Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Telenet (access point + router)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Telenet (access point + router)

ik denk dat uje belkin nie goe communiceert met den d-link van telenet!

hier ook modem van telenet + den d-link router die ze plaatsen voor digitale tv + een DIR655 met beveiliging en nog nooit noemenswaardige problemen gehad.

1 laptop + 1 netwerk HDD + 1 pc en soms nog een laptop extra.
    nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kdm Bekijk bericht
      tot hier alles min of meer ok, echter, er staat nog een access point achter de switch
      Dus modem-switch, van hieruit een aansluiting naar access point en een andere aansluiting naar Belkin router.

Wat volgt is niet zoals het hier is.

alle computers zijn draadloos hier. Mijn laptop was geconfigureerd om op de access point te werken. De andere computer(s) werken op de router.
      Nu kunnen we enkel nog via de Belkin router op internet NADAT we bij elke nieuwe internet sessie de switch even zonder stroom gezet hebben.
      Oeps was verkeerd in mijn woordenkeuze, staat Telenet Switch en moet zijn Telenet AccesPoint.
      Wat ik niet begrijp is waarom er tussen modem en accespoint nog een switch zit?
      Alle pc's zijn draadloos zeg je, waarvoor dient die switch dan?

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
      Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
        Alle pc's zijn draadloos zeg je, waarvoor dient die switch dan?
        Grtz, RF
        In die switch (dat staat toch op het stickertje op dat apparaatje) zit een kabel naar de digicorder, één naar access point en één naar m'n Belkin router.

Comment

In die switch (dat staat toch op het stickertje op dat apparaatje) zit een kabel naar de digicorder, één naar access point en één naar m'n Belkin router.

Euh...nu kan ik even niet meer volgen, zeg je nu dat er 3 apparaten aangesloten zijn op je switch?
          Dus:
          Modem ---> Switch ==(3 verbindingen)==> Digicorder + Access Point (1 wireless laptop) + Belkin (2x wireless laptop)

Het zit em zo:
          Je modem geeft je max. 2 IP adressen.
          Je switch geeft deze 2 IP adressen door aan de twee eerst aangesloten apparaten (b.v. digicoder en Belkin router). Je 3e apparaat -in dit geval je Access Point- zal dan geen IP adres meer kunnen krijgen en je kan er dus ook niet met op het internet.
          Maar waarom zou je er een Access Point op aansluiten? De beste opstelling is toch als volgt:

Modem --> Switch ===(2 aansluitingen)==> Digicoder + Belkin router (3x wireless laptop)

Deze Belkin router krijgt dan het IP adres van de modem en geeft zelf IP adressen aan je laptops.
          Volgens mij moet dat Access Point er helemaal niet tussen, want dat zorgt voor een IP conflict.

Hier is helemaal geen (dure) Telenet installateur voor nodig....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vulture Bekijk bericht
            Euh...nu kan ik even niet meer volgen
            Maar waarom zou je er een Access Point op aansluiten? De beste opstelling is toch als volgt:

Modem --> Switch ===(2 aansluitingen)==> Digicoder + Belkin router (3x wireless laptop)

Deze Belkin router krijgt dan het IP adres van de modem en geeft zelf IP adressen aan je laptops.
            Volgens mij moet dat Access Point er helemaal niet tussen, want dat zorgt voor een IP conflict.

Bij mij hebben ze dat zo aangesloten:

Modem ===> AccesPoint (2aansluitingen Digibox + Belkin WR) ===> vaste bekabelte pc + WR pc + X maal WR laptops.

Ik geloof dat ze bij Telenet vanalles proberen
            Ik heb wel probs met mijn router maar het zal aan deze liggen want die heeft nogal warm
            Het accespoint genereerd slecht twee IP adressen, 1 voor internet + 1 voor de digicorder. Een swtch en/of accespoint kunnen niet meerdere IP adressen genereren.

Grtz, RF

Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Ik vind die volgorde toch redelijk vreemd...
              Mij lijkt dit logischer :

Modem -- router -- switch (daaraan PC's (bedraad of draadloos speelt geen rol) + digibox).

De modem maakt verbinding met de router. De router dient als DHCP (om LAN (dus interne)) IP's te generen. 1 DHCP server in je netwerk volstaat, meerdere zorgt meestal voor conflicten.

Het enige wat ik dan niet weet is in hoevere je digibox dan "bevoorraad" wordt met een juist IP-adres, want op deze manier wordt dat ook een 192.168.2.x (in de veronderstelling dat je router op 192.168.2.1 staat...).

