Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gaan we onder de 8000 vandaag?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Gaan we onder de 8000 vandaag?

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Je begrijpt mij verkeerd Beelder, met die trollen bedoel ik een paar gasten (die de mods heel goed kennen) en hier na een ban,
    steeds maar onder een andere naam komen opduiken met de bedoeling het forum te verpesten.
    Ik wil ook niet zeggen dat er geen niet betalende leden meer zouden mogen zijn, maar ik wil wel pleiten om "een stuk" van het forum
    af te scheiden voor betalende mensen, iets dat er eigenlijk voor een stuk reeds is, zo staat er onder Koop&Verkoop een deeltje Private forums,
    daar kunnen ook alleen betalende leden in.
    Ik heb helemaal niets tegen niet betalende leden, en zal indien mogelijk steeds beginners proberen te helpen, eventueel met raad en daad.
    Als dat verkeerd is overgekomen bij U, sorry daarvoor.
    Dit is een duidelijker verhaal Waarvoor ik wel enigszins begrip kan tonen.
    Misschien dat ik dan ook wat emotioneel heb gereageerd, waarvoor ook excuses. Maar, lezend kwam het heel anders over helaas
    Dank voor de verhelderende uitleg Voel me al een stuk beter
    Dit forum is voor mij op korte termijn zo een prachtig medium geworden dat het me echt aan het hart ging. Ik leer hier zoveel lieve virtuele hobbyisten en professionels kennen, en had nooit kunnen denken dat ik het zo leuk zou hebben gevonden.
    Andere fora interesseren mij helemaal niet. Dat er vriendjespolitiek ontstaat, en dat er altijd personen zijn die de boel verstieren is helaas overal tegenwoordig aan de orde.
    Het aanmaken van verschillende accounts, zou(denk ik) moet kunnen worden opgemerkt door het IP-adres. Ik zit vaak op mijn home-computer, en sinds zondag heb ik voor vaderdag voor het eerst in mijn leven een mobiel laptopje gekregen. En dat is juist de moeilijkheid hierin om mensen die willen dwarsliggen tegen een prachtig medium te kunnen traceren. De mobiele communicatie maakt het er in die zin niet gemakkelijker op.
    Hoe een opzet van een forum er zou moeten uitzien beleidsmatig is voor mij echter een raadsel om dit soort zaken te kunnen ondervangen. Wil hier graag in meedenken, maar denk eerlijk dat het een moeilijke materie zal worden.
    Alles heeft zijn up en downs en ik ben er zeker van, dat met de beste wil van allen dit forum een lang leven zal hebben.

Comment

Hallo,

Eén van de doelstellingen van Belgiumdigital is altijd héél duidelijk geweest: toegankelijk voor iedereen.
      De VZW-structuur is er pas gekomen om alles binnen een wettelijk kader financieel te concretiseren.
      Onze niet-VZW-leden zijn dus even welkom als de VZW-leden. Die laatste groep steekt BD een extra hart onder die riem, maar de intellectuele en fotografische bijdragen van iedereen worden ten zeerste geapprecieerd - zij houden het forum "levendig" en geven er een bijzonder waardevolle inhoud aan. En dat enkele mensen hun persoonlijke frustraties uitten doet geen afbreuk aan al dat waardevols - al heeft het soms wel impact op de kameraadschappelijke sfeer van BD.
      Onze moderatoren proberen dat steeds zo goed mogelijk te ondervangen, maar dat is (helaas) niet altijd mogelijk.

We houden Belgiumdigital al bijna 14 jaar in de lucht (op 29.07.1999 opgericht) en actualiseren en updaten heel frequent - meestal achter de schermen.
      Daarbij wordt in de mate van het mogelijke rekening gehouden met de wensen van de leden.

En volgend jaar? Dan zullen we toch wel een feestje organiseren denk ik

Jaja
      Last edited by jaja; 24 juni 2013, 08:08. Reden: taalvautje ...
      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Mijn bedoeling was niet de boel te verzieken maar eerder de vriendjespolitiek eens aan te kaarten. @beelder, mijn oprechte excuses voor het verkeerde woordgebruik waardoor ik nieuwe en verkennende leden in een hokje plaatste.

