Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ergernis van de dag

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Ergernis van de dag

    Hier nog 'n bevestiging.
    hier ziet ge dat na de DWARSE streep, sowieso de voorrang van rechts geldt, want geen markeringen meer
    Last edited by toerist; 28 juli 2010, 11:52.
    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
    George Orwell

    Comment


    • #62
      Re: Ergernis van de dag

      Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
      Hier nog 'n bevestiging.
      hier ziet ge dat na de DWARSE streep, sowieso de voorrang van rechts geldt, want geen markeringen meer
      Nu snap ik niet wat je bedoelt met die foto?
      Een autostrade is toch altijd een voorrangsweg daar geldt dus nooit voorrang van rechts.

      Comment


      • #63
        Re: Ergernis van de dag

        Oorspronkelijk geplaatst door Dieter_O Bekijk bericht
        Nu snap ik niet wat je bedoelt met die foto?
        Een autostrade is toch altijd een voorrangsweg daar geldt dus nooit voorrang van rechts.
        Niet autostrade , maar (naast)de Charles de Costerlaan, vlak voor de waaslandtunnel, richting centrum,
        was als illustratie op voorgaande opmerkingen .
        Last edited by toerist; 28 juli 2010, 12:35.
        """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
        George Orwell

        Comment


        • #64
          Re: Ergernis van de dag

          Oorspronkelijk geplaatst door Lieven De Vlaminck Bekijk bericht
          Hola, dit is nieuw voor mij. Dus als ik het goed begrijp heeft iemand die op de oprit van de snelweg doorrijdt tot het einde van de oprit, voorrang op degene die op het eerste rijvak rijdt?
          Neen, een oprit van een snelweg is altijd voorzien van een stopteken, dan heb je nooit voorrang!
          Het gaat hem enkel om twee rijstroken die één worden waar het verkeersbord F97 al dan niet bij staat.
          Twee risjtroken die samenvoegen ... diegene dat het meest rechts rijdt en de rechterkant van de rijbaan volgt heeft voorrang op de andere.
          Dat het nu de linker rijstrook of de rechter is dat verdwijnt met pijlen op een bord of op grond, rechtse heeft voorrang indien er geen stop staat!

          F97


          Nog iets dat veel niet weten, bij gezamenlijk maneuver heeft het meest rechtse voertuig voorrang.
          Als er ene op de rechter rijstrook van de snelweg naar de middenste wil tegelijk met ene dat van de uiterst linkse naar de middenste wil, dan heeft die rechts voorrang.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #65
            Re: Ergernis van de dag

            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Neen, een oprit van een snelweg is altijd voorzien van een stopteken, dan heb je nooit voorrang!
            Een stopteken? Is het niet eerder een omgekeerde driehoek.
            Mvg.
            Robert
            Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

            Comment


            • #66
              Re: Ergernis van de dag

              Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71 Bekijk bericht
              @ Verseg: waarom parkeerde je je auto ni op je oprit
              of was die al bezet ?

              ik zet de mijnen altijd ofwel op oprit of in garage
              of zijn we gewoon voorzichtiger met zelf betaalde auto's ?
              Ten eerste zijn we helemaal niet voorzichtiger met zelfbetaalde auto's, iedereen dat me kent zal dat kunnen bevestigen want ik ben zeer maniak op dat gebied en maak geen enkel verschil!
              Ten tweede kost een bedrijfswagen mij ook een pak geld en is dat een deel van mijn persoonlijkheid als ik daarmee rondbol, niet iedereen met een bedrijfswagen rijdt ermee als een cowboy.
              Trouwens kost een kras of deuk in die bedrijfswagen meer dan in onze eigen wagen ... elke deuk dat erin komt moet hersteld worden voor het inleveren of ge moogt ervoor betalen. Met een privé-wagen zal niemand klagen en ben ik niet verplicht elk deukje te laten maken (al zou ik dat wel doen).
              Op parkings rij ik meestal een kwartier rond om de beste plaats uit te kiezen, staat de plaats mij niet aan ben ik terug weg.
              Dus om u tegen te spreken, ik ben voorzichtiger met mijn bedrijfswagen dan met mijn eigen wagen maar als er ene buiten moet, dan kies ik wel niet voor de eigen wagen ... onnozel ben ik ook niet.

              Maar om verder te gaan ... wij hebben één garage, twee moto's en twee wagens.
              Als wij met de moto uit de garage willen, dan kunnen daar geen auto's in staan ... logisch.
              Naast het huis hebben we één parking, daar zetten we dus één wagen op. De tweede wagen kunnen we niet anders dan op straat zetten om buiten te kunnen ... vandaar een wagen op straat.

              Langs de andere kant vraag ik me af waarom we in een woonwijk geen wagen zouden mogen parkeren voor onze eigen deur? Als je gaat werken of boodschappen doen, dan parkeer je die ook niet op je oprit.
              Langs de andere kant hebt ge ook gelijk, ik sta daar ook niet graag en zou hem liever binnen zetten maar ik kan hem moeilijk in mijn gazon parkeren hé.

