Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

iMac voor senioren?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: iMac voor senioren?

    Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
    Al dan niet gebruiksvriendelijk
    Surfen of facebooken zal inderdaad veel verschil maken op PC of op Mac... . K'wist niet dat die sites op Mac er plots anders uitzien...

    Ook onder windows kan je programma's vinden die wel gebruiksvriendelijk zijn. Iemand photoshop laten gebruiken enkel om de rode oogjes weg te krijgen, zal waarschijnlijk ook niet gebruiksvriendelijk overkomen...

    Wat is er juist zo moeilijk aan windows ? Zit toevallig in het bestuur van een computerclub, waar het publiek ook steeds ouder wordt. Heb niet de indruk dat die gasten daar niet kunnen surfen of e-mailen...
    Groeten,

    Polleke

    Comment


    • #17
      Re: iMac voor senioren?

      Ok, ik denk dat ik met mijn moeder bij de Apple-store in Leuven een kijkje ga nemen. Ze kan dan inderdaad zelf de iMac eens van dichtbij bekijken. En hopelijk is er dan een verkoper die voldoende tijd heeft om het zaakje te demonstreren.
      Mij ma doet op de compu vooral deze dingen:
      - emailen
      - internet raadplegen (PC-banking, seniorennet, ebay, etc)
      - MSN
      - foto's van haar pocket-cameraatje opladen en foto's doorsturen naar de ontwikkelcentrale.
      - muziek beluisteren.
      - eenvoudige documentjes opstellen (cfr. Word)
      - powerpoint bekijken
      Daarnaast is er de interesse om haar CD-bib op Itunes te plaatsen.
      Je ziet het...dat zijn allemaal zeer eenvoudige dingen.

      @Fotodirk: ik denk dat jij de problematiek in je post duidelijk hebt gesteld. Net zoals uw vrouw is mijn moeder geinteresseerd in het praktisch gebruik van de PC. Zodra als het gedoe met bvb complexe folders begint, is de goesting al over. Een PC moet voor haar zeer eenvoudig in het gebruik zijn. Ik heb de ganse PC-evolutie van dichtbij meegemaakt. Begonnen met de Com-64, naar de 286 naar de Pentiumwereld. Van MS-Dos naar XP, Vista, etc. Voor mij is het bedienen van een PC geen probleem. Maar we mogen niet vergeten dat er mensen zijn die daar totaal niets van afweten en die een compu wensen te bedienen zoals een auto: sleutel in het contact en gas geven.
      Homo Sapiens Pentaxiensis

      Comment


      • #18
        Re: iMac voor senioren?

        Oorspronkelijk geplaatst door Peter K Bekijk bericht
        Mij ma doet op de compu vooral deze dingen:
        - emailen
        - internet raadplegen (PC-banking, seniorennet, ebay, etc)
        - MSN
        - foto's van haar pocket-cameraatje opladen en foto's doorsturen naar de ontwikkelcentrale.
        - muziek beluisteren.
        - eenvoudige documentjes opstellen (cfr. Word)
        - powerpoint bekijken
        Daarnaast is er de interesse om haar CD-bib op Itunes te plaatsen.
        Je ziet het...dat zijn allemaal zeer eenvoudige dingen.
        Die op een PC even eenvoudig gaan en vaak met exact dezelfde interface maar voor de helft van het geld.....

        Comment


        • #19
          Re: iMac voor senioren?

          Ik heb een iMac met OS X Leopard en een Dell laptop met Windows 7 Home Premium. Ik denk niet dat je grootmoeder gaat beginnen photoshoppen of grafisch werk verrichten, dus zie ik niet in waarom ze een duurdere Mac zou kopen.

          Je vergelijkt met WinXP, tuurlijk komt OS X er dan beter uit. Windows 7 ook, hoor. Misschien is OS X "ietsje" beter, maar da's dan ook heel miniem. Ik werk met Creative Suite van Adobe en dat gaat net ietsje beter dan op PC, vind ik. Maar voor de rest...

