Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

iMac voor senioren?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: iMac voor senioren?

Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
    Word 2010....
    Je bent blijkbaar zelf een bejaarde, 2007 kon dat al. Tot zover je kennis van zaken.

Comment

Het probleem in heel die discussie is dat er zo weinig alternatieven zijn. Moesten er wat meer spelers op de markt zijn kan je het je niet meer permiteren gebrekkige software uit te brengen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ief Bekijk bericht
        Microsoft ziet ze waarschijnlijk liever enkel en alleen op Windows staan en daarom niet 100% compatibel zijn.
        Na alle gevallen van job-protection die ik in mijn carrière gekend heb, kan ik dit alleen maar volmondig beamen, met de bestandsformaten van Office 2007 hebben ze dat trouwens heel mooi aangetoond, de compatibility pack is trouwens nog altijd een illustere onbekende bij het merendeel van de gebruikers. Ontelbaar zijn wel degene die toch maar de nieuwe versie gekocht hebben...om dezelfde teksten als voorheen te schrijven ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dieter_O Bekijk bericht
          Het probleem in heel die discussie is dat er zo weinig alternatieven zijn. Moesten er wat meer spelers op de markt zijn kan je het je niet meer permiteren gebrekkige software uit te brengen.
          Ten dele, maar hoe meer spelers hoe meer problemen om compatibel te zijn.
          Oftewel moet een software maker ervoor zorgen dat hun software compatibel is met die van de concurrent. Apple heeft dat geprobeerd met hun Iwork pakket.

Ik heb er eigenlijk geen idee van hoeveel mensen op Mac nu met Iwork werken of met MS Office.

Je mag dan al alternatieven hebben, mensen zijn toch niet snel geneigd om over te schakelen. 1. Schrik om niet compatibel te zijn met mensen die dan de andere software hebben. 2. De gewoonte hebben om met een pakket te werken en geen nieuw willen aanleren.

Ik ben bvb overgeschakeld van Microsoft office for mac naar Iwork.
          Iwork kost begod 80 euro en neen het is niet omdat het goedkoop lijkt ten opzichte van Microsoft office dat het daarom minder goed is, in tegendeel.

Toch wel één van de meest mooie voorbeelden is de overname van Macromedia door Adobe. Nu waren er eens twee spelers in de grafische markt. Wat gebeurt er. Adobe neemt Macromedia over en nu is er slechts nog één over.
          https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dieter_O Bekijk bericht
            Foxit....
            Wel betalend, niet de reader.
            Adobe is ook niet gratis (wel de reader).

Bekijk ook een keer de grootte van het bestand van Adobe.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

Ik vind nog steeds dat je bij Windows een stuk meer 'systeemkennis' nodig hebt om je computer te gebruiken dan bij Apple.

Op de PC's van mijn kinderen draait respectievelijk XP, Vista (2x) en 7, en ik wordt echt wel heel regelmatig aangesproken om het systeem te deblokkeren. De slechtste ervaringen met Vista..

Als de betrokken gebruiker al wat Windows ervaring heeft zal het aanpasproces naar de iMac wel iets langer duren, maar normaal moet het systeem alvast een stuk stabieler draaier.
              Laat je niet aanpraten dat een Mac 'zo véél duurder' is.
              Je bespaart sowieso een stuk doordat je geen virusscanner nodig hebt, en door het lagere stroomverbruik (dit laatste is natuurlijk beperkt hé).

Trouwens, als het alleen moet dienen voor Internet, mail en chat, waarom dan geen iPad. Dan ben je gesteld met 500€, en eventueel een keyboard er bij...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
                Ok, heb alle posts nog een keer zorgvuldig doorgenomen.

Mijn conclusie : Apple is voor rijke bejaarden......
                Héla. M'n eerst Mac kocht ik op m'n 37ste, en sindsdien nooit nog iets anders gekocht. Bij m'n vorige was ik 58, dat mag je misschien al bejaard noemen, of niet?

(en rijk, al helemaal niet, toen niet, en nu zeker niet)

Maar wat wel een feit is, is "waarom zo'n dure Mac/iPhone/Delvaux kopen als ik evengoed een namaak kan kopen"?*

*(antwoord: omdat het namaak is, not the real thing)
                Last edited by LesC; 23 juli 2010, 20:04.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  Ik vind nog steeds dat je bij Windows een stuk meer 'systeemkennis' nodig hebt om je computer te gebruiken dan bij Apple.

