Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Winterbanden
Collapse
X
-
-
Re: Winterbanden
Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk berichtAls er nog iemand begint over winterbanden verdient die een GAS-boete.
Waarover mocht je nu niet meer beginnen volgens jou ?
Dus, je sprak er zelf over.
Dikke bult, eigen schuldhttps://www.fotospotter.be
Je suis content d’être heureux
Comment
-
Re: Winterbanden
Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk berichtLaat ons eens beginnen met wat alle Zweden kennen als dubbdäck (spijkerbanden).
Spijkerbanden:
Het gebruik van spijkerbanden is in ons land toegelaten van 1 november tot en met 31 maart.
Mogen alleen met spijkerbanden worden uitgerust, de auto’s waarvan het hoogste toegelaten gewicht niet meer bedraagt dan 3,5 ton en de aan deze voertuigen gekoppelde aanhangwagens. Deze gewichtsbeperking geldt evenwel niet voor de prioritaire voertuigen, de voertuigen die gebruikt worden voor het berijdbaar houden van de wegen in de winter, de takelwagens en evenmin voor de minibussen, autobussen en autocars.
De spijkers mogen slechts gemonteerd worden op banden met radiale structuur. Ze moeten één enkele punt hebben en hun diameter mag aan de basis niet meer dan 7 mm bedragen; een tolerantie van 0,5 mm wordt toegestaan. Het aantal spijkers mag niet meer bedragen dan 110 voor de banden met een diameter van minder dan 13 duim en 130 voor die met een diameter van 13 duim of meer.
Wanneer op een voertuig spijkerbanden gemonteerd worden, moeten al de wielen ervan voorzien worden. Voor de voertuigen voor traag vervoer volstaat het evenwel dat de banden gemonteerd op dezelfde as, van dezelfde aard zijn, hetzij met hetzij zonder spijkers. In het geval van tweelingbanden volstaat het dat één van de twee banden voorzien is van spijkers : de spijkerbanden dienen in dat geval gemonteerd te worden symmetrisch ten opzichte van de lengteas van het voertuig. Aan hetzelfde voertuig mag geen band een aantal spijkers hebben dat meer dan 20 % lager ligt dan het aantal van de band die het grootste aantal spijkers heeft.
Een aanhangwagen, gekoppeld aan een met spijkerbanden uitgerust voertuig, moet er eveneens mee uitgerust worden behalve wanneer het een aanhangwagen betreft die gekoppeld is aan een voertuig voor traag vervoer, of een aanhangwagen waarvan het hoogste toegelaten gewicht niet meer bedraagt dan 500 kg. Aan een sleep die uitgerust is met spijkerbanden, mag geen band een aantal spijkers hebben dat meer dan 30 % lager ligt dan het aantal van de band die het hoogste aantal spijkers heeft.
Onverminderd de bepalingen die lagere snelheidsbeperkingen opleggen, wordt de snelheid van de met spijkerbanden uitgeruste voertuigen beperkt, buiten de bebouwde kommen:
* tot 90 km per uur op de autosnelwegen en de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting;
* tot 60 km per uur op de andere openbare wegen.
Deze snelheidsbeperkingen gelden evenwel niet voor de prioritaire voertuigen.
Een snelheidsplaat die 60 km vermeldt, moet aangebracht worden op een zichtbare plaats aan de achterzijde van de met spijkerbanden uitgeruste voertuigen en van de aanhangwagen zonder spijkerbanden gekoppeld aan een met spijkerbanden uitgerust voertuig. Deze snelheidsplaat moet het verkeersbord C43 afbeelden (zwarte cijfers op rood omrande witte schijf). De schijf moet een middellijn hebben van 21 cm; de rode boord moet 3 cm breed zijn; de cijfers zijn 7 cm hoog, 4,5 cm breed en de trekken ervan 1 cm dik. De rode rand van de schijf moet van reflekterende producten voorzien zijn. De snelheidsplaat moet weggenomen worden wanneer het voertuig wordt gebruikt zonder spijkerbanden. De beschikkingen inzake het gebruik van een snelheidsplaat gelden niet voor de prioritaire voertuigen, de voertuigen voor traag vervoer en evenmin voor de aanhangwagens die aan deze voertuigen gekoppeld zijn.
