Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pendragon

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Pendragon

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
    Wat als ik hier een foto van een nest plaats, als het in NL niet verboden is? Wat met een BD-lid uit Wallonie? Wat met Google, die ontelbare foto's van het Atomium laat zien? Wat met mijn foto's van mensen op straat in Brussel die zonder toestemming genomen en gepubliceerd zijn omdat dat in NL wel mag? En die politieagente?
    De specht in kwestie was trouwens een Hollander...

Dat is dus de kern van het probleem hé. Flagrante misbruiken worden slechts behandeld na een groot incident terwijl er blijkbaar eerder signalisatie was terwijl een topic van één van de meest ervaren natuurfotografen hier zonder boe of ba gesloten wordt terwijl er geen aanwijzingen zijn dat ergens een wet overtreden is.

Ik trek er mijn conclusies uit.
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
      De specht in kwestie was trouwens een Hollander...

Dat is dus de kern van het probleem hé. Flagrante misbruiken worden slechts behandeld na een groot incident terwijl er blijkbaar eerder signalisatie was terwijl een topic van één van de meest ervaren natuurfotografen hier zonder boe of ba gesloten wordt terwijl er geen aanwijzingen zijn dat ergens een wet overtreden is.

Ik trek er mijn conclusies uit.
      De foto's zijn pas verwijderd geweest na overleg met de fotograaf, het sluiten van het topic is een standaard procedure.
      Edwin mocht gerust een topic hierover openen op een andere plaats in het forum, showcase is geen plaats om dergelijke discussies te voeren.
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
        Iedere keer wanneer een foto met nestfotografie wordt geplaatst gaan we deze discussie krijgen, en iedere keer gaan er uren over gepraat en gediscuteerd worden, sorry Leonidas, daar hebben we echt geen tijd voor.
        Dat had dan voorkomen kunnen worden door eens de feiten op tafel te leggen. Ik heb nooit maar dan ook nooit een PDF gezien van een gerechtelijk bevel o.i.d. gericht aan BD met het verzoek tot actie. Zoiets biedt dan nog voldoende gelegenheid pas dan in te grijpen, maar nu is het roomser willen zijn dan de paus. Dat er uren over gediscussieerd wordt is dus jullie eigen schuld. Laat de feiten spreken. Het enige dat nu bewerkstelligd wordt is dat jullie beste forumleden een voor een het veld ruimen...

Wat is de stand nu al? Beslist meer dan vier, he? Voor de rest: een prettige vakantie (niet cynisch bedoeld).

Comment

O nee toch. Ben niet echt een macro-lover maar ik heb Pendragon altijd bijzonder geapprecieerd. Is echt één van de weinige echte toppers. Had niet willen reageren maar nu ik zie dat ook Edwin Kats vertrekt, jongens toch. Net nu Han Bouwmeester ook weer af en toe begon te posten. Die zijn we dan ook kwijt.
          En waarom dan nog, nestfotografie verdorie. Als er één iemand is die eerder een foto niet maakt om niet te verstoren dan is 't Edwin. Enorme kennis van natuur en levenswijze van de dieren die hij fotografeert en niet te beroerd om dat allemaal met ons te delen.
          Francis, mijn achting omdat je ons de uitleg niet onthoudt maar ik vind het zo spijtig,
          Al steun ik voikomen het principe (dat doet Edwin zelf immers ook..).
          @ Leonidas: het is niet omdat je bij een evt. rechtszaak niet veroordeeld kan worden dat het forum geen deontologische regels in acht kan nemen hé.
          Ik hoop dat het vertrek van deze heren niet definitief is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door T.Trapper Bekijk bericht
            @ Leonidas: het is niet omdat je bij een evt. rechtszaak niet veroordeeld kan worden dat het forum geen deontologische regels in acht kan nemen hé.
            Akkoord, het staat het forum uiteraard vrij om zelf regels op te stellen. Maar als het de bedoeling is discussie te voorkomen en regels begrijpbaar te maken dan is het wel handig als men zich niet verschuilt achter wetsteksten zoals hierboven wel gebeurt. Zeg dan: wij vinden het zo, punt.

Ik stel de regel niet aan de orde maar wel de argumentatie waarop men zegt deze regel te baseren. Als het BD-argument de wet is, dan zet ik mijn vraagtekens bij de toepasbaarheid van die wet op BD. Terecht, lijkt mij. Helemaal erg is dan nog dat zulke regels inconsequent worden toegepast en daarom juist, tegen de klaarblijkelijke wens in, steeds tot hernieuwde discussie en het weglopen van topfotografen leiden.