          Bedenk ook dat, als je grootmoeder al Windows gewoon is, zal het voor iemand van haar leeftijd niet makkelijk zijn om een nieuwe interface aan te leren. Win7 is nog steeds Windows, maar deze keer WEL gebruiksvriendelijk.
          Compatibiliteit tussen beide systemen is ook niet waterdicht, vooral Office-bestanden. Een Word-document gemaakt op een PC en dat geopend wordt op een Mac ziet er niet altijd uit zoals het hoort. Meestal zit dit wel snor, maar soms zie je vreemde dingen (ja zelfs als je Office voor Mac hebt).

          En zoals gezegd, hoe je het draait of keert, een Mac is duurder. Luister niet naar Apple-adepten en evenmin naar PC-adepten. Beiden zullen ze zeggen dat hún systeem beter is. Neem het van mijn aan : voor hetgeen jouw grootmoeder wil doen met een computer zijn zowel OS X als Win7 super. Een PC met Win7 is gewoon goedkoper.

          Oh, en iemand had het over Ubuntu : vergeet dat. Linux is al veel gebruiksvriendelijker en toegankelijker voor computerleken dan vroeger, maar ze hebben nog een hele weg af te leggen tov OS X of Windows.
          Last edited by Kaneda; 21 juli 2010, 21:34.
          Panasonic Lumix FZ2000

          Comment


          • #20
            Re: iMac voor senioren?

            ******
            Last edited by Guest13; 23 augustus 2010, 23:58. Reden: *******

            Comment


            • #21
              Re: iMac voor senioren?

              Dit is was ik krijg via een iMac.
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

              Comment


              • #22
                Re: iMac voor senioren?

                *****
                Last edited by Guest13; 23 augustus 2010, 23:58. Reden: *****

                Comment


                • #23
                  Re: iMac voor senioren?

                  Ik merk ook wel dat wanneer ik m'n (Mac)bestanden op stick mee naar de club neem, en men die daar op een PC overhevelt, dat er dubbele bestanden te zien zijn. Die bestanden beginnen normaal met een punt vooraan (b.v. .IMG_1234) en zijn erg klein, slechts enkele K. Bestanden met een punt vooraan zijn op een Mac normaliter onzichtbaar.

                  (Het is wel jammer dat een vraag over een iMac al dan niet weer eens ontaardt in een Mac vs PC dispuut. Daarom antwoord ik meestal enkel op concrete vragen, zoals hier de vraag waarom een PPS bestand soms niet opent.)
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                  Comment


                  • #24
                    Re: iMac voor senioren?

                    post verwijderd
                    Last edited by tommmm; 10 januari 2011, 19:06.

                    Comment


                    • #25
                      Re: iMac voor senioren?

                      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                      Ik merk ook wel dat wanneer ik m'n (Mac)bestanden op stick mee naar de club neem, en men die daar op een PC overhevelt, dat er dubbele bestanden te zien zijn. Die bestanden beginnen normaal met een punt vooraan (b.v. .IMG_1234) en zijn erg klein, slechts enkele K. Bestanden met een punt vooraan zijn op een Mac normaliter onzichtbaar.

                      (Het is wel jammer dat een vraag over een iMac al dan niet weer eens ontaardt in een Mac vs PC dispuut. Daarom antwoord ik meestal enkel op concrete vragen, zoals hier de vraag waarom een PPS bestand soms niet opent.)
                      Ja maar Les, is dat nu eigen aan Mac of kan die Mac-gebruiker dit veranderen of
                      aanpassen of anders doen?

                      Van kameraad Fred krijg ik altijd mail zonder opmaak.
                      Als ik dan html inschakel krijg ik een beter beeld van zijn mail.

                      Van nog iemand anders is er altijd een tussenregel blank.
                      Precies een foute instelling van de interlinie.
                      Dus dit:
                      xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx x

                      xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx x

                      xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx x
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

                      Comment


                      • #26
                        Re: iMac voor senioren?

                        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                        Ik merk ook wel dat wanneer ik m'n (Mac)bestanden op stick mee naar de club neem, en men die daar op een PC overhevelt, dat er dubbele bestanden te zien zijn. Die bestanden beginnen normaal met een punt vooraan (b.v. .IMG_1234) en zijn erg klein, slechts enkele K. Bestanden met een punt vooraan zijn op een Mac normaliter onzichtbaar.