Sneeuwkettingen:
Sneeuwkettingen mogen in ons land enkel gebruikt worden in geval van sneeuw of ijzel (art. 81.4.4.2e lid van het verkeersreglement). De voertuigen voorzien van kettingen zijn aan geen enkele biezondere snelheidsbeperking onderworpen, maar men moet natuurlijk altijd zijn snelheid aanpassen zoals vereist onder meer door de staat van de weg en door de staat en de lading van het voertuig (art. 10.1.1°). Veiligheidshalve is het verkieslijker sneeuwkettingen op de vier wielen aan te brengen; indien men er evenwel slechts 2 gebruikt, moeten ze op de wielen met aandrijving worden aangebracht. Zogenaamde spikes-spiders kunnen met sneeuwkettingen gelijkgesteld worden en mogen onder dezelfde voorwaarden gebruikt worden.
bron: Touring.begrts Peter
BD1754BE / Body & glass
Comment
-
Re: Winterbanden
Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk berichtAls er nog iemand begint over winterbanden verdient die een GAS-boete.
Comment
-
Re: Winterbanden
Peter, als ik dat zo eens lees wil ik al geen spijkerbanden meer
Die ambtenaar zal zich ook danig verveeld hebben
Aan één ding hebben ze blijkbaar niet gedacht : gelden die regels ook voor de reserveband ?
Met spijkers : snelheidsbeperking, met kettingen niet. Met enkel 2 kettingen moeten ze op de aangedreven wielen.... Denken jullie wat ik denk ?
Comment
-
-
Re: Winterbanden
Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk berichtPeter, als ik dat zo eens lees wil ik al geen spijkerbanden meer
Die ambtenaar zal zich ook danig verveeld hebben
Aan één ding hebben ze blijkbaar niet gedacht : gelden die regels ook voor de reserveband ?
Met spijkers : snelheidsbeperking, met kettingen niet. Met enkel 2 kettingen moeten ze op de aangedreven wielen.... Denken jullie wat ik denk ?
Maar je hebt wel gelijk. Weten ze wel wat ze willen.
Het is ook wel zo met het gematigd zeeklimaat dat we hier hebben zou je wel 3 sets verschillende banden moeten hebben. Liefst op een aanhangwagentje zodat je altijd en overal kan wisselen naar de juiste banden.Mvg.
Robert
Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde
Comment
-
Re: Winterbanden
Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk berichtPaul, ik denk dat je met kettingen sowieso niet te snel gaat rijden.
Maar je hebt wel gelijk. Weten ze wel wat ze willen.
Het is ook wel zo met het gematigd zeeklimaat dat we hier hebben zou je wel 3 sets verschillende banden moeten hebben. Liefst op een aanhangwagentje zodat je altijd en overal kan wisselen naar de juiste banden.
En, ons landeke is niet groot, hoor ik daar al iemand denken hoe het aan de grens moet ????
En heeft er al eens een politieker gedacht over het verplichten van reflecterende banden ? (we hebben toch al de fietsen en de nummerplaten gehad, waarom niet de autobanden ????) Er ligt een gigantische wereld open voor zij die tijd en verbeelding genoeg hebben.
Ik ga voor één model banden : elektrisch verwarmd. Probleem opgelost.
Comment
-
Re: Winterbanden
Of wat denken we van deze : we maken de banden uit asfalt of beton en de banen uit rubber die we naargelang zomer/winter kunnen verwarmen
Een serieuze besparing voor de burger want je doet levenslang met een stel banden. Door het verdwijnen van de aanhangwagens met banden halveren bovendien de files en -belangrijker nog- het winterbandentopic op BD.
Comment
-
Re: Winterbanden
Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk berichtAls Sultana achtereen zijn 3D printer heeft, kan hij misschien voor ons een bandensetje printen met profiel naar keuze.
Meer nog, ik ga hem eens vragen om oesters te printen
Vincent ????
Comment
-
-
Re: Winterbanden
Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht...we maken de banden uit asfalt of beton...D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen
Comment
-
Re: Winterbanden
Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk berichtFlintstones?
BIV : verleden tijd
Taks op brandstof : NUL. Geen brandstof, alleen het betere voetenwerk. BMI van de gemiddelde Belg zakt meteen, de kosten voor hart-en-bloedvatfalen nog meer.
Aantal doden en gewonden op een (vlakke) weg : Nul. Ziekenhuiskosten en werkverzuim na accidenten zijn dus ook Nul.
Allemaal positieve punten, alleen die rubberbanen af en toe eens vernieuwen, dat is het.
Hoe meneer Strikmans er nog niet heeft aan gedacht is me een compleet raadsel.
En nu een want een mens moet hier soms op eieren lopen weet ik.
Comment
-
Re: Winterbanden
Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk berichtZiekenhuiskosten en werkverzuim na accidenten zijn dus ook Nul.
En nu een want een mens moet hier soms op eieren lopen weet ik.
Je hebt met je zware betonnen Flintstone wielen op mijn lange tenen gereden.
Daar komen ziekenhuiskosten van.
Of was dat niet echt een accident???" In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)
Comment
Comment