Als men hier echt bezorgd is over de tijd die men aan het forum en het beantwoorden van PM's moet besteden dan zijn dit juist de dingen die verlichting kunnen geven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
              Het is maar,jij als DE taalpurist van BD schiet zelf redelijk wat kemels :
              Citaat:
              Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
              .....tint fluoriserend rood in aRGB dat in sRGB niet kan worden weergegeven dan zal ....kleur [/b].

Citaat Phororhacos:
              Even terzijde,dit moet natuurlijk zijn: "fluorescerend".

Of nog:

Taalfoutje Léon,

Citaat:
              Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
              Het voordeel van 100 MP is dat je kunt bezuinigen op lenzen. Je kunt volstaan met een groothoek. Wil je een vogeltje fotograferen dan krop je net zoveel tot je een beeld overhoud ( t )als ware het genomen met een 600 mm en je houdt nog voldoende pixels over.

Citaat Phororhacos:
              moest zijn: tot je overhoudt
              Hmm, dit zie ik nu pas, ik was blijkbaar aan het typen toen je dit plaatste.

Voor de eerste vondst had ik je in diezelfde thread al bedankt, dacht ik. Toch mijn waardering dat je dit nog eens onder de aandacht wilde brengen. Voor die tweede (het ontbreken van de t) bedank ik je nu. Ik zal nog beter mijn best doen. Ik bewonder je dat je deze fouten al gevonden hebt en de tijd hebt daar specifiek aandacht aan te besteden, maar er zijn er vast nog wel een paar meer. Laat maar komen, ik kan wel wat hebben, hoor.
              Last edited by Leonidas; 2 juni 2009, 11:39.

Comment

........ Het enige dat ik kan doen is waarschuwen en proberen ervoor te zorgen dat men het over een andere boeg gaat gooien.
                Nog toetje als dessert: Moet natuurlijk zijn: Het enige wat ik kan doen....
                Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

Comment

Niet akkoord. (en dat van een Engelsman). Hier moet het "dat" zijn, omdat het wel degelijk bepaald is. In andere gevallen is "wat" dan weer correct.

Maar ik zou kroppen (... dan krop je net zoveel... ) met een c schrijven.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.5) - iPhone XR (iOS 18.5) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.5)

Comment

Voor de eerste vondst had ik je in diezelfde thread al bedankt, dacht ik. Toch mijn waardering dat je dit nog eens onder de aandacht wilde brengen. Voor die tweede (het ontbreken van de t) bedank ik je nu.
                    Bij nader inzien had ik je hier ook al eerder voor bedankt...

Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
                    Nog toetje als dessert: Moet natuurlijk zijn: Het enige wat ik kan doen....
                    http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/49/

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                    Daar moet ik je gelijk in geven, maar er zijn ook uitzonderingen...

Voorstel: zullen we voor verdere discussie over mijn taalgebruik een andere plaats zoeken?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                      Niet akkoord. (en dat van een Engelsman). Hier moet het "dat" zijn, omdat het wel degelijk bepaald is. In andere gevallen is "wat" dan weer correct.

Volgens Nederlandse Taalunie: ( Met dank voor verwijzing aan Leonidas ):

Wanneer verwijzen we naar een woord met dat, en wanneer met wat? (...) Gebruik wat na de volgende woorden van onbepaaldheid: al(les), enige, dat(gene) en iets.

Dergelijke discussie over ons taalgebruik vind ik wel leuk; zolang er maar op de bal gespeeld wordt en niet op de man ( vrouw ).
                      We zijn nimmer te oud om bij te leren!
                      Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

Comment

Er wordt net gedaan of het goed runnen van een forum als dit een moeilijke taak is...
                        " de beste stuurlui enz. ...."

Als junior(hier dan toch) vind ik het jammer dat een topic rond een zeer spijtig voorval en het (tijdelijk) vertrek van een geweldig fotograaf eindigt in een rondje "moderator-bashen" met als enig gevolg dat blijkbaar nog meer waardevolle mensen de deur achter zich dichttrekken. Erg constructief lijkt me dit allemaal niet...

Wat de nestfotografie betreft denk ik dat "heiliger dan de Paus" echt de enige houding is die een site als dit kan aannemen, al was het maar om bij beginners/amateurs geen verkeerde indruk te wekken. Jammer dat daar dan een echte natuurvriend/-kenner het slachtoffer van wordt. Maar eerlijk gezegd mag zo'n man dan toch ook wat relativeren ipv. weg te blijven.

