Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Jezelf opsluiten in huis

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Jezelf opsluiten in huis

Oorspronkelijk geplaatst door THESIS Bekijk bericht
    Noodweer geldt enkel voor jezelf (niet voor je goederen) en alle voorwaarden hiervoor moeten vervuld zijn voordat je je op kan beroepen. Er moet een onmiddelijk gevaar aanwezig zijn, je optreden moet noodzakelijk zijn voor je eigen verdediging en uiteraard moet je optreden proportioneel zijn.
    Als je dat gewoon eens nuchter laat doordringen is het toch ver gekomen hé. Ik heb het dan uiteraard niet over iemand doodschieten (leef daar maar eens mee) maar je mag dus een inbreker die je huis leegrooft terwijl je er op staat te kijken geen strobreed in de weg leggen of je begaat een misdaad . Je zou bijna denken dat die wet opgesteld is door de dievengilde .

Comment

Ik wil hier zo ook even op reageren...

Ik ben zelf een mini urbie maar ik zou toch op z'n minst vragen voor de toegang... nu ja, als je weg vlucht voor iets kan je moeilijk eerst de toestemming vragen (blijkt me logisch)
      Maw: eerst eens een goede inschatting van vluchtwegen...(prospectie)

Verder zou ik het zeker ook niet gaan doen om via een tuin te gaan, kom je toch maar meer in de problemen dan goed is en zoals gezegd zijnde de schrik voor de bewoners van het pand.

Wat bouk zei: driemaal vragen en dan eroplos beuken... fout man

Wat ik hier ook las: Wettige zelfverdediging..... dat b e s t a a t niet!!!

Wat wel bestaat: Wettige verdediging

Om die te kennen moet je al weten welke definitie die draagt en ik zal dit eens neerzetten:

Wettige verdediging:

Wettige verdediging bestaat uit het onmiddellijke en noodzakelijk gebruik van geweld om een onrechtmatige aanval die zich voordoet of zal voordoen en die gericht is tegen zihzelf of derden af te wenden.

Mooi hé

Nu om wat verder te lullen...

Om van wettige verdediging te kunnen spreken, moeten de volgende voorwaarden vervuld zijn :

1º er is een ernstige wederrechtelijke of onrechtmatige aanranding die gericht is tegen de persoonlijke integriteit van een persoon;

2º de aanranding moet ogenblikkelijk zijn;

3º verdediging is noodzakelijk;

4º de reactie moet afdoend zijn en in verhouding staan tot de ernst van de bedreiging of van het kwaad dat door de aanranding wordt berokkend.

Artikel 417 van het Strafwetboek voorziet in een vermoeden van wettige verdediging in de volgende twee gevallen :

— de verdediging heeft plaats bij het afweren, bij nacht, van de beklimming of de braak van een bewoond huis, behalve wanneer blijkt dat de dader niet kon geloven in een aanranding van personen;

— wanneer het feit plaatsheeft bij het zich verdedigen tegen de daders van diefstal of plundering die met geweld tegen personen wordt gepleegd.

Voor de die hards: Kan je het nog beter lezen op http://www.shimpu-tokkotai.be/index....position=56:56

Dus betreffende die hond ( wat men aanraade ):
      Als die vrij rond loopt denk ik niet dat je strafbaar bent, maar gebruik je die voor eigen bescherming tijdens dat er ongevraagde gasten rondhuppelen in de tuin, dan kan je hieruit niet meer spreken over de bovenstaande feiten, maar gebruik je die hond als een wapen

Comment

Mr. Blue Point - ik hoop maar voor jou dat je nooit tegenover een agressor komt te staan in je eigen woning - je zal plots alle wettelijke bepalingen rap vergeten zijn.
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

tja bovenstaande heeft betrekking op België hè.
          heb het wel helemaal gelezen, erg interessant.
          grt,bouk.
          (gaat over het comment van Blue Point)
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Point Bekijk bericht
            Dus betreffende die hond ( wat men aanraade ):
            Als die vrij rond loopt denk ik niet dat je strafbaar bent, maar gebruik je die voor eigen bescherming tijdens dat er ongevraagde gasten rondhuppelen in de tuin, dan kan je hieruit niet meer spreken over de bovenstaande feiten, maar gebruik je die hond als een wapen

Er valt hier oeverloos over te lullen, dat die inbreker eens bewijst dat hij niet eerst de hond aanviel, voor de hond hem aanviel. Degene met de beste advocaat (leest 9/10 kansen de duurste) haalt hier zijn gelijk. Doe wat je moet doen (en als er lichamelijk letsel is), bel dan eerst je advocaat, om te zien hoe je het best aan de politie uitlegt, en bel dan pas de politie
            To make your dreams come true, wake up

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
              Mr. Blue Point - ik hoop maar voor jou dat je nooit tegenover een agressor komt te staan in je eigen woning - je zal plots alle wettelijke bepalingen rap vergeten zijn.
              MR Vantje....; wat denk je dat m'n beroep zou zijn

