Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

supertrucks....

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: supertrucks....

Oorspronkelijk geplaatst door peterfoto Bekijk bericht

Ik kan zo nog dingetjes opnoemen, maar heb daar niet meteen behoefte aan, echter ééntje zou ik wel graag meegeven. Doe dat aub niet van zo kort voor een vrachtwagen in te voegen, bij wijle is dat echt moordend van sommige bestuurders. Neem een ruimte van om en bij de 50 meter voor de vrachtwagen, lukt dat niet, voeg dan in achter de vrachtwagen aub. Zo waardeloos kan je leven toch niet zijn dat je niet even dat beetje geduld wil opbrengen?
    5m achter een vrachtwagen rijdt er een andere vrachtwagen... Hoe kan je nu ooit 50m voor een vrachtwagen laten? Als je op het "slechte" moment op een oprit komt en geen al te krachtige wagen hebt heb je 2 mogelijkheden:
    Alles uit je kar halen en er voor zien te geraken of afremmen naar 60 en dan proberen in te voegen... Het eerste lijkt mij minder gevaarlijk....
    ---
    Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
    http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
      Zal ik eens neerpennen wat ik automobilisten reeds zag doen al rijdende...? Je wil het niet weten, geloof me

En niet alleen zij... Iedere chauffeur is verplicht om na 4u en 30 min rijden 45 min rust te nemen. Moet je eens proberen als je in de distributiesector rijdt.
      Als je voor iemand z'n deur staat komen ze zagen om te weten als je er nog lang zal blijven stilstaan.... Bij een klant waar je levert kan je het ook niet betrouwen, want komt er in die tijd een andere leverancier, dan kan je je vrachtwagen verplaatsen en vervalt die rust...

De plaatsen waar het nog makkelijk rusten is zijn de tankstations langs de autosnelwegen, maar die liggen meestal niet in het bereik als je distributiechauffeur bent... En als je er dan eens eentje perfect uitkomt, dan mag je al blij zijn als je 'vrienden' (politie) niet komt aankloppen voor een controle... 't is toch zooooooooooooooo leuk

Mvg,
      Frederic
      Frederic, ik begrijp het 110%

Je moet naar Italië, als voorbeeld.
      Je weet tot hoe laat de klant zijn zaak nog open is.
      Maar, maar door het verkeer of andere toestanden kom je daar toe en de zaak is potdicht plus het is zo goed als pikdonker.
      Geen kat te bespeuren in de buurt.
      En dan?
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door peterfoto Bekijk bericht
        Ik nodig graag iemand uit om eens een dagje mee te rijden zodat mensen die geen voeling hebben met het vrachtwagengebeuren eens aan den lijve ondervinden wat vrachtwagenrijden allemaal inhoud. (maar 't zal niet mogen, mijn baasje staat niet toe dat derden meerijden omwille van verzekerbaarheid)
        Iemand dat veel op de baan is weet wel wat vrachtwagenchauffeurs afzien maar ook wat velen uitspoken.
        Een oprit van een snelweg heeft geen voorrang en indien nodig moet je stoppen als je niet veilig kan invoegen. Dat is wat het verkeersreglement zegt maar de praktijk is anders want als je stop kan je nooit meer veilig invoegen.
        Nu zijn er veel vrachtwagenchauffeurs die klagen dat auto's hen niet laten invoegen. Moet je eens uitleggen hoe?
        Meestal en daarmee bedoel ik 95% van de vrachtwagens voegen in zonder rekening te houden met het verkeer, rij je er nu naast of niet, ze voegen in en jij kan maar je plan trekken om alles dicht te gooien als je niet kan uitwijken. Op de hoop toe zetten ze hun grote lichten nog op als je hiervoor eens durft toeteren of teken doen met je lichten. Puur machtsmisbruik noem ik dat, ze zijn sterk en laten dat voelen. Nu gaan we eens de begripvolle medeburger uithangen se en zeggen dat ze gelijk hebben want dat ze het te moeilijk hebben (ferm overdreven) ... maar we keren nu de rollen eens om, de vrachtwagen rijdt al op de snelweg en jij wil invoegen. Maar in plaats van snel rijdend verkeer nemen we stilstaande file op de E40 in Bertem (of elders) ... file staat stil, een vrachtwagen staat stil op een paar meter van een voorligger en jij voegt zoals het moet gewoon in met je wagen. En dan komt het, 95% van diezelfde klagende vrachtwagenchauffeurs gaan dan snel wat vooruit bollen en laten er u niet tussen, was je echter snel genoeg zodat je wel voor hem komt dan plakt die 10 cm achter u met grote lichten aan en blijft u een kwartier couilloneren omdat je legaal invoegde.
        Ik snap niet hoe die mannen begrip voor hun situatie vragen alwaar ze misbruik maken maar langs de andere kant rijden om te hebben om u gewoon wat te kl*ten. Als ze toch stil staan in de file, wat kan het hen schelen om 1 (één) auto tussen te laten? En kom nu niet af dat het niet waar is of ik film het eens ... lang zal het niet duren om een DVD vol te krijgen met dergelijke stoten.
        Dan ook bij het inhalen, (soms) pinker op en maar veranderen van rijstrook ook al zit je er naast en kan je niet weg ... nog niet zo lang geleden in de middenberm gestaan door zoiets. Het was trouwens op de E19 naar Bergen waar een inhaalverbod was voor vrachtwagens en tijdens kletsende regen wanneer inhalen tevens verboden is.
        En nog een kleine bemerking ... de onderlinge afstand moet 50 meter zijn hé, lees ook de 0 (nul) van dit getal mee want meestal is het 5 meter.
        Ze zijn niet allemaal slecht net als niet alle automobilisten goed zijn maar ze misbruiken de sterkte van hun voertuig om te imponeren ook al is het niet nodig. Dagelijks zie ik het, twee rijstroken op de snelweg of Ring ... dan beginnen ze in te halen (wat eigenlijk niet meer mag) en duurt het een kwartier om tegen 0,5 km/u meer een collega-vrachtwagen in te halen in bergaf om het dan weer op te moeten geven als het verder bergop gaat.
        Wat mij betreft ... ze verdienen respect want ze hebben het niet simpel maar respect moet in beide richtingen en dat willen de meesten echter niet inzien.
        En het is wel mogelijk om samen zonder ambras de baan op te gaan ... met die van Colruyt of François heb je nooit problemen, die zijn precies goed gedrild om correct te rijden.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Iemand dat veel op de baan is weet wel wat vrachtwagenchauffeurs afzien maar ook wat velen uitspoken.
          Klopt, overal zitten er cowboys tussen die de stiel bederven... net zoals je die ook terug vindt bij de automobilisten!