Wat ik wel vind is dat er vroeger beter en door meerdere mensen gecommentarieerd werd, en dit nu beperkt blijft tot een select clubje.

Bij deze is voor mij deze discussie afgerond en nogmaals mijn excuses voor de mensen waar ik op het hart zou hebben getrapt.
        Ik kan gerust tegen negatieve commentaar zolang die maar onderbouwd is dus schrijf zoals je het denkt, no mercy
        https://500px.com/marnix_photography

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dextro Bekijk bericht
          Mijn bedoeling was niet de boel te verzieken maar eerder de vriendjespolitiek eens aan te kaarten. @beelder, mijn oprechte excuses voor het verkeerde woordgebruik waardoor ik nieuwe en verkennende leden in een hokje plaatste.

Wat ik wel vind is dat er vroeger beter en door meerdere mensen gecommentarieerd werd, en dit nu beperkt blijft tot een select clubje.

Bij deze is voor mij deze discussie afgerond en nogmaals mijn excuses voor de mensen waar ik op het hart zou hebben getrapt.
          Duidelijk Dextro
          Bedankt en bovenstaand van JAJA is ook al verhelderend.
          Zand erover, en we gaan weer genieten van onze mooie hobby
          Bedankt voor de reactie

Comment

Ik wil hier toch ook nog even reageren:
            Ik ben hier gekomen in 2002 toen BD amper een jaar bestond. Dank zij BD heb ik mijn eerste stappen gezet in het digitaal fototijdperk. Uit dankbaarheid voor de vele steun van een aantal leden, waarvan er spijtig genoeg nu al verschillende van opgestapt zijn omwille van onvrede of wat dan ook, heb ik mij bij het ontstaan van de VZW onmiddellijk lid gemaakt en met plezier de jaarlijkse bijdrage beginnen betalen.
            Wat mij in al die jaren heeft getroffen is dat hier de laatste jaren een aantal figuren rondzweven die niet eens de bedoeling hebben om hier iets nuttigs te komen doen. Nee, hun bedoeling is enkel en alleen te kwetsen en hun frustratie en jalousie te ventileren op personen waarvan ze denken dat ze het iets breder hebben. BD slaagt er maar niet in deze individuen definitief te bannen omdat sommigen van hen er steeds weer in slagen om onder een andere nick terug te keren en in de kortste keren opnieuw beginnen te spuwen. Verdoezelende middeltjes zoals het frequent maken van taalfouten en een andere schrijfstijl hanteren helpt hen ook om hier weer een tijd onopgemerkt te vertoeven.
            En spijtig dat dit moet gezegd worden, maar dit zijn personages die nooit lid zullen worden gezien ze met andere bedoelingen naar hier zijn gekomen.
            Een tijd geleden heb ik uit veiligheidsoverwegingen gevraagd aan BD om mijn naam waaronder ik aanvankelijk postte te willen veranderen in een nickname. Het ging zover, en het gaat nu nog steeds door, dat ik mij in mijn privésfeer bedreigd voel door deze malafide figuren, de overtreffende trap van trol dus. Sommige van mijn vroeger gedane uitspraken of reacties worden telkens weer gebruikt om mij in een slecht daglicht te brengen of zelfs schade toe te brengen.
            Ik hoop dat de leiding van BD eindelijk eens een antwoord zal vinden voor deze mistoestanden.
            Last edited by enero; 22 juni 2013, 22:34.
            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

The never ending story...
              Het geleuter over HOF...wie er wel of niet zou mogen in komen, het geleuter over al dan niet vermeende vriendenkliekjes...Persoonlijk denk ik dat de mensen van BD achter de schermen hun uiterste best doen om dit forum voor iedereen leefbaar te houden. Daarvoor alleen al een dikke pluim.
              Had me zo mooi voorgenomen om op deze topics niet meer te reageren daar dit voor mij overkomt als water dragen naar de zee...

