Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
Ik wacht op de eerste die eerlijk hier komt zeggen, dat zijn wagen nu plotseling +/- 1 l/100 km meer verbruikt t.o.v. zijn zomersloffen. En zeker bij t° hoger dan 10°C
De rolweerstand van winterbanden is veel groter dan zomerbanden. Door haar structuur van groeven en blokken blijft de winterband echt aan de weg plakken. Maar daardoor verbruikt de wagen ook meer brandstof. Vergelijk het gerust met rijden op een fiets met halfplatte banden. Zo verhoog je inderdaad je greep op de weg, maar je moet ook dubbel zo hard trappen om vooruit te geraken. Anders gezegd: je verbruikt veel meer energie...terwijl dit nu onnodig is hier in Vlaanderen !
Ik wacht op de eerste die eerlijk hier komt zeggen, dat zijn wagen nu plotseling +/- 1 l/100 km meer verbruikt t.o.v. zijn zomersloffen. En zeker bij t° hoger dan 10°C
Dit interesseert mij alvast bitter weinig. De duidelijk betere grip en kortere remafstanden bij gelijke rijstijl dan weer des te meer
Ik kan er overigens met mijn verstand niet bij dat er door sommigen op die enkele cm² contact met de weg zo beknibbeld wordt.
Dit interesseert mij alvast bitter weinig. De duidelijk betere grip en kortere remafstanden bij gelijke rijstijl dan weer des te meer
Ik kan er overigens met mijn verstand niet bij dat er door sommigen op die enkele cm² contact met de weg zo beknibbeld wordt.
Er wordt hier niets beknibbeld... hoe kom je daarbij ?...Integendeel rijden met een goede zomerband presteert beter, zonder meerverbruik en andere ongemakken in Vlaanderen met milde winters....ga je naar 't buitenland, dan gelden er andere fysica regels.
Er wordt hier niets beknibbeld... hoe kom je daarbij ?...Integendeel rijden met een goede zomerband presteert beter, zonder meerverbruik en andere ongemakken in Vlaanderen met milde winters....ga je naar 't buitenland, dan gelden er andere fysica regels.
Ik werk in ploegen en leg daarbij een vrij grote afstand af, en op de momenten dat ik van en naar het werk rijd (vroege - nacht) merk ik 's winters meerdere keren heel weinig van die mildheid
De rolweerstand van winterbanden is veel groter dan zomerbanden. Door haar structuur van groeven en blokken blijft de winterband echt aan de weg plakken. Maar daardoor verbruikt de wagen ook meer brandstof. Vergelijk het gerust met rijden op een fiets met halfplatte banden. Zo verhoog je inderdaad je greep op de weg, maar je moet ook dubbel zo hard trappen om vooruit te geraken. Anders gezegd: je verbruikt veel meer energie...terwijl dit nu onnodig is hier in Vlaanderen !
Ik heb een smallere winterband... en verbruik minder !!! (Ik rijd ook anders in de winter !)
En nog altijd minder dan een niet uitschakelbare 4x4 !!! Wat in België in de zomer nog nuttelozer is. (een winterband zet je wanneer je zelf wil)
vb: audi a4 1.8 tfsi opgegeven verbruik: 7,10l
audi a4 quatro 7,7ll (Een verschil van 0,6l/100km winter en zomer) / dan mogen wij al 1,2 liter meer verbruiken in de winter, als ze er 6 maanden opstaan)
Diesel: 5,5 tov 5,9l/100km / in het echt liggen de verschillen verder uit elkaar...)
En wij stoppen een stuk sneller bij koude omstandigheden... Er liggen nu ook bladeren en modder op de weg... (sneeuwbanden zijn ook modderbanden...m+s)
Als 4x4 rijder zal je geen nood hebben aan winterbanden, achterwielaandrijving wel.... Maar je auto is zwaarder, en zal ook meer verbruiken en remafstand zal ook toenemen door het gewicht) Maar subaru zal wel zwaardere remmen voorzien hebben... wat het milieu ook niet ten goede komt...