Persoonlijk gebruik ik altijd vaste IP-adressen : dat werkt "altijd".

Hierboven staat wel een klein foutje. Een router heeft maar 1 IP-adres (dat krijgt wel verschillende functies (IP router, gateway, DHCP (als het gebruikt wordt), DNS enz). Het WAN adres wordt door de DHCP van telenet aan de modem toegekend. Als je je PC rechtstreeks aan de modem hangt wordt dit ook het IP van je PC (wat niet echt veilig is...). Hang je er een router tussen, dan "vertaalt" die router het WAN-adres naar je interne LAN-adressen via NAT. Naar buiten toe lijkt het dus dat er maar 1 PC aan het internet hangt, maar dat kunnen er dus een pak meer zijn...
              Last edited by polleke_cgc; 29 juni 2009, 18:26.
              Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                Ik vind die volgorde toch redelijk vreemd...
                Mij lijkt dit logischer :

Modem -- router -- switch (daaraan PC's (bedraad of draadloos speelt geen rol) + digibox).

Persoonlijk gebruik ik altijd vaste IP-adressen : dat werkt "altijd".
                Nu wordt het pas echt ingewikkeld.
                Een switch kent toch geen IP adressen toe, of zit ik ernaast?
                Ik had eens per abuis mijn digibox op mijn router aangesloten en ik kon niet meer in de menu's van de digibox, wel had ik nog beeld en kon ik zappen. Na de kabel weer in de accespoint te hebben gestoken werkte alles weer normaal.
                Dus nogmaals hoe ze die hebben geïnstalleerd bij mij:
                Modem ===> accespoint ===> WR router en daaraan 1 bekabelde pc en de WR pc's.
                PS: de bekabelde pc mag evengoed aan het accespoint hangen.

Vraagske, hoe doe je dat uw pc een vast IP adres toekennen?

(WR = Wireless)

Grtz, RF

Comment

Een switch kent inderdaad geen IP-adressen toe. Dat gebeurt door een DHCP-server.

Alle routers hebben dat standaard ingebouwd. Blijkbaar gebruikt Telenet access points waar ook een DHCP in zit.

Vaste IP's kan je eigenlijk op 2 manieren toekennen :
                  - door je DHCP server te voorzien van reservations (daarmee koppel je het toekennen van het IP adres aan het MAC adres van de netwerkkaart). In veel bedrijven doet men het zo... Zo kan de netwerkbeheerder gemakkelijk de verschillende PC "terugvinden", en is hij tenminste zeker welk toestel het is.
                  - gewoon vaste IP's in de instellingen van je netwerkkaart invullen (dus bij IP4, eigenschappen) :
                  - alle toestellen van je netwerk moeten wel in hetzelfde bereik zitten (meestal is dit 10.x.x.x (voor bedrijven met veel PC's), of 192.168.0.x (voor thuis-netwerken, die 0 kan ook 1 of 2 zijn). Die X-en zijn getallen van 0-255. Je mag dat getal zelf kiezen, maar elke "netwerkkaart" moet een ander nummer hebben !!!.
                  - de mask is meestal 255.255.255.0 (daarmee geef je aan dat in je netwerk max. 256 netwerkkaarten kan aansluiten).
                  - de gateway (dat is het IP van de router). Alle netwerkverkeer dat niet voor het lokale netwerk bedoeld is, wordt naar die gateway (en dus de router) gesluisd (dat is dan gewoonlijk internetverkeer).
                  - de DNS'en (die krijg je van je provider). Voor Belgacom is dat bv. 195.238.2.21 (en 22), voor Telenet 195.130.130.5 (en 133). Maar ik heb wel de indruk dat die bij Telenet nu en dan eens veranderen...

P.S. ik heb opzettelijk de term "netwerkkaart" gebruikt. Want elk "toestel" moet zo'n uniek IP nummer krijgen (dat geldt dus voor je PC, modem, router, netwerkprinter, ...). Dat kan ook gelden voor je switch (als het ding managed is bv.), enz... Elk netwerktoestel bevat dus een netwerkkaartje...
                  Groeten,

Polleke

Comment

Euh...nu kan ik even niet meer volgen, zeg je nu dat er 3 apparaten aangesloten zijn op je switch?
                    Dus:
                    Modem ---> Switch ==(3 verbindingen)==> Digicorder + Access Point (1 wireless laptop) + Belkin (2x wireless laptop)

Het zit em zo:
                    Je modem geeft je max. 2 IP adressen.
                    Je switch geeft deze 2 IP adressen door aan de twee eerst aangesloten apparaten (b.v. digicoder en Belkin router). Je 3e apparaat -in dit geval je Access Point- zal dan geen IP adres meer kunnen krijgen en je kan er dus ook niet met op het internet.
                    Het heeft zes maanden perfect ! gewerkt op deze manier. En sinds vrijdag, nadat de elektriciteit even uitgevallen was, werkt het niet meer.