Dextro zou je graag enkele vragen stellen. En voor mij hoef je ze niet hier publiek te beantwoorden. Misschien eens voor jezelf...

-Kunt u namen noemen (nickname volstaat hoor) van mensen die in de beginnershoek zitten en die tot het selecte kliekje behoren? Van mij mag het hoor...Misschien zouden zij zich wel kunnen verweren dan...Neen, neen, ik kan en mag niet voor andere mensen spreken/beslissen...je mag, als ik er al zou bij horen gerust mijn naam noemen.(Nickname volstaat en past nog in deze context ook...)
              -Reageert u herhaaldelijk positief of negatief op foto's van mensen die het de moeite niet vinden jou een antwoord te geven?
              -Reageert u op mensen die alle maanden (zelfs langer soms) één keer komen kijken, op een stuk of twee foto's een kort commentaartje zetten, hun eigen ei leggen en dan weer verdwijnen voor een maand of twee...drie?
              -Gelooft u werkelijk dat de vermeende vriendenkliekjes, waar ook op dit forum, onderling via PB afspreken in de zin van: "den deze gaan we nu ééns een week opzij laten liggen..." ?
              -Heeft u al kunnen vaststellen op hoeveel foto's van "nieuwelingen" ik al gevraagd heb om aub ook eens bij andere mensen te gaan kijken en te proberen een beoordeling te schrijven. Ondanks ze de bal zouden misslaan, dit geen schande is en de beste kan overkomen...Dat er daar ook veel uit te leren valt?
              -Denkt u ook dat het een vrije keuze is om op iemand zijn foto al dan niet iets te schrijven?
              -Zou het kunnen dat iemand die negatieve commentaar krijgt en daardoor wegblijft...dat dit zijn/haar eigen keuze is?
              -Gelooft u werkelijk dat als ik nalaat bij je te passeren de andere leden in de beginnershoek zouden opgestookt worden om hetzelfde te doen? Of zou de reden dat het voltallig vriendenkliekje niet passeert een andere oorzaak kunnen hebben?
              -Misschien bent u het vergeten...Maar herinnert u zich nog dat u met uw "sparringspartner" en een vette knipoog de deze in de beginnershoek eens ging leren hoe ze een HDR moesten appreciëren?
              Misschien een ondoordachte uitspraak...Maar kunt u zich voorstellen hoe dit overkomt?
              -Op wat beoordeelt u een foto? Als er inhoudelijk niets aantrekkelijks te beleven valt..wat is er dan nog buiten het technische?
              -Heeft u tijd en zin om op elk forumonderdeel, op elke foto een pluimpje of bemoedigend woordje te schrijven?
              -Enfin...zou zo nog tal van vraagjes kunnen bedenken maar...zou het kunnen bijdragen tot een vergelijk. Een oplossing waar iedereen zich wel bij voelt.

Een plafondlamp tegen een kale plafond (al allemaal mee geconfronteerd geweest-en zeg hier ook niet dat dit een post van jou was) die noch technisch in orde is en waar inhoudelijk weinig tot niets te zien/beleven valt is voor mij geen foto waar ik sta te trappelen om iets te schrijven. Heb het beleefdheidshalve toch maar gedaan. Anders zakte de goedbedoelende TS weg in de kelders van BD...
              Het summum van fotografie, voor mij toch, is een foto waar je zowel technisch als inhoudelijk geen speld tussen kunt krijgen. Ik denk voor mezelf niet dat ik al ooit zo een foto hier geplaatst heb. Ben dan ook maar een kleurenblinde autodidact die veel probeert te stelen met mijn ogen en tracht met vallen en opstaan er het beste van te maken.
              Maar...zo heel soms zie ik hier in verschillende onderdelen mensen iets plaatsen waarvan ik met mijn beperkte kennis vind Wow...dit is echt af...Dat zijn foto's die blijven nazinderen...Ik ga die ook niet beoordelen hoor...ben beschroomd...kom aan die mannen hun hielen nog niet. Moet ik echt gaan "l*llen" bij mensen die dit doen voor den brode??? Dacht het niet.

