Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Winterbanden

    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    En eerlijk gezegd, bij echte ijzel blijf ik thuis, winterbanden of niet, want niet iedereen is voorzichtig en mijn leven is meer waard dan dat.
    Ooit eens een werkgever gehad die daar geen probleem in zag. Ik herinner me een dag jaaaaren geleden in december dat het echt le-vens-ge-vaar-lijk glad was en dat men op de radio aanraadde om zoveel mogelijk thuis te blijven.
    Ik bellen naar m'n baas om te melden dat ik graag een dagje verlof had geplaatst omdat ik liever geen risico nam (hij was natuurlijk wél al op het werk en ik moest nog vertrekken, was rond 7u15 en ik moest ongeveer een half uurtje rijden, onder normale omstandigheden dan wel).
    "Kom toch maar af", zei hij, "accidenten gebeuren elke dag, daar zijn verzekeringen voor".
    Last edited by Kaneda; 13 oktober 2016, 09:31.
    Panasonic Lumix FZ2000

    Comment


    • Re: Winterbanden

      Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
      Ooit eens een werkgever gehad die daar geen probleem in zag. Ik herinner me een dag jaaaaren geleden in december dat het echt le-vens-ge-vaar-lijk glad was en dat men op de radio aanraadde om zoveel mogelijk thuis te blijven.
      Ik bellen naar m'n baas om te melden dat ik graag een dagje verlof had geplaatst omdat ik liever geen risico nam (hij was natuurlijk wél al op het werk en ik moest nog vertrekken).
      "Kom toch maar af", zei hij, "accidenten gebeuren elke dag, daar zijn verzekeringen voor".
      Is het niet zo dat bij zo'n weer meestal ongevallen gebeuren met voornamelijk blikschade, de snelheden liggen dan toch niet zo hoog dat ernstig lichamelijk letsel kan optreden ?
      Maar ja, als je kan thuisblijven is dat nog altijd de beste optie .
      """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
      George Orwell

      Comment


      • Re: Winterbanden

        Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
        Is het niet zo dat bij zo'n weer meestal ongevallen gebeuren met voornamelijk blikschade, de snelheden liggen dan toch niet zo hoog dat ernstig lichamelijk letsel kan optreden ?
        Misschien wel, maar is dat een excuus om dan bij zulke extreme weersomstandigheden alsnog op de baan te gaan ? Ik bedoel maar, niet iedereen rijdt met een firmawagen en zelfs al heb je maar blikschade (van een schram tot een total loss), dan zit je toch maar met al dat gedoe (en er zijn mensen die dan nog eens financiële miserie hebben ook)...
        Panasonic Lumix FZ2000

        Comment


        • Re: Winterbanden

          Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
          Misschien wel, maar is dat een excuus om dan bij zulke extreme weersomstandigheden alsnog op de baan te gaan ? Ik bedoel maar, niet iedereen rijdt met een firmawagen en zelfs al heb je maar blikschade (van een schram tot een total loss), dan zit je toch maar met al dat gedoe (en er zijn mensen die dan nog eens financiële miserie hebben ook)...
          Vandaar mijn tweede zin
          """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
          George Orwell

          Comment


          • Re: Winterbanden

            Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
            Ik denk eraan om winterbanden te kopen voor mijn Insignia. Heb al eens rondgekeken en de prijs voor een set met 17 inch 225 banden en lichtmetalen velgen (momenteel ligt er 19 inch 245 op) zou rond de 1100 euro liggen zonder montage (keuze uit Michelin of Continental), 200 euro extra met programmatie bandenspanningssensoren.
            En daar gaat mijn vraag eigenlijk over : kan ik daar op vertrouwen dat een onafhankelijke bandencentrale die ventielen met bandenspanningssensoren correct gaat installeren en programmeren ?
            Zo’n bandencentrale behandelt sowieso alle merken. Ik zou ook een set kunnen kopen bij mijn Opel dealer, maar die zijn natuurlijk een stuk duurder dan in een bandencentrale.

            Ik ben natuurlijk nog aan 't afwegen, want als we weer zo'n zachte winter gaan krijgen zoals vorig jaar, dan is de dure aankoop van winterbanden eigenlijk overbodig.
            Maar toch, iemand daar ervaring mee ?

