Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

To IMAC or not to IMAC?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: To IMAC or not to IMAC?

Oorspronkelijk geplaatst door janvangent Bekijk bericht
    Ik ben toe aan een nieuwe PC.
    Ik had me aanvankelijk laten overtuigen om een IMAC 24" 2.8 te kopen.
    Mijn budget is ongeveer 1300-1500 euro.
    Begin nu toch te twijfelen of ik de stap wel zou wagen...
    Vooral het scherm en het design spraken me enorm aan.
    Kan iemand mij evt een andere setup aanbevelen binnen mijn budget?
    Moet dienen voor fotobewerking/internet en het office pakket dus geen videobewerking.

Mvg Jan
    Jan, hier staat sinds een paar maanden ook mac computerspul.
    De Windows gebruikers heb ik voor zien van een bootcamp omgeving (hebben het hier net nog besproken, de mac draait xp sneller dan de 2,8ghz pc die we hiervoor hadden), en de osx omgeving, tja, geen commentaar, werkt gewoon super.
    Heb een imac 24 / 2,8 / 4gb, de laatste nieuwe versie met 800mhz frontbus.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
      De Windows gebruikers heb ik voor zien van een bootcamp omgeving (hebben het hier net nog besproken, de mac draait xp sneller dan de 2,8ghz pc die we hiervoor hadden), en de osx omgeving, tja, geen commentaar, werkt gewoon super.
      Ja, die P4 2.8GHz die ik hier ergens nog staan heb, die werkt nog trager dan dat het gras hier in mijnen hof groeit. Gigahertzen zeggen niet veel als je een vergelijking wil maken.

Dave
      pixelpusher

Comment

Ik zou toch ook voor een imac gaan.
        Ik heb hier nu een dell pc met vista en heb het me al enorm beklaagd dat ik er voor 3 jaar aan vast zit (pc prive).
        Die vista valt me enorm tegen.

christophe
        De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
          Ja, die P4 2.8GHz die ik hier ergens nog staan heb, die werkt nog trager dan dat het gras hier in mijnen hof groeit. Gigahertzen zeggen niet veel als je een vergelijking wil maken.

Dave
          P6600 met 2gB ram

Comment

Ik heb hier een (al zeg ik het zelf) gouden tip wat betreft het instellen van je iMac scherm.

Zoals je weet staat dat scherm nogal "fel". Vergelijk het een beetje met een Samsung TV, al overdrijf ik nu misschien een beetje. Maar feit blijft; het scherm is gemaakt om ook als TV gebruikt te worden. "Cinematic TV..."

Als je de brightness van het scherm teruchschroeft om beter fotos te kunnen bewerken, dan doet de Mac dat HARDWAREMATIG. En dat heeft een ambetant gevolg waarover op internet veel wordt gesproken; blijkbaar is er links en recht dan een verschil. De ene kant warmer, de andere kant kouder. Elk scherm heeft er last van, de ene wat meer of minder dan het andere. Je kan het zelf testen; stel een egaal lichtgrijze achtergrond in en schroef de brightness terug. Je zal zien dat één kant blauwig is, de andere kant gelig.

O ramp! Wat nu gedaan?? Awel...

Optie één; moord en brand schreeuwen op het net, de iMac een "seriously flawed product" noemen, etc...

Optie twee; Installeer een freeware tooltje genaamd "shades". Dit schroeft de brightness SOFTWAREMATIG terug, en ...probleem opgelost. Egaal scherm! Tadaa!

Shades werkt ook met meerdere schermen (apart instelbaar) en onthoudt je setting en zo. Maw éénmaal geïnstalleerd geen problemen meer mee. Je kan enkel bij startup nog zien dat je scherm ineens donkerder wordt als shades actief wordt. En er staat dan een zonnebrilletje bovenaan op je werkbalk.
            http://www.theafricabug.com

Comment

Dank voor de tip. Ik plaats meteen een linkje naar Shades 1.2b2. Opgelet, het gaat om een beta-versie, en is --zoals al dit soort dingetjes-- "te gebruiken op eigen risico".

Dit is nog wat informatie:

Shades is a FREE utility for controlling the brightness of your screen. It runs in the background providing easy control over the brightness of your display via a slick Mac-like interface, with greater dynamic range and finer granularity than the built-in controls.

Unlike other solutions, Shades works by obscuring your screen with a darkened overlay. It doesn't change your display settings and won't screw up your colour profile. It also means you won't lose your cursor!
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Vergeet het niet te verwijderen als je mac ouder wordt of veel aan staat, heb hier een 24inch imac (witte nog) die toen hij nieuw was op de minste stand nog altijd 160cd/m2 geeft en na 1 a 2 jaar al gezakt is naar 110cd/m2. Het is niet voor niets dat ze die backlight zo fel maken tegenwoordig, na verloop van tijd worden die zowiezo minder fel...
                Ik vind het wel geen goede manier, je limiteert het maximale contrast op deze manier en als je een gecalibreerde workflow hebt kan het misschien onjuist resultaat geven.

Als je calibreert kan je bij de Lacie Blue Eye Pro software een maximale helderheid opgeven, bv. 120cd/m2. Ik zou het op deze manier calibreren zodat de calibratiesoftware dit softwarematig terugbrengen van de helderheid regelt en onder controle heeft bij het inladen van het profiel.