Veel frustratie zie ik hier...maar weet voor mezelf zeker dat dit niet aan het forum ligt.

Nog één algemene vraag misschien...trollen...zijn dat dan deze die de "ballen" niet hebben om op je foto te schrijven dat hij op niets trekt en die het dan maar op iemand anders zijn topic gaat uitwerken...? Het is toch zo makkelijk om iedere foto de grond in te boren...Daadwerkelijk met iets beter op de proppen komen dat ligt net iets moeilijker...Of...misschien mochten ze door hun (wan)gedrag al lang niet meer meespelen.
              Iedereen mag het zijne denken van deze "inbreng..." Het is een mening niets meer...niets minder.
              En om maar eens een stereotype quote te gebruiken: "Opinions are like *ssholes...everyone has one..."

Trouwens...voor mijn schoon ogen moet niemand hier op inpikken...ben het al lang beu dergelijk gezwets...ga terug naar m'n beginnershoekje waar ik me thuis voel...en waar ik soms wel eens goed bedoeld iemand meer pijn doe dan me lief is...Dit is dan uit pure dommigheid...sorry.

Groetjes
              Marc
              Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Beelder Bekijk bericht
                Wij(niet betalende leden) moeten dus ergens anders onze heil zoeken, is het dat wat u wil? Wat zou er van BD overblijven?
                Ach, tja, wat moet ik daar nu verder op schrijven?

Ben amper 2 maanden hier aanwezig op dit forum en dan moet ik dit allemaal lezen? Goede stimulans om mij toekomstgericht eventueel aan te trekken als betalend lid. Heeft u daar als eens over nagedacht hoe demotiverend uw gedachtengang kan zijn voor een andere nieuwe gebruiker hier?
                Gratis fora genoeg op internet als ze dit betalend maken.

Ik ben trouwens zelf actief op een aantal andere Engelstalige fora (wat ik anderen ook zou aanraden), waar men bijvoorbeeld heel anders denkt over fotografie dan hier.
                Plaats eens een foto ter beoordeling op verschillende fora, en je zal zien dat je totaal andere meningen en visies krijgt. Heel interessant. Wat men hier afbreekt, vindt men plots elders juist heel goed, of omgekeerd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                  ..........

Ik ben trouwens zelf actief op een aantal andere Engelstalige fora, waar men bijvoorbeeld heel anders denkt over fotografie dan hier.
                  hoe zo...?
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Brombeer Bekijk bericht
                    The never ending story...
                    Het geleuter over HOF...wie er wel of niet zou mogen in komen, het geleuter over al dan niet vermeende vriendenkliekjes...Persoonlijk denk ik dat de mensen van BD achter de schermen hun uiterste best doen om dit forum voor iedereen leefbaar te houden. Daarvoor alleen al een dikke pluim.
                    Had me zo mooi voorgenomen om op deze topics niet meer te reageren daar dit voor mij overkomt als water dragen naar de zee...

Dextro zou je graag enkele vragen stellen. En voor mij hoef je ze niet hier publiek te beantwoorden. Misschien eens voor jezelf...