Op de PC's van mijn kinderen draait respectievelijk XP, Vista (2x) en 7, en ik wordt echt wel heel regelmatig aangesproken om het systeem te deblokkeren. De slechtste ervaringen met Vista..

Als de betrokken gebruiker al wat Windows ervaring heeft zal het aanpasproces naar de iMac wel iets langer duren, maar normaal moet het systeem alvast een stuk stabieler draaier.
                  Je bespaart sowieso een stuk doordat je geen virusscanner nodig hebt, en door het lagere stroomverbruik (dit laatste is natuurlijk beperkt hé).

Trouwens, als het alleen moet dienen voor Internet, mail en chat, waarom dan geen iPad. Dan ben je gesteld met 500€, en eventueel een keyboard er bij...
                  Daar valt over te praten Tommie1.
                  Als je geld bedoelt: een anti-virus-software kost niets.
                  De enige die ik kocht (lang geleden) was Norton. Heeft niet lang geduurd wegens
                  te loom, te traag enz.
                  Nu heb ik al een tijd Microsoft Security Essentials (ook gratis en werkt prima).
                  Daarvoor AVG en Avira.

Systeemkennis? Ik kan je volgen.
                  Maar sinds wanneer is kennis een nadeel.
                  Hoe meer je weet, hoe minder men jou kan wijsmaken

Ik wil niets verkeerds zeggen maar kinderen en pc's
                  Zonder constant toezicht weet je zelden wat er gebeurd is.
                  Verder begrijp ik wel dat je de zaken, problemen kunt oplossen.

Wat is duur.
                  Voor een Mac Pro die naar mijn zin is kom ik niet toe met 3000€.

En met de aanbeveling van die iPad zou je wel eens gelijk kunnen hebben.
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

Comment

Waarom zou je de Mac Pro willen? Een iMac doet zijn werk perfect, de mijne kostte 1100€ en ik ben nog niet tegen zijn grenzen gestoten.

Nu tegenover die MacPro zet je ook geen desktop van 500€ denk ik.

Wat me vooral stoort als ik Windows systemen terug in orde moet krijgen is de instabiliteit, en de tijd die gewoon herstarten, of updaten kost..
                    Een bluetooth muis die perfect werk, na een maand of 3 opgeeft, en dan na herinstalleren nog niet werkt, daar krijg ik het van. Als mijn dochter dan na 2 weken die muis terug uit haar schuif haalt, en ze werkt direct, tja ... (en dat is dan met Windows 7)

Comment

Als je wilt dat Windows enkele jaartjes blijft draaien heb je inderdaad wel wat systeemkennis nodig. Probleem is dat de mensen zich hier niet altijd van bewust zijn.

Ik zie dat maar al te goed bij mijn klanten. Diegene die wat systeemkennis hebben en tijd erin steken die kunnen hun systeem beheren, bij de anderen draait het gegarandeerd in de soep na een paar jaartjes en zeg nu eens welke zelfstandige tijd heeft om zijn computer in orde te houden?

Vergelijk maar eens de manier van het updaten van je besturingssysteem Windows vs Apple en je weet meteen wat ik bedoel. Is nu misschien wel al wat verandert ondertussen in Windows maar ik vond dat echt een ramp aan het worden. Patches, systeem packs ( horror) en de manier waarop.

Apple is op dat gebied wel gebruikersvriendelijker.
                      Stabiel is het in ieder geval wel. één van mijn grootste ergernissen van Windows waren dat je na bvb een jaar of twee werken met een Windows machine je systeem gegarandeerd vertraagde.

Ik werk hier nu bijna 6 jaar met eerste machine, en drie versies van het besturingssysteem geïnstalleerd en dat draait hier nog voortreffelijk. Adobe CS4 en Final Cut Express (video). Het enige wat ik gedaan heb is er extra ram insteken.

Dat Apple duurder is? Qua hardware misschien wel maar kijk niet enkel naar de hardware. Met een Apple doe je langer dan met een pc. Ik kan me echt niet voorstellen dat je 3 versies van Windows overleeft op 1 pc. Akkoord Apple komt wat sneller met zijn systeemversies.

Je bent uiteraard niet verplicht om telkens een nieuwe versie van een besturingssyteem te installeren maar min of meer wordt je toch wel wat verplicht.

