Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

iMac voor senioren?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: iMac voor senioren?

    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
    Mijn vrouw heeft een Delvaux handtas
    Innige deelneming...

    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
    iemand van onze fotoclub heeft ook een "Delvaux", van één van die vage marktjes in één van die vage zuiderse landen, "voor geen geld" gekocht. Lijkt er verdomd sterk op, maar nogmaals: not the real thing.
    Dan wil je zeggen dat eender welke PC te vergelijken valt met goedkope kopieën uit één van die vage zuiderse landen...
    Panasonic Lumix FZ2000

    Comment


    • #62
      Re: iMac voor senioren?

      Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
      Francis, via deze link vind je het ultieme bewijs
      KLIK

      Perfect antwoord voor TS!
      (zie vooral de foto)
      "Wij krijgen van oudere mensen heel veel vraag naar ICT-initiaties. De vraag is zelfs zo groot dat een deel van hen noodgedwongen op wachtlijsten terechtkomt."

      En op welk systeem worden die ICT-initiaties gegeven ? Juist.

      Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
      (zie vooral de foto)
      Foto zegt niets. Een tijd geleden nog een publiciteit gezien voor één of ander stukje software. Foto was van een Mac-gebruiker. Bleek dan dat de geadverteerde software Windows-only was...
      Panasonic Lumix FZ2000

      Comment


      • #63
        Re: iMac voor senioren?

        Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
        Francis, via deze link vind je het ultieme bewijs
        KLIK

        Perfect antwoord voor TS!
        (zie vooral de foto)
        Hela Theo, wakker worden. Zie #47.
        Mvg.
        Robert
        Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

        Comment


        • #64
          Re: iMac voor senioren?

          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          1. Wat de mail betreft, welk mail-programma gebruikt "kameraad Fred". Ik gebruik gewoon het ingebouwde Apple-programma mail, waarmee je beperkte opmaak kunt doen. HTML wordt bij voorkeur niet gebruikt voor mailberichten (html is een uitstekende manier om virussen te verspreiden), en Apple Mail heeft het als dusdanig ook niet geïncorporeerd. Maar ik wil gerust wat mails uitwisselen met jou, of met "kameraad Fred" om het probleem van naderbij te bekijken.
          2. Dit dubbele interlinie... doet zich dat ook in Mail voor? Ik weet wel dat sommigen in Word die instelling hebben, en dat je het daar ook zult moeten aanpassen. Maar evengoed vind je posters hier op BD, die telkens weer die dubbele interlinie gebruiken, Caleido, bijvoorbeeld, maar ook Ardesign. Ik citeer een willekeurig stukje:

          Ok Les no problemo en bedankt voor de opheldering.

          Aartslelijk?

          Voor mij is een besturing de chauffeur van de computer...meer niet.
          Ik heb dus de interface op "klassiek" staan, dat is dus zonder opmaak en "droog".
          Omdat ik de systeem-bronnen wil sparen.
          Dit is idd. een gewoonte uit vroegere tijden.

          De besturing van de Mac is altijd "mooi" geweest.
          En als ik in de beginjaren bij Freddy kwam dan vroeg ik me af waarom Windows dat niet kon
          Bij Freddy op zijn Mac. zag dat alles er "gelikt" uit en idd. dat wilde ik toen ook graag hebben.
          Maar ja, zijn eerste Mac kostte toen 120.000 franks....
          En hij dat die nodig voor zijn werk.
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

          Comment


          • #65
            Re: iMac voor senioren?

            Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
            Hela Theo, wakker worden. Zie #47.
            Ow sorry
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

            Comment


            • #66
              Re: iMac voor senioren?

              Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
              Ow sorry
              Excuses aanvaard.
              Mvg.
              Robert
              Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

              Comment


              • #67
                Re: iMac voor senioren?

                Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                Ok Les no problemo en bedankt voor de opheldering.

                Aartslelijk?

                Voor mij is een besturing de chauffeur van de computer...meer niet.
                Ik heb dus de interface op "klassiek" staan, dat is dus zonder opmaak en "droog".
                Omdat ik de systeem-bronnen wil sparen.
                Dit is idd. een gewoonte uit vroegere tijden.