-Kunt u namen noemen (nickname volstaat hoor) van mensen die in de beginnershoek zitten en die tot het selecte kliekje behoren? Van mij mag het hoor...Misschien zouden zij zich wel kunnen verweren dan...Neen, neen, ik kan en mag niet voor andere mensen spreken/beslissen...je mag, als ik er al zou bij horen gerust mijn naam noemen.(Nickname volstaat en past nog in deze context ook...)
                    -Reageert u herhaaldelijk positief of negatief op foto's van mensen die het de moeite niet vinden jou een antwoord te geven?
                    -Reageert u op mensen die alle maanden (zelfs langer soms) één keer komen kijken, op een stuk of twee foto's een kort commentaartje zetten, hun eigen ei leggen en dan weer verdwijnen voor een maand of twee...drie?
                    -Gelooft u werkelijk dat de vermeende vriendenkliekjes, waar ook op dit forum, onderling via PB afspreken in de zin van: "den deze gaan we nu ééns een week opzij laten liggen..." ?
                    -Heeft u al kunnen vaststellen op hoeveel foto's van "nieuwelingen" ik al gevraagd heb om aub ook eens bij andere mensen te gaan kijken en te proberen een beoordeling te schrijven. Ondanks ze de bal zouden misslaan, dit geen schande is en de beste kan overkomen...Dat er daar ook veel uit te leren valt?
                    -Denkt u ook dat het een vrije keuze is om op iemand zijn foto al dan niet iets te schrijven?
                    -Zou het kunnen dat iemand die negatieve commentaar krijgt en daardoor wegblijft...dat dit zijn/haar eigen keuze is?
                    -Gelooft u werkelijk dat als ik nalaat bij je te passeren de andere leden in de beginnershoek zouden opgestookt worden om hetzelfde te doen? Of zou de reden dat het voltallig vriendenkliekje niet passeert een andere oorzaak kunnen hebben?
                    -Misschien bent u het vergeten...Maar herinnert u zich nog dat u met uw "sparringspartner" en een vette knipoog de deze in de beginnershoek eens ging leren hoe ze een HDR moesten appreciëren?
                    Misschien een ondoordachte uitspraak...Maar kunt u zich voorstellen hoe dit overkomt?
                    -Op wat beoordeelt u een foto? Als er inhoudelijk niets aantrekkelijks te beleven valt..wat is er dan nog buiten het technische?
                    -Heeft u tijd en zin om op elk forumonderdeel, op elke foto een pluimpje of bemoedigend woordje te schrijven?
                    -Enfin...zou zo nog tal van vraagjes kunnen bedenken maar...zou het kunnen bijdragen tot een vergelijk. Een oplossing waar iedereen zich wel bij voelt.

Een plafondlamp tegen een kale plafond (al allemaal mee geconfronteerd geweest-en zeg hier ook niet dat dit een post van jou was) die noch technisch in orde is en waar inhoudelijk weinig tot niets te zien/beleven valt is voor mij geen foto waar ik sta te trappelen om iets te schrijven. Heb het beleefdheidshalve toch maar gedaan. Anders zakte de goedbedoelende TS weg in de kelders van BD...
                    Het summum van fotografie, voor mij toch, is een foto waar je zowel technisch als inhoudelijk geen speld tussen kunt krijgen. Ik denk voor mezelf niet dat ik al ooit zo een foto hier geplaatst heb. Ben dan ook maar een kleurenblinde autodidact die veel probeert te stelen met mijn ogen en tracht met vallen en opstaan er het beste van te maken.
                    Maar...zo heel soms zie ik hier in verschillende onderdelen mensen iets plaatsen waarvan ik met mijn beperkte kennis vind Wow...dit is echt af...Dat zijn foto's die blijven nazinderen...Ik ga die ook niet beoordelen hoor...ben beschroomd...kom aan die mannen hun hielen nog niet. Moet ik echt gaan "l*llen" bij mensen die dit doen voor den brode??? Dacht het niet.

Veel frustratie zie ik hier...maar weet voor mezelf zeker dat dit niet aan het forum ligt.

Nog één algemene vraag misschien...trollen...zijn dat dan deze die de "ballen" niet hebben om op je foto te schrijven dat hij op niets trekt en die het dan maar op iemand anders zijn topic gaat uitwerken...? Het is toch zo makkelijk om iedere foto de grond in te boren...Daadwerkelijk met iets beter op de proppen komen dat ligt net iets moeilijker...Of...misschien mochten ze door hun (wan)gedrag al lang niet meer meespelen.
                    Iedereen mag het zijne denken van deze "inbreng..." Het is een mening niets meer...niets minder.
                    En om maar eens een stereotype quote te gebruiken: "Opinions are like *ssholes...everyone has one..."