Vergeet ook de opwarmtijd niet, zeker 1 uur laten aan staan voor je begint af te regelen/calibreren want in het begin is zo'n scherm nog niet op de volledige helderheid gekomen. Het helpt door 5 minuten even op volle helderheid te staan bv.
                Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Ik heb via Apple store een Imac 24" besteld op 30/05/08 ...op de site staat.."leverbaar na 3 dagen" Dit kreeg ik vandaag 03/06/2008 in mijn mail box
                  Verwachte verzenddatum: 13 Jun, 2008
                  Verwachte leverdatum: 20 Jun, 2008 - 23 Jun, 2008

Wat doe je daar aan?

Groetjes Ronny

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ronny Bekijk bericht
                    Ik heb via Apple store een Imac 24" besteld op 30/05/08 ...op de site staat.."leverbaar na 3 dagen" Dit kreeg ik vandaag 03/06/2008 in mijn mail box
                    Verwachte verzenddatum: 13 Jun, 2008
                    Verwachte leverdatum: 20 Jun, 2008 - 23 Jun, 2008

Wat doe je daar aan?

Groetjes Ronny
                    Met uwe kop op de tafel bonken. Dan gaat da allemaal sneller vooruit.

'k Heb da me mijne nieuwe wagen ook. In Februari besteld, met toen verwachte levertermijn 8 weken.

We zijn Juni. 'k Heb 'm nog ni.

Dave

*bonk*

*bonk*
                    pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                      Met uwe kop op de tafel bonken. Dan gaat da allemaal sneller vooruit.

'k Heb da me mijne nieuwe wagen ook. In Februari besteld, met toen verwachte levertermijn 8 weken.

We zijn Juni. 'k Heb 'm nog ni.

Dave

*bonk*

*bonk*
                      Wel ik heb net even gebonkt zie..wel op een vriendelijke manier hoor.
                      Ik heb er hun gewoon op gewezen dat ik niet akkoord ben met de bijschrift...leverbaar op 3dagen...Een juf antwoorde...oow meneejr...ik geef je prioritair 1 dan...en komt ie so bij je ..op een kjortjere termj-ijn. U heeft geen standjaart cepjuter gekoocht..u heeft 4 meha rjam bij gevrjaagt..
                      Ikke...a wel mersie...3weken om een latteke ram bij te foempen...
                      Jufke...we chaan ons best djoen en je krijgt em so pinnen de kjorste keejren aan je djeur..

Ben is benieuwd...
                      Begint al goed hi hi...word vervolgt...

Groetjes,

Ronny

Comment

Amai die dame had een vreemd accent

hopelijk komt hij snel binnen,proficiat.

mir
                        De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Ik ben nu al een maand of negen van pc naar mac gegaan, en nooit meer terug. Mac is sneller, stabieler (bovenal dat). De pc met vista van een kennis is belachelijk traag hoewel hij nieuw is. Ik weet wat ik nu verkies.
                          Foto's bewerken kan heel goed met lightroom, verder kan je alle bestanden openen zonder compatibiliteitsproblemen.

Once you go mac, you never go back.
                          http://peliculiar.lalunerouge.net

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ronny Bekijk bericht
                            Wel ik heb net even gebonkt zie..wel op een vriendelijke manier hoor.
                            Ik heb er hun gewoon op gewezen dat ik niet akkoord ben met de bijschrift...leverbaar op 3dagen...Een juf antwoorde...oow meneejr...ik geef je prioritair 1 dan...en komt ie so bij je ..op een kjortjere termj-ijn. U heeft geen standjaart cepjuter gekoocht..u heeft 4 meha rjam bij gevrjaagt..
                            Ikke...a wel mersie...3weken om een latteke ram bij te foempen...
                            Jufke...we chaan ons best djoen en je krijgt em so pinnen de kjorste keejren aan je djeur..

Ben is benieuwd...
                            Begint al goed hi hi...word vervolgt...

Groetjes,

Ronny
                            Die leverbaar in 3 dagen gaat normaal over de standaard modellen.
                            ik weet dat het maar 3 minuten duurt om een latje geheugen te plaatsen, maar van zodra je iets veranderd aan het model verandert de bestelling van standaard model (doos pakken, adresplakker op kleven en opzenden) naar een BTO (build to order) en kom je op een wachtlijst van alle bto's terecht.

Dat is iets waar ze bij dell dan weer super sterk in zijn. Maar ach, die dellekes blijven windows machines.
                            De tijd die je nu verliest door te wachten, haal je dubbel en dik in door met een mac te werken
                            Happy to be a MACcie
                            Visit http://www.kurtwarlop.com for more

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kurrywurry Bekijk bericht
                              ik weet dat het maar 3 minuten duurt om een latje geheugen te plaatsen, maar van zodra je iets veranderd aan het model verandert de bestelling van standaard model (doos pakken, adresplakker op kleven en opzenden) naar een BTO (build to order) en kom je op een wachtlijst van alle bto's terecht.

Dat is iets waar ze bij dell dan weer super sterk in zijn. Maar ach, die dellekes blijven windows machines.
                              De tijd die je nu verliest door te wachten, haal je dubbel en dik in door met een mac te werken
                              Ik ben zaterdag bij Switch binnengestapt, en een nieuwe 2.8 / 24 gekocht, ze hebben er direkt 4gb van gemaakt, 5 minuutjes, en weg was ik (1580 met de edu-korting ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kurrywurry Bekijk bericht

Ik was wel een beetje verwonderd toen ze zij dat de computers van Tsjechië moesten komen!

Groetjes,

Ronny

Comment

Working...
                                X