Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke brommer voor woon-werk? max 125cc

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Welke brommer voor woon-werk? max 125cc

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Point Bekijk bericht
    Ik vind uw stelling een klein beetje overdreven, sorry. Ik rij met m'n 125cc zo ook op de autosnelweg en ik moet me niet overal tussen gaan wringen. Dit is een typische uitleg van iemand die the king of te road wil spelen en de andere al dan niet tragere gebruikers van de autosnelweg wil bannen.

Welke is de minimum snelheid op de autosnelweg? Ik dacht nog altijd 70km/uur... en ik rij er steeds een constante van tussen de 100 en 110km/uur.
    Dit is geen uitleg van iemand dat de king of the road wil spelen maar van iemand dat al 26 jaar met een moto rondbolt. Iemand dat ook met een 125cc begonnen is en daarmee ook op de snelweg gereden heeft alsook met een 250cc.
    Met zo'n lichte motoren ben je gewoon een gevaar voor jezelf zonder dat je het op dat moment misschien beseft!
    Als je een 125cc op de snelweg ziet dan valt het van op km op dat dit voertuig eigenlijk niet geschikt is voor de snelweg. Op een snelweg moet je minstens 70 km/u doen als uw voertuig door belading niet harder kan op dat moment, dat klopt zeker en vast maar als je zoiets doet op een moment dat iedereen 120 doet gaat ge niet lang veilig rondbollen aan 70 en zelfs met een constante snelheid van 100 ben je dan een gevaar.
    Misschien goed 's morgens op de E40 tussen Bertem en Sterrebeek als iedereen 20 doet, dan heb je reserve genoeg! Buiten dit gewoon veel te licht en dit meestal zowel in gewicht van de moto als kracht van de motor.
    Ja, een vrachtwagen rijdt ook maar 90 zal je zeggen, die vliegt anders niet weg met een zucht en ziet ge vanop vijf kilometer bollen.
    Met een 125cc op de snelweg is eerder zich voor nen echte nemen. Rij er eens achter op een drukke snelweg waar nog vlot gereden wordt en zie hoe zo'n tufferke afziet in het verkeer, als buitenstaander heb je daar een andere kijk op dan zelf bestuurder te zijn van dat voertuig. In elk geval zul je niet veel echte motards vinden die met zo'n opgefokt brommerke (zo is het bijna voor die 125cc) op een snelweg willen komen.
    Met een moto loop je zowizo meer risico als met een ander voertuig omdat je geen bescherming hebt, het enige dat een beetje in uw voordeel speelt is dat je rapper kan zijn dan anderen en je uit de voeten maken als het nodig blijkt. Trouwens als je met zo'n bakske 100 à 110 doet op de teller is dat nog een pak minder in realiteit.
    Dit neemt niet weg dat een 125cc een goed voertuig kan zijn ... maar niet voor op de snelweg. En ja, ik heb het in mijn jonge jaren ook gedaan maar zou er nooit meer aan beginnen.
    Last edited by VerSeg; 11 augustus 2009, 03:30.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door micka Bekijk bericht
      VerSeg ik moet je ongelijk geven met je stelling , ben met mijn scooter veel sneller op mijn bestemming ,zonder enig overtreding , dan met de wagen .Ook op de snelweg.
      Dit is geen verwijt maar de meeste mensen die met een 125cc op de snelweg rijden beseffen niet eens hoe een gevaar ze zijn voor zichzelf, pas als ze ooit eens de overstap maken naar iets zwaarder zeggen ze "hoe heb ik dat ooit durven odoen". Natuurlijk is de ene snelweg de andere niet en het ene tijdstip ook het andere niet.
      Als je steeds in de files gaat rondbollen dan heb je daar ook nooit veel last van, op drukke maar vlot rijdende snelwegen is dat iets héél anders.
      Ps. Een scooter s-wing rijd 115 /u zonder enige motormoeite
      SYm rijd 100 /u zonder enige motormoeite .
      En dat wringen lijkt mij eerder een frustratie want volgens mij rijd een camion 90 dus heb ik voldoende over om te passeeren .
      De snelheden dat je opgeeft zijn km-teller snelheden, in realiteit moogt ge daar gerust een 10 à 15 km aftrekken (bij de meesten op uitzondering na).
      Een camion passeren kan je daarmee zeker doen maar er rijden niet enkel en altijd camions op de rechter rijstrook hé. Hoe rij jij dan tussen stilstaande files op de snelweg? Blijf jij dan aanschuiven achter de vrachtwagens, achter de auto's op de tweede of derde rijstrook of ga je er tussendoor (zoals mag)? In het laatste geval ... tussen de eerste en tweede rijstrook of tussen de tweede en derde rijstrook?
      Met zo'n scooterke kom je toch eens uit je eerste rijvak ... veronderstel ik toch ... dan kom je toch ook eens putten, zijwind en dergelijke tegen? Wat voor wieltjes staan onder de meeste scooters en hoe stabiel blijven ze bij een diepe put in het wegdek (neen je kan ze niet altijd ontkomen).
      Het is natuurlijk ieders recht met een scooter te rijden, ook een 125cc maar persoonlijk en ook vele anderen zullen de mening delen dat deze beter thuishoren op secundaire wegen.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
        rijbewijs voor moto gaan halen is niet direct een optie omdat een "echte" moto niet veel uitsparing biedt tov een kleine auto die we nu nog hebben en het is voornamelijk daar om te doen...
        Geen uitsparing?
        Neem nu een 500cc (iets tussenin).
        Rijtaks geen 50€, verzekering gecombineerd met auto geen 160€ en een verbruik van rond de 4 l/100km.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Met zo'n lichte motoren ben je gewoon een gevaar voor jezelf zonder dat je het op dat moment misschien beseft!
          Niet met accoort ! Ben nog nooit een gevaar geweest voor mezelf noch voor een andere.