                De besturing van de Mac is altijd "mooi" geweest.
                En als ik in de beginjaren bij Freddy kwam dan vroeg ik me af waarom Windows dat niet kon
                Bij Freddy op zijn Mac. zag dat alles er "gelikt" uit en idd. dat wilde ik toen ook graag hebben.
                Maar ja, zijn eerste Mac kostte toen 120.000 franks....
                En hij dat die nodig voor zijn werk.
                Klopt, ik heb m'n eerste Mac (een SE met 9" z/w scherm) ook zoiets betaald in 1987, weliswaar via een privé computer project van het werk, op afbetaling.
                Je geeft toch toe dat het eerder droog is... Wij zijn hier fotografen onder elkaar, niet, dus kunnen toch esthetica appreciëren? Wij houden van mooie "dingen", dus waarom zou onze computer, OS en eender wat ook niet mooi mogen zijn?

                Wat betreft "sparen van systeembronnen". Nog zo iets: mijn Mac kwam met 1MB RAM in 1987; heb ik uitgebreid naar 2.5MB in 1989 (kostte zo'n 30.000 BEF en kon ik alleen betalen met avondschool Mac te geven en me in chips te laten betalen ipv in centjes). Wel, de vader van mijn zoon z'n vriend was een hoge pief bij IBM. Die vriend van m'n zoon liep in 1989 (of was het al 1990?) rond met een badge waarop heel fier stond dat IBM (de kaap van) 1MB RAM gehaald had. Daarvoor (toen ik al van 1 naar 2,5MB RAM was ge-üpgrade) was 600KB de max op PC.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

                Comment


                • #68
                  Re: iMac voor senioren?


                  Ben reeds 30 jaar IT systeembeheer op universitaire ziekenhuizen leuven, ben begonnen met ponskaarten en mainfraine IBM 64k DOS
                  Nu ben ik thuis wegens gezondheidsredenen en heb een duitse scheper : nog nooit problemen gehad, want het is mijn duitse scheper
                  Jos
                  Site

                  Comment


                  • #69
                    Re: iMac voor senioren?

                    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                    Klopt, ik heb m'n eerste Mac (een SE met 9" z/w scherm) ook zoiets betaald in 1987, weliswaar via een privé computer project van het werk, op afbetaling.
                    Je geeft toch toe dat het eerder droog is... Wij zijn hier fotografen onder elkaar, niet, dus kunnen toch esthetica appreciëren? Wij houden van mooie "dingen", dus waarom zou onze computer, OS en eender wat ook niet mooi mogen zijn?

                    Wat betreft "sparen van systeembronnen". Nog zo iets: mijn Mac kwam met 1MB RAM in 1987; heb ik uitgebreid naar 2.5MB in 1989 (kostte zo'n 30.000 BEF en kon ik alleen betalen met avondschool Mac te geven en me in chips te laten betalen ipv in centjes). Wel, de vader van mijn zoon z'n vriend was een hoge pief bij IBM. Die vriend van m'n zoon liep in 1989 (of was het al 1990?) rond met een badge waarop heel fier stond dat IBM (de kaap van) 1MB RAM gehaald had. Daarvoor (toen ik al van 1 naar 2,5MB RAM was ge-üpgrade) was 600KB de max op PC.
                    Dat waren tijden he Les
                    Ik heb zo nog een goeie vriend (wel op pensioen nu) en ir. bij een bekende
                    staaldraad-fabrikant....
                    Die vulde mij een volledige Bocaram-kaart (voor de pc).
                    Waren van die kleine geheugen-blokjes > met van die "pootjes"
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

                    Comment


                    • #70
                      Re: iMac voor senioren?

                      De intel 80286 (processor uitgebracht in 1982) kon al tot 16 MB adresseren, De 80386 (uitgebracht in 1985), 4 GB (was de eerste intel 32 bit processor)...

                      Die gasten van IBM waren dus blijkbaar niet van de rapste, als ze nog 5 jaar tijd nodig hadden ...

                      Met de 8086 bleef het inderdaad onder de 1 MB (met 640 kB "normaal" RAM geheugen).
                      Waar is de tijd van MS dos met z'n expanded en extended geheugen en geheugen instellingen in config.sys en autoexec.bat om toch maar die 640 kB te overstijgen...

                      Gelukkig maakt windows daar nu korte metten mee.

                      Ik heb mijn eerste PC gekocht in begin 1993 : was een 486SX model, met 4 MB ram en een harde schijf van 120 MB... Waar is de tijd . Daarvoor had ik nog een computertje met 64 kB ram en een Z80 processor, maar dat is helemaal nostalgie (nee : geen commodore).
                      Last edited by polleke_cgc; 22 juli 2010, 13:30.
                      Groeten,

                      Polleke

                      Comment


                      • #71
                        Re: iMac voor senioren?