Een oprit van een snelweg heeft geen voorrang en indien nodig moet je stoppen als je niet veilig kan invoegen. Dat is wat het verkeersreglement zegt maar de praktijk is anders want als je stop kan je nooit meer veilig invoegen.
          Wanneer een auto een autosnelweg op wil rijden, dan begeef ik mij altijd naar het middelste rijvak, kwestie die chauffeur de kans te geven veilig de snelweg op te geraken. Excuseer, maar die altijd zou in de praktijk ook altijd zijn mochten er geen van die koppige middelvakrijders zijn die dan weigeren op te schuiven naar het linkse rijvak, terwijl daar op die moment geen kat rijdt. Ze lijken op rails vast te hangen aan dat middelste vak. Eigenlijk zijn het die automobilisten die die andere kl****en...

maar we keren nu de rollen eens om, de vrachtwagen rijdt al op de snelweg en jij wil invoegen. Maar in plaats van snel rijdend verkeer nemen we stilstaande file op de E40 in Bertem (of elders) ... file staat stil, een vrachtwagen staat stil op een paar meter van een voorligger en jij voegt zoals het moet gewoon in met je wagen. En dan komt het, 95% van diezelfde klagende vrachtwagenchauffeurs gaan dan snel wat vooruit bollen en laten er u niet tussen, was je echter snel genoeg zodat je wel voor hem komt dan plakt die 10 cm achter u met grote lichten aan en blijft u een kwartier couilloneren omdat je legaal invoegde.
          Ik laat altijd auto's inritsen, daar heb ik geen problemen mee. Echter, wederom is die 'altijd' in de praktijk vaak anders. Wanneer laat ik ook niet inritsen...? Wanneer er van die automobisten zijn die zo lang mogelijk op het uiterste rechtse vak rijden om toch maar -egoïstisch zoals ze dan doen- zo veel mogelijk opgeschoven te zijn in de file, ineens beseffen dat dat vak eindigt en dan kost wat kost er zich tussen willen wringen...

Ik snap niet hoe die mannen begrip voor hun situatie vragen alwaar ze misbruik maken maar langs de andere kant rijden om te hebben om u gewoon wat te kl*ten. Als ze toch stil staan in de file, wat kan het hen schelen om 1 (één) auto tussen te laten? En kom nu niet af dat het niet waar is of ik film het eens ... lang zal het niet duren om een DVD vol te krijgen met dergelijke stoten.
          Film je dan ook alles, of doe je ook aan beeldmaniupultatie zoals ik zoveel merk in de media...? Filmen wat goed uitkomt en enkel de hekele punten in beeld brengen zonder wat er aan vooraf ging...?