Als je een 125cc op de snelweg ziet dan valt het van op km op dat dit voertuig eigenlijk niet geschikt is voor de snelweg. Op een snelweg moet je minstens 70 km/u doen als uw voertuig door belading niet harder kan op dat moment, dat klopt zeker en vast maar als je zoiets doet op een moment dat iedereen 120 doet gaat ge niet lang veilig rondbollen aan 70 en zelfs met een constante snelheid van 100 ben je dan een gevaar.
          Zelfs in beladen toestand blijft die prettig 110 bollen...

Misschien goed 's morgens op de E40 tussen Bertem en Sterrebeek als iedereen 20 doet, dan heb je reserve genoeg! Buiten dit gewoon veel te licht en dit meestal zowel in gewicht van de moto als kracht van de motor.
          Nope, ik rij er al vier jaren met op de autosnelweg en doorheen gans Vlaanderen en soms met een uitzondering zelfs door Wallonië

Ja, een vrachtwagen rijdt ook maar 90 zal je zeggen, die vliegt anders niet weg met een zucht en ziet ge vanop vijf kilometer bollen.
          Ik vlieg ook niet weg van het minste zuchtje wind want anders zou ik het niet eens op wagen om dan nog de autweg te nemen.

Met een 125cc op de snelweg is eerder zich voor nen echte nemen.
          Op zo'n kinderlijke uitlating geef ik zelfs geen uitleg, zegt al veel over jezelf.

Rij er eens achter op een drukke snelweg waar nog vlot gereden wordt en zie hoe zo'n tufferke afziet in het verkeer, als buitenstaander heb je daar een andere kijk op dan zelf bestuurder te zijn van dat voertuig. In elk geval zul je niet veel echte motards vinden die met zo'n opgefokt brommerke (zo is het bijna voor die 125cc) op een snelweg willen komen.
          Dus iedereen moet zich volgens u maar houden aan de maximale snelheid van 120 km want anders is het maar een tuffertje... zegt ook al veel over jezelf. En wist nog veel minder dat (in mijn geval dan) een opgefokt brommerke was (met een V-Twin 90° 2 cilinder en 4 kleppen met nog wat erop en een gewicht rijklaar van 180 kg.)