Rond sc en fotobeoordeling nog deze bedenking, als (digitaal) beginner is het voor mij ook wel duidelijk dat het "harde kritiek" aspect in SC niet werkt. Je leest daar voordurend van die jubelkreetjes en kritiek wordt blijkbaar niet meer getolereerd. Zo'n "kritieken rubriek" zoals hierboven ergens werd voorgesteld lijkt mij wel een goed idee...(net zoals een aparte modellen rubriek waardoor andere "mensen-foto's" beter tot hun recht komen)
                        'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lucas1711 Bekijk bericht
                          " de beste stuurlui enz. ...."

Als junior(hier dan toch) vind ik het jammer dat een topic rond een zeer spijtig voorval en het (tijdelijk) vertrek van een geweldig fotograaf eindigt in een rondje "moderator-bashen" met als enig gevolg dat blijkbaar nog meer waardevolle mensen de deur achter zich dichttrekken. Erg constructief lijkt me dit allemaal niet...

Wat de nestfotografie betreft denk ik dat "heiliger dan de Paus" echt de enige houding is die een site als dit kan aannemen, al was het maar om bij beginners/amateurs geen verkeerde indruk te wekken. Jammer dat daar dan een echte natuurvriend/-kenner het slachtoffer van wordt. Maar eerlijk gezegd mag zo'n man dan toch ook wat relativeren ipv. weg te blijven.

Rond sc en fotobeoordeling nog deze bedenking, als (digitaal) beginner is het voor mij ook wel duidelijk dat het "harde kritiek" aspect in SC niet werkt. Je leest daar voordurend van die jubelkreetjes en kritiek wordt blijkbaar niet meer getolereerd. Zo'n "kritieken rubriek" zoals hierboven ergens werd voorgesteld lijkt mij wel een goed idee...(net zoals een aparte modellen rubriek waardoor andere "mensen-foto's" beter tot hun recht komen)
                          Lucas ik heb geluk dat ik niet waardevol ben
                          En als ik weg ben zal het zelfs niemand merken.
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                            En als ik weg ben zal het zelfs niemand merken.
                            jij wordt al gemist, als je s'nachts effe naar het toilet en langer dan 10 minuten weg blijft.
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Wat zijn we weer goed bezig om enkele goede medewerkers in de grond te boren.

Kijk, pendragon (en hvr_oosterzele als ik me niet vergis) hebben enige tijd geleden het vermoeden geuit aan de forumleiding dat duindistel met enkele aliassen aan het werk is. Hiervoor werd toen een geloofwaardige uitleg voor gegeven. Ik ken persoonlijk meerdere gezinnen waar twee of drie mensen lid zijn van BD. Soms werken die forumleden op één en dezelfde pc en uitzonderlijk met dezelfde camera. Niet ieder gezin heeft de financiële middelen om meerdere pc's en camera's aan te kopen.
                              Over één forumlid waren de vermoedens zelfs onterecht en is dit zeker geen alias.
                              Je kan van de forumleiding niet verwachten dat ze alle accounts met hetzelfde IP-adres of waar er vermoedens zijn van het gebruik van aliassen gaat blokkeren. Dat maakt één en ander al veel moeilijker, je kan dat gewoon niet controleren zonder bij de mensen in huis te vallen.

Het verwijt aan het adres van de aliassen was ook dat ze elkaar teveel ophemelden en de topics omhoog schopten. Terecht, je moet als familielid toch enige afstand kunnen bewaren. Maar dit staat ook niet echt ergens te lezen in één of ander forumreglement, men rekent hier op een dosis goede wil en fair-play. Net zo goed zijn deze familieleden zich niet bewust van hun ongepaste gedrag. Het is zoals de ongeschreven forumwet dat er niet gereageerd wordt op schrijffouten van andere forumleden. Toch is ook hier een forumlid dat 98% van de forumleden ergert door quasi dagelijks andere forumleden te wijzen op schrijffoutjes. Betreffend forumlid wéét dit ook en dit is hem al meermaals duidelijk gemaakt maar toch blijft-ie lekker doorgaan met mensen te irriteren. Vermoedelijk heeft hetzelfde personage ook een notaboekje naast z'n pc liggen om fouten in de moderatie te noteren. De laatste "blunder" gaat over een topic van begin maart... Wel zo handig om dat toevallig vandaag én compleet naast de kwestie boven te halen. In mijn woordenboek noemt zo iemand een forumtroll. Ook handig zijn de steeds weer terugkomende beschuldigingen over verdwenen topic en verdwenen reacties. Geen enkel forumlid kan dit controleren dus kan je zeggen wat je wil hé.

