Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fortis

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Fortis

Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht

De bank probeert die ontleners te verspreiden qua risico. Hypotheekleningen waren zogezegd een redelijk risicoloze belegging (en het herverzekeren van deze leningen moest het risico ook verminderen) .
    Op korte termijn konden een heleboel mensen hun hypotheek niet meer afbetalen (door de economische crisis in de states), onder meer door het roekeloze leen- en ontleengedrag in de states.
    De banken zijn dan begonnen met massale foresales (gedwongen verkoop van huizen met hypotheek als je die niet meer kunt aflossen). De immobiliënmarkt is daardoor als een pudding in mekaar gezakt en plots hadden die financiële instellingen een onbalans... onder meer omdat alle herverzekeringen eigenlijk alleen het risico verspreiden, maar niet reduceren.

Hun winstgevendheid in de vorige trimesters heeft niets te maken met hun huidige kaspositie
    Het was wel zo dat je vroeger bij aankoop van een onroerend goed nooit 100% kon lenen bij een bank. Tegenwoordig kan je zelfs meer dan de effectieve waarde van het goed lenen en dat is toch wel bedacht door managers-economen van de bank. Als dan de ontlener en daarop volgend de bank achteraf in de problemen komt, mogen ze vertrekken met een dikke premie.

Ook veel te veel korte termijn denken en tegelijkertijd hypothecaire leningen van meer dan 30 jaar toestaan. Probeer het maar vatten.

Mvg.
    Robert

Dit nog, managers, zijn dat van die mensen die tegen jouw schenen schoppen en zich dan lastig maken op jou dat ze hun voet bezeerd hebben?

Mvg.
    Robert
    Mvg.
    Robert
    Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
      Het was wel zo dat je vroeger bij aankoop van een onroerend goed nooit 100% kon lenen bij een bank. Tegenwoordig kan je zelfs meer dan de effectieve waarde van het goed lenen en dat is toch wel bedacht door managers-economen van de bank. Als dan de ontlener en daarop volgend de bank achteraf in de problemen komt, mogen ze vertrekken met een dikke premie.

Ook veel te veel korte termijn denken en tegelijkertijd hypothecaire leningen van meer dan 30 jaar toestaan. Probeer het maar vatten.

Mvg.
      Robert

Dit nog, managers, zijn dat van die mensen die tegen jouw schenen schoppen en zich dan lastig maken op jou dat ze hun voet bezeerd hebben?

Mvg.
      Robert
      Robert er is zelfs spraken van leningen op 40 jaar.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
        Tja, ik ga geen hele cursus Bedrijfsfinanciering geven hier. Maar ik zie niet in wat het probleem is van 'beurzen'. Het probleem is en blijft het roekeloze gedrag van beursspeculanten en dus niet 'de bedrijven' en 'de CEO's' . De waarheid is een stuk ingewikkelder

Tja, ik denk dat je het principe van een credit crunch niet helemaal begrijpt (de meerderheid van de mensen overigens)

Even heel simplistisch het begin van deze crisis neerpennen: als jij rente op je spaarcentjes krijgt, is dat omdat de bank dat geld aan iemand anders uitleent die daar een nog iets hogere rentevoet voor betaald. De winst van de bank is het verschil tussen beide rentevoeten

De bank probeert die ontleners te verspreiden qua risico. Hypotheekleningen waren zogezegd een redelijk risicoloze belegging (en het herverzekeren van deze leningen moest het risico ook verminderen) .
        Op korte termijn konden een heleboel mensen hun hypotheek niet meer afbetalen (door de economische crisis in de states), onder meer door het roekeloze leen- en ontleengedrag in de states.
        De banken zijn dan begonnen met massale foresales (gedwongen verkoop van huizen met hypotheek als je die niet meer kunt aflossen). De immobiliënmarkt is daardoor als een pudding in mekaar gezakt en plots hadden die financiële instellingen een onbalans... onder meer omdat alle herverzekeringen eigenlijk alleen het risico verspreiden, maar niet reduceren.

Hun winstgevendheid in de vorige trimesters heeft niets te maken met hun huidige kaspositie
        Goed uitgelegd en het is nog just ook

Mijn goeie vriend "Muller", trader aan de beurs van Frankfurt zei 1,5 jaar geleden al dat het fout ging lopen.
        Iedereen lachte hem uit.

Het gaat volgens mij over de producten die men verkocht en hun ratings Sugar.
        Het gaat volgens mij dat men de mensen gewoon leugens heeft wijsgemaakt over veilige beleggingen.
        En het gaat volgens mij over de verkopers en de "uitvinders" van die producten die zeer goed
        wisten wat ze deden.
        Allemaal met één doel: snel veel geld maken.