Met een moto loop je zowizo meer risico als met een ander voertuig omdat je geen bescherming hebt, het enige dat een beetje in uw voordeel speelt is dat je rapper kan zijn dan anderen en je uit de voeten maken als het nodig blijkt. Trouwens als je met zo'n bakske 100 à 110 doet op de teller is dat nog een pak minder in realiteit.
          Alsof je met een 1000 cc minder gevaar loopt...
          Je rapper uit de voeten maken...je hebt al een reactie tijd nodig voor je begint met sneller te rijden en meestal voldoet dat niet eens of is het zelfs al te laat... of is je voertuig een raket die binnen een sec van 120 naar 180 gaat? (alhoewel je maar 120 km/uur mag rijden op de autosnelweg)

Dit neemt niet weg dat een 125cc een goed voertuig kan zijn ... maar niet voor op de snelweg. En ja, ik heb het in mijn jonge jaren ook gedaan maar zou er nooit meer aan beginnen.
          Kijk, met uw uitlating kan ik een vergelijk maken.
          Schaf alle mobiletten af van type A (25 km/uur) want die kunnen niet volgen in het drukke stadsverkeer...(en zijn dus een gevaar voor zichzelf)
          Schaf alle fietsens af, want die zijn nog trager in het stadsverkeer...(en zijn dus een gevaar voor zichzelf)

Voila, van een happy 125 cc'er
          Last edited by Blue Point; 11 augustus 2009, 09:13.

Comment

...Schaf alle fietsens af, want die zijn nog trager in het stadsverkeer...(en zijn dus een gevaar voor zichzelf)
            Als je ziet op welke manier zij dikwijls aan het verkeer deelnemen, moet ik je hier gelijk geven.

Comment

Ne dikke 1000 en gas geven...die gaat wel van 120 naar 180 in een seconde.

Ow en ABS is inderdaad voor mietjes, (en werkt niet zo super op circuit)

Je volgt beter een rijvaardigheidscursus
              ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                Ne dikke 1000 en gas geven...die gaat wel van 120 naar 180 in een seconde.
                Een racebanaan misschien wel en zal ik niet ontkennen...maar op de autsnelweg is en blijft de maximale 120km/uur (ook al zie ik er voorbij vliegen, waarbij ik soms denk: hopelijk maakt die geen nadere kennis met Mr macadam of een ander weggebruiker).

Heb zelf al een aantal live toestanden gezien van kerels die dachten door het 'kot' open te smijten en zo het probleem te kunnen ontwijken... maar helaas met fatale afloop... Zo was de laatste veronglukte motorrijder erin geslaagd om 100 meter verder in de gracht te belanden en een audi A4 op z'n zijkant te laten kantelen...(een tweetal jaren geleden en op een verkeerspunt Gent- Oudenaarde en bij nacht)

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                Je volgt beter een rijvaardigheidscursus
                Daar zit eens wijsheid in...

Maar de TS en onderwerp gaat nog altijd over een 125cc

Comment

verseg je vergelijkt een 125cc van 15 jaar geleden met een hedendaagse 125cc .De opgegeven km zijn "daadwerkelijke "km ,laat het me zo stellen naast een auto .
                  Ik rij gemiddeld 500 km per week ,in een vrachtwagen dus denk wel te weten hoe elkeen met zijn voertuig omgaat op de autostrade .Maar zeg nu zelf als motorrijder ben je niet gevaarlijker bezig als je boven de 120 km kan .
                  Nu alles heeft zijn voordelen maar voor hetgeen ik hem dagelijks gebruik ben ik veel veiliger bezig op mijn scooters dan menig autobestuurder .

Comment

Er zijn 2 soorten 125 cc's he, namelijk 125cc EN 125cc,

De ene is een trage, lompa, zware, 4 takt machine die amper vooruit komt.
                    En dan hebt ge nog de snelle 125cc'ers, zoals een aprilia rs,honda cbr, die keeway, gilera runner.

Dat zijn voertuigen die perfect meekunnen met het verkeerd, en echt vlot kunnen rijden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sand0r Bekijk bericht
                      Er zijn 2 soorten 125 cc's he, namelijk 125cc EN 125cc,

De ene is een trage, lompa, zware, 4 takt machine die amper vooruit komt.
                      En dan hebt ge nog de snelle 125cc'ers, zoals een aprilia rs,honda cbr, die keeway, gilera runner.