                        (Het is wel jammer dat een vraag over een iMac al dan niet weer eens ontaardt in een Mac vs PC dispuut. Daarom antwoord ik meestal enkel op concrete vragen, zoals hier de vraag waarom een PPS bestand soms niet opent.)
                        Les, ik heb hier beide staan ondanks ik geen computerfreak ben. Als ik foto's of bestanden opruim op mijn USB stick met mijn iMac en vervolgens iets anders wil plaatsen op die stick zegt mijn iMac dat er onvoldoende ruimte is. Ik moet dan de stick eerst via mijn PC formateren voor ik die stick weer kan gebruiken op mijn iMac. Het zal wel aan mij liggen, maar om dan altijd te moeten horen dat Mac oh zo simpel is in gebruik!?
                        Mvg.
                        Robert
                        Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                        Comment


                        • #27
                          Re: iMac voor senioren?

                          post verwijderd
                          Last edited by tommmm; 10 januari 2011, 19:06.

                          Comment


                          • #28
                            Re: iMac voor senioren?

                            zonder al hetgene hierboven te hebben gelezen.....

                            Als ik zie hoe vaak ik reeds de Windows machine van mijn schoonvader (65 jr) heb moeten opschonen/ herinstalleren ivm virussen, trojans etc, etc. dan weet ik het wel Kan me niet schelen wat de reden is waarom deze virussen, trojans, etc niet bestaan voor de Mac, maar als 't aan mij lag kocht mijn schoonvader morgenochtend nog een Mac.... zegt wel genoeg denk ik
                            www.indetailfotografie.nl

                            Comment


                            • #29
                              Re: iMac voor senioren?

                              Oorspronkelijk geplaatst door tommmm Bekijk bericht
                              Als je je stick leegt op je Mac... MOET je ook je prullenmand legen... anders blijven ze virtueel op je stick staan. Zolang je je prullenmand niet leegt, is je stick slechts "virtueel" leeg, Je "ziet" het niet meer staan op je stick maar het ìs er wel nog.... Van het moment je je prullenmand leegt, is hetgeen je verwijderd hebt van je stick ook daadwerkelijk wég. Ik zet van tijd tot tijd over van Mac naar PC en omgekeerd, zonder problemen, als je maar dat eerste in acht neemt...
                              Ok bedankt. Dat is inderdaad poepsimpel, maar je moet het wel weten.
                              Toch spijtig dat dat bij PC niet moet, zou PC veel gemakkelijker maken.
                              Ben nu wel wat cynisch, maar kon het niet laten.
                              Mvg.
                              Robert
                              Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                              Comment


                              • #30
                                Re: iMac voor senioren?

                                Ik heb nu zelf twee jaar mijn imac en kom zelf van een windows pc ,IKZELF ben heel blij dat ik op imac werk ,had het tien jaar eerder moeten doen om over te stappen .

                                Als TS zegt dat met zijn moeder naar een apple store gaat ,en zij zouden een nieuwe imac kopen krijgen ze gratis nu ook een begincursus aangeboden .

                                En als het niet lukt peter Surf even naar deze url http://macmiep.nl hier wordt alles in verstaanbare taal voor je moeder uitgelegd hoe een Mac osx werkt .(trouwens hier heb ik ook eerst gelezen help heel veel ).

                                En je zal zien als je een imac koopt zitten de meest gangbare programma's erbij ,iphoto,iweb,iworks, snow leopard, mail .

                                Ik weet nu niet waar je woont ,maar mocht het niet te ver zijn voor je om de verplaatsing te doen ,mag je moeder en jezelf hier eens komen proberen met een Imac te werken voor een paar uren ,voor ze beslist om geld te gaan uitgeven voor haar computer .

                                Groetjes

                                Ardesign
                                Nikon D90 en Nikon D200 met flasch en natuurlijk paar lenskens en veel te zware rugzak .

                                Comment

                                Working...
                                X