              En om het leuk te maken ... enkele jaren geleden is er zelfs een buur tegen onze wagen gereden op onze oprit, dus zelfs daar staat ge niet echt veilig.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #67
                Re: Ergernis van de dag

                Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                Een stopteken? Is het niet eerder een omgekeerde driehoek.
                Een omgekeerde driehoek B1 is het inderdaad meestal wel.
                Maar soms staat er ook een echt stopteken B5 ... er zijn er niet veel maar er zijn er, vooral aan werken.
                Maakt niet uit ... een snelweg heeft voorrang.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #68
                  Re: Ergernis van de dag

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Een omgekeerde driehoek B1 is het inderdaad meestal wel.
                  Maar soms staat er ook een echt stopteken B5 ... er zijn er niet veel maar er zijn er, vooral aan werken.
                  Maakt niet uit ... een snelweg heeft voorrang.
                  Gelukkig maar, want voor B5 ben je verplicht om te stoppen, zelfs om 3u 's nachts of wanneer er in kilometers geen voertuig te bespeuren is.

                  Nog een weetje: dwarse wegmarkeringen, zoals een stopstreep of een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken, die niet begeleid zijn door verkeersborden zijn nougabollen waard indien ze niet begeleid zijn door respectievelijk een verkeerslicht of bord B5 (stoppen) of B1 (stoppen om voorrang te verlenen).

                  En iets dat nog steeds velen niet (willen) weten: sinds 1 maart 2007 blijft de voorrang van rechts gelden zelfs als de van rechts komende bestuurder gestopt is. Maar bovendien verliest men sinds dan ook zijn voorrang niet meer indien men een voor andere weggebruikers gereserveerde strook dwarst, of maw. indien men van rechts komt en een fietspad/doorlopend voetpad overstreekt, dan moet je enkel nog voorrang verlenen aan de fietsers en heb je nadien nog steeds voorrang over de volledige breedte van de van links komende rijweg (zelfs al ben je gestopt voor fietsers en/of omvat die linkse rijweg verscheidene rijbanen). Natuurlijk altijd op voorwaarde dat er geen andere factoren (borden/lichten/...) die iets anders voorschrijven zijn.

                  PS: ik ben toch geneigd om die laatste paragraaf hierboven minder af te dwingen sinds ik niet meer met een leasewagen rijd
                  Last edited by Mr.D; 28 juli 2010, 22:17. Reden: PS

                  Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

                  Comment


                  • #69
                    Re: Ergernis van de dag

                    Oorspronkelijk geplaatst door Mr.D Bekijk bericht
                    En iets dat nog steeds velen niet (willen) weten
                    Dat bussen GEEN voorrang hebben bij het verlaten van hun halte buiten de bebouwde kom ... die denken dat ze dat overal mogen en doen dat ook.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #70
                      Re: Ergernis van de dag

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Dat bussen GEEN voorrang hebben bij het verlaten van hun halte buiten de bebouwde kom ... die denken dat ze dat overal mogen en doen dat ook.
                      Dat wist ik ook niet en dus even nagekeken. Klopt dus, maar dat wil niet zeggen dat ik volgend keer gewoon ga door rijden.
                      Mvg.
                      Robert
                      Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                      Comment


                      • #71
                        Re: Ergernis van de dag

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Dat bussen GEEN voorrang hebben bij het verlaten van hun halte buiten de bebouwde kom ... die denken dat ze dat overal mogen en doen dat ook.
                        Ik heb ook al vruchteloos gezocht naar het wetsartikel dat hen onvoorwaardelijke voorrang verleent als ze op een busstrook rijden. Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat sommige buschauffeurs het verschil met een tram niet kennen.

                        Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

                        Comment


                        • #72
                          Re: Ergernis van de dag

                          Oorspronkelijk geplaatst door Mr.D Bekijk bericht
                          Ik heb ook al vruchteloos gezocht naar het wetsartikel dat hen onvoorwaardelijke voorrang verleent als ze op een busstrook rijden. Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat sommige buschauffeurs het verschil met een tram niet kennen.
                          Het enige dat ik met zekerheid kan vinden is dit :



                          Maar dat is geen busstrook natuurlijk. Langs de andere kant zegt een regeltje dat wie de rechterrijstrook volgt voorrang heeft op het andere verkeer als deze rijstrook ophoudt met bestaan (geen opritten van snelwegen of daar waar een B1 of B5 staat) ... als die busstrook zich rechts bevindt en ophoudt met bestaan veronderstel ik dat ze deze regel kunnen toepassen. (Niet zeker)
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #73
                            Re: Ergernis van de dag

                            Een bus is groter dan mijn autoke, dus ik stop voor een bus als die uitwijkt, voorrang of niet

                            Comment


                            • #74
                              Re: Ergernis van de dag

                              Veilig rijden is vooral een kwestie van verantwoord rijden, niet van de letter van de wet te volgen.
                              Als ik een zebrapad over steek moet de bus ook voor mij stoppen. Maar dat wil niet zeggen dat ik voor zo'n bus ga over steken en verwacht dat hij wel zal stoppen.

                              Comment


                              • #75
                                Re: Ergernis van de dag

                                Van voorrang van rechts gesproken: onze straat komt op twee plaatsen uit op een lange kaarsrechte, vrij smalle baan van zo'n 2 km lang.
                                Er zijn op die afstand een tiental T kruispunten, en die hebben allemaal voorrang van rechts t.o.v. die rechte baan.
                                En aan elke kruising staat op die rechte baan het X verkeersteken.
                                Had ik daar altijd mijn voorrang "afgedwongen" dan zat ik hier niet meer, gegarandeerd.
                                Maar ik zou wel "in mijn recht" geweest zijn, jaja...
                                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                                Comment

                                Working...
                                X