Comment

MR Vantje....; wat denk je dat m'n beroep zou zijn
                Agressor ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jdm Bekijk bericht
                  Agressor ?
                  Mocht dat het geval zijn, zou ik mijn huidig beroep zelfs niet mogen uitoefenen

Maar ik begrijp de reacties best op m'n eerdere uitéénzetting... en zelfs al is het zo gemakkelijk gezegd dan gedaan, maar vergeet niet: Zelfs een inbreker en of dader van een misdrijf heeft zijn rechten... vandaar het héél moeilijk is om alles te gaan bewijzen... dat zowel voor het slachtoffer als dader

Comment

Zelfs een inbreker en of dader van een misdrijf heeft zijn rechten...
                    'k Zei het toch, de dievengilde

Comment

Mocht dat het geval zijn, zou ik mijn huidig beroep zelfs niet mogen uitoefenen

Maar ik begrijp de reacties best op m'n eerdere uitéénzetting... en zelfs al is het zo gemakkelijk gezegd dan gedaan, maar vergeet niet: Zelfs een inbreker en of dader van een misdrijf heeft zijn rechten... vandaar het héél moeilijk is om alles te gaan bewijzen... dat zowel voor het slachtoffer als dader
                      I know en op een forum is wordt er gemakkelijk over geluld. Als het gebeurt, dat er iemand op in je hof staat, of erger nog in je huis. Is de reaktie een van seconden. En achteraf kan dat natuurlijk geanalyseerd worden, wie rechtmatig gehandeld heeft, en wie niet, maar daar gaan dagen, maanden of langer over. Om na te gaan of jij rechtmatig handelde op de moment dat jij onvoorbereid moest actie nemen of juist niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jdm Bekijk bericht
                        Er valt hier oeverloos over te lullen, dat die inbreker eens bewijst dat hij niet eerst de hond aanviel, voor de hond hem aanviel. Degene met de beste advocaat (leest 9/10 kansen de duurste) haalt hier zijn gelijk. Doe wat je moet doen (en als er lichamelijk letsel is), bel dan eerst je advocaat, om te zien hoe je het best aan de politie uitlegt, en bel dan pas de politie
                        Voor de burgerlijke rechtbank is dat geen probleem, aangezien het gaat om foutloze aansprakelijkheid (onweerlegbaar vermoeden). Dit is uiteraard juist heel interessant voor de burgerlijke partij, aangezien ze daar alle medische kosten en andere kosten op kan verhalen.

Comment

Toch simpel zeker, je knalt hem gewoon neer, daarna stop je een tweede pistool in zijn hand ( wel zien of ie links of rechtshandig is, kan je meestal zien aan eelt of wondjes, litekens die voornamelijk op een hand voorkomen) waarmee je met handschoenen aan een schot in de richting waar jij stond afvuurt ... dat dan in de muur terecht komt ... et voilà ... wettelijke verdediging de inbreker heeft kruitresten op zijn hand, balistiek klopt en er was een onmiddellijke bedreiging voor jezelf, dus je verdediging was van hetzelfde niveau als de bedreiging ... hij heeft eerst geschoten meneer de agent, en zelfs de buren hebben twee schoten, kort na elkaar gehoord, dus je hebt nog getuigen ook.

It's as simple as that

Het feit dat je als rechtschapen mens achteraf hiermee moet leven laat ik buiten beschouwing, zou het ook niet kunnen, maar het bovenstaande heb ik uit de beste bron vernomen ... en geen rechter die je ongelijk zal geven.

Mark
                          Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                          Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

nog even dit:
                            klinkt misschien sterk maar bedenk dat wanneer een persoon in nood verkeerd en jij als toevallig getuigen niet met alle middellen ingrijpt die je ter beschikking staan je zelf strafbaar maakt,
                            even een verhaaltje:
                            zoals gewoonlijk is het fille op de bredabaan in merksem stikdruk
                            een oudere heer en oudere dame zijn een beetje op de sukkel met hun dure mercedes , een achterop komend voertuig krijgt het blijkbaar danig op de heupen en stapt uit en begint te brullen als een halve gek en tegen de auto te trappen, de bejaarden draaien hun raampjes niet naar beneden en de kerel word nog wat waanzinniger even later( seconden ) staan er een 5 tal mannen (van een bepaalde andere nationaliteit) mee rond de auto waarbij er 1 een ijzeren staaf uit zijn auto haalt en de ruiten wil inslaan( uiteraard niemand die iets durft te zeggen) maar.....plots uit het niets komt er een man aanlopen en maand de agressors aan de mensen met rust te laten en door te laten rijden ze reageren amper tot deze laatste plots een revolver bovenhaald, echt zelf gezien!! en ermee dreigd "ne kop eraf te vlammen" (letterlijk) als ze niet ophoepelden, de onverlaten zien duidelijk dat die kerel van niemand schrik heeft en wel eens zou kunnen menen wat ie zegd en druipen af!

