Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Telenet (access point + router)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Telenet (access point + router)

Nog iets om uit te testen op de pc die geen connectie kan maken:

Zo ziet het eruit in Windows XP, in Vista weet ik het niet vanbuiten, maar de theorie is hetzelfde:
    * In het configuratiescherm => open Netwerkconnecties

* In die lijst rechtsklikken op Draadloze Verbinding en Eigenschappen aanklikken

* Bovenaan in het nieuwe venster open je de tab Draadloze Netwerken

* Staat er nu een netwerk in de lijst met Voorkeursnetwerken onderaan? Normaal gezien zou daar de naam van je thuisnetwerk moeten staan. Door het gebruik van de router en het access point is het mogelijk dat er 2 namen staan. Wat je best doet is de naam van het werkende netwerk (waar je andere pc's wel connectie mee kunnen maken) te laten staan, het andere netwerk verwijder je.

Wat je ook kan doen is de lijst van de Voorkeursnetwerken leegmaken en het werkende netwerk terug toevoegen (vergeet de WEP key of andere beveiligingen niet terug in te stellen).

* Voor diegenen die in de router kunnen: Mogelijk staat de 'broadcast SSID' op 'off'
    Dit komt erop neer dat de router je netwerknaam niet zichtbaar maakt voor de buren en jan en alleman. Je moet dus de EXACTE naam kennen van het netwerk om er verbinding mee te maken. Het komt dikwijls voor dat Windows (vooral Vista, XP soms ook) je netwerk niet vindt na het uit standby halen. Het netwerk verwijderen uit de lijst en terug toevoegen is dan de boodschap.

* Ook firewalls -van Windows zelf of andere- kunnen de connectie als 'onveilig' beschouwen en deze daarom blokkeren, dus om te testen deze best uitschakelen

Nog een kleine vraag:
    Wanneer je zegt dat je geen verbinding hebt, wat is dan jullie IP adres?

Comment

Het bovenstaande ga ik zeker eens proberen

Ik ga ook m'n access point opnieuw instellen volgens deze handleding van Telenet.
      Maar bij stap 10 en 11 loopt het mis. Als ik "het volgende ip adres gebruiken" aanvink, dan wijzigt de keuze bij DNS ook naar "volgende DNS serveradressen gebruiken". Dus zou ik daar ook DNS adressen moeten ingeven, maar daar spreekt Telenet niet van in z'n handleiding ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vulture Bekijk bericht
        1) Het komt dikwijls voor dat Windows (vooral Vista, XP soms ook) je netwerk niet vindt na het uit standby halen. Het netwerk verwijderen uit de lijst en terug toevoegen is dan de boodschap.

2) Ook firewalls -van Windows zelf of andere- kunnen de connectie als 'onveilig' beschouwen en deze daarom blokkeren, dus om te testen deze best uitschakelen

Nog een kleine vraag:
        3) Wanneer je zegt dat je geen verbinding hebt, wat is dan jullie IP adres?
        1) bij mij is het altijd van dat, dit had ik niet in 98 en ME!
        2) die staan bij uit op uit.
        3) noppe niks IP adres.
        De pc houd altijd verbinding met de router, het is telkens de verbinding tussen router en het internet (accespoint/modem) die verbroken is.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
        Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Het lijkt me daar bij jouw wel een raar geconfigureerd netwerk. Waarom werk je niet met een router waarbij alle PC met die ene router werkt. Deze van Telenet haal je ertussen uit en je connecteerd jouw router op die plaatst. Telenet ziet enkel deze router. Dus je kan zoveel PC's met internet connecteren. De restrictie van maximum aangesloten PC's is omdat er een tekort is aan IP adressen, maar als je een router gebruikt die je interne netwerk van IP-adressen voorziet is er geen probleem.

Telenet kan trouwens geen restrictie leggen op het aantal PC's dat je gebruikt voor Internet. Maar technisch gezien zijn er wat beperkingen aan de voorraad adressen.