Als je een Apple koopt krijg je er ook echt mooie software bij zoals iWork en iLife. Dat heb je bij windows niet.

Je hebt ook geen virusscanner nodig noch de terugkerende updates die geld kosten. Tel maar eens op na 10 jaar pc gebruik.
                      Er zijn wel gratis versies maar vergeet dat er één virusscanner is die alle virussen en ander onheil herkent.

Jaren gebruik kunnen maken van je computer zonder hoofdbrekers, zonder systeemkennis, zonder onderhoud is ook wel iets waard en dat wordt wel vergeten. Hier kun je maar moeilijk een prijs aangeven maar het is wel degelijk belangrijk.

Ik heb altijd graag gewerkt aan de computer. Ik ben 11 jaar geleden in bijberoep een zaak gestart (webdesign en zo) Ik wil met mijn bijberoep mij creatief bezighouden en niet met mijn computer. Met mac lukt me dat gewoon beter dan een windows.

Er is inderdaad het aanpasproces. Een Mac laat zich anders besturen dan een Windows. Dat is nu éénmaal zo maar ik besef wel dat dit mensen afschrikt.

Vergeet de windows kennis, zet u achter uw Mac en geef uzelf tijd om u aan te passen. Ben je niet zeker van je stuk, loop dan een winkel binnen en probeer het uit, liefst met iemand die je kan begeleiden en kan zeggen kijk in windows is dit zo en met mac doe je hetzelfde maar op die manier.

Voor klanten moet ik soms nog achter een Windows pc kruipen. Ik ben op die 6 aar tijd Windows compleet verleert. Ik moet meer moeite doen om terug mijn verstand op Windows te zetten dan indertijd van Windows naar Mac.

Als we prijzen gaan vergelijken wordt er natuurlijk altijd een Mac Pro van minimum 2500 euro uitgepikt + scherm. Allee 3000 euro. Zo'n Mac Pro heeft veel weg van een pc bak alleen veel mooier

Beseffen die mensen eigenlijk wel waarvoor zo'n Mac Pro eigenlijk bedoeld is? Wat de doelgroep van zo'n systeem is? In Photoshop werken en je foto's bewerken is voor zo'n machine eigenlijk nog minder dan kinderspel. Terwijl een Windows pc hierop staat de blazen laat de Mac Pro zijn ventilator nog op minimum draaien en zet hij bij wijze van spreken zijn 2de processor nog niet aan.
                      https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

Comment

Waarom zou je de Mac Pro willen? Een iMac doet zijn werk perfect, de mijne kostte 1100€ en ik ben nog niet tegen zijn grenzen gestoten.

Nu tegenover die MacPro zet je ook geen desktop van 500€ denk ik.

Wat me vooral stoort als ik Windows systemen terug in orde moet krijgen is de instabiliteit, en de tijd die gewoon herstarten, of updaten kost..
                        Een bluetooth muis die perfect werk, na een maand of 3 opgeeft, en dan na herinstalleren nog niet werkt, daar krijg ik het van. Als mijn dochter dan na 2 weken die muis terug uit haar schuif haalt, en ze werkt direct, tja ... (en dat is dan met Windows 7)
                        Tommie1, waarom die Mac Pro.
                        Als ik toch veel geld uitgeef dan maar ineens de volle pot voor het beste systeem.
                        Zo ZOU ik bootcamp kunnen draaien als ik spellen speel in Windows op een cpu van 3.3 GHZ.
                        Met zo'n systeem kan ik ALLE denkbare software draaien zowel voor Mac als Windows.

Maar het punt is ik heb gene Mac nodig. Omdat ik met Windows alle denkbare software kan draaien. En problemen waarvan ik zou doodvallen heb ik met mijn pc's nog niet gehad.
                        Zo'n update van Windows 7 dat voel ik nog niet eens.
                        Die updates staan ineens klaar en bij het afsluiten worden ze uitgevoerd en als dat 10
                        seconden duurt dan is dat lang.

Ik heb een draadloze muis van Logitech van ongeveer 80 euro.
                        De oplaadbare batterij gaat vlot een week mee. Opladen gaat snel.
                        Ik heb een gans "kot" met muizen En die gaan nog allemaal.
                        Mijn eerste draadloze toetsenbord van Microsoft werkt nog altijd prima.