Maar ik ben het ook eens met jouw uitleg

Ik kan het ook niet aannemen dat managers niet wisten waarmee ze bezig waren of
        een voorzitter van een raad van beheer van een of andere instelling.
        Maar die hebben gewoon gezwegen OF AANVAARD wat zich afspeelde.
        Ze moesten zich er bij neerleggen of hun goede verkopers gingen naar een andere bank.

Het probleem zit hem dus ook in die ratings.
        Er zijn maar een paar instellingen die zich daarmee bezig houden.
        En iedereen slikt maar wat zij vertellen...
        Tot daar toe maar dan zijn er nog de toezichthouders. Wat hebben die gedaan?
        Zouden ze het verschil kennen tussen een Triple AAA en een Triple Karmeliet van de brouwerij Bosteels uit Buggenhout??

Met geld kon precies alles, alles mocht, alles toegelaten.

Bedrijven zijn een iets andere zaak.
        Maar het scheelt heus niet veel hoor
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
          L&H zat wat fout met hun boekhouding
          Zelfs onze "loodgieter" uit Vilvoorde had dit niet in de gaten.
          Joe the Plumber (USA) leek aanvankelijk ook aantrekkelijk
          Opletten dus met die gasten.
          Je ziet wat er van komt he: problemen oplossen als ze zich aandienen, jawadde.
          En dan zwijg ik nog over de aandeelhouders van L&H en hun personeel.
          Hoe zijn die behandeld?
          Toch vind ik het erg jammer dat dit nu allemaal weg is.
          We hadden "iets" toen en nu niks meer.
          Theo,
          Eigenlijk zie ik niet goed het verschil tussen wat L&H te beurt is gevallen en wat er nu gebeurt met de financiële instellingen, Vortis als boegbeeld. Heb je die mannen daar op hun vergaderingen met de aandeelhouders grotesk op het podium zien pronken? Met uiteraard ene M. L.. op kop. Maar hier zal wel een grote discriminatie in behandeling zijn van de kopstukken aangezien deze banken niet fayiet zijn, ze zijn nu immers in meer of mindere mate genationaliseerd, en dat maakt een wereld van verschil.
          Voor de kleine belegger is het verschil tussen een aandeel 0.80€ en 0.00€ niet zoveel meer. Zo zie je maar, en indertijd was de Loodgieter en Monseigneur ook kind aan huis bij de wonderboys van toen, alé.. ze waren toch op de receptie in Flanders Fields.., sorry Language Valley. Enfin al bij al toch ook een slagveld. En ik heb toch vooral te doen met de ex-aandeelhouders van laatstgenoemde. Waarom heeft men deze zogenaamde trots van (West)Vlaanderen toendertijd niet genationaliseerd? Voor alle misverstanden, ik ben geen ex-gedupeerde in de zaak.

Groetjes,
          Pol.
          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
            Theo,
            Eigenlijk zie ik niet goed het verschil tussen wat L&H te beurt is gevallen en wat er nu gebeurt met de financiële instellingen, Vortis als boegbeeld. Heb je die mannen daar op hun vergaderingen met de aandeelhouders grotesk op het podium zien pronken? Met uiteraard ene M. L.. op kop. Maar hier zal wel een grote discriminatie in behandeling zijn van de kopstukken aangezien deze banken niet fayiet zijn, ze zijn nu immers in meer of mindere mate genationaliseerd, en dat maakt een wereld van verschil.
            Voor de kleine belegger is het verschil tussen een aandeel 0.80€ en 0.00€ niet zoveel meer. Zo zie je maar, en indertijd was de Loodgieter en Monseigneur ook kind aan huis bij de wonderboys van toen, alé.. ze waren toch op de receptie in Flanders Fields.., sorry Language Valley. Enfin al bij al toch ook een slagveld. En ik heb toch vooral te doen met de ex-aandeelhouders van laatstgenoemde. Waarom heeft men deze zogenaamde trots van (West)Vlaanderen toendertijd niet genationaliseerd? Voor alle misverstanden, ik ben geen ex-gedupeerde in de zaak.

Groetjes,
            Pol.
            Ben ik het mee eens en zoals ik zei: we hadden toen iets en nu niks meer...
            In de luchtvaart hadden we ook de beste lijnen naar Afrika.
            Als ik bijv. denk aan al die gronstoffen die "blinken" en niet al te zwaar zijn
            Het is het daarom ook dat een bepaalde wijk in Antwerpse zich heeft moeten aanpassen
            Het is meer een vermoeden.