Trouwens...voor mijn schoon ogen moet niemand hier op inpikken...ben het al lang beu dergelijk gezwets...ga terug naar m'n beginnershoekje waar ik me thuis voel...en waar ik soms wel eens goed bedoeld iemand meer pijn doe dan me lief is...Dit is dan uit pure dommigheid...sorry.

Groetjes
                    Marc
                    Uitgebreid maar de pure waarheid.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                      hoe zo...?
                      Wel, daar kan men vaak echt zeggen wat men ervan vindt, zonder bij een kliekje te hoeven horen. Kritiek geven, en zeker opbouwend. Niet zomaar dingen de grond in boren of enkel zeggen dat het niet goed is. Maar ook wát er niet goed aan is, en waarom, en wat er kan verbeterd worden.
                      Hier is het meer van "I like" of "I don't like" geworden vind ik.

Op andere fora kan men blijkbaar een foto van 500px breed wél beoordelen, op basis van compositie, kleuren, de context, de boodschap, ...
                      Hier krijg je vaak de reactie dat een foto te klein is om te beoordelen, maar elders kunnen ze het wel. Dus dat ligt niet aan de foto, maar aan de mensen die het beoordelen denk ik dan.
                      Als die grootte er blijkbaar enkel toe doet om de scherpte te beoordelen, en je die dan groot genoeg post, is het vaak enkel "hij is mooi scherp", maar verder komt men soms niet.
                      Soms heb ik nood aan een meerwaarde als ik laat beoordelen, en dat krijg ik elders meestal wel.

Een ander aspect van internationale fora, is dat er mensen van de andere kant van de wereld meekijken, met een ander oog. Vooral hun achtergrond en omgeving. Mensen uit andere culturen vinden andere dingen leuk. Ze hebben soms een fotografieopleiding gevolgd gedoceerd door mensen met een andere visie.
                      Foto's uit onze vertrouwde omgeving van bijvoorbeeld clichégebouwen vindt men hier banaal, maar iemand uit Zuid-Amerika of Azië vind dat soms wél speciaal en kijkt heel anders naar dit beeld.

Comment

Foto's uit onze vertrouwde omgeving van bijvoorbeeld clichégebouwen vindt men hier banaal, maar iemand uit Zuid-Amerika of Azië vind dat soms wél speciaal en kijkt heel anders naar dit beeld.
                        Ik kan deze uitleg goed volgen Is een waarheid die staat als een -gebouw-

Comment

Ik ben er al van zowat het begin bij.

Ik heb dit forum groot zien worden. Heb mafte dagen beleefd waarbij we met BD'ers gingen schieten in de haven, of in een stad als Maastricht enz. Ik ken(de) leden zoals Erik Mansvelders, Mic en Tinne (zijn er mensen die hen ook nog kennen?) Ik heb ook mensen zien misnoegd worden, om gegronde en ongegronde reden. Ik heb goeie mensen zien gebanned worden, maar ook individuen waarvan ik dacht "good riddance". Ik heb mensen aparte fora zien oprichten. Ik ben zélf ook een tijd weggegaan (doch nooit gebanned), en ben elders gaan meewerken. Daardoor werd ik door een groot aantal BD'ers de verpersoonlijking van de duivel. "If you are not for us, you are against us" zoals de Amerikaanders als ze oorlogje willen gaan spelen. Raar genoeg zijn een aantal van deze BD'ers daarna zélf weggegaan en zaten ze in hetzelfde straatje als ik.

Daarna heb ik een nieuwe generatie BD'ers zien groot worden. Daar zijn (wééral) goede mensen bij, maar ook minder goede. Bij deze laatste denk ik aan de aandachtshoeren, die populair werden door nietszegende commentaren zoals "lekker scherp" en "mooie kleuren" onder hun functietoetsen te steken, en die comments dan los te laten op zoveel mogelijk "beoordeel" topics. Zij zijn nu ook al "ancien".

Mijn mening?

