Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Telenet (access point + router)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Telenet (access point + router)

Onze draadloze telenet-internet opstelling ziet er als volgt uit :
    - 1 access point (= officiële telenet access point) waar 1 laptop mee verbonden is
    - 1 router (Belkin) waar soms 2 laptops mee verbonden zijn

Ik weet dat het niet mag omdat je maar met 2 computers tegelijkertijd mag surfen, maar de "telenet-installateur" heeft het een hele tijd terug zelf zo aangesloten. En het heeft altijd perfect gewerkt.

Sinds vanmiddag kunnen we via die Belkin router plots geen verbinding meer met internet maken. Maw : we kunnen wel met onze computers verbinding maken met internet via de access point van Telenet. Maar via de andere mogelijkheid gaat het niet meer.

Dit is plots gekomen, deze voormiddag lukte het nog wel, sinds vanmiddag lukt het niet meer.

Iemand een oplossing ?

Re: Telenet (access point + router)

soms zijn van die verbindingsproblemen slechts tijdelijk.
    heb je al eens alles afgesloten en electriciteit een minuut uitgeschakeld en dan terug alles opgestart?

Comment

Sorry, dubbele post
      Last edited by nete; 26 juni 2009, 22:18.
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Routers kunnen defect raken hoor. Maar eerst eens alles stroomloos zetten en terug opstarten. Lost dikwijls soortgelijke problemen op, zoals Control-Z ook aangeeft.

Comment

Heb inderdaad al eens de stekkers uitgetrokken, zonder resultaat.
          Misschien is inderdaad de router defekt ... Maar de lampjes zijn allemaal wel groen.
          Lampje "internet" knippert, weet nu niet of dat vroeger ook zo was.
          Ah ja : de router "zie" ik ook niet meer (dmv het ip adres), maar da's misschien normaal omdat ik niet met die router op internet ben geconnecteerd ? Of zou ik hem dan ook nog moeten zien ?

Comment

Als je niet aan de router kan via dat ip adres zal er wel degelijk iets mis zijn met je router.

Kijk ook eens of er geen reset knopje is
            Meestal een speldekop groot maar daarmee word de router terug naar fabrieksinstellingen gezet en kan je probleem van de baan zijn.
            Maar je moet zeker met het ip adres aan de router geraken zo niet dan vrees ik ervoor en zal je om een nieuwe moeten

PS; als je eenmaal gereset hebt herstart ook alle pc's die met deze router verbonden zijn.

Comment

Router heeft wel degelijk een eigen IP adres.

Eigenlijk 2 IP adressen: 1 aan de "binnenkant" van het netwerk, je LAN dus, en 1 IP adres aan de "buitenkant" zijnde dus de telenet/internet kant (=WAN)

het WAN ip krijg je dynamisch en kan dus varieren.
              het LAN ip zit vast ingesteld in je router, en moet je dus normaal altijd aankunnen, ook al zijn er problemen met telenet of internet zelf (vermits het LAN = intern is, heeft niets met internet te maken)

Kan je niet meer aan die interne IP adres dan zijn er 2 mogelijkheiden: ofwel is de router zijn instellingen kwijt (en kan je er eventueel terug aan door de factory default te laden - meestal door reset knop ingedrukt te houden terwijl je de stekker insteekt) ofwel heeft hij de geest gegeven (ben zelf ook al aan mijn 3° exemplaar op 8 jaar tijd bezig)

Trouwens, volgens mij mag je echt wel met 2 PC's op internet van telenet, tenzij je een "basic" of "comfort" abonnement hebt. De meesten (zeker zij die al langer klant zijn) hebben het "standaard" of "expressnet" abonnement en dan mag je zowieso met 2 PC's.

Aan jou uitleg te lezen hang jij 1 laptop rechtstreeks op de apparatuur van telenet, en 2 laptops achter de router.
              Telenet ziet dus 2 toestellen. (en je krijgt ook 2 IP adressen)
              Je router gebruikt namelijk het 2° IP adres dat je voor een 2° PC mag gebruiken.

Gesteld dat je een nieuwe router koopt, en deze terug aan de praat krijgt, hang je trouwens beter al jou laptops achter de router, ook die ene laptop die nu rechtstreeks op telenet hangt.

Voordeel dat je intern van de ene laptop op de andere kan, en je laptop is ook beter beveiligd vermits deze achter een router hangt
              Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

Comment

Allemaal heel erg bedankt voor de reactie.
                Een nieuwe zal nog niet voor direct zijn, het is namelijk (voorlopig) opgelost met de reset knop.
                Dom van me hé, maar had dat kleine gaatje (van reset) voordien niet gezien

Oorspronkelijk geplaatst door Aragorn Bekijk bericht
                Voordeel dat je intern van de ene laptop op de andere kan, en je laptop is ook beter beveiligd vermits deze achter een router hangt
                Is zo'n router inderdaad beter beveligd dan de access point van Telenet ?
                Last edited by kdm; 27 juni 2009, 07:32. Reden: extra vraagstelling :)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kdm Bekijk bericht
                  Is zo'n router inderdaad beter beveligd dan de access point van Telenet ?
                  Een router heeft een ingebouwde Firewall.