Tja die gedupeerden van L&H.
            Meestal hard werkende mensen met spaarcenten: alles kwijt nu he.
            Maar ja als ik denk aan beenhouwers of slagers die papier verkopen aan dezelfde prijs
            gelijk het vlees dat er op ligt

Mocht je het niet weten: KBC vraagt 3,5 miljard.
            (alhoewel ze het niet echt nodig hebben)
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

Ben ik het mee eens en zoals ik zei: we hadden toen iets en nu niks meer...
              In de luchtvaart hadden we ook de beste lijnen naar Afrika.
              Als ik bijv. denk aan al die gronstoffen die "blinken" en niet al te zwaar zijn
              Het is het daarom ook dat een bepaalde wijk in Antwerpse zich heeft moeten aanpassen
              Het is meer een vermoeden.

Tja die gedupeerden van L&H.
              Meestal hard werkende mensen met spaarcenten: alles kwijt nu he.
              Maar ja als ik denk aan beenhouwers of slagers die papier verkopen aan dezelfde prijs

Mocht je het niet weten: KBC vraagt 3,5 miljard.
              (alhoewel ze het niet echt nodig hebben)
              Edit.
              't Heeft vandaag niet veel geholpen.....
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

En dan durven ze nog telkens te vragen of het iets meer mag zijn. :

Mvg.
                Robert
                Mvg.
                Robert
                Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                  En dan durven ze nog telkens te vragen of het iets meer mag zijn. :

Mvg.
                  Robert
                  Ja dat is juist wat je zegt.
                  In een krantenwinkel is het iets anders
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

Comment

Edit.
                    't Heeft vandaag niet veel geholpen.....
                    http://www.beursduivel.be/koersen-BEL20.index
                    'k Heb vandaag toch nog winst gemaakt.
                    En ze zitten nog altijd boven mijn aankoopprijs.

Groetjes
                    Skitch

Een kleine "edit":
                    'k vreeeees dat het morgen een pikzwarte Dinsdag wordt op de beurs.
                    'k Hou mijn hart vast......
                    Donker bloedrode cijfers.... Pfwwwwww De echte crash komt nu maar pas.
                    Last edited by Skitch; 27 oktober 2008, 23:29.
                    " Leven is slecht voor de gezondheid. " (Jacques Brel )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                      'k Heb vandaag toch nog winst gemaakt.
                      En ze zitten nog altijd boven mijn aankoopprijs.

Groetjes
                      Skitch

Een kleine "edit":
                      'k vreeeees dat het morgen een pikzwarte Dinsdag wordt op de beurs.
                      'k Hou mijn hart vast......
                      Donker bloedrode cijfers.... Pfwwwwww De echte crash komt nu maar pas.
                      Ja idd. Skitch.
                      Het heeft zich even hersteld als ik de slotkoersen zag maar het blijft rood.

Ik hoop dat de heren managers of hun vertegenwoordigers nog even blijven door rammen
                      als ze het hebben over "discriminatie".
                      Ze graven hun eigen graf.

Hier in Hasselt in de Boomkensstraat is er een "winkel voor de armen".
                      Dat ze daar maar even komen kijken en dan zal ik hun wel uitleggen wat discriminatie is

In 'den' tijd dat een 'schuppe-steel' (steel voor een schop) 0,25 frank kostte in een bepaald
                      bedrijf, kwam het heel af en toe voor dat er een arbeider eentje mee nam....
                      Die werd gesnapt en vloog op straat plus zes maanden géén dop....
                      't Zal hem leren, dien "dief".
                      Tegenwoordig mag je fout zitten, men stopt je zelfs een paar miljoen euro in de binnenzak.

Je kunt het ook op een andere manier: een brug laten bouwen in Antwerpen
                      (The Longest Wapper Story ever seen en komt dat 'seen', komt dat 'seen')

Wij hebben hier nog een brug staan, eigenlijk hangt ze...hier in Godsheide.
                      Ik wacht met kloppend hart op een reactie van de voorzitter van Ethias...:
                      "Kom ze maar haaaaaale, ge krijgt ze graaatis".
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

Comment

In 'den' tijd dat een 'schuppe-steel' (steel voor een schop) 0,25 frank kostte in een bepaald
                        bedrijf, kwam het heel af en toe voor dat er een arbeider eentje mee nam....
                        Die werd gesnapt en vloog op straat plus zes maanden géén dop....
                        't Zal hem leren, dien "dief".
                        Tegenwoordig mag je fout zitten, men stopt je zelfs een paar miljoen euro in de binnenzak.
                        Dus stelen en vergissen maken is volgens u hetzelfde? Mooi is dat.