Over BD in het algemeen;
                          - Vlaanderen is te klein voor meerdere populaire fotografie fora. Andere fora opstarten werkt amper; ze trekken niet genoeg leden.
                          - En gesloten fora/kliekjes werken nog véél minder. Ja, ze hebben voordelen. Lekker rustig bvb (geen probleemzoekers). Maar binnen zo'n fora doet ieder zijn ding, weet je snel wat je aan elkaar hebt, en is er op den duur geen topic meer waarover men nog veel weet te praten.
                          - BD zou veel groter kunnen zijn. Maar dan zouden bestuursleden en mods moeten leren dat mensen die kritiek geven dat zeker niet altijd slecht bedoelen. Het is geen rechtstreekse aanval op hun persoon. Het werkt zeer demotiverend voor goed bedoelende leden, als ze op hun vragen steevast een "njet" krijgen. Hierdoor werkt men de verzuring in de hand.
                          - Ik geloof nog steeds dat het tij te keren valt. Anders zou ik hier zélf ook niet meer zitten.

Over foto-topics in het bijzonder;
                          - Kliekjesvorming is er altijd, op elk forum. Maar of die hier meer uitgesproken is dan op een ander? Ik ga het in ieder geval niemand kwalijk nemen als ze niet reageren op mijn foto's om dat ik zélf niet reageer op die van hun. Ze hebben namelijk gelijk! Ik heb daar meestal de tijd niet voor. Moest BD over een systeem beschikken met een simpele "like" button zoals 500px, dan zou dat al veel beter lukken.
                          - Die overdreven focus op het technische is echter niet te ontkennen. Persoonlijk vind ik dit het meest spijtige aan de huidige gang van zaken. Ik fotografeer namelijk voor het plezier, en ik wil dat plezier graag delen met gelijkgezinden. Dat mijn foto's niet technisch perfect zijn, dat is omdat ik in eerste instantie natuurgids ben, en geen professioneel fotograaf. Terzijde; ik zou trouwens die mannen hun job niet willen. Kortom; ik laat graag foto's zien van dingen waar ik zélf veel geniet van heb gehad. En ik toon ook liever wat het niveau is dat je zélf kan en mag verwachten van je eigen foto's als je zélf ook op safari gaat. Daarom post ik méér dan de vijf of tien perfecte foto's waar elke safarist wel mee naar huis komt per reis.
                          - Belangrijker is het gevolg van deze overdreven technische focus. Ik ben de tel kwijt van de Vlaamse mensen die hun foto's laten zien op andere (soms safari-gerelateerde) sites, maar niet hier. Als ik hun vraag "waarom niet op BD?" is hun antwoord steevast "omdat mijn shots daar het niveau van National Geographic moeten halen". Ik weet niet of dit in andere disciplines zo is, maar ik vermoed van wel. Niet elke modelfotograaf heeft toch de behoefte om Vogue-plaatjes af te leveren? Misschien komt het wel simpelweg neer op dit; er is op BD geen plaats waar je fotos kan tonen voor het plezier, zonder dat je commentaar behoeft. Elke foto moet en zal beoordeeld worden. Er zijn zelfs twee fora daarvoor, per categorie. Misschien zit daar het onevenwicht?

Ciao,

J.
                          http://www.theafricabug.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
                            ......... Misschien komt het wel simpelweg neer op dit; er is op BD geen plaats waar je fotos kan tonen voor het plezier, zonder dat je commentaar behoeft. Elke foto moet en zal beoordeeld worden. Er zijn zelfs twee fora daarvoor, per categorie. Misschien zit daar het onevenwicht?
                            2.1.2 Kies de juiste rubriek

Wil je eens alleen maar een leuke foto laten zien zonder dat je er een technisch oordeel over wil hebben: plaats die dan in het forumonderdeel 'Fotofun' of de Beginnershoek.
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Wel, daar kan men vaak echt zeggen wat men ervan vindt, zonder bij een kliekje te hoeven horen. Kritiek geven, en zeker opbouwend. Niet zomaar dingen de grond in boren of enkel zeggen dat het niet goed is. Maar ook wát er niet goed aan is, en waarom, en wat er kan verbeterd worden.
                              Hier is het meer van "I like" of "I don't like" geworden vind ik.