            Edit : een Michelin CrossClimate is geen optie gezien een 19-inch variant niet beschikbaar is.
            Vraag is simpelweg hoeveel baan moet je doen, ik rij al jaren met winterbanden en ik zie me niet direct daarmee stoppen ( ook vrij vaak in Duitsland – Zwitserland enzo ) , de zomerbanden die je hebt liggen zijn in sneeuwomstandigheden alvast geen aanrader met 245 breedte, ik rij zelf met 255/19 en dat is eerlijk gezegd vrij waardeloos op sneeuw en ijs…
            Ik heb een winterset met 225/R17 ( het minimum wat toegelaten is op m’n wagen ) en gisteren heb ik er rondom een nieuwe set Nokian’s laten opleggen , 117 euro/stuk gemonteerd. Zeer goede winterbanden naar mijn ervaring, beter dat de Pirelli Sotozero’s die ik vroeger had.
            1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

            Comment


            • Re: Winterbanden

              Alles hangt af van je persoonlijke situatie natuurlijk,

              Ik rij al vele, vele jaren met een firmawagen en die leasingwagens hebben allen set winterbanden, maar volgend jaar stop ik met werken en moet me dan een eigen wagen kopen.
              Aangezien ik dan niet meer naar mijn werk moet door weer en wind zie ik ook het nut niet van zomer- + winterbanden en jaarlijks 2x omwisselen banden, ik zal meer dan waarschijnlijk gaan voor de CrossClimate die wel zal voldoen, en is het weer echt te slecht dan zal de auto blijven staan

              Greetz

              Comment


              • Re: Winterbanden

                Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                Vraag is simpelweg hoeveel baan moet je doen, ik rij al jaren met winterbanden en ik zie me niet direct daarmee stoppen ( ook vrij vaak in Duitsland – Zwitserland enzo ) , de zomerbanden die je hebt liggen zijn in sneeuwomstandigheden alvast geen aanrader met 245 breedte, ik rij zelf met 255/19 en dat is eerlijk gezegd vrij waardeloos op sneeuw en ijs…
                Ik heb een winterset met 225/R17 ( het minimum wat toegelaten is op m’n wagen ) en gisteren heb ik er rondom een nieuwe set Nokian’s laten opleggen , 117 euro/stuk gemonteerd. Zeer goede winterbanden naar mijn ervaring, beter dat de Pirelli Sotozero’s die ik vroeger had.
                Dit is de actie van de bandenboer waar ik altijd ga :


                Zoals gezegd rijd ik nu met een Insignia met 245/40 19inch banden. De winterbanden zouden dus 17 inch zijn, een veel kleinere velg voor een toch wel grote wagen, dus denk ik misschien aan de 17 inch versie met het laagste profiel, in dit geval de 225 45 r17 ? Het oog wil ook wat
                Sowieso zou ik voor de graphite of dark gaan, want een zwarte Insignia met zilverkleurige 17 inchers is toch ook niet alles. Of is er een reden waarom ik voor bijvoorbeeld de duurder 225/50 of 55 R17 zou moeten gaan ?
                Qua km doe ik dagelijks 60km (heen en terug) voor het werk. Ik rij nooit in extreme wintertoestanden (op wintersport zijn we nog nooit geweest en gaan we ook nooit doen). Verder gaan we een 5-tal keer per jaar naar de UK waar we familie hebben wonen, maar we blijven in het zuiden en rijden hoogstens eens tot in de midlands. Nu gaan we weer met Halloween, maar bvb. nog nooit met Kerst geweest ; dat kan misschien wel eens gebeuren maar laten we zeggen dat de weersomstandigheden in Zuid-Engeland dezelfde zijn als bij ons...
                In totaal dus een 21000 km per jaar.

                Edit : eens het verschil berekend aan de hand van een 'bandencalculator'. Het verschil in omtrek en hoogte tussen mijn 245/40 19 en een 225/55 17 is miniem (-0,07 cm hoogte en -0,22 cm omtrek). Daarentegen, het verschil met een 225/45 17 is wel redelijk groot (-4,43 cm hoogte en -13,92 cm omtrek). Lijkt me dus, als ik logisch nadenk, dat de auto wat lager zal hangen en dit een negatieve invloed op het verbruik kan hebben (hoewel miniem), ook al omdat winterbanden sowieso een hoger verbruik tot gevolg hebben ?
                Last edited by Kaneda; 13 oktober 2016, 14:27.
                Panasonic Lumix FZ2000

                Comment


                • Re: Winterbanden

                  Dubbele post (waarom kan ik hier toch geen posts verwijderen ?
                  Panasonic Lumix FZ2000

                  Comment


                  • Re: Winterbanden

                    Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                    Dit is de actie van de bandenboer waar ik altijd ga :


