Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het weer weer.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Het weer weer.

    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Ik ben alvast naar het kerkhof geweest want met dit allerheiligenweer denk ik soms wel dat mijn kalender fout is.
    Wel ijzig koud.
    Met allerheiligen was het zowel in 2014 als in 2015 boven de 20°C en was het een hele dag zonnig.

    Momenteel is het hier 12,6°C en gedeeltelijk bewolkt.

    Comment


    • Re: Het weer weer.

      Oorspronkelijk geplaatst door Skoda Bekijk bericht
      Met allerheiligen was het zowel in 2014 als in 2015 boven de 20°C en was het een hele dag zonnig.

      Momenteel is het hier 12,6°C en gedeeltelijk bewolkt.
      Klopt, het was met allerheiligen echt lenteweer en beter dan bepaalde zomerdagen.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • Re: Het weer weer.

        Als verkoudheden bij koud weer een mythe zijn, dan vind ik het vreemd dat mensen veel vaker verkouden zijn in de herst/winter/lente dan in pakweg de zomer.
        Dat is omdat virussen vaak meeliften in de lucht. Koudere lucht = drogere lucht. Warme lucht = vochtigere lucht. Bij koude lucht is er dus minder waterdamp in de lucht en kunnen virussen vrijer en verder door de lucht, in warme lucht zit meer vocht en die waterdamp ' kleeft ' aan de virussen en maakt ze dus zwaarder en minder mobiel.

        Meeste virussen die verkoudheid veroorzaken krijgen we via de neus binnen (ademen door de neus).

        In de winter hebben we sowieso een dip in ons afweersysteem (minder zonlicht en vaker kou verzwakken ons en zorgen voor een algemene verminderde weerstand).

        Het is dus zoals met zoveel zaken : een COMBINATIE van factoren zorgt voor meer verkoudheden in koudere periodes. De virussen zelf hebben het warm want zitten toch al in een warm mensenlichaam en als ze worden uitgeniest, uitgeademd dan kunnen ze verder en sneller door de koudere lucht dan 's zomers waar de vochtigere lucht het hun lastiger maakt.

        't Is niet omdat een verkoudsheidvirus in ons lichaam komt dat we er altijd ziek van worden, dat hangt echt wel af van onze opgebouwde algemene weerstand. Vandaar dat ouderen veel gevoeliger zijn voor griep bv. dan jongeren, niet omdat ze ouder zijn maar omdat ze vaak een verminderde algemene weerstand hebben.



        Dus in koudere periodes hebben we meer ' aanvallen ' van verkoudsheidvirussen en heeft ons afweersysteem meer werk. Komen we nu in tocht of plotse koude, dan zullen onze bloedvaten samentrekken en zeker in de neus, waardoor ons al verminderd afweersysteem slechter werkt (niet genoeg antilichaampjes kunnen de ' aanvaller ' proberen tegen te houden omdat de bloedstroom verminderd wordt. Koude lucht > drogere lucht en drogere neus en keel > slechtere weerstand (tegen virussen).

        Comment


        • Re: Het weer weer.

          Na 14 dagen in de zon, werden we dit weekend terug thuis verwelkomd met bijna 30 Liter regen / m².
          Naar het schijnt bleef het hier ook 14 dagen kurkdroog, dus de natuur zal wel blij zijn (ik ook trouwens) .
          Vandaag rap de boontjes planten of is het zaaien (?), want daarvoor lukte het niet wegens te droog.
          Wanneer ik enkele weken geleden probeerde een voortje of putje te maken voor de boontjes, liep het dicht met zand zoals in een zandloper, vandaag zal dat niet het geval zijn .

          Comment


          • Re: Het weer weer.

            Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
            Koude tocht zal de ideale omstandigheden zijn voor virussen.
            Mja, dat zal zowat de samenvatting worden van wat Empe uitgebreider toelichtte.

            Het zal wel weer een domme vraag zijn, maar waarom heeft men het nog niet in hun hoofd gehaald om een vaccin uit te vinden tegen verkoudheden, die men meteen aan pasgeborenen geeft.

            Omdat een verkoudheid geen erge ziekte is, en de hele farmaindustrie anders een serieuze financiële deuk krijgt?

            Comment


            • Re: Het weer weer.

              Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
              Na 14 dagen in de zon, werden we dit weekend terug thuis verwelkomd met bijna 30 Liter regen / m².
              Naar het schijnt bleef het hier ook 14 dagen kurkdroog, dus de natuur zal wel blij zijn (ik ook trouwens) .
              Gelukkig maar, dan kunnen je regenwaterputten terug vullen voor je bij de eerste zonnige dag weer aan het grassproeien gaat.

              Comment


              • Re: Het weer weer.

                Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                Gelukkig maar, dan kunnen je regenwaterputten terug vullen voor je bij de eerste zonnige dag weer aan het grassproeien gaat.
                Ze staan inderdaad terug bomvol. Ik had ze zowat bijna leeggesproeid voor we vertrokken met de bedoeling dat ze weer vol waren bij terugkomst.
                Ik had wel gedacht dat ze al zouden vol zijn bij thuiskomst, en niet dat ze zouden vollopen bij thuiskomst .
                Ik heb dus weer 15.000 liter klaar om alles en nog wat van het nodige nat te voorzien indien nodig .
                Gisteren lekker gaan eten in D'Okkernote, en het kon me niks schelen dat het gans de tijd regende tijdens het verorberen van mijn aperohapjes, de notenpaté, de sorbet, de côte à l'os, samen met een paar flesjes wijn, de dame blanche en de koffie .
                Last edited by Guest17; 23 mei 2016, 10:02.

                Comment


                • Re: Het weer weer.

                  Is het weer werkelijk zo slecht in 'de Limburg' vandaag? http://www.hln.be/hln/nl/16748/onwee...4-400212814eec
                  Mijn weerapp (Weer: BE; Méteo pour la Belgique) voorspelt hier (voorkempen) al uren regen en zelfs onweer, maar het is stralend weer buiten, met temperaturen rond 23°C.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

                  Comment


                  • Re: Het weer weer.

                    In Dendermonde momenteel lichte bewolking maar wel warm, al veel zon gehad.

                    Comment


                    • Re: Het weer weer.

                      Hier in Z Wvl ook droog en warm.
                      Terwijl de lucht nog niet zwanger is van onweerswolken nog rap wat boodschappen doen en dan de wagen terug binnen.
                      Heb geen zin om een pak hagelblutsen op te lopen... beter voorkomen dan genezen .

                      Comment


                      • Re: Het weer weer.

                        Updat op mijn vorig bericht hier : gisteren geen druppel regen gezien.

                        De eerste druppeltjes zijn nu wel aan het vallen op dit ogenblik.
                        Benieuwd hoeveel we hier gaan krijgen van die... was het nu 20 liter, of 40 liter, of..... ik hoorde deze middag zelfs een weerman van 80 liter/m² spreken .
                        Dat zou dan wel een mini zondvloed zijn. Maar soit, de natuur kan er maar wel bij varen.

                        Comment


                        • Re: Het weer weer.

                          Frank Deboosere voorspelde gisteren voor vandaag tussen de 20 en de 45 liter in Limburg, net zoals voor morgen - maandag. Er is slechts 4 liter gevallen vandaag. Benieuwd wat het morgen geeft...

                          Hier is het nog steeds drukkend warm, 19,3°C en al verschillende uren droog.

                          Comment


                          • Re: Het weer weer.

                            Van die 20 of 45 of zelfs 80 liter/m², hebben wij er tot nu ongeveer 5 gekregen.... maar de dag is nog niet om.
                            Het zal wel weer zijn zoals gewoonlijk, ja maar op die er die plaats is er wel veel meer gevallen.
                            Zo kan ik het ook voorspellen : er zal hier en daar een straaltje zon te zien zijn.... is het niet in Knokke, dan misschien wel in Torgny .
                            Ik hou jullie op de hoogte van de 'droogte' hier .

                            Comment


                            • Re: Het weer weer.

                              Tja, dat is nu eenmaal eigen aan buien hé. Als ik hier in Gent naar buiten kijk vandaag, dan denk ik dat we de voorspelde hoeveelheden wel gaan halen

                              Comment


                              • Re: Het weer weer.

                                Oorspronkelijk geplaatst door WimBollein Bekijk bericht
                                Tja, dat is nu eenmaal eigen aan buien hé. Als ik hier in Gent naar buiten kijk vandaag, dan denk ik dat we de voorspelde hoeveelheden wel gaan halen
                                Misschien wel, en met alle gevolgen van dien, vooral door die extreme voorafgaande droogte hé.

                                "Bodem is hard geworden"
                                Volgens weerman Frank Deboosere ligt een lange, droge periode aan de basis van de wateroverlast van de afgelopen dagen.
                                “Tussen 11 en 20 mei viel er amper regen. Het was zelfs één van de droogste periodes in 100 jaar. Daardoor is de bodem hard geworden. Als er dan veel regen valt, kan de bodem dat water niet snel genoeg opnemen.”


                                Beter regelmatig eens een buitje, is voor "iedereen" en alles beter.
                                Overvloedige regen hier geen enkel probleem wegens redelijk hoog gelegen, hoog genoeg boven straatnivo gebouwd en zandgrond.
                                Grond kost(te) dan ook pakken meer dan grond die mensen soms goedkoop kunnen krijgen in voormalige overstromingsgebieden, maar iedereen zou het moeten weten dat goedkoop meestal kwaadkoop is.
                                Wij betalen nu in de brandverzekering zelfs al mee voor zij die met de regelmaat van een klok onder water zitten, nochtans hebben zij veel uitgespaard bij het kopen van hun grond/huis in die gebieden.
                                Last edited by Guest17; 30 mei 2016, 13:54.

                                Comment

                                Working...
                                X