Zet je eigen router weer in basisinstellingen en stel deze dan vervollegens weer in. Een handleiding of techneut kan je er alvast bij helpen. Ook de laptop's dien je in te stellen om met deze router te werken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
            1) bij mij is het altijd van dat, dit had ik niet in 98 en ME!
            2) die staan bij uit op uit.
            3) noppe niks IP adres.
            De pc houd altijd verbinding met de router, het is telkens de verbinding tussen router en het internet (accespoint/modem) die verbroken is.

Grtz, RF
            Als ik het goed begrijp verliest je router telkens zijn connectie aan de Telenet kant.
            Aangezien je spreekt over ME en Windows 98, kan ik er dan vanuit gaan dat je met een ouder type werkt. En is het wel degelijk een router waar je mee werkt. De firewal van Windows heeft trouwens niets te maken met de connectie tussen router en internet, wel tussen router en eigen PC. Een oudere installatie van in de tijd van Millenium en 98 was trouwens enkel een telenet modem met Hub. De routerfuncties worden dan door telenet verzorgt.
            Last edited by powerkiller; 1 juli 2009, 13:30.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kdm Bekijk bericht
              Het bovenstaande ga ik zeker eens proberen

Ik ga ook m'n access point opnieuw instellen volgens deze handleding van Telenet.
              Maar bij stap 10 en 11 loopt het mis. Als ik "het volgende ip adres gebruiken" aanvink, dan wijzigt de keuze bij DNS ook naar "volgende DNS serveradressen gebruiken". Dus zou ik daar ook DNS adressen moeten ingeven, maar daar spreekt Telenet niet van in z'n handleiding ...
              In de betreffende schermen dien je dit laatste niet in te vullen. Het volgende IP adres gebruiken wil zeggen om een vast adres in te stellen. Telenet verzocht zijn IP adressen dynamisch dus moet je jouw PC een IP-adres ook automatisch laten configureren. Ik vind het raar dat je daar een vast IP adres moet kiezen. Maar het is ofwel het een, ofwel het andere.
              Last edited by powerkiller; 1 juli 2009, 13:29.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
                Als ik het goed begrijp verliest je router telkens zijn connectie aan de Telenet kant.
                Aangezien je spreekt over ME en Windows 98, kan ik er dan vanuit gaan dat je met een ouder type werkt. En is het wel degelijk een router waar je mee werkt. De firewal van Windows heeft trouwens niets te maken met de connectie tussen router en internet, wel tussen router en eigen PC. Een oudere installatie van in de tijd van Millenium en 98 was trouwens enkel een telenet modem met Hub. De routerfuncties worden dan door telenet verzorcht.
                In de tijd van 98 en ME had ik een Medion router en nu heb ik iets meer dan een jaar een Belkin N draft. Het is inderdaad de verbinding router naar internet die uitvalt telkens als de pc in de slaapstand geraakt.

Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

... Het is inderdaad de verbinding router naar internet die uitvalt telkens als de pc in de slaapstand geraakt.
                  Hier hetzelfde hoor. De verbinding met de router blijft, maar de verbinding van router naar modem valt weg. En het rare is dat dit van het ene op het andere moment begonnen is.
                  De dag voordien werkte dit perfect, met exact dezelfde apparaten.

Comment

Hier hetzelfde hoor. De verbinding met de router blijft, maar de verbinding van router naar modem valt weg. En het rare is dat dit van het ene op het andere moment begonnen is.
                    De dag voordien werkte dit perfect, met exact dezelfde apparaten.
                    We zitten met precies dezelfde M$ sh.t opgezadeld
                    Leuk is anders hoor.

Grtz, RF

PS: het is niet alleen de laatste dagen, maar is het normaal dat mijn router erg warm is?
                    Langs onder kunt ge nog net uw hand erop houden.