                    Zoals gezegd rijd ik nu met een Insignia met 245/40 19inch banden. De winterbanden zouden dus 17 inch zijn, een veel kleinere velg voor een toch wel grote wagen, dus denk ik misschien aan de 17 inch versie met het laagste profiel, in dit geval de 225 45 r17 ? Het oog wil ook wat
                    Sowieso zou ik voor de graphite of dark gaan, want een zwarte Insignia met zilverkleurige 17 inchers is toch ook niet alles. Of is er een reden waarom ik voor bijvoorbeeld de duurder 225/50 of 55 R17 zou moeten gaan ?
                    Qua km doe ik dagelijks 60km (heen en terug) voor het werk. Ik rij nooit in extreme wintertoestanden (op wintersport zijn we nog nooit geweest en gaan we ook nooit doen). Verder gaan we een 5-tal keer per jaar naar de UK waar we familie hebben wonen, maar we blijven in het zuiden en rijden hoogstens eens tot in de midlands. Nu gaan we weer met Halloween, maar bvb. nog nooit met Kerst geweest ; dat kan misschien wel eens gebeuren maar laten we zeggen dat de weersomstandigheden in Zuid-Engeland dezelfde zijn als bij ons...
                    In totaal dus een 21000 km per jaar.

                    Edit : eens het verschil berekend aan de hand van een 'bandencalculator'. Het verschil in omtrek en hoogte tussen mijn 245/40 19 en een 225/55 17 is miniem (-0,07 cm hoogte en -0,22 cm omtrek). Daarentegen, het verschil met een 225/45 17 is wel redelijk groot (-4,43 cm hoogte en -13,92 cm omtrek). Lijkt me dus, als ik logisch nadenk, dat de auto wat lager zal hangen en dit een negatieve invloed op het verbruik kan hebben (hoewel miniem), ook al omdat winterbanden sowieso een hoger verbruik tot gevolg hebben ?
                    Zou verschil in wiel/bandendiameter ook resulteren in het feit dat je snelheid die je op je dasbord krijgt ook niet meer klopt dan ?
                    Op wordt die op een andere manier gemeten ??? Ik heb er geen idee van ???

                    Comment


                    • Re: Winterbanden

                      Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                      Zou verschil in wiel/bandendiameter ook resulteren in het feit dat je snelheid die je op je dasbord krijgt ook niet meer klopt dan ?
                      Op wordt die op een andere manier gemeten ??? Ik heb er geen idee van ???
                      Ja, dat is ook zo. Heb een calculator gevonden waar wat uitleg bij staat. Nog eens verder gelezen en inderdaad, de enige bandenmaat die in mijn geval geschikt is, is 225/55 17 omdat het verschil met mijn originele 19 inchers te verwaarlozen is (0,1 %)...
                      Op deze educatieve autotechnische website kunt u de theoretische werking en diagnosetips opzoeken over de werking van onderdelen in klassieke en moderne auto's.
                      Panasonic Lumix FZ2000

                      Comment


                      • Re: Winterbanden

                        Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                        in dit geval de 225 45 r17
                        .../...
                        Of is er een reden waarom ik voor bijvoorbeeld de duurder 225/50 of 55 R17 zou moeten gaan ?
                        Wat is er toegelaten volgens het gelijkvormigheidsattest?
                        Dat is het eerste waar je naar moet kijken wat maten betreft.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • Re: Winterbanden

                          Winterbanden presteren beter bij lage temperatuur.
                          Crossclimate kan een alternatief zijn.
                          Bij sneeuw etc zijn smallere banden beter dan brede banden.
                          Beste banden worden op de achterwielen gelegd.(Wat men ook zegt in bandencentrales.)
                          cfr. Verseg:wat kan wettelijk.
                          Meer moet daar niet meer over gezegd worden.

                          Comment


                          • Re: Winterbanden

                            Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                            Winterbanden presteren beter bij lage temperatuur.
                            Crossclimate kan een alternatief zijn.
                            Bij sneeuw etc zijn smallere banden beter dan brede banden.
                            Beste banden worden op de achterwielen gelegd.(Wat men ook zegt in bandencentrales.)
                            cfr. Verseg:wat kan wettelijk.
                            Meer moet daar niet meer over gezegd worden.
                            En toch zitten we nu al aan reactie #3553... toch redelijk veel hé over iets waar er in feite niet er niet veel meer moet over gezegd worden .

                            Comment


                            • Re: Winterbanden

                              Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                              En toch zitten we nu al aan reactie #3553... toch redelijk veel hé over iets waar er in feite niet er niet veel meer moet over gezegd worden .
                              Er zijn ook veel reacties die niets zeggen. 😆
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • Re: Winterbanden

                                Gisteren banden laten wisselen, nu liggen de Toyo winterbanden er terug op. Met opzet geen tweede set velgen genomen: we hebben de auto gekocht met mooie wielen, die wil ik dan wel ook het hele jaar gebruiken

                                Comment

                                Working...
                                X