Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Vandaag zijn de winterwielen met uiteraard winterbanden erop gegaan, en ... ja de temperatuur begint weer te stijgen
grts
Sieg
Ik heb ze nog niet gewisseld, tijdens de "koudegolf" is mijn auto niet buiten geweest, alleen vorige dinsdag ben ik ermee naar de jaarlijkse autokeuring gereden, toen was de temperatuur s' morgens hoog genoeg om geen ijzelvorming tegen te komen onderweg naar de autokeuring.
De maximale snelheid tot aan de autokeuring is ook maar 70 km/h, dan schuif je bij de wat lagere temperaturen ook niet zomaar van de baan, en het was zo druk dat iedereen wel verplicht was om rustig te rijden.
De twee bandensets voor mijn auto hebben in totaal op 9 jaar net geen 50.000 km gereden, en ze zijn nog lang niet versleten.
Volgend jaar worden die 10 jaar, en dan zal ik ze vervangen, maar het zullen dan zeker geen twee sets meer worden die ik moet weggooien omdat ze te oud worden terwijl ze nog lang niet versleten zijn, dat is verspilling van geld (en grondstoffen).
Het zullen voor mij dan all-season banden worden.
Als je winterbanden opliggen slijten je zomerbanden niet. Logisch toch.
Dat lijkt logisch maar klopt dat 100%? Rubber van banden verduurt en verliest toch aan kwaliteit met de jaren?
Rijd je even veilig met zomerbanden van 5 jaar of zomerbanden van 10 jaar oud (maar die de helft van die 10 jaar ergens bewaard werden)?
Wie denk je dat er de boel blokkeerde? Auto's met zomer of winterbanden?
De auto's met winterbanden. Die met zomerbanden waren al op de plaats van bestemming.
Gisteren op het journaal: in IJsland zijn spijkerbanden niet populair de meeste auto's rijden nog zonder.
Interessant om te bekijken, maar uiteraard als er zoveel sneeuw en ijs ligt gaan we hier niet meer buiten komen vermoed ik.
Tevens is het sowieso al verplicht om sneeuwkettingen te hebben in vele ski landen.
Waar ik wel van schrik is dat de all-season banden het zo erg slecht doen en ook dat de winterband het zelfs beter doet dat sneeuwkettingen in de sneeuw
Interessant om te bekijken, maar uiteraard als er zoveel sneeuw en ijs ligt gaan we hier niet meer buiten komen vermoed ik.
Tevens is het sowieso al verplicht om sneeuwkettingen te hebben in vele ski landen.
Waar ik wel van schrik is dat de all-season banden het zo erg slecht doen en ook dat de winterband het zelfs beter doet dat sneeuwkettingen in de sneeuw
grts
Sieg
Als je aandachtig hebt gekeken, dan was de tester bezig over de Amerikaanse all-seasons banden die volgens hem duidelijk inferieur waren tegenover de Europese.
Als je aandachtig hebt gekeken, dan was de tester bezig over de Amerikaanse all-seasons banden die volgens hem duidelijk inferieur waren tegenover de Europese.
Op mijn laatste wagen werden standaard all seasons gemonteerd, ik heb die er na 500 km van miserie afgesmeten en er deftige zomerbanden opgelegd.
Die all seasons maken een pak meer lawaai (zoemend) en houden veel minder goed de baan.
Dat ze in de winter beter zouden zijn dan een zomerband, dat kan ik tot nu toe niet bevestigen, maar in de zomer alvast niet vergelijkbaar met een deftige zomerband.
Als je aandachtig hebt gekeken, dan was de tester bezig over de Amerikaanse all-seasons banden die volgens hem duidelijk inferieur waren tegenover de Europese.
Ik heb aandachtig gekeken maar jij hebt niet aandachtig gelezen want ik schrijf niks over onze Europese All season banden maar degene die hij gebruikt
Niks te lezen over winterbanden, net op de dag dat ze onontbeerlijk zijn om nog maar een halve kilometer te rijden op onze ondergesneeuwde wegen?
Mijn vrouw is daarnet thuisgekomen na meer dan 2 uur voor 18 kilometer.
Zelf heeft ze nergens vastgezeten door eigen toedoen, maar wel op meerdere plaatsen lang moeten wachten omdat anderen de berg niet op konden.
Meeste waren Tesla's die vast zaten en waar mensen kwamen helpen om te duwen.
Vermoedelijk geen winterbanden in combinatie met ook geen vierwielaandrijving.
Nu ja, er zullen er morgen wel veel bellen naar de bandencentrales om hun winterbanden te laten monteren.
Te laat dus, dat moet men preventief doen en niet als het te laat is.
Of een dagje thuis blijven kan ook natuurlijk.
Mijn vrouw is daarnet thuisgekomen na meer dan 2 uur voor 18 kilometer.
Zelf heeft ze nergens vastgezeten door eigen toedoen, maar wel op meerdere plaatsen lang moeten wachten omdat anderen de berg niet op konden.
Meeste waren Tesla's die vast zaten en waar mensen kwamen helpen om te duwen.
Vermoedelijk geen winterbanden in combinatie met ook geen vierwielaandrijving.
Nu ja, er zullen er morgen wel veel bellen naar de bandencentrales om hun winterbanden te laten monteren.
Te laat dus, dat moet men preventief doen en niet als het te laat is.
Of een dagje thuis blijven kan ook natuurlijk.
Of thuiswerken indien mogelijk? Vanochtend was het trouwens opvallend kalm op de weg, anders was het misschien 3 uur geworden?
Voor mij blijft het motto: Als je veel de weg op moet, is elk ongeval dat door winterbanden EN een defensieve rijstijd vermeden wordt de investering dubbel en dik waard.
Comment