Dan ook bij het inhalen, (soms) pinker op en maar veranderen van rijstrook ook al zit je er naast en kan je niet weg ... nog niet zo lang geleden in de middenberm gestaan door zoiets. Het was trouwens op de E19 naar Bergen waar een inhaalverbod was voor vrachtwagens en tijdens kletsende regen wanneer inhalen tevens verboden is.
          Inderdaad, heel vaak halen vrachtwagens in tijdens de gietende regen. Moet je ook eens naar de nummerplaten kijken van waar ze afkomstig zijn...
          Onlangs belde iemand naar de radio met de vraag als ze in het pools en spaans eens kunnen afroepen dat het tijdens neerslag verboden is in te halen door zwaar vervoer...

Dagelijks zie ik het, twee rijstroken op de snelweg of Ring ... dan beginnen ze in te halen (wat eigenlijk niet meer mag)
          Er zijn verschillende plaatsen in België met 2 rijstroken waar inhalen wél nog toegestaan is. Niet veralgemenen dus Die staan aangeduid met borden...

En het is wel mogelijk om samen zonder ambras de baan op te gaan ... met die van Colruyt of François heb je nooit problemen, die zijn precies goed gedrild om correct te rijden.
          Goh, maar daartussen zitten ook cowboys zenne... neem het van mij aan!

Mvg,
          Frederic

Comment

Ik laat altijd auto's inritsen, daar heb ik geen problemen mee. Echter, wederom is die 'altijd' in de praktijk vaak anders. Wanneer laat ik ook niet inritsen...? Wanneer er van die automobisten zijn die zo lang mogelijk op het uiterste rechtse vak rijden om toch maar -egoïstisch zoals ze dan doen- zo veel mogelijk opgeschoven te zijn in de file, ineens beseffen dat dat vak eindigt en dan kost wat kost er zich tussen willen wringen...
            eerst effe melden dat ik zeer veel respect heb voor vrachtwagen-bestuurders.
            Wat je hier nu beschrijft is juist het princiepe van ritsen: op het einde, waar de ene rijstrook verdwijnt, beurtelings invoegen. Kijk maar eens op volgende link, daar staat het mooi uitgelegd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door davege Bekijk bericht
              Wat je hier nu beschrijft is juist het princiepe van ritsen: op het einde, waar de ene rijstrook verdwijnt, beurtelings invoegen. Kijk maar eens op volgende link, daar staat het mooi uitgelegd.
              Fijn dat je illustreert met en voorbeeld. Jammer dat je een verkeerde illustratie gebruikt... Je illustratie gaat inderdaad over ritsen, zij het over ritsen bij een wegversmalling. Daarvoor gelden andere regels dan bij het verlaten van een oprit van een autosnelweg

Even quoten:
              - Als je van de invoegstrook naar de doorgaande rijbaan rijdt, doe je een BIJZONDER MANOEUVRE. Je moet dan al het verkeer op de doorgaande rijbaan voor laten gaan.

- Op de invoegstrook versnel je tot de snelheid van je voertuig ongeveer gelijk is aan de verkeersstroom op de rechtse rijstrook van de doorlopende rijbaan.

- Van zodra je dit veilig kunt, verlaat je de invoegstrook en rijd je op de rechter rijstrook van de doorgaande baan.

- Kan je niet veilig met je voertuig naar de rechter rijstrook rijden en bereik je het einde van de invoegstrook, dan moet je daar stoppen. Je mag zeker niet over de vluchtstrook verder rijden.
              Kortom, iemand die je laat invoegen is dus in feite een gunst, maar totaal geen verplichting.

Oja, dit is mijn gebruikte bron

Mvg,
              Frederic

Comment

Fijn dat je illustreert met en voorbeeld. Jammer dat je een verkeerde illustratie gebruikt... Je illustratie gaat inderdaad over ritsen, zij het over ritsen bij een wegversmalling. Daarvoor gelden andere regels dan bij het verlaten van een oprit van een autosnelweg

Even quoten:

Kortom, iemand die je laat invoegen is dus in feite een gunst, maar totaal geen verplichting.

Oja, dit is mijn gebruikte bron

Mvg,
                Frederic
                Kan misschien een gunst zijn, maar het is 1. wel hoffelijk en 2. door tot op het einde van de invoegstrook te rijden en in te voegen, ontlast je de toegangswegen naar de autosnelweg.