Comment

PS: het is niet alleen de laatste dagen, maar is het normaal dat mijn router erg warm is?
                      Langs onder kunt ge nog net uw hand erop houden.
                      Ik denk dat het daar niet aan zal liggen. Die van ons werd voordien ook al warm, maar heeft altijd goed gewerkt.

Comment

Het rare van al is dat ik een d-link router heb die rechtstreeks met de modem is geconnecteerd. Mijn verbinding onderbreekt nooit, ook niet wannneer de slaapstand aktief is. Kijk voor de zekerheid eens bij energiemanagement of de netwerkpoort in stand-by moet gaan. Geavanceerde functie's moet je dit wel vinden. Mogelijk ligt daar het probleem. Test ook eventueel dat wanneer je de netwerkstekker uit je pc haalt en weer insteekt of dat je netwerk weer in dienst komt. Indien dit het geval is, dan ben ik zeker van die energiebeheer waar bij de netwerkadapter slecht opstart na het wakker worden.

Anders de helpdesk vragen of dit normaal is. Ze kunnen de modem op afstand monitoren om de defecten te achterhalen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
                          Anders de helpdesk vragen of dit normaal is. Ze kunnen de modem op afstand monitoren om de defecten te achterhalen.
                          Heb ik al gedaan, zij zien niets speciaals.

Comment

Heb ik al gedaan, zij zien niets speciaals.
                            En van zodra ze horen dat je een ander router gebruikt dan de hunne gaan de boeken toe. Beetje normaal ook dacht ik, service geven op een product dat niet van hen is.

Grtz, RF

Comment

En van zodra ze horen dat je een ander router gebruikt dan de hunne gaan de boeken toe. Beetje normaal ook dacht ik, service geven op een product dat niet van hen is.

Grtz, RF
                              Van dat ander produkt had ik nog niet gesproken, oorspronkelijk belde ik omdat er een probleem was met de connectie met HUN access point.
                              Enfin, we gaan ons wel eens amuseren met wat kabeltjes, resets, opnieuw installeren, en dergelijke

Comment

.... Het is inderdaad de verbinding router naar internet die uitvalt telkens als de pc in de slaapstand geraakt.
                                Hoe kijk je dit na? Ga je in de routerconfig kijken of de LAN verbinding (tussen router en pc) werkt en de WAN (router en modem/internet) niet?

Nochtans staat de verbinding tussen de router en de modem (bijna) volledig los van de verbinding tussen router en pc.
                                Wanneer je je pc uit slaapstand haalt en je kan niet op internet, wat is dan je IP adres?
                                Voorbeelden:

169.x.x.x - IP adres => geen verbinding met de router, MAAR geeft je pc aan dat het netwerk 'in range' is of niet? Dit laatste is erg belangrijk, maar hierover later meer indien nodig

192.x.x.x of 10.x.x.x - IP adres => verbinding met de router

Best even de test doen:
                                Modemreset (uit stopcontact halen voor 5min) + router aansluiten en hierop connecteren met 1 en daarna meerdere pc's

De pc's in slaapstand zetten, na x-aantal tijd uit slaapstand halen en internetconnectie testen.
                                Indien het niet lukt, dan kijken naar het IP adres op je PC (uitleg hierboven).
                                Indien het wel lukt, dan terug die opstelling maken met het Telenet access point ertussen. Zelf zou ik het Access point eruit laten, maar soit.

Nog iets dat me te binnen schiet :
                                De router en access point zijn allebei wireless apparaten.
                                Misschien overlappen de netwerksignalen elkaar, ze staan misschien op hetzelfde kanaal ingesteld (bij Telenet meestal standaard kanaal 11), het ene netwerk heeft misschien een sterkere zender dan de andere waardoor de pc's de router of access point niet meer terugvinden enz.... Best 1 wireless apparaat tegelijk uittesten.

Vragen? Shoot

Comment

Working...