Dave
                        pixelpusher

Comment

Net dit artikel gelezen op de site van De Standaard:

Miljardair Kerimov opent jacht op Maurice Lippens

De Russische miljardair Suleiman Kerimov, die 700 miljoen euro verloor bij de ondergang van Fortis, voelt zich belogen en bedrogen door Maurice Lippens. Volgens verschillende bronnen zou hij een strafklacht voorbereiden tegen de voormalige topman van Fortis, zo schrijft de krant Het Laatste Nieuws maandag.
                          De 42-jarige Suleiman Kerimov, met een vermogen van 9 miljard euro nummer 37 op de lijst van rijkste mensen ter wereld, had eind juni een pakket Fortis-aandelen van iets meer dan 750 miljoen euro.

Een deel daarvan had hij bij de kapitaalsverhoging in juni speciaal op aanraden van Maurice Lippens, die hij persoonlijk ontmoette in Brussel, gekocht. Nu zijn deze Fortis-aandelen nauwelijks nog 60 miljoen euro waard.

En daar laat de miljardair en persoonlijke vriend van Ruslands sterke man Vladimir Poetin het niet bij. Hij bereidt een strafklacht voor. Op die manier kan hij het lopende strafonderzoek op de voet volgen en zelfs mee sturen. 'Met Lippens in het vizier', klinkt het resoluut.

Ben zelf benieuwd hoe dat verloop zal zijn op de zaak...

Mvg,
                          Frederic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
                            Net dit artikel gelezen op de site van De Standaard:

Miljardair Kerimov opent jacht op Maurice Lippens

De Russische miljardair Suleiman Kerimov, die 700 miljoen euro verloor bij de ondergang van Fortis, voelt zich belogen en bedrogen door Maurice Lippens. Volgens verschillende bronnen zou hij een strafklacht voorbereiden tegen de voormalige topman van Fortis, zo schrijft de krant Het Laatste Nieuws maandag.
                            De 42-jarige Suleiman Kerimov, met een vermogen van 9 miljard euro nummer 37 op de lijst van rijkste mensen ter wereld, had eind juni een pakket Fortis-aandelen van iets meer dan 750 miljoen euro.

Een deel daarvan had hij bij de kapitaalsverhoging in juni speciaal op aanraden van Maurice Lippens, die hij persoonlijk ontmoette in Brussel, gekocht. Nu zijn deze Fortis-aandelen nauwelijks nog 60 miljoen euro waard.

En daar laat de miljardair en persoonlijke vriend van Ruslands sterke man Vladimir Poetin het niet bij. Hij bereidt een strafklacht voor. Op die manier kan hij het lopende strafonderzoek op de voet volgen en zelfs mee sturen. 'Met Lippens in het vizier', klinkt het resoluut.

Ben zelf benieuwd hoe dat verloop zal zijn op de zaak...

Mvg,
                            Frederic
                            Ja juist.
                            Had het ook al gelezen.

Via CNN " I learned"... dat de Chinezen ook veel geld in de USA hebben zitten.
                            Gaat nog leuk worden.
                            Dus die zijn ook gedwongen om te handelen en de banken te steunen.
                            Die moeten hun "rommel" nog verkocht krijgen he Frederic
                            Maar het tij in China is ook aan 't keren door de opkomst van de middenklasse in China.
                            (minder export en betere verkoopprijzen)
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

Comment

Hoe zit dat nu, moeten we niet ons geld bij de fortis gaan weghalen, nu die overname onwettelijk lijkt, en dat ze alsdusdanig nog failliet gaan ?
                              To make your dreams come true, wake up

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jdm Bekijk bericht
                                Hoe zit dat nu, moeten we niet ons geld bij de fortis gaan weghalen, nu die overname onwettelijk lijkt, en dat ze alsdusdanig nog failliet gaan ?
                                Wel ik wacht op niks meer...
                                Ik heb geld afgehaald en lekker een servertje van 4TB in elkaar gestoken, Windows Home Server erop gezet... Binnenkort nog een mooi fietsje kopen en een nieuwe jacquet en een broek... Laat de banken maar failliet gaan: ik heb me geld toch al opgedaan
                                ...en straks nog eens goed gaan eten zie en een filmke gaan zien want straks raak ik mijn werk nog kwijt en dan kan het niet meer. Ge moet anticiperen...
                                Dat we ze nog lang mogen "trekken".
                                Nikon D4S - SB800 - 17-35 - 28-70 - 70-200VR - 50 1.4

Comment

Working...
                                X