achteraf heb ik informatie ingewonnen rond het gebeuren omdat ikzelf ook over wapens beschik (met vergunning) en blijkt wanneer dit echt fout zou zijn afgelopen de man volledig in zijn recht zou zijn geweest ook al richten ze zich niet op hem persoonlijk want hij had ook gewoon kunnen toekijken, meer nog je zou kunnen vervolgd worden om het niet verlenen van bijstand aan personen in nood!!

en wat de wet zegd is 1 ding maar de rechter beslist nog altijd en die heeft hoe dan ook het laatste woord!
                            wat de wet op zelf verdediging betreft die is heel ingewikkeld en geeft enkel de basisnormen weer, maar de praktijk is heel wat anders , kan er hier pagina's vol van schrijven......
                            http://www.jvs-photography.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jvs Bekijk bericht
                              nog even dit:
                              klinkt misschien sterk maar bedenk dat wanneer een persoon in nood verkeerd en jij als toevallig getuigen niet met alle middellen ingrijpt die je ter beschikking staan je zelf strafbaar maakt,
                              even een verhaaltje:
                              zoals gewoonlijk is het fille op de bredabaan in merksem stikdruk
                              een oudere heer en oudere dame zijn een beetje op de sukkel met hun dure mercedes , een achterop komend voertuig krijgt het blijkbaar danig op de heupen en stapt uit en begint te brullen als een halve gek en tegen de auto te trappen, de bejaarden draaien hun raampjes niet naar beneden en de kerel word nog wat waanzinniger even later( seconden ) staan er een 5 tal mannen (van een bepaalde andere nationaliteit) mee rond de auto waarbij er 1 een ijzeren staaf uit zijn auto haalt en de ruiten wil inslaan( uiteraard niemand die iets durft te zeggen) maar.....plots uit het niets komt er een man aanlopen en maand de agressors aan de mensen met rust te laten en door te laten rijden ze reageren amper tot deze laatste plots een revolver bovenhaald, echt zelf gezien!! en ermee dreigd "ne kop eraf te vlammen" (letterlijk) als ze niet ophoepelden, de onverlaten zien duidelijk dat die kerel van niemand schrik heeft en wel eens zou kunnen menen wat ie zegd en druipen af!

achteraf heb ik informatie ingewonnen rond het gebeuren omdat ikzelf ook over wapens beschik (met vergunning) en blijkt wanneer dit echt fout zou zijn afgelopen de man volledig in zijn recht zou zijn geweest ook al richten ze zich niet op hem persoonlijk want hij had ook gewoon kunnen toekijken, meer nog je zou kunnen vervolgd worden om het niet verlenen van bijstand aan personen in nood!!

..

Het beste is dat je gewoon de politie opbelt en niet zelf het recht in eigen handen neemt. Dat is het principe, maar uiteraard kan je voor een derde opkomen wanneer die zich in onmiddellijk gevaar bevindt, maar nu met een revolver de oorspronkelijke aanvaller bedreigen terwijl die een ijzeren staaf heeft, is op zich al niet proportioneel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                                Onzin, vorig jaar ook iets dergelijks voorgehad. Buurman had 'bezoek' gekregen en in ruzie terechtgekomen. Waarbij de bezoeker ook via mijn oprit, tuin bij mijn buur had binnengeraakt.

Ben toen naar buiten gegaan met Cliffke, der Rottweiler, enerzijds ter zelfbescherming aangezien de bezoeker met een afgebroken tafelpoot aan het zwaaien was anderzijds als afschrikkingsmiddel en ja ook als wapen als je 't zo wil stellen.

Dan navraag gedaan aan de dienstdoende agenten, en als er iemand in uwen hof gebeten wordt door je eigen hond dan is dat zijn eigen probleem, hij heeft geen recht om daar te komen en het is nu eenmaal de aard van die beesten om hun domein te beschermen.
                                No way dat je in je ongelijk gesteld wordt.

Denk dat in geval van TS een hond zijn onveiligheidsgevoel zeker zal verhelpen. Als je niet van honden houdt kun je eventueel nog een stel ganzen in je tuin houden...nog beter dan honden
                                Dus een hond mag bijten "want dat ligt in zijn aard" ???
                                Als een eigenaar z'n wapen bovenhaald mag dat enkel als die actie beantwoord aan de eisen van wettige verdediging.

De logica van dat eerste ontgaat me volledig, want voor mij is een hond op dat ogenblik ook een wapen (zelfs een dodelijk wapen), die dus ook de eisen van wettige verdediging moet volgen (het is de taak en verantwoordelijkheid van de eigenaar van de hond om daarop toe te zien).
                                Het feit dat de kerel niet op je eigendom mag komen staat daar eigenlijk los van.

Trouwens wel een handig systeem : Je kan iemand niet uitstaan, je neemt hem efkens mee binnen : Bobby neemt die kerel efkens te grazen, en dan zeg je aan de flikken dat hij daar niet mocht komen, en dat Bobby je eigendom beschermd heeft...
                                Groeten,

Polleke

Comment

Working...
                                X