Echter, je moet de zaken ook eens van op een afstand bekijken. Iedere regelmatige forumgebruiker heeft na verloop van tijd een eigen "fanclub" als het ware. Bewust of onbewust zullen bepaalde forumleden sneller (en minder objectief) gaan reageren als een voor hun bekend forumlid een nieuwe fotopost start. Kijk het maar even na, wie vaker reageerd op een bepaald forumlid. Nu valt dit natuurlijk veel minder op, vooral omdat de eerder vernoemde aliassen op een vrij gelijkaardige manier posten. Het zal ook niet alleen in deze topic zijn dat er PM's uitgewisseld worden om "vrienden" attent te maken op hun post.
                              Ik wil maar zeggen, dit is niets onmenselijk of abnormaal en zeker niet te controleren. Maar we proberen het in ieder geval te ontraden. Behalve misschien een persoonlijke kick levert extra reply's ook totaal niets op. De insinuatie als zou dit een HoF nominatie in de hand werken is complete nonsens. Enkele weken geleden hadden we hier trouwens nog een topic over het feit dat een foto geselecteerd was met zero reacties...
                              Pendragon heeft dus wél de goede reactie gehad door zijn vermoedens te melden aan de forumleiding, en de forumleiding heeft naar mijn gevoel correct gereageerd. Het moet me ook wel van het hart dat ik het besluit van Pendragon om BD te verlaten erg betreur en zelfs niet begrijp. Op een forum van x-duizenden leden mag je verwachten af en toe iemand virtueel tegen het lijf te lopen met minder goede bedoelingen. Dan probeer je daar overheen te zetten en je op te trekken aan de overgrote meerderheid van forumleden die goede fotografie wél waarderen. Zelfs in (al dan niet openbare) forums en fotoclubs van enkele tientallen leden komt het wel eens tot een aanvaring.

Natuurlijk heeft het weer niet lang geduurd tot er reacties kwamen in dit topic van forumleden met een heel andere agenda (om het even netjes uit te drukken) .
                              Al na de openingspost kon ik een aantal namen opnoemen die hier zeker hun ding zouden komen doen. En voila, ze zijn present hoor.
                              Om één of andere reden wordt nestfotografie nu de stok om de hond te slaan. Vreemd, bij de aliassen zou zonder afdoende bewijs iedereen maar van het forum moeten gegooid worden terwijl er een klaar en duidelijke wet is in België die stelt dat nestfotografie verboden is. De laatste keer dat ik gechecked heb was BD een Belgische vzw met een server op Belgisch grondgebied. Toch zou men hier een uitzondering eisen?
                              Overigens staat Nestfotografie ook in het forumreglement van BD onder "wat is niet toegestaan op BD" (recente aanvulling btw). BD neemt Edwin Kats helemaal niets kwalijk, maar de foto moet natuurlijk wel weg. That's it. Niet meer of niet minder. De reactie van Edwin om dan maar meteen van BD weg te blijven is dan ook behoorlijk overdreven, imho. Maar weer wel koren op de molen van onze trolls.

Ga eens voor de spiegel staan en vraag jezelf eens af of al deze heisa wel deze aandacht verdient.

Willy
                              Last edited by Hombre; 2 juni 2009, 18:16.
                              Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                                Natuurlijk heeft het weer niet lang geduurd tot er reacties kwamen in dit topic van forumleden met een heel andere agenda (om het even netjes uit te drukken) .
                                Al na de openingspost kon ik een aantal namen opnoemen die hier zeker hun ding zouden komen doen. En voila, ze zijn present hoor.
                                Haha, ik had precies dezelfde gedachte. Hombre, frappant dat jij ook altijd komt opdraven als er zoiets als dit aan de hand is terwijl je een tijd terug met veel tamtam vertrokken bent. Pot verwijt de ketel? Ben jij degene die op de achtergrond de touwtjes nog in handen heeft en noodzakelijke beleidswijzigingen tegenhoudt, zoals ik van diverse kanten meen te moeten opmaken? Waarom is je titel dan niet iets meer de lading dekkend dan Senior Member?

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                                Om één of andere reden wordt nestfotografie nu de stok om de hond te slaan. De laatste keer dat ik gechecked heb was BD een Belgische vzw met een server op Belgisch grondgebied. Toch zou men hier een uitzondering eisen?
                                Dan heb je niet begrepen waar het hier over gaat. Of je hebt het wel begrepen maar doet alsof, wat me logischer lijkt.

Comment

Working...
                                X