Eerlijk, soms vraag ik me af waar al die problemen vandaan komen...
                        En sommige mensen maken wat mee als ik dat zo her en der lees

@lef? Ook een Macbook Pro werkt trager na een paar jaar in gebruik.
                        Veertien dagen geleden gezien en gehoord van Eddy S. hier thuis....
                        Hij zei het me zelf, ik had niks gevraagd
                        Intussen staat bij hem thuis een nieuwe iMac.
                        Last edited by theokus; 23 juli 2010, 21:01.
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

Comment

Beseffen die mensen eigenlijk wel waarvoor zo'n Mac Pro eigenlijk bedoeld is? Wat de doelgroep van zo'n systeem is? In Photoshop werken en je foto's bewerken is voor zo'n machine eigenlijk nog minder dan kinderspel. Terwijl een Windows pc hierop staat de blazen laat de Mac Pro zijn ventilator nog op minimum draaien en zet hij bij wijze van spreken zijn 2de processor nog niet aan.
                          Ik draai pro engineer en mechanica op een laptopke van 1200 €. Dat zijn programma's waarbij moesten ze op een Mac pro draaien, die z'n ventilator wel zal nodig hebben, en als er 8 cores in zitten zullen ze ook allemaal gebruikt worden...
                          Op die mac pro zou het inderdaad wel sneller gaan (alleen jammer dat het er gewoon niet op werkt). Ook jammer dat je zo'n mac pro nog altijd niet kan uitrusten met deftige grafische kaarten (zoals de toplijn van de quadro serie). Je betaalt stukken van mensen, en je krijgt "basis" materiaal.
                          Een 8 cores aan xeon processoren combineren met een GT 120 : hoe halen ze het in godsnaam in hun hoofd...
                          Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                            Ik draai pro engineer en mechanica op een laptopke van 1200 €. Dat zijn programma's waarbij moesten ze op een Mac pro draaien, die z'n ventilator wel zal nodig hebben, en als er 8 cores in zitten zullen ze ook allemaal gebruikt worden...
                            Op die mac pro zou het inderdaad wel sneller gaan (alleen jammer dat het er gewoon niet op werkt). Ook jammer dat je zo'n mac pro nog altijd niet kan uitrusten met deftige grafische kaarten (zoals de toplijn van de quadro serie). Je betaalt stukken van mensen, en je krijgt "basis" materiaal.
                            Een 8 cores aan xeon processoren combineren met een GT 120 : hoe halen ze het in godsnaam in hun hoofd...
                            Joma nete..... Jobs is God he
                            (sorry)
                            Ik draai hier Autodesk 3Ds Max op 64 bit > als een trein.
                            Op een cpu van 2.4 Ghz Q6600 > nu jij weer
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

Comment

Er zullen inderdaad altijd doelgroepen zijn waarvoor een Windows meer geschikt is dan een Mac en omgekeerd.

Je hoort me ook niet zeggen dat er nooit iets mis is met een Apple. Er zullen ook wel vertragende systemen bijzijn die ook wel eens een nieuwe installatie kunnen gebruiken om weer vlot te werken.

Zowel Mac als Windows hebben elk hun voor en nadelen. Het is aan de koper zelf om uit te maken wat voor hem of haar het beste is.

Als Polleke zegt dat hij voor zijn werkzaamheden niks kan aanvatten met een Mac Pro met een bepaalde grafische kaart dan heb ik daar alle respect voor.

Voor andere grafische toepassingen en video render werk zal een Mac Pro dan wel weer subliem zijn en niet basic zijn maar gewoon overkill.

Comment

Er zullen inderdaad altijd doelgroepen zijn waarvoor een Windows meer geschikt is dan een Mac en omgekeerd.

Je hoort me ook niet zeggen dat er nooit iets mis is met een Apple. Er zullen ook wel vertragende systemen bijzijn die ook wel eens een nieuwe installatie kunnen gebruiken om weer vlot te werken.

Zowel Mac als Windows hebben elk hun voor en nadelen. Het is aan de koper zelf om uit te maken wat voor hem of haar het beste is.

Als Polleke zegt dat hij voor zijn werkzaamheden niks kan aanvatten met een Mac Pro met een bepaalde grafische kaart dan heb ik daar alle respect voor.

Voor andere grafische toepassingen en video render werk zal een Mac Pro dan wel weer subliem zijn en niet basic zijn maar gewoon overkill.

Wij danken u
                                Ubi bene, ibi patria.
                                BD0388BE
                                Een website

Comment

Working...
                                X