Als iedereen in het begin van de oprit zou gaan invoegen...'t zou schoon worden
                Mvg Tim

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
                  Kan misschien een gunst zijn, maar het is 1. wel hoffelijk en 2. door tot op het einde van de invoegstrook te rijden en in te voegen, ontlast je de toegangswegen naar de autosnelweg.

Als iedereen in het begin van de oprit zou gaan invoegen...'t zou schoon worden
                  En de zovelen voor wie de invoegstrook blijkbaar nog te kort is en het zo nodig vinden de pechstrook als rijstrook te gaan gebruiken...? Zijn dat dan van die chauffeurs die er alle voor doen de toegangswegen te ontlasten, of gewoonweg dikke egoïsten die denken een kwartier eerder op bestemming toe te komen... Het zijn trouwens dezelfde chauffeurs die je tijdens de file gedurig van rijstrook ziet veranderen...(vaak zelfs zonder het gebruik van de richtingsaanwijzers!)
                  Nee, hoffelijkheid staat niet in hun boekje, maar het zijn zij die moord en brand schreeuwen als er een vrachtwagenchauffeur is die hen niet laat passeren...
                  Ze zijn zelf een gevaar op de weg, voor zichzelf én voor andere weggebruikers!

Mvg,
                  Frederic

Comment

En de zovelen voor wie de invoegstrook blijkbaar nog te kort is en het zo nodig vinden de pechstrook als rijstrook te gaan gebruiken...? Zijn dat dan van die chauffeurs die er alle voor doen de toegangswegen te ontlasten, of gewoonweg dikke egoïsten die denken een kwartier eerder op bestemming toe te komen... Het zijn trouwens dezelfde chauffeurs die je tijdens de file gedurig van rijstrook ziet veranderen...(vaak zelfs zonder het gebruik van de richtingsaanwijzers!)
                    Nee, hoffelijkheid staat niet in hun boekje, maar het zijn zij die moord en brand schreeuwen als er een vrachtwagenchauffeur is die hen niet laat passeren...
                    Ze zijn zelf een gevaar op de weg, voor zichzelf én voor andere weggebruikers!

Mvg,
                    Frederic
                    Ik wil wel even meegeven dat mijn laatste post niet over de vrachtwagens alleen gaat, maar over de alle bestuurders van eender welk voertuig.

Egoïsten rijden er genoeg rond.
                    Bij wegversmallingen in het midden van de twee baanvakken gaan staan en alles blokkeren, halsstarrig op het middenbaanvak blijven rijden, in mijn gat komen hangen, ik zie sommige zotten soms wel eens uitwijken om een motorrijder de doorgang te ontzeggen...

Zij die me kennen weten dat ik een rustig persoon ben, te rustig soms , maar als ik in mijn wagen zit dan valt mijn mond soms open van verbazing...soms denk ik dat het beter zou zijn om een doosje hartpillekes in de wagen te leggen.
                    Last edited by Ticor; 14 februari 2008, 18:31.
                    Mvg Tim

Comment

Zucht...de eeuwig durende discussie

Ps: op de autostrade met maar 2 vakken mogen de vrachtwagens (op veel plaatsen) zelfs geen plaats meer maken (opschuiven naar het tweede vak) om iemand de autosnelweg op te laten.
                      Reden: het domme inhaalverbod dat ze nu uitgevonden hebben ...
                      En zeg nu niet, plaats maken is niet inhalen, dat is juist, maar leg dat maar eens uit aan meneer de motard met zijn oranje helm
                      Dus als er iemand voor onze neus aan pakweg 60 de autosnelweg opkomt, moeten wij vol in de remmen...veilig, echt veilig
                      Mvg. Renzowoef
                      Canon 400D, EF 55-200mm, EFS 18-55mm, 50 mm 1.8, sigma10-20mm, soligor tussenringenset

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door davege Bekijk bericht
                        Dit is inderdaad ritsen waar een rijstrook verdwijnt maar ritsen is volgens het verkeersreglement NIET van toepassing bij een oprit van een snelweg. Het is hoffelijk iemand te laten invoegen maar het is geen verplichting. Diegene die invoegt moet desnoods stoppen als het niet goed is.
                        Hetgeen wel correct is, als je zelf wil dat ze er u tussen laten, wees dan zo eerlijk om er zelf ook een ander tussen te laten.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door renzowoef Bekijk bericht
                          Ps: op de autostrade met maar 2 vakken mogen de vrachtwagens (op veel plaatsen) zelfs geen plaats meer maken (opschuiven naar het tweede vak) om iemand de autosnelweg op te laten.
                          In princiepe (puur princiepe dus) moet het invoegende voertuig aan een oprit van een snelweg het verkeer op de snelweg doorlaten en desnoods stoppen als hij niet veilig kan invoegen. In praktijk is dit inderdaad moeilijk want als je op een oprit stopt sta je daar schoon.
                          Er staat op elke oprit eigenlijk wel een omgekeerde driehoek.
                          En de vrachtwagens die dit doen (uitwijken), doen dit meestal alleen voor andere vrachtwagens. Die het ook voor auto's doen zijn echt een kleine minderheid.
                          Last edited by VerSeg; 21 februari 2008, 11:42.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