Tja, dat weet ik niet, dat ventje van Telenet heeft het zo aangesloten een aantal maanden geleden.
                    En zoals jij het voorstelt, zo werk ik nu ook, alleen heb ik dan op mijn laptop problemen met internetconnectie. Als ik opstart heb ik meestal enkel "toegang : enkel lokaal" rechtsonder staan. Dan moet ik de router of de switch even zonder stroom zetten en dan krijg ik wel internetverbinding.
                    De andere laptops hier in huis hebben daar minder problemen mee.

Comment

Als ik opstart heb ik meestal enkel "toegang : enkel lokaal" rechtsonder staan. Dan moet ik de router of de switch even zonder stroom zetten en dan krijg ik wel internetverbinding.
                      De andere laptops hier in huis hebben daar minder problemen mee.
                      Zoals je het hier voorsteld onderken ik het probleem want zit precies met hetzelfde opgezadeld.
                      Tot zover heb ik geen oplossing gevonden.
                      Soms heb ik direct internet verbinding en soms niet.
                      Als ik de pc uit de slaapstand haal is de verbinding keer op keer verbroken.
                      Of een andere router of accespoint een oplossing zou brengen weet ik echter niet.
                      Het is natuurlijk een ambetante zaak.
                      Ik volg deze thread verder met de nodige (w)aandacht.

Grtz, RF

Comment

Probeer eens één voor één alle notebooks met een UTP kabel aan de router te hangen, zo kan je al zien of het probleem alleen het draadloze deel of niet betreft.
                        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                          Zoals je het hier voorsteld onderken ik het probleem want zit precies met hetzelfde opgezadeld.
                          Tot zover heb ik geen oplossing gevonden.
                          Soms heb ik direct internet verbinding en soms niet.
                          Als ik de pc uit de slaapstand haal is de verbinding keer op keer verbroken.
                          Of een andere router of accespoint een oplossing zou brengen weet ik echter niet.
                          Het is natuurlijk een ambetante zaak.
                          Ik volg deze thread verder met de nodige (w)aandacht.

Grtz, RF
                          Gebruiken jullie toevallig Windows Vista op deze pc?
                          Er zijn problemen gekend met pc's/laptops die Vista draaiende hebben en zonder reden de verbinding niet vinden of verbreken.
                          Heb dit thuis ook al voorgehad met de aankoop van een nieuwe laptop met daarop Vista.
                          Andere pc's met Windows XP hebben nooit problemen gehad. Na Windows XP geïnstalleerd te hebben op die nieuwe laptop zijn de problemen verdwenen.
                          Aan wat ligt dan het probleem? De chipset, drivers of de Windows Firewall/Security Center dat niet goed werkt met Vista? Waarschijnlijk zoiets...

Comment

Er zijn problemen gekend met pc's/laptops die Vista draaiende hebben en zonder reden de verbinding niet vinden of verbreken.
                            Heb dit thuis ook al voorgehad met de aankoop van een nieuwe laptop met daarop Vista.
                            Andere pc's met Windows XP hebben nooit problemen gehad. Na Windows XP geïnstalleerd te hebben op die nieuwe laptop zijn de problemen verdwenen.
                            Aan wat ligt dan het probleem? De chipset, drivers of de Windows Firewall/Security Center dat niet goed werkt met Vista? Waarschijnlijk zoiets...
                            Inderdaad, Vista Ultimate 64bits.
                            Maar een neef van mij komt met een laptop zet die aan en hij is verbonden zonder enig probleem en op zijn laptop draait Vista Basic 32bits.
                            Al mijn drivers zijn up-to-date en de firmware van de router ook.
                            Ik denk dat ik die Belkin de grijze bak inkieper en een linksys router ga kopen.

Grtz, RF

Comment

Het is mogelijk dat je op zo'n Linksys hetzelfde probleem hebt hoor (daarop had ik het probleem, ik heb nu een Belkin ).

Kijk eens of je de firewall of andere beveiligingen kan uitschakelen op je laptop?
                              Heb je het probleem dan ook?

Comment

ja, hier ook Vista, maar de XP's in huis krijgen er nu ook last van ...

Comment

Working...