Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
Leg dan gewoon constant winterbanden op. Zou dat met 5000km/jaar niet simpeler zijn?
In de zomer rijdt dat evengoed, alleen dat het sneller slijt.
Sorry, maar dat klopt niet : in de zomer hebben winterbanden een veel te zacht loopvlak, waardoor ze veel sneller verslijten, een langere remafstand (ongeveer 30% meer bij meer dan 30°C) en een slechtere wegligging hebben (link).
Tijdens de zomer blijven rondrijden op winterbanden is dus onverstandig. In de winter er niet op rijden in principe ook, maar iedereen mag voor zichzelf uitmaken of die kosten de moeite zijn of niet.
Er zijn dagelijks mensen die niet op tijd kunnen stoppen... of het nu winter of zomer, lente of herfst is.
Klopt, maar in de winter wil ik mijn winterbanden NOOIT meer missen, tjonge tjonge, wat een verschil met de gewone banden, mijn rijstijl blijft krak dezelfde als met gewone banden maar mijn wagen reageert een pak beter op alles wat ik doe.
There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age. Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE
Toyota Auris Hybride
Origineel ligt er Michelin 215 X 45 X 17 op 7 " velgen. Offset 45
In de winter ligt er Continental op van 205 X 55 x !6 ook op 7"velgen. Offset 40
Dat wil zeggen dat iedere band 5mm (onzichtbaar) naar buiten komt. Is nog steeds binnen de wettelijke norm.
De snelheidsindex is H en dat is 210 Km/u. Dat wil zeggen dat ik daar het hele jaar mee mag rijden.
Beide set banden liggen op Alu velgen, zodat het ook mooi oogt.
Ik zou banden kiezen die goed scoren op de ADAC test( duitse automobilistenbond) Volgens mij staanhier weinig bekende merken op wat niet wil zeggen dat ze slecht zijn maar wat onderzoek is altijd welkom.
Sorry, maar dat klopt niet : in de zomer hebben winterbanden een veel te zacht loopvlak, waardoor ze veel sneller verslijten, een langere remafstand (ongeveer 30% meer bij meer dan 30°C) en een slechtere wegligging hebben (link).
Tijdens de zomer blijven rondrijden op winterbanden is dus onverstandig. In de winter er niet op rijden in principe ook, maar iedereen mag voor zichzelf uitmaken of die kosten de moeite zijn of niet.
Ik geloof je wel hoor, maar ik vind dit zeer raar. Ik dacht dat banden juist beter werkten wanneer ze warm waren cfg het opwarmen van de banden in de F1. Ik merk ook dat mijn banden na enkele rondjes op het circuit meer grip hebben dan bij de start en dit met gewone straatbanden niet speciale voor het circuit. (Yokohama A048). Een winterband op de gewone weg gaat toch nooit de temp halen die men in zware omstandigheden haalt. Zal wel iets met de samenstelling te maken hebben
Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX http://www.stevevandegaer.be
Toyota Auris Hybride
Origineel ligt er Michelin 215 X 45 X 17 op 7 " velgen. Offset 45
In de winter ligt er Continental op van 205 X 55 x !6 ook op 7"velgen. Offset 40
Dat wil zeggen dat iedere band 5mm (onzichtbaar) naar buiten komt. Is nog steeds binnen de wettelijke norm.
De snelheidsindex is H en dat is 210 Km/u. Dat wil zeggen dat ik daar het hele jaar mee mag rijden.
Beide set banden liggen op Alu velgen, zodat het ook mooi oogt.
Natuurlijk is dit onzichtbaar, uw band is 1cm smaller en komt 5mm meer naar buiten dus blijft alles identiek.
Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX http://www.stevevandegaer.be
Ik zou banden kiezen die goed scoren op de ADAC test( duitse automobilistenbond) Volgens mij staanhier weinig bekende merken op wat niet wil zeggen dat ze slecht zijn maar wat onderzoek is altijd welkom.