In princiepe (puur princiepe dus) moet het invoegende voertuig aan een oprit van een snelweg het verkeer op de snelweg doorlaten en desnoods stoppen als hij niet veilig kan invoegen. In praktijk is dit inderdaad moeilijk want als je op een oprit stopt sta je daar schoon.
                            Er staat op elke oprit eigenlijk wel een omgekeerde driehoek.
                            En de vrachtwagens die dit doen (uitwijken), doen dit meestal alleen voor andere vrachtwagens. Die het ook voor auto's doen zijn echt een kleine minderheid.
                            En waarom ?
                            Omdat de meeste autobestuurders als je dit doet dan ook de hoffelijkheid niet hebben om te vertragen en je dan voor te laten, de meeste blijven dan zo'n 2 a 300meter naast je hangen en geven dan gas en weg zijn ze
                            En wat zeg je dan op den duur als chauffeur, FOERT, dat ze hun plan trekken...
                            Als je dan opschuift voor een collega, dan vertraagd 99% (Van die 1% cowboys spreken we niet...) en als je dan voorbij bent dan knipperen ze nog eens met hun grote lichten zodat je zeker weet dat je voorbij bent en als bedanking, van een auto heb ik dat nog maar ZELDEN tegengekomen (of het moet een chauffeur zijn in zijn privé wagen )
                            Mvg. Renzowoef
                            Canon 400D, EF 55-200mm, EFS 18-55mm, 50 mm 1.8, sigma10-20mm, soligor tussenringenset

Comment

En waarom ?
                              Omdat de meeste autobestuurders als je dit doet dan ook de hoffelijkheid niet hebben om te vertragen en je dan voor te laten, de meeste blijven dan zo'n 2 a 300meter naast je hangen en geven dan gas en weg zijn ze
                              En wat zeg je dan op den duur als chauffeur, FOERT, dat ze hun plan trekken...
                              Als je dan opschuift voor een collega, dan vertraagd 99% (Van die 1% cowboys spreken we niet...) en als je dan voorbij bent dan knipperen ze nog eens met hun grote lichten zodat je zeker weet dat je voorbij bent en als bedanking, van een auto heb ik dat nog maar ZELDEN tegengekomen (of het moet een chauffeur zijn in zijn privé wagen )
                              Ik ben - als het kan, ik ga er geen ongelukken voor veroorzaken - zo goed als altijd hoffelijk. Ik maak plaats voor zowel vrachtwagens, als camionnetjes, wagens, moto's, ... (Als zij tenminste ook aangeven dat ze een maneuver willen doen). Ik doe ook teken naar vrachtwagenbestuurders om hen te bedanken als ze mij er tussen laten (er zijn er zelfs die op de oprit van de autostrade effe op de pechstrook gaan rijden om een aantal auto's door te laten - die krijgen steevast een L/R-pinker van mij als ik er voorbij ben). En nee, ik heb geen eigen wagen!!!!
                              Toch maar effe om te zeggen dat ook bij de firmawagen-rijders niet iedereen over dezelfde kam geschoren moet worden.

Comment

Toevoeging ...
                                Als een vrachtwagen op de snelweg rijdt en een collega wil invoegen, dan gaat die inderdaad naar de tweede rijstrook om hem door te laten ... alleen vergeten ze op dat moment de andere weggebruikers en doen ze dit maneuver in 99% van de gevallen zelfs als er een wagen naast hen rijdt. Als autobestuurder kunt ge dan maar uw plan trekken om u uit de voeten te maken of ge steekt er onder. Het is mooi een collega door te laten maar het is duvels de andere zwakkere daarvoor weg te rammen. En dit gaat niet om 1% cowboys maar om 80%.

Maar dit sluit niet uit dat er inderdaad minder agressieve en verder ook heel vriendelijke tussen zitten.
                                Last edited by VerSeg; 21 februari 2008, 20:17.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

Comment

Working...
                                X