Dat zijn voertuigen die perfect meekunnen met het verkeerd, en echt vlot kunnen rijden.
                      De Aprilia is dan weer een 2 takt machine.
                      De cbr is dan weer te licht van ontwerp tegenover de mini varadero (beiden gaan toch even hard en zo lomp of log gaat die ook niet hoor). Dat wist een collega (reed met een cbr 125 )me al onmiddellijk te vertellen toen hij eens reed met m'n speeltje.

Heb bewust gekozen voor de mini varadero omdat ik een licht vermoeden had dat ik er meer ging mee doen dan enkel woon- werk verkeer.
                      En er nog geen seconde spijt van gehad. Resultaat is dan uiteindelijk dat ik m'n auto buiten gooide (laatste jaar dat ik reed met de wagen waren het er slechts 1000 km)
                      Per jaar rij ik ongeveer 14.000 km met de 125 cc waarvan er toch een dikke 8000 km op de autosnelweg is.
                      En tot op heden ben ik maar ééns van de autosnelweg gegaan door te felle rukwinden (windstoten volgens het toemalige weerbericht waren 110 km/uur en meer)

Ooit zal er wel eens een andere onder m'n zitvlak komen, enkel de vraag waneer

Ow ja... laat je wel niet vangen aan de Kw's....het aantal maximale Kw's is slechts 11 om te rijden met enkel een autorijbewijs B (soms vindt je ze in tweedehands aan 24 of 25 Kw)
                      Last edited by Blue Point; 11 augustus 2009, 16:40.

Comment

we zijn weer wat wijzer geworden zie...

Vandaag naar enkele verdelers van allerlei merken (Piaggio/Vespa, Yamaha, Honda, ...) geweest om raad te vragen. Onze laatste stop was Erckens in Zonhoven en mag gezegd worden : we hebben daar vriendelijke en objectieve raad gekregen

De kogel is door de kerk en het zal een Sym GTS Evo 125 worden De link toont het nieuwe model maar het zal het vorige model worden : afbeeldinkje

Nu de auto te koop zetten en hopen dat die snel weg is
                        With Canon, I can (or at least try)
                        Photastic.be ~ Passion for the picture
                        Nieuwe site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                          we zijn weer wat wijzer geworden zie...

Vandaag naar enkele verdelers van allerlei merken (Piaggio/Vespa, Yamaha, Honda, ...) geweest om raad te vragen. Onze laatste stop was Erckens in Zonhoven en mag gezegd worden : we hebben daar vriendelijke en objectieve raad gekregen

De kogel is door de kerk en het zal een Sym GTS Evo 125 worden De link toont het nieuwe model maar het zal het vorige model worden : afbeeldinkje

Nu de auto te koop zetten en hopen dat die snel weg is
                          Mooi ding hoor Hans !
                          Seg manneke, gij gaat naar Erckens en stopt thuis nie ff om iets te komen zeggen, shame on you ! ;-)
                          Hoeveel moet de auto kosten?

Comment

Mooie ook het nieuw model ziet er goed uit,ik had er nognooit van gehoord.
                            Proficiat met je aankoop.

mir
                            De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Proficiat met je aankoop.
                              "In een tijd van universeel bedrog is het vertellen van de waarheid een revolutionaire daad." ~ George Orwell

Comment

Kijk, met uw uitlating kan ik een vergelijk maken.
                                Schaf alle mobiletten af van type A (25 km/uur) want die kunnen niet volgen in het drukke stadsverkeer...(en zijn dus een gevaar voor zichzelf)
                                Daarom dat die ook op een fietspad MOETEN rijden als er een is en steeds rechts in hun rijvak als ze op de baan rijden.
                                Schaf alle fietsens af, want die zijn nog trager in het stadsverkeer...(en zijn dus een gevaar voor zichzelf)
                                Eveneens voor fietsers zijn er andere regeltjes, die komen ook niet op een snelweg en gaan geen vrachtwagens inhalen..
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

Comment

Working...
                                X