                        Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                        De intel 80286 (processor uitgebracht in 1982) kon al tot 16 MB adresseren, De 80386 (uitgebracht in 1985), 4 GB (was de eerste intel 32 bit processor)...

                        Die gasten van IBM waren dus blijkbaar niet van de rapste, als ze nog 5 jaar tijd nodig hadden ...

                        Met de 8086 bleef het inderdaad onder de 1 MB (met 640 kB "normaal" RAM geheugen).
                        Waar is de tijd van MS dos met z'n expanded en extended geheugen en geheugen instellingen in config.sys en autoexec.bat om toch maar die 640 kB te overstijgen...

                        Gelukkig maakt windows daar nu korte metten mee.

                        Ik heb mijn eerste PC gekocht in begin 1993 : was een 486SX model, met 4 MB ram en een harde schijf van 120 MB... Waar is de tijd . Daarvoor had ik nog een computertje met 64 kB ram en een Z80 processor, maar dat is helemaal nostalgie (nee : geen commodore).
                        himem.sys

                        Ik heb nog oude spellen uit die tijd van bijv. MicroProse.
                        Je kon dan een boot-disk maken en daarmee de pc opstarten.
                        Zo had je de ideale config ed. voor het spel.
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

                        Comment


                        • #72
                          Re: iMac voor senioren?

                          Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                          himem.sys

                          Ik heb nog oude spellen uit die tijd van bijv. MicroProse.
                          Je kon dan een boot-disk maken en daarmee de pc opstarten.
                          Zo had je de ideale config ed. voor het spel.
                          Microprose, Origin, Lucasarts...

                          Wing Commander, Ultima, Monkey Island... En hoe je bijna voor elke game je config.sys en autoexec.bat files moest aanpassen om je soundblaster poort aan te passen, enz... Inderdaad, waar is de tijd...

                          En ja, een C64 ook gehad :
                          10 PRINT "THIS IS FUN"
                          20 GOTO 10
                          Panasonic Lumix FZ2000

                          Comment


                          • #73
                            Re: iMac voor senioren?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                            Microprose, Origin, Lucasarts...

                            Wing Commander, Ultima, Monkey Island... En hoe je bijna voor elke game je config.sys en autoexec.bat files moest aanpassen om je soundblaster poort aan te passen, enz... Inderdaad, waar is de tijd...

                            En ja, een C64 ook gehad :
                            10 PRINT "THIS IS FUN"
                            20 GOTO 10
                            Sierra Online.... Met Ken Williams en Roberta.
                            (Larry....)

                            Ken en Roberta hebben hun zaak verkocht en o.a. een boot gekocht.
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

                            Comment


                            • #74
                              Re: iMac voor senioren?

                              [on topic]
                              Het lijstje van toepassingen die ze wil gebruiken bekijkend, denk ik dat als het met een PC niet lukt zal het vermoedelijk ook niet met een MAC lukken.

                              Een programma openen is niet zo moeilijk.Niet op PC en niet op MAC
                              Een mail schrijven ook niet.
                              Bestanden openen die je via mail krijgt ook niet.
                              Foto's van een usb of wat dan ook van media drager kopiëren gaat automatisch . Zowel op PC en Mac.



                              [off topic] first : ik ben nog pro nog contra 1 van beide systemen.Ik probeer voorbij het niveau van "ik wil de grootste hebben" te gaan.

                              Echter vind ik diverse reacties nogal raar.

                              Dat voorbeeld van dat netwerk. Je kan het natuurlijk moeilijker maken dan het is. Gewoon dubbel klikken op je "draadloos ontvangs logo" netwerk aanklikken waarop je wil connecteren en user/pass invoeren en done.

                              Voorbeeld van de foto's : legio programma's die voor jou een catalogus aanmaken. Steek je erna een opslagmedium in je computer dan vraagt hij zelf wat je met de foto's wil doen.
                              Wil je zelf die vraag niet moet je bij de installatie gewoon aangeven dat hij altijd de foto's naar je HD moet kopiëren et voila.

                              Bij een mac staat dit "standaard" zo ingesteld. Wil je dit niet dan moet je het ook aanpassen.
                              Welke is de beste keuze? geen in mijn opzicht.


                              Het grootste voordeel is onmiddellijk ook het grootste nadeel van microsoft. Je kan er alles opsmijten.
                              www.nowforever.be We are your reflection from the past for the future

                              Comment


                              • #75
                                Re: iMac voor senioren?

                                Zoals steeds op Belgiumdigital, worden dit soort topics uiteindelijk zevertopics waar de topicstarter niets aan heeft.

                                Comment

                                Working...
                                X