Als je reageert op mijn post, dan is de reactie onjuist. Alle gekende (maar ook veel onbekende en goedkope) merken zijn verkrijgbaar. De prijzen zijn gunstig, maar hoe is de service? Is de site betrouwbaar? enz. Dat zou ik graag weten.
Als je reageert op mijn post, dan is de reactie onjuist. Alle gekende (maar ook veel onbekende en goedkope) merken zijn verkrijgbaar. De prijzen zijn gunstig, maar hoe is de service? Is de site betrouwbaar? enz. Dat zou ik graag weten.
Ik heb al ondervonden dat eens rondbellen naar verscillend bandenmannen dat je dan ook goede prijzen kan krijgen .Donkers is soms ook koedkoop.
sorry dat ik op de site niet verder heb gezocht. Het was zeker niet slecht bedoeld.Wij zijn er om elkaar te helpen.
Ik geloof je wel hoor, maar ik vind dit zeer raar. Ik dacht dat banden juist beter werkten wanneer ze warm waren cfg het opwarmen van de banden in de F1. Ik merk ook dat mijn banden na enkele rondjes op het circuit meer grip hebben dan bij de start en dit met gewone straatbanden niet speciale voor het circuit. (Yokohama A048). Een winterband op de gewone weg gaat toch nooit de temp halen die men in zware omstandigheden haalt. Zal wel iets met de samenstelling te maken hebben
Banden hebben een bepaalde ideale temperatuur waarbij ze de beste resultaten halen. Voor winterbanden ligt die temperatuur onder 0, bij zomerbanden ergens rond de 20-25 °C omgevingstemperatuur. Dat is afhankelijk van de samenstelling van de banden, maar ook van het profiel. Winterband gebruiken bij temperaturen boven de 7 °C, doe je beter niet. Maar dat komt nu ook weer niet op 3°C aan...
Zeker bij sportieve laagprofielbanden moet je bv. de bandenspanning goed in de gaten houden. Omdat er veel minder lucht in zit, zal bij een te lage bandenspanning de temperatuur bij sportief gebruik te hoog oplopen, en heb je dus meer risico op een klapband (ook omdat door die te lage bandenspanning te banden teveel vervormen). Een te hoge temperatuur is dus ook nergens goed voor...
Ik heb al ondervonden dat eens rondbellen naar verscillend bandenmannen dat je dan ook goede prijzen kan krijgen .Donkers is soms ook koedkoop.
sorry dat ik op de site niet verder heb gezocht. Het was zeker niet slecht bedoeld.Wij zijn er om elkaar te helpen.
Nee hoor, zeker niet slecht bedoeld, dat weet ik ook wel. Sorry dat je mijn reactie mogelijk hebt mis begrepen.
Maar je post was zo verloren tussen die andere dat ik niet dadelijk wist waar je op reageerde.
Alleszins bedankt voor je inbreng. Donkers is helaas wel wat uit de richting.
De snelheidsindex is H en dat is 210 Km/u. Dat wil zeggen dat ik daar het hele jaar mee mag rijden.
De snelheidsindex van onze winterbanden is V (240km/u), de auto heeft een maximum snelheid van 228km/u maar toch mogen we met die banden in de zomer niet blijven rijden ... omdat op het gelijkvormigheidsattest staat dat de snelheidsindex W moet zijn.
Dus V is enkel voldoende voor winterbanden in een bepaalde periode maar niet in de zomer, ook al kan die wagen niet zo snel.
Dit is een veel voorkomend probleem dat te wijten valt aan besparingen en vooral tijdwinst van de fabrikant, ze laten een type wagen met het hoogst beschikbare vermogen (lees snelheid) goedkeuren en gebruiken dit voor alle lagere vermogens in plaats van die elk nog eens te laten homologeren met lagere waarden voor de snelheidsindex.
Op deze manier komen ze erbij dat ene met 136PK of 150PK dezelfde banden moet zetten als ene met 180PK, ook al ligt de maximum snelheid van die eersten een pak lager.
Nadien is het voor hun ook simpel om voor alle types dezelfde banden te monteren.
Comment