Op andere fora kan men blijkbaar een foto van 500px breed wél beoordelen, op basis van compositie, kleuren, de context, de boodschap, ...
                              Hier krijg je vaak de reactie dat een foto te klein is om te beoordelen, maar elders kunnen ze het wel. Dus dat ligt niet aan de foto, maar aan de mensen die het beoordelen denk ik dan.
                              Als die grootte er blijkbaar enkel toe doet om de scherpte te beoordelen, en je die dan groot genoeg post, is het vaak enkel "hij is mooi scherp", maar verder komt men soms niet.
                              Soms heb ik nood aan een meerwaarde als ik laat beoordelen, en dat krijg ik elders meestal wel.

Een ander aspect van internationale fora, is dat er mensen van de andere kant van de wereld meekijken, met een ander oog. Vooral hun achtergrond en omgeving. Mensen uit andere culturen vinden andere dingen leuk. Ze hebben soms een fotografieopleiding gevolgd gedoceerd door mensen met een andere visie.
                              Dit is nu echt wat ik bedoelde.
                              Ik kan gerust tegen negatieve commentaar zolang die maar onderbouwd is dus schrijf zoals je het denkt, no mercy
                              https://500px.com/marnix_photography

Comment

Jochen,

We kennen elkaar al héél lang ..., je reply is dus niet gelezen als kritiek of aanval

Dat van die bestuursleden en mods en die kritiek, dat is achterhaald. Er wordt geluisterd naar wat de leden zeggen en we maken er zelfs een platform voor.
                                Dat is niet hetzelfde als ingaan op alle voorstellen. Dat is onrealistisch en hebben mensen in het verleden vaak niet willen begrijpen.

Bd zou veel groter kunnen zijn, daar heb je gelijk in. De vraag is uiteraard of dat wel wenselijk is, maar dat is wat anders.
                                Om groter te (kunnen) zijn zouden we meer medewerkers nodig hebben dan we nu hebben - en die vinden we niet makkelijk, ondanks herhaalde oproepen.
                                Vandaar dat het partnership met SHOOT zo belangrijk is/was mét behoud van de eigen identiteit en onafhankelijkheid.

BD heeft ook nood aan verjonging - maar weinigen voelen zich geroepen om hieraan mee te werken om diverse redenen eigen aan het huidig tijdsbeeld.
                                We hebben prachtige doelstellingen, een geweldig internetplatform en de (kleine) groep van medewerkers van nu zijn heel enthousiaste en energierijke, luisterende mensen, bereid om hun ervaring te delen met anderen.
                                Als dat die ene keer eens misloopt, dan mag dat zeker geen veralgemening zijn.

Kortom, we gaan naar 15 jaar BD en het bestuur is wel degelijk bezig met "BeeDeetwintigvijftien" en de toekomstdoelstellingen, en dat samen met SHOOT.
                                Als BD nu ook nog eens "twintigvijtien" medewerkers kon vinden, dan hadden die allemaal al een taak
                                En als je terugkijkt op die 14 jaar BD, dan is er onmiskenbaar toch een hele weg afgelegd ...

PS Ik voel me nog jong

Jaja

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
                                Ik ben er al van zowat het begin bij.
                                Mijn mening?

Over BD in het algemeen;
                                ...
                                - BD zou veel groter kunnen zijn. Maar dan zouden bestuursleden en mods moeten leren dat mensen die kritiek geven dat zeker niet altijd slecht bedoelen. Het is geen rechtstreekse aanval op hun persoon. Het werkt zeer demotiverend voor goed bedoelende leden, als ze op hun vragen steevast een "njet" krijgen. Hierdoor werkt men de verzuring in de hand.
                                - Ik geloof nog steeds dat het tij te keren valt. Anders zou ik hier zélf ook niet meer zitten.
                                ...
                                J.
                                Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                                Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Working...
                                X