Comment

Allemaal heel erg bedankt voor de reactie.
                    Een nieuwe zal nog niet voor direct zijn, het is namelijk (voorlopig) opgelost met de reset knop.
                    Dom van me hé, maar had dat kleine gaatje (van reset) voordien niet gezien
                    Welcome to the wonderfull world of Belkin Wireless routers
                    Hier ook niets anders dan uitvallen en koppig doen om er van te worden.

Je hebt je bakkie gereset zeg je?
                    Ist ie nu nog beveiligd??????
                    Er rijden er genoeg rond in auto om onbeveiligde netwerken te zoeken om zo gratis te surfen.
                    Bij blijvende probs vermeld eens het type router en onder welk OS je werkt met de pc die aangesloten is op de LAN poort.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                    Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                      Hier ook niets anders dan uitvallen en koppig doen om er van te worden.
                      Daar mag ik niet van klagen. Ik heb dat bakje al jaaaren en heb er tot nu toe nog geen problemen mee gehad.

Je hebt je bakkie gereset zeg je?
                      Ist ie nu nog beveiligd??????
                      Ja, hij is beveiligd.

Comment

Ik heb te vroeg gejuichd. Nu kunnen we enkel nog maar verbinding maken met internet via een router die ik aan de switch heb gekoppeld. Op de access point van Telenet geraken we niet meer.
                        En telkens we op internet willen moet ik heel de boel even zonder stroom zetten.
                        Zal best een telenet installateur laten langskomen denk ik ...

Comment

Ik heb te vroeg gejuichd. Nu kunnen we enkel nog maar verbinding maken met internet via een router die ik aan de switch heb gekoppeld. Op de access point van Telenet geraken we niet meer.
                          En telkens we op internet willen moet ik heel de boel even zonder stroom zetten.
                          Voor we verder gaan, je hebt dus een Telenet modem + Telenet Switch (waarschijnlijk ook digi TV) + Belkin router (ik veronderstel dat het een draadloze is).
                          Dus vanaf de modem komt er een kabel toe op de switch en vetrekt er een kabel naar de router.
                          Eén pc is waarschijnlijk via een kabel op de router aangesloten en de rest zijn draadloos verbonden?
                          Indien ook bekabelt moet deze op de router en NIET op de switch aangesloten zijn. Een switch is niet in staat een IP adres te geven.
                          Klopt dit?
                          Om op te starten zou ik het volgende doen (uitleg Telenet HelpDesk):
                          - Alle apparaten stroomloos zetten, alle pc's uit zetten.
                          - Telenet modem terug van stroom voorzien en deze volledig laten opstarten.
                          - Switch onder stroom zetten en deze volledig laten opstarten.
                          - Router opstarten en wachten tot deze volledig is opgestart.
                          - Bekabelte pc aanzetten en met de bijgeleverde cd-rom van Belkin de test uitvoeren.
                          - Eerste draadloos verbonden pc aanzetten.

Nu zou alles in princiepe moeten werken ook de volgende draadloze pc('s).
                          Blijven er ondanks alles nog problemen dan zou ik de beveiliging eens op WEP inplaats van op WAP zetten.
                          Ik zou van de gelegenheid gebruik maken om eens te checken of er geen firmware update is voor de router. Het IP adres van de router is hoogstwaarschijnlijk 192.168.2.1

Hoop dat je hier iets aan hebt.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                          Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Hang de access point ook achter de router (heeft die een ingebouwde switch ?) en je probleem is opgelost.
                            David Leemans
                            Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Voor we verder gaan, je hebt dus een Telenet modem + Telenet Switch (waarschijnlijk ook digi TV) + Belkin router (ik veronderstel dat het een draadloze is).
                              Dus vanaf de modem komt er een kabel toe op de switch en vetrekt er een kabel naar de router.
                              tot hier alles min of meer ok, echter, er staat nog een access point achter de switch
                              Dus modem-switch, van hieruit een aansluiting naar access point en een andere aansluiting naar Belkin router.

Wat volgt is niet zoals het hier is.

Eén pc is waarschijnlijk via een kabel op de router aangesloten en de rest zijn draadloos verbonden?
                              alle computers zijn draadloos hier. Mijn laptop was geconfigureerd om op de access point te werken. De andere computer(s) werken op de router.
                              Nu kunnen we enkel nog via de Belkin router op internet NADAT we bij elke nieuwe internet sessie de switch even zonder stroom gezet hebben.

Comment

Working...
                              X