De rolweerstand van winterbanden is veel groter dan zomerbanden. Door haar structuur van groeven en blokken blijft de winterband echt aan de weg plakken. Maar daardoor verbruikt de wagen ook meer brandstof. Vergelijk het gerust met rijden op een fiets met halfplatte banden. Zo verhoog je inderdaad je greep op de weg, maar je moet ook dubbel zo hard trappen om vooruit te geraken. Anders gezegd: je verbruikt veel meer energie...terwijl dit nu onnodig is hier in Vlaanderen !
4x4 is dan zeker niet nodig... zet anders gewoon een maatje smaller !! (als je ongerust bent over het verbruik, en is zelfs beter voor de grip bij het vertrekken)
Welke maat heb je op je subaru ?
Eureka...we hebben de oplossing. Wij rijden voortaan hier in Vlaanderen met winterbanden 't jaar rond....betere grip en regenwaterafvoer dan met zomerbanden gemonteerd, wat wil een automobilist nu meer, alsook geen meerwaarde aan brandstofverbruik, door de extra silica bijvoeging aan rubber die maakt dat een winterband anders wordt gedefinieërd als een zomerband...proficiat !
Eureka...we hebben de oplossing. Wij rijden voortaan hier in Vlaanderen met winterbanden 't jaar rond....betere grip en regenwaterafvoer dan met zomerbanden gemonteerd, wat wil een automobilist nu meer, alsook geen meerwaarde door de extra silica bijvoeging aan rubber die maakt dat een winterband anders wordt gedefinieerd als een zomerband...proficiat !
Waar kan ik deze kopen ?
Wie heeft dat gezegd ? Dit is een emotionele reactie... omdat je argumentatie in vraag word gesteld... of weerlegd.
Een winterbande heeft ook lamellen...
Het is een vrije keuze dat je maakt, dat was ondertussen toch wel duidelijk... En jij kiest voor een zomerband op een 4x4. En daar stel ik mij even veel vragen bij als jij over winterbanden.
En als je eerlijk bent, zal jij het milieu even veel belasten (of zelfs meer) als wij met onze winterbanden... Want als jij naar Duitsland gaat zal je ook winterbanden nodig hebben...
en 4x4 is nog altijd geen verplichting... en niet altijd nodig.
Als je de smalste maat dat mogelijk is op je subaru hebt, kom je geloofwaardiger over in je argumentatie...
Emotioneel...ben ik zeker niet, laat staan dat ik zo zou reageren ! Ik bekijk eerder de zaken door een nuchtere bril en niet gedreven door reclame. Want winterbanden promoten hier in Vlaanderen is als vloeken in de kerk (alhoewel dit laatste veel van z'n pluimen/waarde heeft verloren)...winterbanden aanbevelen in Vlaanderen is
Emotioneel...ben ik zeker niet, laat staan dat ik zo zou reageren ! Ik bekijk eerder de zaken door een nuchtere bril en niet gedreven door reclame. Want winterbanden promoten hier in Vlaanderen is als vloeken in de kerk (alhoewel dit laatste veel van z'n pluimen/waarde heeft verloren)...winterbanden aanbevelen in Vlaanderen is
Argumenteer !
Meerverbruik ? Neen (Smallere maat nemen ?)
extra slijtage ? Neen (mits op de juiste tijdstippen gemonteerd)
Kortere remafstand: ja
Verplicht in omringende landen: Ja
Meer grip bij het vertrekken en rijden in sneeuw: ja
Waterafvoer: Minstens even goed en beter.
Modder op de baan in de winter: Ja
Duurder in aankoop: Neen
Extra werk en kennis van zaken: ja (en als je de banden laat verwissleen kost dit €... )
Als je de winter kan voorspellen, heeft niemand winterbanden nodig... Zelfs voor die ene week zijn ze voor mij het verschil tussen thuiskomen of niet zonder hulp !!
Wedden dat ze in de winter u als eerste bellen om anderen te gaan helpen...
Heb je dat vorige lijstje voor jezelf al eens bekeken ?
En heb je al eens met winterbanden gereden ? Laat staat gehad ?
Comment