows werken...
                        Omdat macs veel meer kosten, misschien? Het basismodel iMac kost 1229 € als je geen korting hebt. Dat is véél geld hé.
                        Bij Dell heb je een volledig systeem (met uiteraard minder goede specs) voor +/-600€. Dat is minder dan de helft.

Jan Modaal heeft écht geen iMac nodig om wat te surfen, documentjes te typen en foto's te bekijken.
                        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                          Omdat macs veel meer kosten, misschien? Het basismodel iMac kost 1229 € als je geen korting hebt. Dat is véél geld hé.
                          Bij Dell heb je een volledig systeem (met uiteraard minder goede specs) voor +/-600€. Dat is minder dan de helft.

Jan Modaal heeft écht geen iMac nodig om wat te surfen, documentjes te typen en foto's te bekijken.
                          1. Heb ik zelf al aangehaald:
                          ...Volgens mij kiezen ze voor Windows precies omdat ze "dom" zijn, terwijl, als ze "slim" waren en eventueel een centje meer zouden willen betalen, beter af zouden zijn met een Mac. Geen zorgen om je hoofd, jarenlang computerplezier zonder ernaar om te moeten kijken, geen virussen of andere rommel... En toch Windows?
                          2. Zit ook al in mijn quote vervat: "wat te surfen" is vaak al genoeg om de grootste rommel binnen te halen, en dus een hoop ellende.
                          Wat foto's te bekijken betreft: ik neem aan dat je het over eigen foto's hebt, en niet die op het internet? Wel, dan hebben we natuurlijk weer met kwaliteit (o.m. van het scherm) te maken. Maar we gaan niet opnieuw de welles-nietes toer op. Of wel?

Comment

Hoe kan je een nieuw OS leren kennen zonder er mee te spelen of experimenteren?
                            Door het te gebruiken, niet door het te misbruiken. Je leert ook niet per auto rijden door je onmiddellijk in het spitsuur te gooien.

Comment

Kom nu, het is perfect mogelijk om met een windows-machine jarenlang zonder problemen te surfen en wat fotootjes te kijken. Mijn grootmoeder (de 80 gepasseerd!) werkt op een 6-jaar oude HP laptop om contact te houden met kennissen in het buitenland, mailtjes te schrijven, filmpjes te bekijken en spelletjes te spelen. Dat ding werkt nog steeds perfect!

Daarbij, alle objectieve voordelen ten spijt (want die zijn er zeker, dat wil ik gerust beamen), 1200€ blijft een dikke som voor de meeste mensen, je mag echt niet onderschatten hoeveel volk zo'n bedrag niet in één keer kan neerleggen, en dat is helaas geen kwestie van welles/nietes. Het is natuurlijk makkelijk om dit te vergeten op een forum waar vele duizenden euro's aan fotomateriaal in menig handtekening geëtaleerd staat.
                              Last edited by ThierryM; 3 maart 2011, 16:03.
                              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Door het te gebruiken, niet door het te misbruiken. Je leert ook niet per auto rijden door je onmiddellijk in het spitsuur te gooien.
                                Sorry, maar je gaat nooit weten wat je OS of je auto kan zonder de limieten op te zoeken. Ik wil niet met een OS werken of een auto rijden om na 2 jaar te ontdekken ah dit kan ik er ook mee.

Comment

Working...
                                X